Magic & Mayhem: Art of Magic - recenze
6/10

Magic & Mayhem: Art of Magic - recenze

21. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V poslední době se objevuje stále větší množství her, které v sobě spojují několik různých žánrů. Nejinak je tomu i v druhém dílu Magic & Mayhem, který kombinuje prvky RPG s real-time strategií.

Autor: Slider
Publikováno: 21.listopadu 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V poslední době se objevuje stále větší množství her, které v sobě spojují několik herních žánrů. Podobné pokusy dopadají různě, některé hry se povedou, z jiných jsou naprosté propadáky. K těm povedenějším patří obvykle kombinace RPG a strategií, neboť tyto dva žánry se dají celkem vhodně zkombinovat a dovolí hráčům sžití se svými postavami i při celkem rozsáhlých bojích s mnoha jednotkami. O tom, že tento žánr je stále populárnější svědčí i několik připravovaných titulů, mezi nimiž je i Warcraft III: Reign of Chaos.

Druhý díl Magic and Mayhem s podtitulem Art of Magic v sobě rovněž spojuje prvky real-time strategie a RPG. Zpočátku hra sice vypadá jako běžné RPG, neboť hlavní hrdina Aurax běhá, bojuje, kouzlí a postupně získává zkušenostní body, za které si může vylepšit některé vlastnosti. Postupně však zjistíte, že Art of Magic není RPG a pouze s klasickými kouzly jako je fireball nebo blesk zde nevystačíte. Hlavní „zbraní“, kterou zde hraje největší roli, jsou magicky stvořené bojové jednotky.

Pomsta za zabití otce
Příběh, který Art of Magic vypráví, je klasickou variací na téma pomsta za smrt někoho blízkého. Hlavní hrdina Aurax je osmnáctiletý mladík, který má nadání k ovládání magie. Jednoho dne je přepadena jeho vesnice temným čarodějem Milesiusem, který zabije Auraxova otce a unese jeho dceru. Hlavní hrdina vyráží po čarodějových stopách na cestu za pomstou. Samozřejmě, že nepůjde pouze o pomstu, ale i o záchranu celého světa Albion, protože temný čaroděj samozřejmě touží po jeho ovládnutí.

Příběh je vyprávěn především prostřednictvím rozhovorů s NPC a řadou in-game animací. Děj sice není nijak originální, ale nabízí několik zvratů a je celkem poutavý. Jediné, co bych příběhu vytknul je naprostá lineárnost, která hráči nedává možnost vybrat si jak pokračovat dál (kromě asi dvou výjimek). To zamrzí například v okamžiku, kdy hra zavede hlavního hrdinu do jasné pasti, do které by se jinak zřejmě nedostal.

Grafika celkem na úrovni
Hra Art of Magic je zpracována kompletně ve 3D, což umožňuje hráčům volbu libovolného pohledu na hru. Většinou je systém 3D kamery u real-time strategií spíše na škodu, než k užitku, autorům této hry se však kupodivu podařilo vytvořit celkem obstojně fungující systém zoomu a tak si hráč může snadno najít pohled, který mu vyhovuje. Grafické Zvětšit zdroj: tisková zpráva zpracování hry je vcelku průměrné a ničím zvláštním hráče nepřekvapí. Vše je vyvedeno ve 3D a při běžné úrovni zoomu vypadá hra celkem dobře, i když nijak převratně. Při bližším zoomu však vypadají některé jednotky trochu kostrbatě, což trochu zamrzí, neboť některé jiné vypadají naopak velmi dobře - speciálně draci jsou velmi povedení).

Velké zvětšení se však při hraní příliš nevyužije, neboť pak chybí přehled o dění na bojišti. Při pohledu z větší dálky máte sice slušný přehled o dění, avšak jednotlivé druhy jednotek jsou od sebe těžko rozpoznatelné. Během hraní je tak potřeba často měnit úroveň zoomu, což není problém u myší s „kolečkem“, které se k přibližování / oddalování skvěle hodí, ale pokud Vaše myška není tímto vynálezem vybavena, stává se ovládání pohledu celkem nepohodlným.

Nedostatky v ovládání
Autorům se bohužel nepodařilo doladit ovládání, které není na úrovni současných strategií a během bitvy může způsobit řadu obtíží. Jako základní nedostatek se mi u této hry jeví nemožnost nastavení klávesových zkratek pro vybraná kouzla. U hry, kde úspěch či neúspěch boje závisí na vhodném (a leckdy i rychlém) použití kouzel, by podobná drobnost ovládání značně zjednodušila. Na mém počítači nefungovalo ani groupování jednotek, i když podle manuálu by mělo fungovat klasicky jako u většiny jiných strategií.

K nepříliš pohodlnému ovládání přispívá i herní interface, který nepatří k nejpřehlednějším. Kromě ikonek hlavích herních postav s ukazatelem zdraví a many jsou na spodní straně obrazovky umístěny ikony kouzel, která máte k dispozici. Ikony kouzel mohou v pokročilejších fázích hry hravě zabrat i třetinu obrazovky a navíc hráč nemá možnost si je setřídit, pročež je při každém kouzlu nutné hledat tu správnou ikonu.

Systém magie
Jak už bylo řečeno, v Art of Magic se hojně využívají magicky seslané jednotky a tak jistě neuškodí si zde popsat systém magie této hry. K seslání kouzla jsou potřeba tři věci - magická ingredience, která se vloží do kouzelného amuletu a samozřejmě dostatečné množství many. Magické ingredience tvoří různé kameny a rostliny s magickou mocí, které je před začátkem každé mise nutné vložit do kouzelných amuletů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Amulety jsou rozděleny do tří učení (chaos, neutrální, řád) a stejně jako ingredience je získáváte za splnění nějakého úkolu nebo ze zabitých nepřátelských kouzelníků. Vložením ingredience do amuletu jednotlivých druhů získáváte různá kouzla a tak pokud vložíte třeba sunstone do amuletu chaosu, získáte jiné kouzlo, než když ho vložíte do amuletu řádu. Celkově hra nabízí něco málo přes 50 kouzel, ze kterých si můžete vybírat.

Před začátkem každé mise je potřeba si promyslet a vybrat vhodnou kombinaci kouzel, která jsou pro daný úkol vhodná.

Mana z magických vřídel
Poslední věcí potřebnou k seslání kouzla je mana, kterou Aurax postupně čerpá z magických vřídel, která jsou obsazena některou z jeho jednotek, nebo jím samým. Těchto vřídel je na mapě většinou několik (cca 4-8) a s obsazením jejich většího počtu pochopitelně přibývá mana rychleji. Magická vřídla hrají při boji s nepřátelskými kouzelníky klíčovou roli a tak je nutné si je dobře bránit, neboť čím více jich má Aurax pod svou kontrolou, tím méně jich zbývá na nepřítele. No a když má více vřídel přibývá mu mana rychleji a může přivolat více jednotek nebo používat větší množství kouzel.

V praxi se ovšem hra nevyhnula problému většiny real-time strategií, ve kterých se získává nějaká surovina. Hráč si většinou na začátku mise najde jedno, nebo dvě dobře bránitelná vřídla, u kterých si postupně postaví co největší armádu a s tou pak převálcuje nepřítele.

Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud bych měl recenzi nějak shrnout, největší nevýhodou je nepříliš vhodně zvolené ovládání a interface. Poněkud rozporuplně působí rovněž 3D grafika, nabízející na jedné straně velmi podařené efekty kouzel, na druhé straně pak nepříliš propracované 3D modely některých jednotek. Díky vcelku zajímavému, i když ne zrovna originálnímu, příběhu a především díky motivaci ze získávání nových kouzel, se dá u hry chvilku vydržet.

Stáhněte si: Demo (84 MB)

Slider

Art of Magic je jen lehce nadprůměrnou kombinací real-time strategie a RPG, což je celkem škoda, protože tato hra mohla dopadnout o dost lépe.