Largo Winch - recenze
7/10

Largo Winch - recenze

27. 9. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nejspíš většina z vás už někdy slyšela jméno Largo Winch a příběh, při kterém většina normálních lidí zatíná pěsti a říká si - proč se něco podobného nestane mě? A právě z něj čerpá i tato adventura.

Autor: Blackjack
Publikováno: 27.září 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nejspíš většina z vás už někdy slyšela jméno Largo Winch, i když si asi hned nevybavíte v jaké souvislosti. Já vám to připomenu. Byl to populární komiks o mladém muži. Stále nic? Takový idol, s pěkně tlustou šrajtoflí. Ještě nevíte? Víc nápověd už nemám, takže vám připomenu, že to byl ten dojemný příběh při kterém většina normálních lidí zatíná pěsti a říká si - „proč se něco podobného nestane mě?“

Životopis Largo Winche
Largo Winch byl sice na počátku své životní pouti sirotek, a to ještě v Jugoslávii, kde má každý co dělat aby se postaral o sebe, takže je jasné, že člověk jeho postavení tam zrovna na růžích ustláno nemá. Nicméně náš ubohý Largo dopadl daleko lépe než většina jemu podobných. Byl totiž adoptován nejbohatším mužem světa, Mr. Winchem, který si vyhledal dědice v naprosté díře společnosti. Zvláštní, že?

Idylický život končí, když je Largovi 26 let a jeho pěstoun umírá - samozřejmě trochu záhadně. Largo tak získává povinnosti dospělého člověka, které mu dost ulehčí společnost Winch v hodnotě okolo 10 miliard dolarů, jíž zdědil po svém mrtvém dobrodinci (no, dobrodinci, ten svět vysoké politiky je pěkná špína). Ovšem protože je to komiksový, filmový a teď už i herní hrdina, nemá zdaleka tak idylický život, jak bychom si ho zařídili my, závistiví diváci. Zkrátka, hop, hop a letí. Vlastně ne, to byl zas Superman…

Menší zádrhel na začátku
Hra začíná v naprosté pohodě, v instalaci mi nenastal ani jeden maličký problém, takže jsem shlédl úvodní intro, ve kterém se mimo jiné dozvíte, že váš otec zemřel a vy jste universální dědic. Pak shlédnete další video, tentokrát z vašeho veřejného proslovu, kde zjistíte, že jste zřejmě velice inteligentní a charismatický chlapík, takže nic na způsob Horkého léta či Poldy. Teď tedy můžete začít hru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale protože nic není dokonalé, hned na úvod tu máme překvapující zádrhel. Hra se ovládá pouze klávesnicí, což je na hru tohoto věku a druhu dost nezvyklé, když se jedná o adventuru. Ovšem to, že ovládání se nastavuje průběžně ve hře - při prvním použití funkce a ne normálně v nastavení - už bych nazval chybou. Snad se tahle novinka neuchytí, zřejmě neduh konverze z Playstation. Má náladu sice po tomto „incidentu“ poklesla, ale stále jsem byl dost zvědavý, co hra přináší, takže jsem pokračoval dále. Jako všude jinde i se po projevu bohaté a slavné osoby jde chlastat. Pardon, chtěl jsem říci kultivovaně popíjet různé šejky, vína atd. A zde začíná aktivita hráče za PC (tedy ne že byste začali popíjet :)

Zápletka se zamotává...
Zatím vám hra nedala žádný důležitý úkol, takže procházíte mezi zaměstnanci Winch Corporation a svými přáteli, nevázaně klábosíte a po nějakém čase se objeví šéfka určitého bezpečáckého týmu vaší společnosti s důležitou informací. V jedné z vašich výzkumných laboratoří v Mexiku byli zabiti dva strážci a zmizel nějaký vědec i se svým vynálezem. Zbystříte Vaše detektivní smysly a začínáte pozorně naslouchat. Ovšem v té chvíli je v budově, v níž se právě nacházíte, nahlášena bomba. Bohužel, dveře do vstupního pokoje jsou zablokované a adventurní zápletka je na scéně.

Začínáte řešit obvyklé problémy: kudy ven, co jsem kde přehlédl, tady někde musí být nějaká skrytá páčka, až přecházíte do stavu zoufalství, kdy přemýšlíte, jestli ta blbůstka, co hledáte, náhodou nezmizela díky nějaké chybě hry. A když už se zlostí dohryžete přes nehty až na prsty, všimnete si na podlaze maličkého papírku a můžete pokračovat dále. Zkrátka, běžné adventurní trable.

Chyby a chybičky
Občas se mi stalo, že mám řešení problému konečného, jenže hra má naprogramováno, že mezitím musím splnit ještě něco jiného. Uvedu příklad - po vstupu do baru, kde se měl nacházet Simon, mi zrak zabloudil ke sklence, ze které před chvíli pil ve videoscéně jakýsi hromotluk. Pokecal jsem si tedy s polosvlečenou číšnicí. Bohužel, na sklenici toho nabouchance mě sáhnout nenechala. Popovídal jsem si tedy ještě s jakýmsi opilcem, který mi sdělil něco o Simonovi a o místní specialitě Ulla-ulla, která se ovšem připravuje delší dobu. Objednal jsem si tedy Ulla-ulla, proniknul do skladu, našel prášky na spaní a zkusil odlákat číšnici telefonem, což ovšem nešlo. Museli jste totiž ještě vylézt na balkón a znovu shlédnout scénu „jak drsňáci popíjejí Ulla-ulla.
Takovéhle nedodělanosti sráží jinak skvělé adventuře dost bodů z hratelnosti. Dost často si říkám, proč se jen tvůrci trochu víc nezamýšlí, když se ve hře snaží vytvořit adventurní zádrhely. Ať je ve hře zádrhelů kolik chce, ale každý musí mít svůj smysl, pokud možno alespoň trochu pasující do děje.

Ovládání
V Largo Winch máme dva typy ovládání a oba stejně nešikovné. Absolutní a relativní. Bohužel, jak bylo řečeno, ani v jednom nemůžete používat myš. V absolutním ovládání musíte vždy stisknout šipku dopředu a poté postavu směrovat ostatními šipkami. To mi ještě docela vyhovovalo. Bohužel, relativní ovládání je opravdu zpátečnické. Postava vždy běží na tu stranu, kterou šipku tisknete a jinam se směruje velice nesnadno. Ach jo, tohle působí v dobré hře jako kopanec do žaludku.

Inventář
Inventář je zde přítomen formou nekonečné točny, jak to ostatně u nynějších her bývá. Věci v inventáři můžete prohlížet, zkoumat, jestli v nich není něco vloženo, jestli se dají rozložit, či je zde naopak můžete skládat. Naštěstí nemůžete nic vyhodit, takže určitě nebudete několik hodin hledat, kde jste vyhodili zapalovač, který by se vám teď tak hodil k postupu atd. Například po přepadení v budově W corporation je Sharon Green v šoku. Co by ji jen mohlo pomoci? Samozřejmě něco silného, napadne vás. Protože na patře je bar, skočíte tam, vezmete láhev vína, o kus dále vezmete sklenku, v inventáři zkombinujete a máme sklenku vína, která rozklepanou krásku postaví na nohy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jiný příklad. Po příjezdu do Mexika vám sekretářka vaší výzkumné laboratoře sdělí, že pokud vy jste Largo Winch, tak ona je královna ze Sáby, neboť si je jistá, že velký boss by jim určitě dal vědět o svém příletu. Zapeklitá situace. Jdete ke stolku, kde lze sebrat jeden časopis, který Larga naprosto nezajímá. Po bližším prohledání však najdete list s článkem o Vás a s Vaší fotkou. Z přísné sekretářky je rázem úslužná slečna (nepředstavujte si žádné další video, to přijde o dost později…). Z toho vyplývá, že časem objevíte a použijete skutečně všechny funkce inventáře, byť někdy Vám to možná bude trvat dost dlouho.

Mezihry
Ve hře je na akční adventuru nezvykle mnoho meziher. Jako mezihry Largo Winch používá i zápasy, které bohužel nějak zvláštně akční nejsou. Jen nastavíte, na koho zaútočíte a jestli budete kopat či se pokoušet o karate úder. Poté jsou na tahu nepřátelé a vy musíte ve správný čas stisknout šipku dozadu, čímž se vyhnete jejich útoku.

Další mezihry jsou karty a hackování. Karty hrajete s ruským hlídačem, který pronáší poučné, či pamětné poznámky. Například, Hahahaha, při Leninově duchu apod. Hackování je samozřejmě nepovolený vstup do cizího počítače. V podstatě se jedná o tahovou strategii, kdy se pohybujete z políčka na políčko, kde každé pole obsazujete 1-4 tahy. Nejdříve musíte obsadit počítač s heslem a pak se můžete nabourat do databáze. Problém je, že za několik tahů po vás půjde anti-hackerská ochrana. Pokud znáte systém hry, uniknete mu velice snadno, ale než na to přijdete, docela se zapotíte.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Zpracování
Po grafické stránce je Largo Winch skvělý. Komiksová grafika je převedena do počítačového provedení velice líbivě. I pohyby, kámen úrazu spousty dobrých her, jsou zde docela pěkně provedeny. Snad jen postavy jsou trochu přerostlé, ale to je detail. Co mi však hodně vadilo, byla mluva. Ačkoliv Largo třeba mluví o nejnudnější věci na světě, neustále rychle pohybuje rty a přidává k tomu spoustu rozmáchlých gest, zkrátka, někdo byl moc přičinlivý (nebo naopak málo, že…).

Ozvučení je rovněž velmi dobré. Při rozhovoru se mění intonace a nedochází ke zpoždění, jako u jiných her, kdy postava otevře pusu půl hodiny před vlastní řečí apod. Při chůzi po různém terénu se mění zvuk kroků a každé prostředí má také své charakteristické ozvučení (například na malém letišti na Sibiři sviští vítr).

Hodnocení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závěrem bych řekl, že pokud máte rádi adventuru, Largo Winch je skvělá volba, jak trávit volný čas. Je celkem nenáročná, řešení je vždy nasnadě, ačkoliv právě dokáže člověka naštvat, po půl hodině hloubání, nad zdánlivě neřešitelným problémem. Nicméně, i když fanouškem adventur zrovna nejste, Largo Winch vás určitě alespoň nějaký čas bavit bude díky svému zajímavému příběhu.

Stáhněte si: Trailer (6 MB)