LOTR: Return of the King - recenze
9/10

LOTR: Return of the King - recenze

13. 11. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Který fanoušek Pána Prstenů aspoň jednou netoužil dostat se do role Aragorna při bojích na pláních Peleonoru nebo Gandalfa při obraně Minas Tirith? Ti všichni se dočkali v mlátičce podobné Golden Axe.

Autor: ABE
Publikováno: 13.listopadu 2003
Verze hry: finální/prodejní

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pomalu ale jistě se nám přibližuje premiéra posledního dílu filmové trilogie Pán prstenů režiséra Petera Jacksona (v civilizovaném světě 17. prosince 2003, u nás bohužel až 15. ledna 2004). Naštěstí zpožděná premiéra se týká "pouze" filmu, takže si poslední měsíce čekání můžeme alespoň trochu zkrátit při hraní her na motivy této slavné fantasy trilogie. Konkrétně v této recenzi se podíváme na zoubek third-person akci Return of the King (dále už jen RotK) od společnosti Electronic Arts.

Řežba jako za starých časů
RotK opravdu ze všeho nejvíce připomíná staré dobré akční mlátičky typu Golden Axe, které určitě všichni pamětníci znají. Silný hrdina (v případě kooperativního hraní dva silní hrdinové) v nich musí čelit hordám slabších nepřátel a silnému bossovi na konci každého levelu. V podobném duchu se nese RotK, avšak současně přináší také mnoho nového. Jednak, jak je dnes v módě, je to kompletní 3D prostředí (postavičku vidíte z pohledu třetí osoby), ke kterému se podrobně vyjádřím o chvíli později. Dále je to možnost výběru z většího množství postav, i když ne vždy můžete hrát za každou z nich. Novým prvkem je sbírání zkušeností a s tím spojené vylepšování vlastností.

Zapomenout nesmím ani na využití filmové licence, díky které se snadno vžijete do role jednotlivých charakterů. Který fanoušek Pána prstenů alespoň jednou netoužil zažít, jaké by to bylo v kůži Aragorna při bojích na pláních Peleonoru, Gandalfa při obraně Minas Tirith nebo Sama při boji s Odulou, že? Pokud jste tedy při čtení knížek profesora Tolkiena nebo sledování filmu cítili něco podobného, máte právě teď šanci si toto přání alespoň z části splnit. Mírně zklamaní by možná mohli být ti, kteří se těšili na nějaké adventurní prvky. Bohužel (nebo bohudík) nic takového zde nenajdete, RotK je čistokrevná akční mlátička od začátku až do konce a mě osobně to rozhodně nevadilo.

Výprava do Středozemě
Příběh RotK začíná tam, kde končí filmová verze Dvou věží. Přesně řečeno, začíná příjezdem Gandalfa a rohanské jízdy do Helmova žlebu. V jedné chvíli sledujete Gandalfa řítícího se z kopce na armádu skřetů, ale přesně ve chvíli, kdy skočí se Stínovlasem mezi skřety, se hra přepne z filmové sekvence do herního enginu a je pouze na vás, jak se budete ohánět mečem a holí proti hordám útočníků. Přesně takhle si představuji efektní začátek hry - všechno je perfektně dynamické, žádné zdržování, hned můžete rozsévat Zvětšit zdroj: tisková zpráva zkázu a smrt v řadách útočících nestvůr.

Když jsem napsal, že se hra přepne z filmové sekvence, nemyslel jsem tím nějaký rádoby renderovaný filmeček, ale opravdovou scénu z filmu, se živým Ianem McKellenem v roli Gandalfa, pravou filmovou hudbou a se skutečnými hlasy všech postav. Na první pohled je zřejmé, že filmovou licenci využívá RotK opravdu na maximum a to je jedině dobře. Podobné scény a filmové vsuvky vás samozřejmě provázejí po celou dobu hraní.

Před a po každé misi (a občas i během nich) se můžete těšit na kousky filmových ukázek, které vás vždy uvedou do příběhu, který je naplní daného levelu. Zamrzí ale to, že dokud misi nedokončíte, nemůžete filmovou ukázku přeskočit, ale musíte se na ni dívat znovu a znovu. Nebudu vás nijak napínat a rovnou řeknu, že těšit se můžete i na několik záběrů z filmové verze Návratu krále, které zatím nebyly nikde jinde k vidění.

Tři dějové linie
RotK nabízí stejně jako předloha celkem tři dějové linie. Cestu Sama a Froda do Mordoru, putování Aragorna, Gimliho a Legolase, a samozřejmě příběh Gandalfa. Abyste dohráli hru až do konce, musíte dokončit všechny tři cesty, protože jinak není možné začít hrát poslední dva levely, což je vcelku logické. Jinak záleží čistě na vás, v jakém pořadí budete jednotlivé dobrodružství hrát. Klidně může nejprve dokončit putování Sama a Froda nebo hrát jednotlivé levely na přeskáčku. Jediné omezení je, že nemůžete hrát level, aniž byste neměli splněný ten, který mu předchází. To je přehledně znázorněno pomocí nástěnné malby v podobě stromu, kde se postupně otevírají levely, které je možné hrát, což je myslím hezké řešení. Dokončení každého z celkem 13 levelů zabírá minimálně zhruba 30 minut, ale často je to i více - dost záleží na schopnostech hráče, občas se s nějakou misí může trápit i několik hodin.

Zajímavé je, že některé levely můžete hrát i několikrát a to pokaždé za jinou postavu. Platí to pro cestu Aragorna a jeho společníků, kde lze postupně jeden level hrát za všechny tři hrdiny a získat více zkušeností. Ačkoliv uznávám, že hrát několikrát po sobě stejný level nemusí být zase až taková zábava. Zvláště pokud k tomu připočteme, že ne každou misi dokončíte na první pokus, protože obtížnost je místy docela vysoká a v průběhu hraní nelze hru uložit, takže opakování se stejně nevyhnete. Jako náhrada za nemožnost ukládání je zde systém checkpointů, kterých je ale v průběhu mise minimální množství.

Bitvy jako z filmu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Náplň jednotlivých levelů je naštěstí velmi variabilní a osobně jsem se v žádném levelu nenudil. V první misi například ovládáte Gandalfa, který přijíždí na pomoc obležené pevnosti v Helmově žlebu. Nejprve jen tak sekáte mečem (případně holí) kolem sebe a občas vykouzlíte nějakou magickou střelu. Ale pak to přijde - musíte vyšplhat po žebříku na hradby, z nich po laně dolů a zneškodnit jednotku skřetů, která míří k bráně. Jak to udělat? Proč nepoužít obří kuše, která stojí zaparkované poblíž. Všechno probíhá hrozně jednoduše. Stačí přijít ke kuši, zmáčknout klávesu pro akci a je hotovo. Stejným způsobem lze používat sem tam položené kopí nebo louče, sypat na hlavy nepřátel koše se žhavým uhlím nebo střílet z katapultu.

Jen co se ale trochu rozkoukáte v Helmově žlebu, už je tu další level. Tentokráte se musíte dostat s Gandalfem do Železného pasu, cestou je nutné prosekat se přes zbloudilé skřety a nakonec trochu pomoci Entům v likvidaci Sarumanova panství. To všechno se odehrává v prostředí, které jakoby z oka vypadlo tomu filmovému, prostě radost pohledět. Když jsem poprvé spatřil Železný pas, byl jsem úplně unesen a to není nic proti tomu, když bojujete na polích Peleonoru a v pozadí se tyčí impozantní Minas Tirith.

Stejně zábavná je i cesta Aragorna, kdy vás nejprve čeká projití stezky mrtvých. Celý level se odehrává v jeskyních, kde na vás útočí skupinky nemrtvých válečníků. Pekelný je zvláště únik ven, protože jeskyně se hroutí a pokud se nějakým bojem budete zdržovat moc dlouho, budete zavaleni. Popravdě byl pro mě tento level podobně náročný, jako pro mnoho lidí proklínaný závod v Mafii, který zase třeba mě žádné problémy nečinil. A to není zdaleka vše - jako Sam se proběhnete rozbořeným Osgiliathem, kde vás neustále ohrožuje Prstenový přízrak na létající nestvůře. Setkáte se také s obřími slony z Východu, pavouky v jeskyních Oduly a mnoha dalšími známými postavami.

Bojová komba
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní náplní hry ovšem není prohlížení si okolní krajiny, ale boj s hordami nepřátel. V podstatě zde nenaleznete žádné prázdné pasáže, pořád se něco děje, pořád na vás někdo útočí. Při neustálém postupu vpřed jsou chvilky klidu opravdu výjimečné a trvají jen pár vteřin. Jak jsem již zmínil, jednou z předností RotK je možnost hrát za rozdílné charaktery a s tím je přirozeně spojena nutnost bojovat za každou postavu trochu odlišným způsobem.

Každý hrdina ovládá tři druhy útoku (normální, zběsilý a bez zbraně), umí blokovat rány, střílet (ať už lukem, kouzlem nebo něčím jiným) a uskakovat před přicházejícími útoky. Specialitkou je možnost zasadit tzv. smrtící úder, kterým lze efektivně dodělat nepřítele, a navíc každý ovládá nějakou svou speciální schopnost (Sam se dokáže na chvíli zneviditelnit, Aragorn získá větší sílu a podobně).

To nejlepší ale teprve přijde - všechny tyto ovládací prvky lze kombinovat a vytvářet tak velmi efektivní komba. Nejprve je však nutné se je naučit a právě k tomu slouží systém získávání zkušeností. Ty získáváte za každou zabitou potvoru, přičemž čím rychleji a efektivněji ji zneškodníte, tím více zkušeností získáte. Za získané zkušenosti si po dokončení každé mise můžete "nakoupit" nějaké nové vlastnosti (nová bojová komba, větší sílu útoků, více životů a podobně). Zkušenosti ovšem rostou každé postavě zvlášť, proto je zde ona již zmiňovaná možnost hrát některé mise znova s jiným hrdinou.

Místy nepřehledná kamera
Samotná možnost využívat komba by byla úplně k ničemu, kdyby jejich používání bylo moc složité a těžké. Tomu tak naštěstí není, u všech je jasně napsáno, jakým stiskem kláves je lze vyvolat a není problém si alespoň ty nejpoužívanější zapamatovat. Samotné ovládání je standardně rozloženo na klávesnici a myš. Pokud je vám však vaše myška alespoň trochu milá, doporučuji předefinovat ovládání jen na klávesnici (případně gamepad), protože frekvence klikání na akční klávesy je místy opravdu ďábelská a vaše nebohá myš by to nemusela vydržet. Kromě toho mě ovládání čistě jen pomocí klávesnice vyhovovalo stejně více. Ovládání kamer totiž probíhá automaticky, takže rozhlížení se pomocí myši zde neexistuje a na otáčení postavičky bohatě stačí 4 klávesy pro pohyb.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ano, je tomu opravdu tak, všechny kamery se ovládají automaticky. Na jednu stranu je to dobře, přeci jenom při rychlém tempu celé hry a neustálých bojích by bylo trochu složité ještě natáčet manuálně kameru do správného úhlu. Na druhou stranu se občas nevyhnete situacím, kdy automatická kamera není zrovna nejpřehlednější. Někdy se stane, že zabírá příliš malou část scény a vy prostě nevidíte, co se děje okolo, případně kam máte jít dál. Lhal bych, kdybych řekl, že mě to občas opravdu neštvalo. Naštěstí se to nestává tak často a kamera se většinou docela inteligentně natáčí do směru vašeho pohybu. Přesto je pro mě automatická kamera největším zklamáním v celé hře.

Bonusy a kooperativní multiplyer
Překvapením, které vás čeká po dokončení hry, je odkrytí tří bonusových charakterů (Pipina, Smíška a jednoho, na který si musíte přijít sami anebo zbaběle použít cheaty :) Kromě toho je poté možné hrát jakýkoliv level (včetně dvou bonusových) znovu s jakoukoliv postavou. Díky tomu lze nasbírat více zkušeností a naučit postavičky dalším novým schopnostem. Nemluvě o tom, že je zábava proběhnout si třeba mise Gandalfa v kůži Gimliho.

Pro ty, kterým by ani to nestačilo, je tu ještě možnost zahrát si kooperativní hru společně s kamarádem. Pravda, menší pihou na kráse je fakt, že hrát lze jen u jednoho počítače, ale přesně tohle jsme přeci měli rádi i u starých bojovek - sedět vedle sebe, zběsile mlátit do klávesnice a živě spolu komentovat průběh boje na obrazovce.

Trochu horší už ale je nutnost vlastnit, kromě klávesnice, také nějaký gamepad nebo joystick, jinak kooperativní hra nejde ani spustit. Na jedné klávesnici si prostě ve dvou nezahrajete. A možná je to i dobře, přeci jenom ovládacích tlačítek není zrovna málo a mačkat se ve dvou u malé klavesnice není to pravé ořechové. Vím o čem mluvím, ještě si živě pamatuji, jak jsme se s bratrem vždycky dohadovali o tom, jak mít klávesnici na stole položenou, aby to bylo pro oba dost pohodlné.

Závěrečné shrnutí
Recenze se nám chýlí ke konci a je tedy čas na menší shrnutí. RotK nabízí kromě solidní akční zábavy na ošklivé podzimní dny hlavně perfektní atmosféru Pána prstenů. Díky licenci všechno vypadá jako ve filmovém zpracování a při prvním pohledu na jakoukoliv postavu, stavbu nebo krajinu ihned víte, o koho nebo co se jedná. Vyzdvihnout rozhodně musím hudbu, která je taktéž filmová od Howarda Shorea, ale hlavně splňuje specifikaci THX, takže pokud máte doma příslušné zvukové vybavení, máte se nač těšit (a vaši sousedé taky :) Hardwarové nároky RotK jsou průměrné, na Athlonu XP 1800+, GeForce 2 MX a 512 MB RAM se hra dala bez problémů hrát v rozlišení 800x600.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže vás recenze zaujala a hru by jste si chtěli pořídit, máte šanci tak učinit už zítra 14.11., třeba pomocí našeho Tiscali GameShopu. Protože díky vzniku nové české pobočky Electronic Arts se u nás RotK začne prodávat jen s týdenním zpožděním oproti světové premiéře, ovšem bohužel bez české lokalizace (pouze s přeloženým manuálem).

Stáhněte si: Demo, Trailery a video ze hry, Trailer z filmu, Cheaty