Slušná hardwarová výbava PlayStation Vita slibuje líbivou grafiku s pastelovým nádechem, analogová páčka zajišťuje v porovnání s „péespéčkem“ podstatně komfortnější ovládání a dvě dotykové plochy dávají vývojářům prostor k realizaci nových nápadů, které mohou vyšvihnout hratelnost o stupínek výše. Dokáže však LittleBigPlanet PS Vita překonat hvězdnou LittleBigPlanet 2 pro PlayStation 3, nebo se jí alespoň vyrovnat? Potenciál rozhodně má, ale mistři virtuálního světa ze studia Media Molecule na vývoj tentokrát pouze dohlíželi a u plotny je vystřídali kluci a holky z Tarsier Studios a Double 11.
Hon na loutkáře
Kouzelná atmosféra čiší z LittleBigPlanet PS Vita na sto honů a fanoušci předchozích titulů se hned na první pohled zamilují. Na scéně se objevuje starý známý Sackboy a rozehrává příběh o nadaném loutkáři (The Puppeteer), kterému jednoho krásného dne přeskočilo, a rozhodl se podrobit celičkou malou-velkou planetu snů.
Přestože všechny věci nakonec neskončí tak, jak je zpočátku zaníceně maluje Colonel Flounder, vousatý to správce prvního herního světa La Marionetta, rozhodně nečekejte hutný příběh s inteligentní zápletkou. O tom série LittleBigPlanet nikdy nebyla, a ani nová kapesní verze není výjimkou. Zato nabízí zajímavé charaktery, které hráče postupně provází vlastními světy a snaží se opět zaujmout specifickou, více či méně vyšinutou, povahou i vtipným monologem. A světe div se, hráči se opět nechávají lapit úžasnou imaginací a noří se hlouběji do tolik oblíbeného prostředí.
Cirkusové eskapády z La Marionetta střídá návštěva obří skládky, kterou pracovitá Marianne Noisette v potu tváře mění na The Land of Odd, ale její snažení ji hatí ďábelské přízraky zapšklého loutkáře. Odtud je to pouze pár světelných mil do futuristického světa Jackpot City, které vzápětí vystřídá Coaster Valley s nejšílenějším správcem z LittleBig Planet PS Vita. Tento svérázný mechanik-superman katapultuje hadrového hrdinu do poslední lokace Spooky Mansion pod dohledem Mrs. Sunshine jako nejdepresivnějšího klauna, s jakým jsme kdy měli tu čest.
Dotykem k úspěchu
LittleBigPlanet PS Vita vypadá ještě lépe, než jeho starší „péestrojkový“ sourozenec na velké obrazovce. Může za to menší displej s jemným rozlišením a již zmiňovanou pastelovou paletou, specifickou pro Vitu. Za grafickým zpracováním samozřejmě nezaostává ani zvukové provedení, kde hraje prim naprosto špičkový soundtrack, který skvěle dokresluje již tak zvláštní atmosféru jednotlivých levelů. Pokud bude k dispozici v samostatném provedení, rozhodně si ho nenechejte ujít.
Výborná hratelnost série LittleBigPlanet dosahuje i zde závratných výšin a dále ji vyzdvihuje s citem implementované dotykové ovládání prostřednictvím displeje či zadní plochy handheldu. Bleděmodré objekty lze uchopit, zasouvat, roztáčet či posouvat pomocí doteku na displeji a zelené naopak vysouvat pohybem prstu po zadní straně. Zajímavé je také posouvání některých předmětů náklonem konzole do stran nebo využití otočení displeje na výšku při mnoha minihrách.
Speciální výbava hadrového hrdiny zahrnuje staré známé kousky jako dělo na helmě (střelba dotykem), vystřelovací hák s lanem nebo rukavice na zdvihání těžkých předmětů. Bez povšimnutí nelze nechat ani zpestření klasického arkádového běsnění třeba jízdou ve speciálním trojúhelníkovém vozítku nebo pohybem ve válci s antigravitačním pohonem. Naopak létání prostřednictvím zadní dotykové plochy působí nemotorně a mnohem lépe by fungovala analogová páčka, ale to je naštěstí případ jednoho jediného levelu.
zdroj: Archiv
Arkádová extáze
Příběhový mód je jako obvykle protkán řadou miniher, které nyní ve valné většině využívají dotykového ovládání a patří k nejzábavnějším, jaké jsem kdy v sérii LittleBigPlanet zažil. Zatímco některé jsou ryze soukromou záležitostí (např. šťouchání sackboyů do děr), jiné ocení více hráčů u jedné konzole (např. stavění věže z kostek) nebo online (např. tanková bitva).
LittleBigPlanet PS Vita rovněž představuje premiérovou lokaci The Arcade, která je učiněným rájem pro příznivce originálních arkádových titulů. Po dokončení každého světa v příběhovém módu se automaticky odemkne jedna z pěti arkád, jež vás při poctivém hraní zabaví na drahnou dobu. Kvalitou se mohou směle rovnat s klasickou nabídkou hříček na PlayStation Store, Xbox Live Marketplace nebo Steamu.
Je libo rychlé spojování elektrických obvodů v Super Conductor (přední dotyková plocha), opatrné navádění okřídlené světelné kuličky magickým světem v Orb-it (zadní dotyková plocha) nebo třeba promyšlené zasouvání/vysouvání plošinek při pohybu kuličky v barevném geometrickém prostředí (přední dotyková plocha)?
Minihry i plnohodnotné arkády jsou dokonalou exhibicí síly editoru, který je nedílnou součástí hry a díky využití dotykových ploch je tvorba levelů o poznání příjemnější. Jakmile projdete pěkně zpracovanými tutoriály, můžete se s chutí pustit do vytváření vlastních světů, které pak nabídnete ostatním hráčům.
Příliš krátké divadlo
Přesto se však nelze ubránit pocitu, že jsme mohli dostat mnohem více. Příběhová část LittleBigPlanet PS Vita totiž zabere zhruba šest hodin, a to je v porovnání s LittleBigPlanet 2 téměř polovina. Je to jízda - krátká, ale intenzivní - plná skvělých momentů, kterou nebudete chtít skončit po jednom nedělním odpoledni. Částečně by to vyřešila vyšší obtížnost, s níž šli autoři v porovnání s předchozím titulem ještě o pořádný kus dolů, ale i tak jsme si zasloužili minimálně o polovinu delší představení.
A tak záleží jen na vás, jak se k tomuto problému postavíte. Sami nebo společně s dalšími hráči projdete příběhem, stříhnete si pár miniher, projdete arkády a poté se můžete vrhnout na nekonečný průzkum nespočtu nově vznikajících levelů pod taktovkou rostoucí komunity. Zábava na dlouhé měsíce bude tedy opět zajištěna, navíc v kapesním podání, které si kdykoliv vezmete na cesty pro ukrácení dlouhé chvíle. Ale ošizená kampaň, ta se jen tak odpustit nedá...