Lords of the Realm III - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Lords of the Realm III - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Lords of the Realm III se odehrávají v době středověku mezi lety 850-1350 našeho letopočtu, ale narozdíl od dřívějších tahových dílů probíhá dobývání nepřátelských hradů v reálném čase a na více frontách najednou.

Autor: Firebird
Publikováno: 20.dubna 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Abych se přiznal, na novou hru od tvůrčího týmu Impressions Games jsem se opravdu velmi těšil. Tito vývojáři dali nám hráčům takové hity jako je série Caesar, téměř dokonalý Pharaoh, diskutabilní Zeus a v poslední řadě nejnovější přírůstek do této série her stavění měst – Emperor. Od jeho vydání uplynul již nějaký ten pátek a nejen já, ale i všichni fanoušci doufají v nějaký ten datadisk, ale nic takového už zřejmě asi nepřijde. Místo toho se k nám dostává pokračování klasické série Lords of the Realm a to v podobě třetího dílu. Jak mnozí jistě víte, předchozí dvě hry byly tahové strategie, ale tentokrát to Sierra chtěla zkusit s real-time strategií. Jak se tedy hra od mých oblíbených tvůrců povedla?

 Herní princip
Celá hra Lords of the Realm III (dále už jen LOR3) je zasazena do období středověku v letech 850 – 1350 n.l. Hráč se v ní ujme vedení tehdejších bitev, ať už se skutečnými vojevůdci, či mnoha dalšími vymyšlenými. Náplní hry není nic jiného, než boje, diplomacie a zase válčení, ale naštěstí nejde o takovou tu klasickou formulku, kdy rozhoduje rychlost klikání myší. Základem je pěkně udělaný tutoriál, kde se naučíte vše potřebné. Následují čtyři kampaně, ve kterých se podíváte třeba do Británie, Německa, Francie, Normandie nebo třeba Dánska. Za některé z těchto zemí lze také hrát.

V podstatě je jedno, jaké tažení si vyberete, protože je hraní stále o tom samém – porazit nepřítele (buď všechny nebo jen některého). A to ať už cestou válek, darů nebo diplomaticky – nabídkou aliance a podobně. Představte si třeba misi, kde jsou celkem tři sokové, z toho jeden musí být poražen a u druhého to není nutné. Tak dlouho jsem tomu druhému nadbíhal, až se mnou uzavřel spojenectví, což vyžaduje odsunutí všech vojsk z jeho území. Pak už s jeho pomocí nebylo moc těžké toho zbylého udolat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dobrý nápad ohledně samotných kampaní je ten, že mapu začnete pohledem na bojiště s docela pěknou grafikou, kde pod vlajkami vašich vůdců pochodují armády. Vojáků je okolo 15 druhů a odpustil bych jim, že jsou mnohdy větší než samotný hrad. Jakmile dorazíte k nějakému střeženému místu, je možné velmi jednoduše přepnout dvojklikem levým tlačítkem myši na bojiště samotné. To ale funguje v případě, že dojde k boji, ne kdekoliv v prázdné krajině.

 Válčení na více frontách najednou
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výše popsaným způsobem pak můžete kompletně ovládat vaše jednotky. Neučiníte-li tak, nic se neděje, boj proběhne automaticky a vy se jen dozvíte výsledek (pauzovat hru nelze). Pokud zvítězíte, je právě toto dobyté území vaše. Ovšem je důležité nezapomínat na to, že vše, co se může v tu dobu odehrávat jinde, se tam skutečně děje, takže není dobré někde příliš dlouze váhat a raději ty méně významné bitvy přenechat počítači. Pak byste mohli dopadnout jako já v jedné misi, kde jsem sváděl tuhé boje s obránci hradu a po úspěšném vítězství mi bylo oznámeno, že sice ten jeden je můj, ale o další tři jsem přišel :) Úroveň inteligence počítačem řízených armád není vůbec špatná, občas nebylo příliš jednoduché zdolat protivníka.

Ještě jsou k dispozici jednotlivé mapy, které bohužel nejsou ničím jiným než prostými boji. Kolikrát jsme již viděli v poslední době ve hrách situaci, kde proti sobě stály dvě početné armády a nebylo úkolem nic jiného, než protivníka vyhladit. Ano, mnohokrát, a přesně to je náplní 15 samostatných map v LOR3. Stačí vzít všechny muže, co máte a vyrazit k nepříteli. Vojáci se nakupí na jeden velký chumel, vy pak stejně nevíte, kdo je kdo, a jen čekáte, jak to asi dopadne.

To ale naštěstí není všechno, co hra nabízí. Dobrým zpestřením je volně spustitelný editor hradů do hry, podobně jako tomu bylo ve hře Stronghold, kde si své sídlo nejdříve postavíte a následně ho bráníte. V každém případě je to milé a přikládám to hře k plusu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Fungování panství
Jak to tak bývá v mnoha strategických hrách, je nutné těžit různé druhy surovin. LOR3 ale fungují v tomto směru trochu jinak. Hráč jakožto panovník má celkem čtyři druhy svých poddaných. Jsou jimi rytíři, kteří se starají o obranu hradu a najímání nových vojáků. Další v pořadí jsou měšťané, jež zajišťují stavbu hradu a tím získáváte peníze. Nevolníci jako obvykle nemají vysoké postavení a jejich typickou starostí je třeba obstarávání jídla. A konečně duchovní mají na svých bedrech zdraví sama sebe a všech ostatních - zajišťují stavbu kostelů a zbrojíren. Postupem času získávají vůdci lepší schopnosti a mohou vést více vojáků, protože ze začátku jich opravdu mnoho nemají.

 Audio a video
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už na začátku na nás vykoukne na dnešní dobu nijak převratné hlavní menu hry s kresleným obrázkem. Audiovizuální stránka samotné hry není perfektní, pouze pěkná, ale místy ani to ne. Autory vytvořený 3D terén je schopný zobrazovat mnoho jednotek, aniž by se počítač zapotil, ale když se na ně na nejbližší přiblížení podíváte, vypadají, jako by utekly z nějakého ústavu. Samotné zpracování terénu je slušné pouze v kampaních, když se obléhá hrad. Z dálky vše vypadá docela dobře, stejně jako vojáci, ale nablízko to není nic, co by lahodilo oku mému.

Zvuky jsou průměrné, jednotky mluví, resp. používají několik otřepaných hlášek. Hudba mírně vybočuje z šedého průměru, je vcelku poslouchatelná. Celkově však nic převratného, co bychom museli mít jako samostatný soundtrack. Na druhou stranu se s ozvučením jednotek moc nového vymyslet asi nedá, ale s hudbou se divy dělat dají. Multiplayer až v osmi lidech nechybí, ale bohužel vám o něm více neřeknu, protože nemám možnost ho vyzkoušet.

 Zvláštní nepoměr ceny
Lords of the Realm III si bezesporu najdou fanoušky, ale myslím si, že jich nebude mnoho. Znalci předchozích dílů pravděpodobně nebudou spokojeni. Kampaň má leccos do sebe, ale jednotlivé boje nejsou ničím atraktivní. Celkově jde spíše o průměrný titul, kterému ale neodpovídá cena. Zvláštní však je, že za velkou louží se hra prodává za 20 amerických dolarů (cca 600 Kč), ale u nás je k mání za více než dvojnásobek (1199 Kč). Podivuhodný rozdíl, nemyslíte?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Shrnutí
Celkově na mě Lords of the Realm III působí trochu nedodělaně a nedomyšleně ze strany autorů. Pohyb po mapě je neuvěřitelně pomalý, i když na druhou stranu je to dobře, protože jinak by hráč při souboji na jednom místě bez problémů přišel o zbytek své země. Hratelnost je též rozporuplná. Jediné, co mě bavilo, byly právě boje o hrady (tedy jejich dobývání nebo naopak obrana), ovšem nevydrželo mi to příliš dlouho. Pořízení hry vám tedy nemohu doporučit, pravděpodobně by se vás po nějakém čase zmocnil pocit nudy, nezáživnosti a zklamání.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tvůrci se snažili o něco, na co vůbec nedosáhli a co se jim nepovedlo přesně podle jejich představ. Byl bych rád, kdyby své další úsilí raději věnovali na tvorbu toho, co umějí nejlépe – to znamená městské budovatelské strategie, které prakticky nemají konkurenci. Snad si autoři spraví reputaci připravovaným titulem Children of the Nile - přeji jim, aby se povedl jako tehdy Pharaoh.

Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Patch a editor zámků

Související články: Novinky

Firebird
autorovi je 24 let, pracuje jako správce sítě ve větší firmě na Vysočině, specializuje se na strategie, dungeony a adventury (všechny články autora)


 
 
Firebird
Smarty.cz

Verdikt:

Lords of the Realms III zklamali. Jediným lákadlem na hře je provedení kampaní nebo editor hradů. Drazí tvůrci z Impressions Games, soustřeďte se raději na sérii stavění měst, nebo případné příští pokračování Lordů vraťte opět do rodiny tahových strategií, což by jim určitě prospělo lépe.

Nejnovější články