Madden NFL 06 - recenze
9/10

Madden NFL 06 - recenze

13. 9. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ač Madden NFL patří mezi nejstarší sportovní série, má stále co nabídnout, protože EA Sports letos přichází s reálnějším systémem přihrávek a módem Superstar o postupném budování hvězdy amerického fotbalu.

Autor: Bergy
Publikováno: 13.září 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/americká pro PC

Poměry kolem amerického fotbalu jsou u nás v Čechách stále dost bídné. Liga stojí téměř na okraji zájmu a o přenosech zápasů ze zámořské nejvyšší soutěže si pro jistotu můžeme nechat jen zdát. TV programy typu ESPN nebo FOX Sports se totiž nedají přes satelit normální cestou chytit a v nabídkách domácích kabelovek se už také delší čas nevyskytují. Ještě štěstí, že se můžeme každý rok spolehnout na EA Sports a jejich aktuální přírůstek do série nazvané Madden NFL. Ani letos tomu není jinak, a proto se pojďme podívat, co je pro vás nachystáno tentokrát.

Kariéra hvězdy NFL
Jednou z těch větších novinek je herní mód nazvaný NFL Superstar. Ten je určen výhradně pro singleplayer a představuje budování hráčské kariéry od úplné nuly až ke hvězdným výšinám. Na počátku stojí tvorba vlastního fotbalisty a genetických předpokladů. Jinými slovy si musíte vybrat ty správné rodiče, přičemž jejich atributy jako IQ či vzdělání generuje sám počítač. Tyto aspekty pak přímo ovlivňují to, na jakém postu se danému hráči bude v týmu dařit nejlépe. Například dvoumetrový pořízek s IQ tykve by jako rozehrávač asi moc nepohodil apod. Nicméně zkusit to i přes doporučení lze, otázkou zůstává, zda se dostaví očekávaný úspěch.

Dalším krokem je ubytování ve vlastním apartmá, kde naleznete kalendář, počítač, zrcadlo, mobilní telefon a mapu města. Průvodce v mobilu vám vysvětlí případné dotazy a jaké akce je v nejbližší době potřeba absolvovat. Rozvrh si pamatovat nemusíte, protože je neustále k dispozici v kalendáři. Je ale doslova nutnost najít si svého agenta, který vás bude zastupovat a dojednávat smlouvy.

Následuje rozhovor v rádiu a nezbytný je i IQ test. Ano, čtete správně, během krátkého časového limitu se odpovídá na dvacet všeobecných otázek. Musím ovšem podotknout, že pokud neumíte alespoň trochu solidně anglicky, moc šancí nemáte. Naštěstí jde test svěřit automatické simulaci, ale zase se nedá počítat s nějakými extra výsledky.

Tvrdá makačka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za pár dní poté vás jako naprostého nováčka čeká nejdůležitější okamžik dosavadní kariéry a tím je vstupní draft do NFL. Během druhého až třetího kola jste vybráni jedním z profesionálních klubů a stanete se tak jeho součástí. Výběr je vždy o náhodě a neexistuje způsob, jak ho ovlivnit. Ve výsledku se tedy musíte smířit i s tím, že jste posláni do nějakého slabšího týmu. Webmaster poté ještě vytvoří osobní fanouškovskou stránku na internetu a začne do ní zaznamenávat veškeré statistické údaje z tréninků a zápasů.

Od této chvíle je vše na vás. Základem je poctivý trénink, který je na programu po většinu dnů v týdnu. Motivací jsou plusové a mínusové body, jenž v tréninku naskakují a propadají se do statistik. Zjevně mají vliv na to, jestli hráč nastoupí do ostrého utkání nebo mu zůstane role náhradníka. Někdy je ale lepší nečekat a zařídit menší protekci. Během zápasů totiž člověk ovládá celý tým, včetně možnosti editovat aktuální sestavu. Vlastního hráče tak lze jednoduše postavit do pole a poté na něj směrovat míče. Pokud se vše daří, jak má, sláva postupně roste, začnou se o vás zajímat agenti s vynikajícím renomé, přestěhujete se do lepšího bydlení a fanoušci budou šílet. Prostě hvězdná kariéra jak vyšitá.

Osvědčená sezóna
Ostatní módy jsou už dobře známé z minulých ročníků Madden, takže jen v rychlosti stručný výčet - Exhibice, Franchise (klasická sezóna), trénink, dvouminutový dril, mini-kemp, herní situace a multiplayer. Sezóna má v podstatě totožnou podobu jako vloni a ocenit musím stále bezkonkurenční herní možnosti. V úvodu je k dispozici tréninkový kemp, ve kterém se dají při trochu zručnosti a riskování vylepšit různé atributy vašich fotbalistů. Předsezónní období pak prověří, jestli v týmu všechno klape a může se bez obav vkročit do ligových zápasů.
Všechna utkání lze odehrát v několika rozdílných režimech. Asi nejvíce používaným je ten, při kterém má člověk kontrolu jak nad hráči, tak nad výběrem akcí z playbooku. Pokud se tohle někomu nepozdává, má možnost se omezit buď jen na ovládání fotbalistů nebo pouze na výběr rozehrávek či obranných postavení. Se zbytkem vám pomáhá počítač. Osobně preferuji tu možnost, kdy mám na triku úplně všechno, ale pozice trenéra, jenž vydává pokyny a pasivně sleduje hřiště, také není úplně k zahození.

V sezóně je navíc možné ještě využít krom automatické simulace i dalšího módu nazvaného Total Control Simulation. V něm jste opět jen trenérem, ale s tím rozdílem, že nevidíte hřiště. Na obrazovce se totiž zobrazují pouze písemné informace, jak si tým zrovna vede a vy podle toho vybíráte správné útočné či obranné akce. Výhoda spočívá v rychlejším průběhu zápasů, přičemž stále máte šanci ovlivnit výsledné skóre. Jestli tedy k Madden NFL 06 budete přistupovat jako ke sportovnímu simulátoru nebo skoro regulérnímu manažeru, je už jen na vás. Na své si ale přijde každý.

Precizní přihrávky
Podstatnou změnou v oblasti hratelnosti je nový systém nahrávek. Ten už nefunguje tak, že by šlo úspěšně hodit míč kterémukoli volném příjemci (Receiver) v poli. Nyní je každý rozehrávač (Quarterback) vybaven vlastním zorným polem a musíte se snažit buď přihrát tomu hráči, na kterého se právě dívá nebo zaměřit jeho pohled na někoho jiného. Se zvýrazněnou výsečí lze manipulovat do stran pomocí pravé analogové páčky na gamepadu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ze začátku se mohou objevit menší komplikace, protože je to práce navíc, ale po chvilce tréninku se z toho stane přirozená součást ovládání. Rozehrávku lze sice výrazně usnadnit tím, že si dopředu určíte primárního příjemce, takže rozehrávač automaticky kouká na vámi vybraného hráče, ale spoléhat na to nemůžete. Pokud bude například místo, kam směřuje přihrávka, v obležení obránců, je určitě výhodnější na poslední chvíli posunout zorným polem do míst s menší koncentrací soupeřů.

Vylepšený útok i obrana
Vloni se v Madden objevila obranná vychytávka zvaná Hit Stick a letos přichází odpověď jménem Truck Stick. Své uplatnění nachází v útoku, kdy hráč běží s míčem a musí se nějak dostat skrze obránce. Při aktivaci Truck Sticku útočník chrání míč oběma rukama v náručí, mírně se předkloní a bez jakýchkoli okolků to po hlavě nakouří do obranné linie. Nikdy se pochopitelně nejedná o tutovku, ale riskovat se občas rozhodně vyplatí.

V ofenzívě se dá rovněž použít jiná nová funkce Back Juke, což je rychlý úskok směrem vzad. Hodí se hlavně v momentě, kdy se k vašemu běžci s míčem blíží obránce a skáče po něm. Mimo to vám ale nic nebrání použít dobře známé úskoky doleva a doprava, které zůstaly zachovány z minulých dílů.

Inovacím se nevyhnula ani obranná činnost. Jsou tu například nové playmaker zóny, rychlé přepínaní mezi hráči a různé způsoby clonění. Také je možné nechat si zobrazit úkoly jednotlivých obránců, aniž by se ukazovalo mírně nepřehledné schéma celé obrany.

Gamepad vs. klávesnice
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stejně jako tomu bylo v posledních letech, stále platí, že pokud chcete mít ze hry co možná největší požitek, je potřeba obstarat si gamepad vybavený analogovými páčkami. Já osobně si už bez této věcičky nedokážu představit hrát, protože poskytuje opravdový herní komfort. Nicméně ještě minule platilo, že majitelé klávesnic byli vždy o nějakou tu volbu či vychytávku ochuzeni, protože šla aktivovat jen z gamepadu. To už v Madden NFL 06 neplatí a tak každý bez rozdílu může využít úplně všech možností, které hra nabízí. Na druhou stranu je ale celé ovládání na klávesnici hrozně nepraktické, složité a při různých kombinacích jde pomalu o zlomení prstů.

Stále stejní diváci
Grafika je opět ve znamení kosmetických změn. Viditelného zlepšení se dočkaly zejména modely hráčů, které jsou složeny z více polygonů a disponují ještě více detaily. Jediným, ale za to dost výrazným problémem pořád zůstává divácké obecenstvo, které se nedá přehlédnout. Kamenem úrazu však není fakt, že se jedná jen o 2D sprity, nýbrž přílišná barevná jednolitost, která působí hrozně uměle.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Hardwarové nároky jsou zhruba na úrovni loňského ročníku, což je myslím dobrá zpráva. Já jsem Madden NFL 06 testoval na sestavě AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800 GT při rozlišení 1280x1024 s detaily na maximum. Problémy nebyly žádné, ale neodpustím si poznámku k výběrovým menu. Ačkoliv jsou všechny zpracovány velmi na úrovni, mají fixní rozlišení 800x600, což je nepochybně důsledek toho, že se jedná o multiplatformní hru. Jenomže zatímco u PS2 či Xboxu je tohle asi v pořádku, PC by si určitě zasloužilo menu ve vyšším rozlišení, kde by všemožná nastavení, statistiky a tabulky nevypadaly tak humpolácky.

Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově je ovšem Madden NFL 06 naprosto skvělou zábavou, která v mém případě dalece předčí i klasický fotbal ze série FIFA. Je sice pravdou, že skalní fandové se přílišných novinek nedočkali, protože nový herní mód NFL Superstar je spíš pro široké masy normálních či svátečních hráčů. Přesto se do nového ročníku určitě vyplatí investovat bez rozdílu všem. Minimálně kvůli vydařené sezóně a on-line ligám.

Stáhněte si: Videa, Cheaty

Související články: Novinka, Madden NFL 2005 recenze, Madden NFL 2004 recenze, Madden NFL 2003 recenze, Madden NFL 2002 recenze

autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

Jak dokazuje výborná hratelnost, americký fotbal v podání Madden NFL 06 je stále špičkovou záležitostí. Přispěl k tomu nový herní mód SuperStar, o poznání reálnější systém nahrávek a několik drobných vylepšení. Škoda jen, že publikum na tribunách stále působí moc uměle.