Loch Ness - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Loch Ness - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Z vyhřátých plání starověkého Egypta z Atlantis III se v této nové adventuře přenesete do mrazivého Skotska, kam se vydáte jako úspěšný detektiv pátrat po záhadné příšeře z jezera Loch Ness.

Autor: Nukem
Publikováno: 30.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ten čas ale letí. Teď jsem se podíval na datum a s hrůzou zjistil, že ani ne za měsíc tu bude Štědrý den a já ještě nemám ani představu, čím bych měl obdarovat své blízké. A přitom jsem denně bombardován reklamami ze všech možných stran. Bohužel ale ne všechny náměty by obstály při konfrontaci s obsahem mé peněženky. Proto plně soucítím s rodiči z jedné rozhlasové reklamy, jejichž odrostlá holčička v dopise Ježíškovi maličko vyčítá, že jí loni nepřinesl poníka, ale že by na tu to malou křivdu klidně zapomněla, když to bude letos počítač. No jo, co ale dát dítku, které počítač již dávno dostalo? No anoo... hru! Vždyť právě v listopadu jich zase vychází tolik, že bude těžké vybrat jen jednu či dvě. Ani letos není tento čas výjimkou a z počítačového nebe se na pulty prodejen chumelí hry jedna za druhou, od každého žánru něco. Není tedy divu, že i na poli adventur dozrálo několik titulů. A jako obvykle, některé hry vyrůstaly na výsluní všeobecného očekávání, jiné spíše ve stínu na okraji zájmu. Právě k těm druhým hrám bude nejspíš patřit i adventura, kterou jsem si na minulý víkend vzal k podrobnějšímu zkoumání. Jmenuje se Loch Ness a pochází z dílen poměrně neznámé francouzské firmy Galilea, přičemž distributorem je o trochu známější Wanadoo.

 Výprava do mrazivého Skotska
Není to tak dávno, co jsem v úvodu recenze ke hře Atlantis 3 podotkl, že záhady našeho světa jsou častým tématem velké části her, takže není žádným překvapením, že se s další záhadou setkávám tak brzy. Nyní se tedy z vyhřátých plání starověkého Egypta opět vracím do mrazivého Skotska, které jsem opustil po vyřešení záhady novodobých Druidů. A aby shod nebylo málo, i v této hře stojí hlavní hrdina na straně zákona, byť tentokrát v podobě soukromého detektiva.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Alan Parker Cameron je úspěšný detektiv z Chicaga, který je na sklonku roku 1934 požádán o pomoc lordem Allistairem Mac Farley. Alan neztrácí čas a ihned se vydává na cestu do Skotska. V rodinném sídle Farleyovců je přijat lady Mac Farley, manželkou lorda Mac Farley, kterého mezitím unesli. Okruh Alanovy působnosti se tak nenadále rozšířil. Po seznámení se se situací je Alan ubytován v pokoji s výhledem na jedno z nejznámějších jezer světa - Loch Ness. Jistě již sami tušíte, že kromě nalezení lorda Mac Farleyho, vyřeší Alan i odvěkou záhadu lochnesské příšery. Vysvětlení této záhady to bude vpravdě velmi neobvyklé, obzvláště na dobu, ve které se příběh odehrává. Ovšem jak jinak, vždyť je to přeci hra.

 Podobnost s Atlantis
Celý příběh je rozdělen do pěti kapitol jež zabírají dnes pomalu standardní velikost dvou CDček. Přesto na disku hra po nainstalování zabere méně než 10 MB, takže vlastně vše l Zvětšit zdroj: tisková zpráva eží na bedrech CD mechaniky. Kdo tedy ještě nemá softwarový zpomalovač, ať si jej sežene. Proč zbytečně trápit mechaniku, když by 16násobná rychlost měla celkem stačit.

Když jsem hru nainstaloval a spustil, čekalo mě další překvapení. Na začátku jsem zmínil dvě podobnosti s jinou hrou, jež se týkají místa, ve kterém se náš příběh odehrává a povolání hlavního hrdiny. K těmto dvěma podobnostem nyní přibyla i třetí - engine hry. Kdo hrál nebo alespoň četl recenzi hry The Messenger bude nyní plně v obraze. Stejná grafika, stejné kurzory, pohyb po okolí či ukládací pozice. V těchto, ale i jiných hrách (Road to India, Atlantis - tedy hry veskrze francouzské provenience) vidíte svět výhradně očima hrdiny (vyjma animovaných sekvencí), přičemž máte naprostou svobodu pohledu.

Omezený je ovšem pohyb po okolí, který je definován jen na přesně daná místa. Hrací kurzor se samozřejmě nachází uprostřed obrazovky a poslušně mění svůj tvar podle místa, na které ukazuje. Dopadne-li tedy na nějaké aktivní místo, ihned poznáte, zda lze předmět uložit do inventáře, či naopak na něj z inventáře něco použít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Práce s inventářem
Inventář, který se vyvolává pravým tlačítkem myši obsahuje omezený počet míst, kam se ukládají běžné předměty, jež dříve či později použijete. Přestože je počet úložných míst omezen, nemusíte se bát, že se vám tam všechny nevejdou (viz. The Messenger, kde bylo nutné odkládat přebytečné věci do truhlic). Zde je drtivá většina předmětů na jedno použití a nikdy jich nebude tolik, aby bránily vložení předmětu nového. Pochopitelně lze některé z nich spolu kombinovat, což se projeví tím, že po vybrání určité věci nevyskočíte z inventáře do hry. Šlo by o celkem milé usnadnění nouzového postupu „všechno na všechno“, kdyby ovšem nezáleželo na prioritě vybírání. Naštěstí převažují samostatné předměty nad těmi kombinovatelnými.

V inventáři kromě všemožných věciček naleznete ještě tři zvláštní ikonky, kde budete hledat informace. V prvé řadě to je poznámkový blok, kam si Alan zaznamenává důležité postřehy během svého pátrání. Ale především je blok velmi cenným rádcem, neboť zde budete postupně nacházet heslovitou nápovědu, která vás často vysvobodí z případného zákysu. Další ikonkou je kožené pouzdro, kam se ukládají papírky, svitky či knihy, v nichž můžete listovat a hledat další nápovědu. Třetí ikonkou je aktivní mapa, kterou naleznete na začátku vyšetřování. Aktivní v tom smyslu, že obsahuje několik styčných bodů, na něž se po jediném kliknutí rychle přenesete, pokud to ovšem v dané situaci bude možné.

 Logičnost úkolů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z předchozího odstavce je patrné, že systém inventáře, ač jednoduchý, pomáhá k dobré hratelnosti. Tím to ovšem nekončí. Velkým přínosem je systém postupného odblokovávání aktivních míst. Uvedu názorný příklad ;-). Na začátku hry budete procházet zámek Farleyovců, přičemž narazíte na mnoho dveří, na něž bude kurzor reagovat tak, že se změní v šipku rovně (tedy, že by se jimi mělo dát projít), ovšem ta bude červeně přeškrtnuta. Znamená to tedy, že v daném okamžiku není možné dveřmi projít, ale po splnění nějakého úkolu, to možné bude. Stejně tak to je i s místy, kde bude potřeba použít nějaký předmět. Tento systém stojí v ostrém kontrastu s hrou Mystery of the Druids, kde jste na každém kroku nacházeli desítky aktivních míst, která v případě zákysu představovala stovky kombinací všeho na vše. Zde nic takového nehrozí. Přestože jsem enginu hry v předchozích hrách vytýkal nulovou rozlišitelnost aktivních míst od okolí, v této hře jsou tato místa dobře předvídatelná (zásuvky, bedýnky, knoflíky atd.) a nevzpomínám si, že by snad nějaké takové místo bylo schováno v temném koutě, nebo mělo plochu menší, než 4 mm čtvereční.

V neposlední řadě musím pochválit vysokou logičnost úkolů, které ve spojení s dobrou nápovědou ve formě zápisků či občasných Alanových průpovídek silně napomáhaly k rychlému postupu vpřed. Samotné úkoly byly možná až příliš jednoduché a řešení všech puzzelů byla rychle nasnadě. Díky tomu jsem záhadu jezera Loch Ness dokázal vyřešit během jediného odpoledne prakticky bez zákysů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Trochu zastaralá grafika
Pokud v mém chvalozpěvu postrádáte i trochu kritiky, máte ji mít. Chtěl bych totiž popsat grafiku. Jak už jsem řekl, engine hry je patrně převzatý z jednoho staršího kousku - The Messenger, a je podobný i nedávno vydanému dílu série Atlantis. Především u Atlantis jsem sice zmiňoval, že grafika není příliš dokonalá (pozadí bylo rozmazané, blízké okolí naopak zubatější), ale díky možnosti zapnout vyhlazování a změnit rozlišení hry až do 1024×768 bodů byl konečný výsledek „koukatelný“. Rozlišení grafiky Loch Ness je však neměnné a jde navíc o dnes zcela nevyhovujících 640×480 bodů. O vyhlazování si můžete nechat jenom zdát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přestože jsou interiéry i exteriéry navrženy celkem zdařile (ovšem nejde o takovou detailnost jako v Druidech), díky zubaté grafice je výsledný dojem značně degradován. Nevím sice, jak hra vypadá na menších monitorech, ale rozhodně nepůjde o příliš výrazné vylepšení. Navíc okolí je až na pár výjimek zcela statické a navozuje tak značně zamrzlou atmosféru, i když možná to byl záměr. Přece jenom skotské pláně v období těsně před vánoci asi nebudou příliš překypovat životem. Ale ani vodní hladina, ani větvička se nepohne přestože slyšíme, jak venku neustále duje vítr. Jak by se také nějaké větve mohly hýbat, když většina stromů, ke kterým se přiblížíte vypadá jako z kartonu vystřižená atrapa lemovaná bílým pruhem znázorňujícím pokrytí sněhem. Snad jen uvnitř si všimnete poněkud zrychleného kyvadla sloupových hodin či „plápolajícího“ ohně, jenž je vypodobněn jako sled asi tří nebo čtyř opakujících se obrázků. Stejně strnulých je i těch několik málo postav, které při hraní potkáte, pokud se s nimi nebavíte během animovaných sekvencí. Ovšem ani od těch nečekejte žádné grafické orgie.

Podobně jako „ingame“ grafika působí i renderované sekvence značně amatérsky, jako by se grafici teprve před pár měsíci začali učit pracovat ve 3D animačních programech. Postavy vypadají spíše jako gumoví panáci s neidentifikovatelným potahem na hlavách, jež má snad navodit dojem vlasů.

Hře příliš nepřidá ani zvuková stránka. Hudbu uslyšíte jen sporadicky, obvykle ve chvíli vyhrocení nějaké situace. Ovšem ani pak zvuková kulisa netrvá příliš dlouho. Po zbytek hry vás budou provázet pouze přirozené zvuky okolí jako je vítr, praskání dřevěných podlah v zámku, krákání havranů apod. Na druhou stranu je nutné přiznat, že střídmost hudebních projevů má v příběhu odehrávajícím se v osamělé pevnosti na břehu nejtajnějšího jezera světa cosi do sebe a tak absenci monumentálních orchestrálních skladeb tu nelze zase příliš vyčítat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Celkové hodnocení
Nyní mne čeká těžký úkol, vyslovit konečný verdikt. Jak jste si mohli všimnou, ve hře proti sobě v opozici stojí dva důležité atributy - hratelnost a grafika. U hry Atlantis jsme poznali, že ač grafika nestojí na příliš kvalitních základech (nízké rozlišení), lze konečný výsledek příslušnými nástroji dostatečně vylepšit (zkusili jste v Atlantis vypnout vyhlazování?) Na druhou stranu, bude-li hráč alespoň trochu tolerantní, časem si možná zvykne a nenechá se odradit od jinak dobře zpracované hry. Tady Loch Ness naopak sbírá kladné body. Úkoly nejsou nijak složité ani samoúčelné. Všechny zapadají přirozeně do příběhu a tvoří spojitou linii od začátku až do konce bez zbytečných oklik (snad až na jednu výjimku - výlet pod vodní hladinu, který by se možná dal označit za slepou uličku, ale do té se může dostat i zkušený detektiv).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samotný příběh se dá označit za celkem zajímavý a mohu říci, že mě překvapivě stále hnala kupředu ta známá zvědavost - co bude dál, kdo za tím vším stojí a proč. Bohužel hlavní postava byla svěřena až příliš dobrému detektivovi, takže můj herní zážitek netrval příliš dlouho, což mě celkem zklamalo. Ovšem je pravda, že hrací doba nebyla dlouhá ani u ostatních, výše jmenovaných her (Road to India byla snad ještě kratší), takže to zase takové překvapení nebylo.

Stáhněte si: Trailer (1,5 MB)

 
Nukem
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Zajímavý příběh točící se kolem nejznámější legendy Skotska. Nízká obtížnost hry ji předurčuje především pro začátečníky na poli adventur, ne ovšem začátečníky v angličtině, neboť titulky chybí. Celkově dobrý dojem kazí zubatá grafika, nad animacemi je třeba se spíše pousmát. Přesto, čeká-li vás nudné odpoledne, bude hra příjemným zpestřením zbytku dne.

Nejnovější články