Autor: Michigan Publikováno: 6.dubna 2007 | Verze: evropská po 1.12/anglická Doba recenzování: 3 týdny |
![]() ![]() ![]() první dva obrázky típnuty na GeForce 8800 Mimoto se tu najdou i některé novinky, jenž dokazují, že LotRO není pouhým klonem ostatních onlinovek. Zmíním jich na úvod pár a těm důležitějším se budu níže věnovat podrobněji. Najdete tu například systém naděje a strachu. Určité události ve hře na postavu všemožně působí a ta má buď dobrou náladu nebo špatnou – v závislosti na tom pak získá bonus anebo naopak postih k léčení a útoku. Zajímavou vychytávkou bude browser přímo zabudovaný v enginu hry, kde má být přístup nejen k online nápovědě. ![]() ![]() ![]() Povolání je v LotRO sedm - kapitán, ochránce, šampión, lovec, učenec, zloděj a minstrel. Celkově lze říct, že jejich výběr mohl být lepší. První tři jsou víceméně bojová a liší se jen odlišným přístupem k věci – kapitán je přirozený vůdce a doprovází ho lidský válečník, ochránce plní roli tanka s vysokou obranou a šampión zvládá útočit na několik protivníků zároveň. Lovec to standardně umí s lukem, učenec je převlečený čaroděj, zloděj si libuje ve stínu a minstrel je takový potulný bard schopný léčení. Jak je patrné, jedná se veskrze o klasickou nabídku jen s jinými jmény. Na jednom serveru je možné mít maximálně pět postav, což není moc, ale na běžné hraní to stačí. Po několika pokusech mi nakonec přirostl k srdci hobit minstrel, s nímž jsem absolvoval i většinu svých dobrodružství. Hurá do Středozemě Coby hobit jsem byl hned pověřen úkolem zjistit, proč nedošel jeden důležitý dopis a následně mi zkřížil cestu jeden půlčík, s nímž jsem se musel prosekat skrz několik pavouků až k samotnému černému jezdci, kterého už naštěstí zahnali hraničáři. Úvodní tutoriály slouží víceméně pro pochopení ovládání hry a jsou pro každou rasu jiné. Lidé se probudí jako vězni banditů, elfové brání napadené město a trpaslíci řeší potíže v dolech. Po krátkém úvodu následoval přesun do okolí malé vesnice Archet, kde jsem se poprvé setkal s ostatními hráči. Spolu s hobity tu začínají i lidé, zatímco trpaslíci a elfové tráví své první chvíle v horách Ered Luin na západě. Počáteční oblast nelze opustit – je potřeba dokončit sérii úkolů, které ji nevratně změní a posunou příběh dál. Jedná se vlastně o takovou mini-instanci pro začínající hráče, která je vytržena z okolního světa. Strávil jsem tam prvních cca 5-6 úrovní a musím říct, že je to dobrý způsob, jak začít. Hra na takhle oddělené lokace sází – instancováno je zhruba 15% hry a dle autorů je to proto, aby se umocnil požitek a vtažení hráče do hry. Spousta příběhů se tak odehrává přímo před vašima očima a připadáte si, že jste jejich součástí. Docela mě udivilo, že startovní oblasti a příběh jsou ve srovnání s pozdějšími událostmi celkem slabé. Na hru si prostě musíte postupně zvyknout, než vás chytne úplně (a přitom by měla mít úvod právě výjimečně dobrý, aby člověka navnadila). Některé tutorialy se mi zdály lepší než jiné, ale to je zřejmě věcí vkusu. Ze začátku totiž budete mít pocit, že se atmosféra Středozemě jakoby vytratila, ale později zjistíte, že je tomu právě naopak - jak postupujete po hlavní dějové linii, začíná vás hra bavit čím dál víc. ![]() ![]() ![]() Události stvoří legendy Časově je děj hry umístěn nedlouho poté, co Frodo s Prstenem opustil Kraj. Na mnoha místech v zemi se objevují banditi sloužící neznámým silám, temní jezdci pátrají po hobitech a někdo má zájem na pobití všech zbylých hraničářů. A je na vás, abyste s tím něco udělali... ![]() Nekonečný svět Celý evropský betatest probíhal (a stále ještě probíhá) pouze na dvou serverech, společných pro anglickou, německou i francouzskou mutaci hry, takže se místy na chatu objevovala opravdu velmi pestrá škála jazyků. A také bylo všude pěkně narváno. Zvlášť v Hůrce, která se i za tak krátkou chvíli stala centrem veškerého dění a díky tomu tam hra občas (hlavně v podvečerních hodinách) lagovala víc než dost. Nutno ovšem podotknout, že beta vždy slouží i jako stress test, aby se právě těmhle problémům ve finále předešlo. Ze Středozemě jsou zatím přístupné jen země Eriadoru od Šedých přístavů k Roklince, tedy odhadem tak jedna šestina (podle in-game mapy jen jedna dvanáctina) světa. Na objevování je toho ale spousta a jen samotná cesta z Hůrky do Kraje zabere koňmo okolo deseti minut reálného času (pěšky přibližně třikrát tolik). Před hráčem se rozprostře devět velkých oblastí, které k prozkoumání přímo vábí. Jak to bude s těmi ostatními těžko říct, i když s jejich postupným vytvářením a přidáváním do hry se samozřejmě počítá. Zda se za ně bude platit či ne, ještě není zcela jasné, neboť Turbine se na toto téma zatím nevyjádřili. ![]() ![]() ![]() Celý venkovní svět lze procházet bez toho, aby vás rušilo nahrávání. Jen při vstupu do budov, instancí a některých oblastí budete muset (někdy delší) loading překousnout. Navštívit můžete spoustu míst - včetně Hobitína, Hůrky, Větrova či Roklinky. Dle mého názoru není nic lepšího, než se je jen tak procházet po všech těch důvěrně známých místech. A ty neznámé, všechny ty močály, pláně, lesy a pustiny, jsou zase opředeny tajemstvím a nerůznějšími mýty. Okolní svět je zabydlen tisícemi NPC, které chodí a mluví (byť občas dost rychle, že se to těžko čte), zkrátka se okolo vás pořád něco děje. Noc a den se v LotRO střídá po čtyřech hodinách, což potěší zejména ty, kteří mohou hrát jen večer a nechtějí neustále chodit po tmě. Úkoly pro každého Každé město či vesnice nabízí desítky nejrůznějších questů, že občas nevíte, které plnit dřív (aktivní NPC mají nad hlavou hořící prsten). Jejich náplň je povětšinou stejná jako v ostatních MMORPG, tedy pokecej/přines/zabij/ochraňuj, ale někdy se najdou i výjimky typu uhas oheň či splň něco v omezeném čase. Co je však odlišuje od úkolů v ostatních podobných hrách, je množství čtivých dialogů, kterým byla věnována velká péče. Nedosahují sice kvalit Tolkienova díla, ale bez nich by hra byla poloviční. Schopnost porozumět psané angličtině je tu více než důležitá. Úkoly se většinou liší podle místa, kde je plníte, takže zatímco v Kraji budete shánět suroviny na výrobu rachejtlí a sbírat jablka, v okolí Hůrky budou vaším problémem hlavně banditi a jiná verbež. Mnohé vám mohou ulehčit ostatní hráči, s nimiž lze utvářet společenstva a později třeba i kinship (obdoba guildy). Důraz je kladen na malé skupinky tak do deseti lidí, tedy alespoň zpočátku. Většinou jsem neměl problém najít pár lidí, kteří mi s questy ochotně pomohli. O guildovní raidy samozřejmě nepřijdete, protože někde je nepřátel tolik nebo jsou tak silní, že je každá ruka dobrá. Na své si přijdou i sóloví hráči, jelikož autoři počítají i s nimi a byť pro ně hra bude těžší, bavit se určitě budou stejně. ![]() ![]() ![]() Ve víru boje Protože nejen mluvením živ je člověk (elf/trpaslík/hobit), musí se občas i bojovat. Zvládnout to není nic těžkého. K zapnutému auto-útoku stačí jen mačkat tlačítka různých skillů, přestože se to většinou zvrhává v používání všech, co jdou a čekání, až se obnoví ty ostatní. Teprve později, kdy je jich na výběr víc, přijde na řadu strategie a taktika. Použitelnost skillů nemizí ani časem díky tomu, že se po dosažení nových úrovní automaticky vylepšují. Při hře ve společenstvu lze využít i výhod vzájemných koordinací poskytujících zvláštní bonusy. Za nestvůry se dostává zkušeností relativně málo a hráče to nutí plnit questy, kde jsou odměny několikanásobně vyšší. Grindováním na jednom místě tak získáte možná nové předměty, ale nové úrovně jen horko těžko. Finální level je zatím nastaven na 50, ale nemusíte se bát, že by vám hra nevydržela – na desátou úroveň jsem se dostal sice relativně rychle, ale pak se postup citelně zpomalil a z každé nové úrovně má člověk vždycky radost (beta nebyla omezena patnáctým levelem). Ten umí to a ten zas tohle ![]() Velkou oblibu si již stihlo získat hraní na hudební nástroj, kterých je tu k dispozici hned několik - namátkou například flétna, loutna či roh. Pomocí kláves 1-8 můžete hrát a Ctrl se Shiftem slouží ke změně oktávy. Na cestách jsem potkával spoustu hudebníků a občas jsem se i se svou loutnou připojil k dílu. Sice je občas složité, ne-li nemožné se s ostatními alespoň trochu sladit, ale když se to povede, hned má hráč dobrý pocit. V budoucnu bude navíc možné si své melodie ukládat a pak je používat při hraní. A chystají se dokonce i bubny, takže kdoví, třeba ve hře nakonec i vznikne nějaká ta zajímavá kapela jako v Guitar Hero :) ![]() ![]() ![]() Aby všechny herní postavy nebyly stejné, je v LotRO systém tzv. traits, neboli charakterových rysů. Tyto rysy poskytují určité výhody a získávat je lze zabíjením nestvůr, prozkoumáním světa, používáním skillů a plněním questů, načež je nutné si je equipnout u barda. Aktivních jich může být jen několik, proto je mezi nimi třeba pečlivě volit. Radost udělá i přehršel titulů, jenž se získávají podobným způsobem a pak se zobrazují za jménem postavy, kde je může každý vidět. Od 15. levelu si můžete za jméno přidat i příjmení. Vývojáři dělají bezesporu maximum pro sžití hráče se svou postavu. PvMP – Král je mrtev! Ať žije král? Už jsem zmiňoval, že ve hře není žádné PvP, což je samozřejmě pravda, ale jen částečně. Autoři to odůvodňují tím, že by se do Středozemě něco podobného nehodilo a v tom mají nepochybně pravdu. Představa vzájemně se rvoucích elfů a hobitů se příčí i mně. Přesto ale tento typ zábavy nechtěli vypustit úplně, a tak vzniklo PvMP. A co že to tedy je? Za podivným názvem se neskrývá nic jiného než zkratka Player vs. Monster Player, tedy boj hráčů proti jiným hráčům ovládajícím nestvůry. Jedná se vlastně o takovou hru ve hře. V jedné zapadlé žebrácké uličce v Hůrce je umístěn oltář, kterým se po dosažení 10. úrovně můžete nechat přenést na místo zvané Ettenmoors a tam se vtělit se do jednoho z pěti krvežíznivých monster (namátkou např. skřet, pavouk či vrrk). Hráči na nižších úrovní si musí do té doby vystačit s přátelskými duely. Každá příšera automaticky začíná na levelu 50 a má své vlastní speciálními schopnosti a také inventář na všemožné cenné předměty (hobití uši, elfské skalpy a tak podobně :) Celou lokaci tvoří otevřené prostranství plné zajímavých questů za druhou stranu, jejichž plněním získáváte body osudu. Za ně své monstrózní miláčky můžete buď dále vylepšovat nebo si pořídit speciální perky pro svůj hlavní charakter. Ettenmoors jsou jedinou oblastí, kde se může odehrávat i již zmíněné PvMP, ale vzhledem k tomu, že pro vstup s vlastní postavu je nutné dojít do Roklinky a být na minimálně 40. úrovni, nic takového na serverech zatím neprobíhalo. Uvidíme, zdali se tento systém v budoucnu ujme a pakliže ano, je téměř jisté, že nezůstane jen u jedné takové mapy. ![]() ![]() ![]() Velkolepá podívaná Grafika hry je jedním slovem nádherná – všechny ty detailní louky, baráčky a stromy vás nejednou přinutí zastavit se a jen tak se bezděčně kochat okolní krajinou. Na plné detaily je vše sice náročnější na hardware než WoW, ale minimální požadavky jsou na dnešní dobu více než rozumné – GeForce 3 nebo Radeon 8500 a 512MB RAM. Své okolí vidíte klasicky z pohledu třetí osoby, ale dá se přepnout i na pohled z vlastních očí. Občas překvapí zajímavé efekty, jako je zarudnutí či rozostření obrazu v případě nějaké děsivé události nebo vymizení barev a míhání pohledu, když se opijete (slova „Už nikdy nebudu pít!“ tak v LotRO nejsou jen planou větou). Stinnou stránkou je velká náročnost enginu na paměť – zvlášť je to patrné při rychlé jízdě na koni. Protože při nastavení maximálních detailů hra kvůli počtu přítomných hráčů místy lagovala celkem dost, nastavil jsem je na sice už ne tak úžasné, ale pořád pěkné detaily střední, na nichž běžela víceméně plynule, až na pár občasných škubnutí při nahrávání nových lokací. Na tuto kvalitu (bez antialiasingu) jsou také típány téměř všechny screenshoty. Pro plný požitek z nejvyšších detailů je ale potřeba mít moderní grafickou kartu. Pro srovnání jsou v úvodu článku přiloženy obrázky vytípané ve vysokém rozlišení na GeForce 8800 a jak vidíte, hra může klidně soupeřit i s Oblivionem. Navíc je možné změnit si vzhled i skin interface, takže se každý může dívat právě na to, co mu vyhovuje nejvíc Tóny a netóny Hudba je po většinu času průměrná (ale výjimky se najdou!) a většinou hraje málokdy, přesto svému účelu poslouží. Jediná zapamatovatelná melodie je v menu a ta se poslouchá velmi dobře. Zvuky jsou různorodé, jen mi občas přišly nepříjemně hlasité, i když jsem byl od jejich zdroje daleko. Sem tam se trochu zpozdí (zvlášť při boji) a pak se přehrají všechny najednou, což také není uším dvakrát příjemné. Přímo ve hře je zabudovaná podpora voice-chatu přes GameSpy, takže všichni ti, kdo si onlinovku bez sluchátek a mikrofonu neumí ani představit, mohou být spokojení. Vady na kráse Je znát, že po obsahové stránce je LotRO hotová hra, ale co se týče té technické, tam to zatím moc slavné není. Programový kód ještě není moc odladěný a hra klidně spadne i několikrát denně (vypadá to, že po určité době přeteče zásobník paměti). Při hraní jsem se také nevyhnul několika nepříjemnostem – šlo například o nepěkné zaseknutí se na místě, nevyladěné emoce, místy nepřesné popisy toho, kde se která NPC nachází, chybějící texty nebo části lokálních map v nepříliš frekventovaných oblastech a mnoho dalších věcí. Zpočátku jsem si třeba horko těžko zvykal na celkem titěrné ikonky, malá tlačítka a těžko rozeznatelná jména NPC od jmen postav. Také malá mapa nejde zoomovat a stahování patchů je kvůli přetíženým serverům často utrpení. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v naší galerii Ale od toho právě betatest je, aby se takové věci vychytaly. A autoři dělají vše pro to, aby jich v ostré verzi bylo co nejmíň (pozn.: dle jejich posledního vyjádření se s onou memory leak chybou zmíněnou výše již vypořádali, ale opravy zatím neimplementovali). Ve čtvrtek 28. března vyšel obrovský content patch 1.12, který nejenže změnil spoustu oblastí, ale i vylepšil grafiku a uživatelské rozhraní, vybalancoval povolání a přidal do hry spoustu nových funkcí. Navíc se vše teď hýbe o dost plynuleji. Oficiální start hry je již 24. dubna, přičemž ti, co si hru přeobjednají, mohou začít hrát o deset dní dříve. Nová etapa veřejného betatestu začíná právě dnes, 6. dubna, takže pokud stále s koupí váháte, máte šanci si LotRO na dva týdny nejprve zdarma vyzkoušet (zde je evropská beta). Turbine navíc přicházejí se speciální nabídkou v podobně doživotního přístupu do hry za 149 euro bez dalších poplatků, což je mimořádně lákavá nabídka. V Evropě zajišťuje distribuci firma Codemasters a u nás pak CD Projekt. Dle našich informací budou k dostání předplacené časové kupóny v předpokládané ceně 899 Kč pro hraní dva měsíce. Sebere hráče World of Warcraftu? ![]() Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky... |
Michigan | |
autorovi je 26 let, věnuje se překládání a hry hraje už více jak 12 let;žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má ty s dobrým příběhem či pohlcující atmosférou;ve volném čase s oblibou sáhne po fantasy knížce či zajímavém filmu |