Autor: Xentar Publikováno: 1.listopadu 2001 |
Mosty z ušlechtilé oceli z kladenských hutí však nejsou, co bývaly za bolševika. Většinou vydrží jen několik přejezdů a... zmizí. Nezbude, než zase povolat Láďu a nechat ho most opravit. Ejhle, nějaký ekolog-aktivista zasypal trať šutry, aby náš transport paliva pro temelínskou elektrárnu nemohl projet. Narazit s takovým nákladem by mělo nepříjemné následky nejen pro strojvedoucího, ale i pro půlku Evropy. Takže se pomalu rozloučíme s Láďou a opilého ho pošleme na poslední misi jeho života. Náraz do překážky nevydrží ani obrněná údržbářská mašinka. Čest jeho památce! A cesta je volná... Ano, řešení jednotlivých problémů je jednoduché, ale neštěstí nechodí ani po horách ani samo, a tak se problémy zhušťují, prostředky jsou díky škrtům v rozpočtu (díky ministře Rusnoku) omezovány a občas vás tlačí i čas. Ano, a vy musíte setsakra dobře přemýšlet. Obtížnost hry není nejnižší, a tak ještě rádi oceníte možnost uložení rozpracované trati. No a pokud by vám to, co výrobce nabízí nestačilo, můžete si samozřejmě postavit kolejiště vlastní v přiloženém editoru. Ovládání a herní engine Dost bylo popisu hry, stejně si to musíte vyzkoušet sami. Můžeme se tedy věnovat věcem ryze praktickým. Už po prvním spuštění hry si totiž budete říkat, že něco není až tak úplně v pořádku. Hra totiž na začátku vypadá docela hezky, ale začnete hrát a zjistíte, že použitý 3D engine je nejen pomalejší, ale hlavně zbytečný. Celá hra je postavena na engine, který volností pohybu kamery vzdáleně připomíná hru Black and White. Ale opravdu jen vzdáleně, samotné lokace s kolejemi jsou poměrně dobrě provedené, ale při zvednutí kamery uvidíte, že za hranicí kolejí je jen čiré pusto, prázdno, nic. 3D rozhraní nepřidává na jednoduchosti ani tomu nejdůležitějšímu, ovládání. Nejenže v některých polohách je docela problém trefit se přesně na výhybku, ale občas se stane, že některé věci i přehlédnete. A to raději mlčím o tom, že se opravárenská mašinka po splnění úkolu prostě vypaří, kamikadze po nárazu se... vypaří a pokud se vám podaří dostat vlak do cíle, tak se pro změnu... vypaří. Protentokrát v zeleném oparu. Pokud je svět takový, raději se nechci dívat! Netrpí však pouze vaše oči, vaše uši prochází torturou, za kterou by se nestyděl ani kat Mydlář, ani jeho potomek, kat Mydlář mladší, ani potomkové jeho potomků. Možná, že někomu se podobný hudební styl líbí, ale k vláčkům se mi hodí jak ježek do postele. Děkuji, nejsem masochista. Pokud vypnete hudbu, dočkáte se tristní přehršle zvuků, jako je hučení dieslových motorů, zpěv ptactva a podobné exklusivity. Ani Láďa se vám neohlásí. Proč ve 3D? Nezbývá než úvaha nad tím, proč nám naši milí vývojáři pořád cpou všechno ve 3D. Na 3D strategie jsme si po letech docela zvykli, ale nevím o žádné, která by se stala legendou, která by se dokázala postavit po boku Age of Empires, Casearovi nebo Civilization. A to nemluvím o Transport Tycoonu, který přinesl snad nejlépší využití potenciálu isometrického zobrazení. Ostatně i přemíra 3D stříleček škodí. Zaujme jen několik málo, dvě. Přitom prastarý Crusader:No Remorse, taktéž v isometrickém pohledu, se jim akčností přinejmenším vyrovnal a grafikou je s přehledem předčil. ve své době, samozřejmě. Ostatně vzpomínaná Black and White byla jednou z nejočekávanějších her, a jak dopadla? Předčila snad Popolouse? Stala se předmětem vášnivých debat široké hráčské obce na celé měsíce? Tak tolik malé zamyšlení nad tridimensionálními světy. Proč tolik jedu na novou českou hru? Tolik jedu jednoduše pro to, že páni z Plastic Reality Technologies vzali výborný nápad ze stejnojmenné hry FunkyFranka (download) vytvořené v programovacím jazyce DarkBASIC, která v jednom MB dat poskytuje všechnu zábavu obsaženou v tomto naprosto zbytečném moderním ztvárnění téhož. Samozřejmě, že „Plastici“ přidali pár zajímavých nápadů. Že pro dnešní hráče konzumenty je spojení 3D bohem, ale není to trochu málo? Za málo peněz méně muziky Neznamená to, že by české Loco Commotion byla úplně špatnou hrou, je to hra, která měla všechny předpoklady být super, kdyby technické zpracování nedopadlo takhle smutně. Vydavatel se samozřejmě může hájit tím, že se jedná o budgetovou hru, tedy hru levnou, nekladoucí si tak vysoké nároky na obnos vyložený z peněženky (u nás "jen" 999 Kč) - a bude mít pravdu. Jenže naopak proti ostatním budgetům kladoucí si vysoké nároky na hardware (na Duronu 700 s GeForce 2 se Loco Commotion seká), což už není tak běžné. Jenže je otázkou, jestli si má cenu vydávat takovéhle tituly, když jsou čeští šikovní grafici a programátoři schopni vytvořit takové poklady jako je Hidden and Dangerous nebo Operation Flashpoint? Nemůžu si pomoct, i freewarová hříčka vlak napsaná v programovacím jazyce Petr je zářným příkladem českého programátorského umu. A nepotřebuje CD ani 3D. Na druhou stranu je pravda, že neznámý tým Plastic Reality Technologies získá na tomto projektu zkušenosti a možná i nějakou tu libru, kterou zúročí v nějaké opravdové bombě. Společnosti Illusion Softworks, která je zaštítila svým jménem, to určitě dluží. |
Xentar připravil: jd |