Loki - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Loki - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 9. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Odin, Ares, Seth a další bohové se opět míchají do záležitostí smrtelníků. A je jen na vás, zda si získáte jejich přízeň v novém akčním RPG, které do značné míry kopíruje povedený Titan Quest.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 30.září 2007
Verze hry: finální/PC/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Akční erpégéčka tak nějak v poslední době nepřicházejí s mnoha novými nápady. Některé tituly kopírují Diablo, jiné Dungeon Siege, a další... třeba Titan Quest. A to je i případ nové fantasy řežby Loki, která povedený titul zasazený do prostředí starověkých mýtů kopíruje zejména herním světem plným starověkých legend a mytologických postav.

Doby před počátkem našeho letopočtu jsou obvykle v knihách, filmech i hrách líčeny jako období plné mýtů, legend a božských zásahů do světa smrtelníků. Tak je to i v případě hry Loki, ve které je nepříliš historicky přesně smíchána mytologie egyptská, aztécká, řecká a norská. Tyto čtyři mocnosti navíc představují i čtyři hlavní herní kapitoly, a z řad každého národa se také rekrutuje po jednom hratelném hrdinovi.

Pestrá čtveřice
Na začátku hry si tak můžete vybrat, zda povedete kroky norského válečníka, aztécké šamanky, egyptského čaroděje či řecké bojovnice. První jmenovaný je barbarským řezníkem, zkrátka horou svalů, která exceluje zejména v boji na blízko. Druhou bojovou postavou je řecká bojovnice, která je spíše univerzální a kromě zacházení se zbraněmi pro boj tváří v tvář si zkušeně poradí i s lukem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Magická povolání jsou zastoupena hrdiny z Egypta a Aztécké říše. Zatímco egyptsky čaroděj je relativně klasický metač útočných kouzel založených hlavně na elementech, šamanka z jihoamerického kontinentu je o poznání zajímavější. Pokud bychom ji chtěli připodobnit k nějaké klasické fantasy profesi, vybereme asi druida; indiánka totiž umí léčit, ale také třeba vyvolávat na pomoc různé bytosti nebo měnit svojí podobu do zvířecí formy.

Legendy a mýty
Už jsme naznačili, že se podíváte do Řecka, Egypta, Norska i Aztécké říše. Pořadí, ve kterém tyto světy procestujete, se ovšem odvíjí od toho, jakou postavu si v úvodu zvolíte. I když je hlavní zápletka – návrat temného boha Setha a následný chaos – vždy stejná, dospějete k cíli, a vlastně i k poznání toho, o co vlastně vůbec jde, rozličnými cestami. Zajímavé přitom je, že osudy jednotlivých postavy jsou navzájem propleteny; například v roli egyptského čaroděje bude decimovat barbarskou norskou vesnici, kterou naopak při hře za vikingského bijce budete před Egypťany bránit...

Na svých cestách samozřejmě narazíte na mraky nepřátel. Budete bojovat s vlky, medvědy, jaguáry a dalšími šelmami, ale také s kostlivci a jinými nemrtvými, ohnivými golemy, pavouky, fénixy, gobliny... a nebudou chybět ani bosové, vesměs v podobě legendárních nestvůr, jako je třeba Medúza nebo bájný severský vlk Fenrir. Kosení nepřátel je samozřejmě alfou a omegou hry, a tomu odpovídá i jejich počet; nemohu se ovšem zbavit dojmu, že v pozdějších fázích hry už to není příliš zábavná činnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako ve skladišti
Z některých zabitých nepřátel můžete sebrat různé více či méně užitečné vybavení. Předměty nepadají zdaleka ze všech nepřátel, což je spíše k dobru věci, a příznivci nelogičností typu „zabij pavouka, seber z něj brnění a sekeru“ si také přijdou na své. Ale to už tak nějak patří ke koloritu akčních RPG, takže to rozhodně nemáme autorům za zlé. Něco zlata a harampádí – jednoručních i obouručních zbraní, zbroje, magických prstenů, léčivých lektvarů a dalších nezbytných kousků – samozřejmě získáte i z různých truhel, a ve vesnicích na vás čekají ziskuchtiví obchodníci.

A nejde jen o sbírání a nakupování předmětů, ale i o vylepšování vašeho vybavení pomocí run nebo skládáním z různých částí; v této činnosti je vám v civilizovaných místech k ruce ochotný kovář. Snad ani nemusíme dodávat, že většina zbraní, štítů, přileb, brnění a dalšího vybavení je pro použití omezeno potřebnou úrovní vaší postavy nebo výší určitého atributu, a že jsou obvykle určeny jen pro jednoho ze čtyř dostupných hrdinů.

Božské schopnosti
V mytologii samozřejmě hrají důležitou roli bohové, a v tomhle titulu to platí dvojnásob. Nejen, že se s některými z nich setkáte, ale volba, ke kterému bohovi se budete modlit, určuje také výběr speciálních vlastností. Jak to funguje? V každé vesnici si ve svatyni můžete libovolně měnit své vyznání – každá postava má na výběr ze tří božstev, nebo čtvrtou volbu, bez víry. Čtvrtina zkušeností získaných v boji jde pak do speciálního ukazatele přízně vybraného boha, a vždy po dosažení určité úrovně získáte skillpoint, který je možné utratit z portfolia dovedností příslušných danému bohovi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Například severský válečník si může vybírat mezi Thorem, Odinem a Tyrem; Thor nabídne svému služebníkovi hlavně ničivé dovednosti a brutální útoky, Odinův následovník umí použít speciální útoky s kopím a třeba vyvolat na pomoc vlky, Tyr je pak patronem obratných bojovníků, kteří se umí ohánět dvěma zbraněmi naráz. Systém je vlastně variací na klasický strom dovedností, zpestřený (respektive spíše asi zkomplikovaný) jen výběrem boha – jinak jde o tradiční kupování skillů z různých oblastí za postupně získávané bodíky.

 Klasický RPG vývoj
Kromě postupného nakupování nových skillů, případně zvyšování úrovně již osvojených dovedností, samozřejmě čeká na vašeho hrdinu i klasický level-up spojený s rozdělením bodů do pěti základních vlastností. Ani tady nečekejte nic originálního. Síla má vliv na způsobené zranění, obratnost udává šanci na úspěšný zásah a uhnutí před útoky nepřátel, inteligence ovlivňuje poškození, které nepřátelům způsobíte svojí magií, vitalita souvisí s početm hitpointů a energie je důležitá pro výši magických bodů, neboli many, kterou spotřebováváte kouzlením. Ano, i tady totiž samozřejmě máme dva základní ukazatele – hitpointy a manu – které se při chvilkách klidu samy regenerují.

 Přehledný svět
Herní svět je rozdělen do mnoha menších lokací, mezi kterými můžete klasicky přebíhat, a nebo využít rychlého cestování pomocí teleportace do požadované lokality. Nelze takhle rychle navštívit úplně všechna místa, ale rozmístění těchto bodů rychlého cestování je dostačující a nemusíte se tak bát neustálého probíhání již navštívených lokací. Nehrozí ani, že byste se ztratili. Diář s questy je totiž zpracován dost přehledně a cíl aktuálního úkolu se vám promítá i na minimapu, takže nezabloudíte. Jednoduché, neoriginální, ale účinné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V některých herních lokacích narazíte také na svatyně, které dočasně vylepší atributy vašeho hrdiny – opět stokrát omletá záležitost, z těch lepších titulů ji naposledy nabídl již zmiňovaný Titan Quest. I když se postupně podíváte do rozmanitých částí světa, vždy v rámci jedné kapitoly se lokality docela opakují – třeba severský les prostě vypadá pořád stejně, i když je rozdělen do několika samostatných map.

 Grafika
Kvalita grafického zpracování je poměrně kolísavá. Hrdinové a nepřátelé jsou docela fajn, a dost pěkné jsou i některé exteriéry, ať už jde o aztécké džungle nebo norské zasněžené lesy. Naopak dost špatně vypadá většina interiérů, hlavně různé „dungeony“, tedy třeba jeskyně, různé kobky, gobliní doly... Většina takových lokací je totiž nudná, a zdá se mi, že i dost odfláknutá, a bez nápadu. Což je docela škoda.

Na našlápnutém stroji je hra plynulá i při vysokém nastavení detailů, my jsme titul testovali i na středním stroji (procesor 2 GHz, GB Ram, GeForce 6800) a při rozlišení 1280x1024 jsme si mohli v klidu dovolit nadprůměrné nastavení detailů. Takže v tomto ohledu vše v pořádku. Docela fajn je i ozvučení a hudba, i když do paměti se vám asi nijak výrazně nezapíší.

 Dobře zvolená obtížnost
Hru lze mydlit ve třech různých, postupně odemykaných stupních obtížnosti, a náročnost je docela vyvážená. Asi nejzábavnější se mě osobně jevila hra za šamanku jakožto za nejpestřejší postavu (kouzla, vyvolávání pomocníků, změna do zvířecí podoby), ale je to samozřejmě věc vkusu. Celkem klasicky je začátek hry lehčí spíše za bojově laděnou postavu, v pozdějších fázích mají zas drobet navrch magici.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

 Špička nikoliv, ale nadprůměr ano
Hlavním kamenem úraz téhle hry je značná neoriginalita a časem nastupující nuda z neustále stejných činností. Je pravda, že akční RPG bude vždycky o řežbě se zástupy nepřátel, ale tady všemu tak nějak chybí šmrnc a strhující hratelnost... a nezachrání to ani multiplayer nabízející hned čtyři režimy, kooperativní i kompetitivní. I když po řemeslné stránce se nejedná o špatnou práci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přesto jsme se u Lokiho v prázdninovém suchu, kdy ještě nepropukl předvánoční boom nových titulů, docela pobavili. Zvlášť, pokud má člověk rád mýtické příběhy. A mimochodem – cena 299 Kč za brzy vycházející českou verzi také není špatná.


Loki Egyptian & Aztec trailer - stažitelná verze (74 MB, 1280x720)


Loki - Norse warrior trailer - stažitelná verze (42 MB, 1280x720)

Stáhněte si: Dema, Trailery...

Související články: Novinky

 
Jiří Sládek
autor je manažerem magazínů www.showbizz.cz, Bleskově a dalších služeb portálu Centrum.cz







 
 
Jiří Sládek

Verdikt:

Loki nevypadá špatně, svět plný starověkých legend je prostě fajn. Škoda však, že se autoři nedokázali vymanit z naprosté neoriginality a nepříliš přesvědčivé hratelnosti.

Nejnovější články