Autor: Nukem Publikováno: 30.listopadu 2001 |
![]() ![]() ![]() Alan Parker Cameron je úspěšný detektiv z Chicaga, který je na sklonku roku 1934 požádán o pomoc lordem Allistairem Mac Farley. Alan neztrácí čas a ihned se vydává na cestu do Skotska. V rodinném sídle Farleyovců je přijat lady Mac Farley, manželkou lorda Mac Farley, kterého mezitím unesli. Okruh Alanovy působnosti se tak nenadále rozšířil. Po seznámení se se situací je Alan ubytován v pokoji s výhledem na jedno z nejznámějších jezer světa - Loch Ness. Jistě již sami tušíte, že kromě nalezení lorda Mac Farleyho, vyřeší Alan i odvěkou záhadu lochnesské příšery. Vysvětlení této záhady to bude vpravdě velmi neobvyklé, obzvláště na dobu, ve které se příběh odehrává. Ovšem jak jinak, vždyť je to přeci hra. Podobnost s Atlantis Celý příběh je rozdělen do pěti kapitol jež zabírají dnes pomalu standardní velikost dvou CDček. Přesto na disku hra po nainstalování zabere méně než 10 MB, takže vlastně vše l ![]() Když jsem hru nainstaloval a spustil, čekalo mě další překvapení. Na začátku jsem zmínil dvě podobnosti s jinou hrou, jež se týkají místa, ve kterém se náš příběh odehrává a povolání hlavního hrdiny. K těmto dvěma podobnostem nyní přibyla i třetí - engine hry. Kdo hrál nebo alespoň četl recenzi hry The Messenger bude nyní plně v obraze. Stejná grafika, stejné kurzory, pohyb po okolí či ukládací pozice. V těchto, ale i jiných hrách (Road to India, Atlantis - tedy hry veskrze francouzské provenience) vidíte svět výhradně očima hrdiny (vyjma animovaných sekvencí), přičemž máte naprostou svobodu pohledu. Omezený je ovšem pohyb po okolí, který je definován jen na přesně daná místa. Hrací kurzor se samozřejmě nachází uprostřed obrazovky a poslušně mění svůj tvar podle místa, na které ukazuje. Dopadne-li tedy na nějaké aktivní místo, ihned poznáte, zda lze předmět uložit do inventáře, či naopak na něj z inventáře něco použít. ![]() ![]() ![]() Práce s inventářem Inventář, který se vyvolává pravým tlačítkem myši obsahuje omezený počet míst, kam se ukládají běžné předměty, jež dříve či později použijete. Přestože je počet úložných míst omezen, nemusíte se bát, že se vám tam všechny nevejdou (viz. The Messenger, kde bylo nutné odkládat přebytečné věci do truhlic). Zde je drtivá většina předmětů na jedno použití a nikdy jich nebude tolik, aby bránily vložení předmětu nového. Pochopitelně lze některé z nich spolu kombinovat, což se projeví tím, že po vybrání určité věci nevyskočíte z inventáře do hry. Šlo by o celkem milé usnadnění nouzového postupu „všechno na všechno“, kdyby ovšem nezáleželo na prioritě vybírání. Naštěstí převažují samostatné předměty nad těmi kombinovatelnými. V inventáři kromě všemožných věciček naleznete ještě tři zvláštní ikonky, kde budete hledat informace. V prvé řadě to je poznámkový blok, kam si Alan zaznamenává důležité postřehy během svého pátrání. Ale především je blok velmi cenným rádcem, neboť zde budete postupně nacházet heslovitou nápovědu, která vás často vysvobodí z případného zákysu. Další ikonkou je kožené pouzdro, kam se ukládají papírky, svitky či knihy, v nichž můžete listovat a hledat další nápovědu. Třetí ikonkou je aktivní mapa, kterou naleznete na začátku vyšetřování. Aktivní v tom smyslu, že obsahuje několik styčných bodů, na něž se po jediném kliknutí rychle přenesete, pokud to ovšem v dané situaci bude možné. Logičnost úkolů ![]() V neposlední řadě musím pochválit vysokou logičnost úkolů, které ve spojení s dobrou nápovědou ve formě zápisků či občasných Alanových průpovídek silně napomáhaly k rychlému postupu vpřed. Samotné úkoly byly možná až příliš jednoduché a řešení všech puzzelů byla rychle nasnadě. Díky tomu jsem záhadu jezera Loch Ness dokázal vyřešit během jediného odpoledne prakticky bez zákysů. ![]() ![]() ![]() Trochu zastaralá grafika Pokud v mém chvalozpěvu postrádáte i trochu kritiky, máte ji mít. Chtěl bych totiž popsat grafiku. Jak už jsem řekl, engine hry je patrně převzatý z jednoho staršího kousku - The Messenger, a je podobný i nedávno vydanému dílu série Atlantis. Především u Atlantis jsem sice zmiňoval, že grafika není příliš dokonalá (pozadí bylo rozmazané, blízké okolí naopak zubatější), ale díky možnosti zapnout vyhlazování a změnit rozlišení hry až do 1024×768 bodů byl konečný výsledek „koukatelný“. Rozlišení grafiky Loch Ness je však neměnné a jde navíc o dnes zcela nevyhovujících 640×480 bodů. O vyhlazování si můžete nechat jenom zdát. ![]() Podobně jako „ingame“ grafika působí i renderované sekvence značně amatérsky, jako by se grafici teprve před pár měsíci začali učit pracovat ve 3D animačních programech. Postavy vypadají spíše jako gumoví panáci s neidentifikovatelným potahem na hlavách, jež má snad navodit dojem vlasů. Hře příliš nepřidá ani zvuková stránka. Hudbu uslyšíte jen sporadicky, obvykle ve chvíli vyhrocení nějaké situace. Ovšem ani pak zvuková kulisa netrvá příliš dlouho. Po zbytek hry vás budou provázet pouze přirozené zvuky okolí jako je vítr, praskání dřevěných podlah v zámku, krákání havranů apod. Na druhou stranu je nutné přiznat, že střídmost hudebních projevů má v příběhu odehrávajícím se v osamělé pevnosti na břehu nejtajnějšího jezera světa cosi do sebe a tak absenci monumentálních orchestrálních skladeb tu nelze zase příliš vyčítat. ![]() ![]() ![]() Celkové hodnocení Nyní mne čeká těžký úkol, vyslovit konečný verdikt. Jak jste si mohli všimnou, ve hře proti sobě v opozici stojí dva důležité atributy - hratelnost a grafika. U hry Atlantis jsme poznali, že ač grafika nestojí na příliš kvalitních základech (nízké rozlišení), lze konečný výsledek příslušnými nástroji dostatečně vylepšit (zkusili jste v Atlantis vypnout vyhlazování?) Na druhou stranu, bude-li hráč alespoň trochu tolerantní, časem si možná zvykne a nenechá se odradit od jinak dobře zpracované hry. Tady Loch Ness naopak sbírá kladné body. Úkoly nejsou nijak složité ani samoúčelné. Všechny zapadají přirozeně do příběhu a tvoří spojitou linii od začátku až do konce bez zbytečných oklik (snad až na jednu výjimku - výlet pod vodní hladinu, který by se možná dal označit za slepou uličku, ale do té se může dostat i zkušený detektiv). ![]() Stáhněte si: Trailer (1,5 MB) |
Nukem připravil: jd |