Autor: David Ducháček Publikováno: 7.ledna 2004 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() Každý, kdo okusil Kreedu, již nikdy nic jiného neokusil, neboť zmizel a nezbyl po něm ani atom. A překvapivě ani v 30. století naše (doufejme ještě) modrá planetka nedisponuje nadbytečnými finančními prostředky, aby mohla zbůhdarma ztrácet vesmírné lodi. Nabízely se dvě poněkud nevšední řešení. Prvním byla absolutní genocida veškerého života v této i jakékoli další galaxii bez ohledu na její další existenci. Tento způsob nakonec kupodivu neprošel závěrečným hlasováním. To víte, vždycky se najde nějaký rádobyhumanista nebo „nežádoucí“ klaďas. ![]() Takže je to doomovka nebo není? Kreed je akční střílečka, jejíž drtivou většinu vyplňuje bezduché ostřelování všeho živého, ale adventurní nádech a řešení mini-puzzlů zde přítomno je také. Většinou se musíte vypořádat s problémy typu – jak otevřít dveře, dostat se na určité místo, kde „něco“ je, deaktivovat smrtící zařízení, nalézt speciální artefakt, vysvobodit princeznu ze spáru skafandru atd. Nic nového pod sluncem. O to smutnější je fakt, že jsem řadu situací již viděl v jiných titulech (využívání mega-větráku pro přístup do vyšších pater, lození potrubím, klestění cesty kanónem atd.). ![]() ![]() ![]() Kreed se sice snaží minimalizovat klasická klišé v podobě hledání zapadlých klíčů ve studni, nicméně některé pasáže bych už znovu zažít nechtěl – například hledání dveří v téměř neviditelných stěnách, pátrání po tlačítku v rozsáhlém a zmateném komplexu, průchod městem mrtvých atd. Designérům Kreeda totiž neimponovaly klíče, ale všemožné spínače, přepínače a jiná manipulační technika. Tyto aktivity „zpříjemňují“ vaši pouť, ať se vám to líbí či ne. Z poměrně nevinné situace – uzamčené dveře - se v této hře může vyklubat několikahodinový zákys. Ony jsou totiž v Kreedu všemožné chytáky a „slepé“ kulisy – dveře, které nikdy neotevřete nebo rozsáhlé prázdné místnosti s podivně nastraženými „dekoračními" předměty. Po několikerém bloudění jsem rezignoval a zpravidla jsem zvolil tu nejhloupější z možných variant. Obvykle to byla správná cesta :) Proměnlivá AI - jé, ono to už umřelo... ![]() Vojáků je ve hře celá řádka, nicméně v závěru se objevují i poněkud retardovaní jedinci – vypálí raketu z monstr-zbraně VARD a čekají, až je zmasakrujete švýcarským nožíkem. Poslední skupinku tvoří energetické bytosti ve tvaru sluníčka – lze je zničit pouze delfínem (energetická puška) a po smrti z nich někdy vypadne vzácná energo-munice. Tato sluníčka útočí obvykle v houfu. Jediné, co umí je střelba oblíbeným delfínem, jejich úhybné manévry jsou na úrovní želvy sloní s ledničkou na zádech. Sami tedy vidíte, jak nevyváženou A.I. Kreed má. To rozhodně není dobrá vizitka. ![]() ![]() ![]() Je jich moc. Od klasických pistolí, brokovnicí a již kultovního vojenského nožíků získáte i libovější předměty. Již zmiňovanou zbraň zvanou delfín jsem již představil. Její účinnost je velmi vysoká, i když si možná oblíbíte šestihlavňový rotační kulomet (velmi šikovná hračička). Pro náročnější je tu klasický raketomet, kulomet se sniper režimem, velmi sympatický plamenomet a hardcore záležitosti uzavírá devastátor a VARD. Nechybí klasické a neklasické granáty a magické lékárničky – čím větší máte zranění, tím více života vám bude vráceno. Zajímavé řešení, inu proč ne. ![]() Není mi jasné, co se tvůrcům potom stalo, protože po první třetině koncentrované prudy/nudy a dalších hrůz přichází úplně jiný Kreed. Několikrát se promění vzhled i architektura misí, nepřátelé vypadají mnohem lépe, textury místy excelují, pravda tu a tam jsou lehce odpudivé, ale celkově pořád přijatelné. Úrovně jsou nápaditě a systematicky poskládány a konečně se projevují tolik opěvovaní architekti v týmu vývojářů. Některé sály jsou nádhernou ukázkou moderní současné architektury v kombinaci s dávno nevyužívaným prvky. ![]() ![]() ![]() Škoda jen, že se grafický charakter některých levelů opakuje (projdete to samé prostředí jen v noci, popř. jiné době). Rovněž mi vadilo zcela záměrně plýtvání prostorem a mnohdy nesmyslné vybavení jinak funkčně zbytečných místností – přijdete do místnosti a v ní je socha, gejzír, spousta rušivých (graficky pěkných) světel. Zkrátka je na Kreedovi až příliš patrné, koho se snaží trumfnout (nápověda – hra od id Software). To je dle mého názoru zbytečné. Graficky nadstandardní jsou výbuchy, světelné efekty a čističové efekty, za zmínku stojí realistické utváření kruhů na hladině (není dokonalé, ale vypadá hezky). Destrukce si moc neužijete, neboť krom sudů a některých světel nejde zničit nic. Podivnosti, vychytávky a technické prohřešky ![]() Systém odrážení kulek od zdi je dobrým nápadem, škoda jen, že kulky nezasáhnout i vás, to by hře dodávalo na realističnosti. Já vím, chtěl bych toho asi moc. Z dalších podivností nelze opomenout špatné ovládání a zejména pak nízkou citlivost myši – ani na nejvyšší úrovni se hlodavec nehýbe svižně. To se pak těžko zaměřuje nepřítel, když mezi pohybem do strany uplyne celá věčnost. Za podobně zbytečné považuji celkové ztmavení hry – efekt je nulový, jelikož se není čeho bát a gamma korekce zbytečně snižuje kvalitu grafiky. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nepříjemným problémem je také proměnlivá stabilita hry, často zakončovaná pádem do oken nebo rapidním zpomalením celé hry (pouze na pár vteřin). Kreed mi celkově běžel velmi pomalu. Vím, že 2 GHz Athlon, 1 GB RAM a GeForce4Ti není nic úžasného, ovšem s drtivou většiou současných titulů nemám problémy. Mám nejnovější ovladače od Nvidie, takže problém nebude na straně mého HW, řekl bych. Škoda, že servery pro multiplayerové orgie v Kreedovi nebyly v době hraní ještě k dispozici, ale je možné, že teď už je všechno v pořádku. Nesednoucí hudba a český překlad Na závěr jsem si nechal zhodnocení hudebního doprovodu a zvukové kulisy. Až na jednu či dvě skladby mohu směle prohlásit, že tak špatně zvolený herní soundtrack jsem už hodně dlouho neslyšel. Rockově či numetalově laděné songy do hry vůbec nesedí a pokud se tvůrce náhodou trefil, zapomněl po minutě noty a pro jistotu si ještě omylem sednul na již tak dost rozvrzanou kytaru. Hudbu maximálně ztlumte nebo rovnou vypněte. Nečekal jsem, že tohle někdy napíšu, ale je to tak. ![]() Stáhněte si: Videa, MP3 ukázky, Cheaty... Související články: První dojmy (9/2003), Rozhovor (2/2002), Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |