Autor: Moolker Publikováno: 10.prosince 2007 | Verze: finální/PC/anglická Doba recenzování: 4 dny |
Při letecké cestě ze Sydney do Los Angeles jste to tvrdě zapíchli někde v Pacifiku. A úvod je typický. Záběr na kukadlo a následně záběr na v džungli ležícího, pomalu se sbírajícího člověka. Vás. Snažíte se přežít, najít cestu domů, porozumět vlastním chybám a postavit se své temné minulosti. Přes pár vidin se dostanete ke Kate, která se zase v džungli skrývá před svým policejním doprovodem... Odhalování vlastní minulosti je zpracováno šikovně. Černobílý obraz, máte v rukou fotoaparát a na základě roztříštěné fotky ve vaší mysli se snažíte vyblýsknout přesně ten moment, na který si matně vzpomínáte. Například to, že Kate je uprchlík, si vybavíte tak, že jí v „minulosti“ vyfotíte, když nastupuje do letadla a napřahuje zaželízkované ruce pro vodu od letušky. Musíte vždy správně zazoomovat, zaostřit a vychytat ten pravý moment. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Betonová džungle Titulek je názvem výborné písničky od Boba Marleyho a zároveň trefnou definicí světa Lost: Via Domus. Lineárnější a méně interaktivní než Lost je snad jen Wolfenstein 3D a u hry, která má nabízet napínavé prozkoumávání džungle, to je prostě na závadu. V osudovou noc přiběhnete na pláž. „Ááá, hoří letadlo, teče palivo a skáčou tam jiskry, musím s tím něco udělat!“ [Protáčím bulvy a vrtím hlavou] „Ne... nesmím a nemůžu, protože nejdřív mi o tom musí říct Jack s Lockem.“ Jak se do toho konečně pustíte, budete čelit zajímavé minihře, jejíž pointou je kompletování elektrického obvodu pomocí různých pojistek a to tak, aby do druhého konce proudilo určité množství proudu. Pominu-li několik primitivních IQ testů na roztroušených počítačích, které navíc nedávají smysl (PROČ?), jedná se o jediný typ logických hádanek v celé hře. Ale musím uznat, že jsem se u nich vždy celkem pobavil. I když to možná bylo jen kvůli zoufalé touze po aspoň nějaké výzvě. ![]() ![]() ![]() Ale zpátky k betonu. Faktem je, že tady toho jednoduše moc neprozkoumáte a tzv. „objevování nových lokací“ je řešeno takto: vlezete do džungle, loading, jdete po značkách (tak dvacet metrů od sebe) a po dvou minutách zase vylezete. Loading. Pokud se neztratíte... Pravda, teď si trochu protiřečím, ale musím uznat, že jednou jsem zabloudil a pár minut se zoufale motal, sbírajíce při tom kokosáky (což je vážně zbytečné, stejně jako sbírání čehokoliv jiného). Džungle je totiž místy opravdu džunglovitá (tudíž všude stejná a hustá) a pokud se nedržíte na stezce, je možné, že se trochu zamotáte. Což je vlastně strašně fajn. Teď už si jen přát, aby se Elliott nezasekával o pařezy vzdálené půl metru od něj a aby ho hra neposlala zpátky hned poté, co se z oficiální stezky vzdálí více jak na sto metrů. Ticho je krásná věc ![]() ![]() ![]() Souvisí s tím problém, že většina herců ze seriálu absentovala při dabování hry. Výjimkou je, nešálí-li mě uši, Ben, Desmond, Tom, Sun a Michail (ten ruský). U některých postav ve hře záskok dopadl solidně, kupříkladu Jack, Kate, Locke, Juliet, Michael (ten černý) či Jin (tam v korejštině stejně rozdíl nepoznáte). U zbytku, což se týká Hurleyho, Charlieho, Sawyera, Sayida, to už je bída bídoucí. Údajně je tam někde i Claire, ale tu jsem prostě nenalezl a vlastně mě to ani nemrzí. Zbytek postav chybí zcela. S několika si i zaobchodujete, užívajíce třeba kokosy nebo čokoládové tyčinky Apollo hodné padesáti babek. Tedy, jen pokud po tom vážně prahnete... pro dokončení hry to musíte udělat pouze jednou a to kvůli zakoupení pistole s náboji, ze které si vystřelíte tak čtyřikrát. Mimochodem, vzpomínáte, jaký povyk vyvolaly bouchačky v seriálu? A tady vám je Charlie prodává bez mrknutí oka. ![]() ![]() ![]() I když, jeden náročný moment by tu vlastně byl. To když se dostanete do komunikační chatrče obývané Michailem. Otevřete dveře a bum! Jste mrtví. Příště si proto už připravíte zbraň, ale zase to dostanete. Následující pokus si řeknete, že vypálíte, hned jak otevřete a bum! Zase je po vás. A pak znova a znova a znova, až se na hru vykašlete, protože tohle je jen frustrující bug. Dá se překonat, ale chce to nervy z oceli a nebýt recenzentem, asi bych se na to taky vykašlal. Celé to pak působí poměrně vtipně, když byste jinak tuhle primitivní hru projeli takřka bez „Game Over“, ale je tu prostě tenhle jeden stupidní moment, který nešlo překonat. Znalost předlohy doporučena Na jednu stranu musím herním designérům vzdát hold za to, že se jim úspěšně podařilo našroubovat zbrusu nový příběh do toho originálního. Na tu druhou je třeba konstatovat, že se to povedlo jen za cenu pouhého naplácnutí nové zápletky na známý děj, tudíž váš osud se s osudy ostatních trosečníků známých ze seriálu skoro neprolíná. Vzpomínáte na všechny ty televizní flashbacky, kde se ukázalo, že jsou skoro všichni nějak spojeni? Tak u Elliotta to právě nefunguje. Děj hry je zasazen mezi první až třetí seriálovou sezónu a abyste si hru přeci jen trochu užili, bezpodmínečně musíte vědět, o čem předloha je. Hra na tom totiž zcela staví a vůbec se neobtěžuje s vysvětlováním zásadních zvratů a objevů. Věci se prostě dějí. Poklop skrývající stanici Labuť, kouřové monstrum, odpluvší vor, Black Rock, Druzí, 4 8 15 16 23 42, zfanatizovaný „vše-se-tu-děje-z-důvodu“ Locke... ![]() ![]() ![]() Hra se soustředí pouze na vás, tyhle ostatní události se odehrávají jen jakoby na pozadí. Když to vezmu kolem a kolem, je to vlastně pochopitelné. Jenže ona ta idea zcela komplexního Lostího zážitku byla tak lákavá! Smutné je, že narozdíl od „skutečných“ charakterů si k Elliottovi nevybudujete skoro žádný vztah. A neznát ty ostatní ze seriálu, dopadlo by to s nimi stejně. Lost: Via Domus je prostě příliš povrchní a navíc neskutečně krátké - za čtyři hodiny máte hotovo. Jenže ono se to bude (ne)prodávat tak jako tak, tak proč by s tím Ubi dával práci, že? A když jsem se díval na závěrečnou animaci, v duchu jsem si říkal: „To si snad ze mě děláte *****???“ Sem na dovolenou? Ostrov ve hře je malý, omezený a mrtvý, skoro nic na pláži nepotkáte, ale i tak má své světlé stránky. Lost: Via Domus běhá na enginu YETI (Ghost Recon: Advanced Warfighter, Beowulf) a i když s Crysis se rovnat nedá, rozhodně nevypadá zle. Pokud jde o samotnou kvalitu grafiky, musím zahlásit „nadprůměr“. Jen počítejte s tím, že bez alespoň dvoujádrového 2.4 GHz procesoru, 2 GB RAM a takové GeForce 7800 256 MB si žádnou super kvalitou dovolit nemůžete. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii ![]() zdroj: Archiv LOST launch trailer - stažitelná verze (50 MB, HD) Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Preview, Novinky... |
Moolker | |
autorovi je 17 let a momentálně dlouhodobě studuje za velkou louží; přispívá i do SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her s dobrým dějem; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola |