Land of the Dead - recenze
3/10

Land of the Dead - recenze

20. 12. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zombíci v různém stádiu rozkladu, s pahýlem místo ruky nebo šourající se po čtyřech jsou všude, kam v šeru dohlédnete - právě jste vkročili do Země mrtvých, hororové řežby na motivy béčkového filmu G.A. Romera.

Autor: David Ducháček
Publikováno: 20.prosince 2005
Verze hry: anglická/s patchem/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Land of the Dead (Země mrtvých), poslední filmový počin slavného tvůrce zombie-hororů G. A. Romera, rozhodně nedopadl tak, jak si přál. Důvodem neúspěchu zcela jistě byl (krom jiných věcí) velmi nízký rozpočet, za který v zámoří netočí ani Woody Allen. Herní podobu Land of the Dead (dále jen LOD) bohužel potkal podobný osud. Ať se snažím sebevíc, hra už od prvního spuštění dává zřetelně najevo, že patří do kategorie nízkorozpočtových akčních béček. Což o to, s nedostatečnými finančními prostředky se dnes potýká kdekdo. Otázkou vždy zůstává, jestli se producentům podaří z vývojářů vyždímat maximum a zda bude výsledek zábavný.

Kde začít s kritikou?
Design levelů z LOD by možná před deseti lety slavil triumf, nicméně dnes se pohybujeme v trochu jiných vodách. Úvodní mise asi většině hráčů poslouží jako reprezentativní vzorek, kde si otestují, co hra nabízí. Začínáte na farmě, kde se krom traktoru po chvíli objeví první zástupci rodu nemrtvých. Mapa je poměrně malá a vašim hlavním úkolem je nalezení klíčů. Není to nic těžkého, jelikož většina místností neumožňuje domovní prohlídku (tváří se jako zamčené) a v případě, že se přece jen někam dostanete, objevíte nakonec deset prázdných poliček, na které připadají dvě sady nábojů.

Mise v LOD jsou nalinkované tak lineárně, až vás to začne štvát. Neexistuje zde něco jako volnost pohybu, vždycky narazíte na nějakou směšnou bariéru v podobě naskládaného harampádí, plotu, keřů, jež se našemu hrdinovi díky programátorům jeví jako nezdolatelné. Nesnažte se tedy příliš improvizovat a prozkoumávat prostředí, je to ztráta času. Říkal jsem si, že se třeba level design v pozdějších fází stane atraktivnějším, ale kdepak. Prvky se opakují, nápady neobjevují a jediné, co se mění, je počet nepřátel na metr čtvereční. V dalších misích se ocitnete na poli, poté navštívíte nemocnici, pak se objevíte ve zničeném městě - zkrátka těžká nuda.
 A.I. pro jistotu vynechána
Nemá cenu chodit kolem horké kaše, umělá inteligence LOD nikterak nezaostává za ostatními technickými disciplínami, jejichž kvalita je rovněž prachbídná. Nehodlám se spokojit s argumenty typu, „jde o zombie horor a zombie se prostě musejí chovat stupidně“. Ono je příliš snadné všechno svést na žánr a být tak z obliga, v případě nějakých nedostatků. LOD se totiž hemží nejen mrzkou inteligencí protivníků nedosahující mentální úrovně brontosaurů. Disponuje také řadou technických libůstek, jejichž přítomnost vám dovede hraní pořádně znepříjemnit.

Zombíci se rádi a ochotně zasekávají v nejrůznějších stěnách, dveřích a jiných architektonických prvcích, překonání jakékoliv překážky v cestě považují za nemožné, občas zmasakrují sami sebe nebo z ničeho nic zemřou, aniž by jim někdo něco udělal (zřejmě autodestrukční tlačítko?). Je celkem logické, že umělou inteligenci nahrazují programátorsky i finančně lacinější a (námi) nenáviděné skriptované situace – tzv. předdefinované „lekačky“. Není třeba panikařit, jelikož stačí mít jen nabito a v případě akutního ohrožení života poodběhnout kousek dál, nepřítel ztratí orientaci a bude muset prchat do nejbližšího obchodu pro GPsku… Takhle by to fungovat nemělo.

Zbraně a jejich protivníci
Alespoň výčet některých zbraní by mohl posloužit jako lákadlo pro lačné publikum. Hráč v počátečních fázích třímá v rukou poměrně primitivní nástroj v podobě lovecké pušky. Munice je málo a spokojit se s ocelovou trubkou může jen málokdo. Její použití berte spíš s rezervou. O něco zajímavější je použití revolveru (rovněž cenná munice), jehož přesnost jistě ocení kdejaký sběratel kostí. Ze střelných zbraní bych mohl ještě uvést M16 a brokovnici jakožto tradiční prostředky správného odpadlíka.

Z méně obvyklých zbraní pro boj zblízka (tedy nepříliš vhodné pro většinu situací) narazíte na hasičskou sekeru (ideální pro plátkování nepřátel), kladívko (v podstatě k ničemu) baseballovou pálku (celkem zajímavá), lopatu (dobrá, když dojdou náboje, jelikož odráží protivníky).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv mají některé, zejména sečné zbraně sekundární režim, v praxi se na něj příliš nedostane. Příkladem budiž lopata, jejíž druhý úder je tak pomalý, že vám během jeho ilustrace stihne zombík udělat pořádnou prohlídku vnitřních orgánů. Bestiím to můžete vrátit způsobem Postalovským, čili „plátkováním“. Ale neradujte se - i když je možnost zombíky trošku naporcovat, jejich „kosmetické úpravy“ mnohdy vyžadují notnou dávku úsilí.

Podobný osud potkal střelné zbraně. Někdy sundáte zombíka zdánlivě nepřesnou střelou na první pokus, jindy mršky odolají i čtyřem zásahům z bezprostřední blízkosti, což nepůsobí moc logicky. Po aplikaci oficiálního patche je situace o něco lepší, ovšem i tak je LOD za svými konkurenty hodně pozadu. Zásahové zóny se snad generují náhodně, jinak si to asi nelze vysvětlit.

Protivníci jsou "překvapivě" ve 100% zastoupení nemrtvé bytosti zvané zombie. Lze je rozčlenit podle stupně poškození, k jakému se vlivem nešťastného osudu dostaly, tj. některým chybí nožička, jiným ručička (případně obě), jinému půl těla, někteří chodí, jiní se plazí či se k vám šourají po čtyřech. Zkrátka a dobře, během vaší nepříliš pestré procházky dvaceti úrovněmi narazíte na spoustu odporných slizkých a tupých stvoření kladoucích několikavteřinový odpor. Nic jako bossové na konci úrovní LOD nezná.

KDO ZA TÍM STOJÍ?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi se dá mluvit o fatálním přehmatu distributora Groove Games. Svěřit takovou hru neznámému týmu Brainbox, který má za sebou minimum zkušeností a na svém kontě jen pár (doslova) sotva béčkových projektů – Marine Heavy Gunner a Desert Tunder, asi nebylo nejchytřejší. Jejich spoluúčast na povedeném titulu Pariah je třeba brát s velkou rezervou, jelikož lví podíl na výsledku projektu má firma Digital Extremes, shodou okolností vlastník Brainbox games.

Raději to vypněte
Vizuální stránka je jedním slovem úděsná. Ačkoliv jsem ochoten tolerovat cokoliv a beru v potaz fakt, že jde o titul s minimálním rozpočet, kreativita grafiků je na bídné úrovni. Ti se příliš nevyřádili ani na prostředí, které je strohé a nudné, ani na postavách, jejichž vzezření vyvolává spíše škodolibé křeče v koutcích než smrtelný šok z pochodu nemrtvých. Inu, co se dá dělat, kdyby byla jen špatná grafika, mohl bych přivřít oči...

... ale bohužel tím technické nedostatky zdaleka nekončí. Animace postav by přivedla k infarktu snad i Matta Stona, jehož postavičky ze South Parku prosluly svou pitoreskní a primitivní animací. V LOD se zombie pohybují buď hrozně pomalu a nepřirozeně nebo nečekaně rychle, což působí ještě legračněji. Útok protivníků pak lze popsat jako naprostý zmatek, přičemž mnohdy ani nevíte, kdo a odkud na vás útočí. Když si vybavím zombie z Painkillera či jakékoliv jiné moderní FPS, navodila pocit strachu, který mne přepadl, jakmile jsem potvoru v dálce zahlédl. Něco takového v LOD neexistuje. Naopak nechybí multiplayer (vč. kooperativního), který jsem ale neměl příležitost vyzkoušet.

Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Myslím, že na současné herní scéně není pro odfláknuté projekty typu Land of the Dead místo, ani když stojí budgetových 20 dolarů (za konzolové verze chtějí tvůrci dokonce 30 USD!). Pokud má někdo pocit, že se pletu, A) buď poslední 10 let žil na Sibiři a neměl přístup ke hrám, internetu a alkoholu. B) je zaujatý milovník žánru „čvachtajících tkání“. Všichni ostatní berte prosím hru jako odstrašující příklad, jak by to nemělo vypadat, což platí i pro vývojáře.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty...