Autor: David Ducháček Publikováno: 7.ledna 2004 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 1 týden |
Každý, kdo okusil Kreedu, již nikdy nic jiného neokusil, neboť zmizel a nezbyl po něm ani atom. A překvapivě ani v 30. století naše (doufejme ještě) modrá planetka nedisponuje nadbytečnými finančními prostředky, aby mohla zbůhdarma ztrácet vesmírné lodi. Nabízely se dvě poněkud nevšední řešení. Prvním byla absolutní genocida veškerého života v této i jakékoli další galaxii bez ohledu na její další existenci. Tento způsob nakonec kupodivu neprošel závěrečným hlasováním. To víte, vždycky se najde nějaký rádobyhumanista nebo „nežádoucí“ klaďas. Byl jste tedy vybrán do speciálního (elitního) týmu – konečný počet osob byl stanoven na jednu. Ve vypůjčené obchodní lodi Aspero zamíříte až k samotným hranicím Kreedu, kde se najednou všechno sesype a vy se za chvíli probouzíte na zcela jiném místě – ve vodní posteli a s doutníkem v ruce…..zvláštní. Totiž, chtěl jsem napsat přímo v Kreedu! Teď již stačí jen odhalit, co a proč je Kreed, jak se z něj dostat, přežít a nestarat se o drobnosti typu „všichni členové posádky jsou mrtví“. Takže je to doomovka nebo není? Kreed je akční střílečka, jejíž drtivou většinu vyplňuje bezduché ostřelování všeho živého, ale adventurní nádech a řešení mini-puzzlů zde přítomno je také. Většinou se musíte vypořádat s problémy typu – jak otevřít dveře, dostat se na určité místo, kde „něco“ je, deaktivovat smrtící zařízení, nalézt speciální artefakt, vysvobodit princeznu ze spáru skafandru atd. Nic nového pod sluncem. O to smutnější je fakt, že jsem řadu situací již viděl v jiných titulech (využívání mega-větráku pro přístup do vyšších pater, lození potrubím, klestění cesty kanónem atd.). Kreed se sice snaží minimalizovat klasická klišé v podobě hledání zapadlých klíčů ve studni, nicméně některé pasáže bych už znovu zažít nechtěl – například hledání dveří v téměř neviditelných stěnách, pátrání po tlačítku v rozsáhlém a zmateném komplexu, průchod městem mrtvých atd. Designérům Kreeda totiž neimponovaly klíče, ale všemožné spínače, přepínače a jiná manipulační technika. Tyto aktivity „zpříjemňují“ vaši pouť, ať se vám to líbí či ne. Z poměrně nevinné situace – uzamčené dveře - se v této hře může vyklubat několikahodinový zákys. Ony jsou totiž v Kreedu všemožné chytáky a „slepé“ kulisy – dveře, které nikdy neotevřete nebo rozsáhlé prázdné místnosti s podivně nastraženými „dekoračními" předměty. Po několikerém bloudění jsem rezignoval a zpravidla jsem zvolil tu nejhloupější z možných variant. Obvykle to byla správná cesta :) Proměnlivá AI - jé, ono to už umřelo... Umělá inteligence by asi neměla být úplně špatná, když o ní tvůrci tak básnili, ale hlavní samozřejmě je, jak působí v samotné hře. Troufám si tvrdit, že plně spokojeni rozhodně nebudete. Po úděsně zpracovaných zmutovaných bestiích (v úvodních fázích hry), jejichž inteligenční kvocient nelze číselně vyjádřit (tak nízké cifry ještě neexistují), přichází mnohem lepší konkurenti v podobě lidských protivníků. Zejména na vojáky je třeba dát si pozor, není to žádná dutohlavá sebranka, ale rovnocenný soupeř, který se kryje, za pochodu mění zbraně, a proklatě dobře prchá. Již na druhou obtížnost bude mít většina z vás co dělat a to nemluvím o posledním obtížnostním stupni – ten však obvykle slouží jako dobrý trénink pro kyborgy ve výslužbě. Vojáků je ve hře celá řádka, nicméně v závěru se objevují i poněkud retardovaní jedinci – vypálí raketu z monstr-zbraně VARD a čekají, až je zmasakrujete švýcarským nožíkem. Poslední skupinku tvoří energetické bytosti ve tvaru sluníčka – lze je zničit pouze delfínem (energetická puška) a po smrti z nich někdy vypadne vzácná energo-munice. Tato sluníčka útočí obvykle v houfu. Jediné, co umí je střelba oblíbeným delfínem, jejich úhybné manévry jsou na úrovní želvy sloní s ledničkou na zádech. Sami tedy vidíte, jak nevyváženou A.I. Kreed má. To rozhodně není dobrá vizitka. Je jich moc. Od klasických pistolí, brokovnicí a již kultovního vojenského nožíků získáte i libovější předměty. Již zmiňovanou zbraň zvanou delfín jsem již představil. Její účinnost je velmi vysoká, i když si možná oblíbíte šestihlavňový rotační kulomet (velmi šikovná hračička). Pro náročnější je tu klasický raketomet, kulomet se sniper režimem, velmi sympatický plamenomet a hardcore záležitosti uzavírá devastátor a VARD. Nechybí klasické a neklasické granáty a magické lékárničky – čím větší máte zranění, tím více života vám bude vráceno. Zajímavé řešení, inu proč ne. O kvalitách speciálního a zbrusu nového enginu toho bylo napsáno hodně. Problém je pouze v tom, že drtivá většina lidí před lety vůbec netušila, jak Kreed opravdu vypadá. Z tehdejších obrázků a trailerů jsem předpokládal špičkovou grafiku, animaci a efekty minimálně na úrovni proklamovaného 30. století. Iluze. Úvodní mise, o jejichž kvalitách jsem se již zmiňoval, vypadají jako lehce modifikovaný Half-Life s Kingpinem dohromady! Atmosféra měla připomínat Dooma 3, ale čím? Zašedlými kouty se směšně rozmazanými texturami? Nepřítelem připomínajícím nevydařenou mutaci chrousta a pakobylky? Design misí navíc postrádá nějaký jednotný koncept - jakoby někdo otevřel editor a naházel objekty volně do prostoru. Tak nějak působí úvodní mise Kreedu, všímejte si důrazu na slovo úvodní. Není mi jasné, co se tvůrcům potom stalo, protože po první třetině koncentrované prudy/nudy a dalších hrůz přichází úplně jiný Kreed. Několikrát se promění vzhled i architektura misí, nepřátelé vypadají mnohem lépe, textury místy excelují, pravda tu a tam jsou lehce odpudivé, ale celkově pořád přijatelné. Úrovně jsou nápaditě a systematicky poskládány a konečně se projevují tolik opěvovaní architekti v týmu vývojářů. Některé sály jsou nádhernou ukázkou moderní současné architektury v kombinaci s dávno nevyužívaným prvky. Škoda jen, že se grafický charakter některých levelů opakuje (projdete to samé prostředí jen v noci, popř. jiné době). Rovněž mi vadilo zcela záměrně plýtvání prostorem a mnohdy nesmyslné vybavení jinak funkčně zbytečných místností – přijdete do místnosti a v ní je socha, gejzír, spousta rušivých (graficky pěkných) světel. Zkrátka je na Kreedovi až příliš patrné, koho se snaží trumfnout (nápověda – hra od id Software). To je dle mého názoru zbytečné. Graficky nadstandardní jsou výbuchy, světelné efekty a čističové efekty, za zmínku stojí realistické utváření kruhů na hladině (není dokonalé, ale vypadá hezky). Destrukce si moc neužijete, neboť krom sudů a některých světel nejde zničit nic. Podivnosti, vychytávky a technické prohřešky V těchto odstavcích bych rád uvedl ty nejpodivnější události, jež se mi podařilo zmapovat. Než mne začnete kamenovat v diskusi, připomínám, že jsem úplně všechny nalezené svitky nečetl, únik cenných informací je tedy možný :) Takže. Odrážení vody vypadá hezky, ovšem kdo mi vysvětlí, proč se ve vodě zrcadlí všechno krom vás? Chyba nebo technologická berlička pro zvýšení plynulosti? Ještě jednou k vodě. Tekutina je to moc hezká, docela mne však překvapila její smrtící účinnost. Až na několik výjimek (malá kalužina, bazének) je procházka vodou zhola nemožná. Buď zemřete hned nebo po třech vteřinách. Pokud by v dosahu byla elektřina (reaktory) nebo by se voda změnila v kyselinu, tak bych byl ochoten to akceptovat. Ale takhle…. Systém odrážení kulek od zdi je dobrým nápadem, škoda jen, že kulky nezasáhnout i vás, to by hře dodávalo na realističnosti. Já vím, chtěl bych toho asi moc. Z dalších podivností nelze opomenout špatné ovládání a zejména pak nízkou citlivost myši – ani na nejvyšší úrovni se hlodavec nehýbe svižně. To se pak těžko zaměřuje nepřítel, když mezi pohybem do strany uplyne celá věčnost. Za podobně zbytečné považuji celkové ztmavení hry – efekt je nulový, jelikož se není čeho bát a gamma korekce zbytečně snižuje kvalitu grafiky. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nepříjemným problémem je také proměnlivá stabilita hry, často zakončovaná pádem do oken nebo rapidním zpomalením celé hry (pouze na pár vteřin). Kreed mi celkově běžel velmi pomalu. Vím, že 2 GHz Athlon, 1 GB RAM a GeForce4Ti není nic úžasného, ovšem s drtivou většiou současných titulů nemám problémy. Mám nejnovější ovladače od Nvidie, takže problém nebude na straně mého HW, řekl bych. Škoda, že servery pro multiplayerové orgie v Kreedovi nebyly v době hraní ještě k dispozici, ale je možné, že teď už je všechno v pořádku. Nesednoucí hudba a český překlad Na závěr jsem si nechal zhodnocení hudebního doprovodu a zvukové kulisy. Až na jednu či dvě skladby mohu směle prohlásit, že tak špatně zvolený herní soundtrack jsem už hodně dlouho neslyšel. Rockově či numetalově laděné songy do hry vůbec nesedí a pokud se tvůrce náhodou trefil, zapomněl po minutě noty a pro jistotu si ještě omylem sednul na již tak dost rozvrzanou kytaru. Hudbu maximálně ztlumte nebo rovnou vypněte. Nečekal jsem, že tohle někdy napíšu, ale je to tak. Zvuky jsou nepoměrně kvalitnější a mluvené slovo celkem ujde. Český dabing je sice průměrný a místy nechtěně směšný, ovšem pořád lepší než žádný. Kreed u nás totiž vychází kompletně v češtině, což je velká výhoda pro nerusky vládnoucí bytůstky. Překlad dlouhých textů je povedený a neobsahuje moc chyb, ale zarazily mne fatální překlepy v nejčastěji zobrazovaných hláškách a upozorněních „sebrak jsi pelety (?!)“. Na jinou takhle výraznou chybu jsem nenarazil a řekl bych, že jde spíše o sympatický překlep. Tedy v případě „sebraku“, ale co je „peleta“, to vskutku netuším :) Stáhněte si: Videa, MP3 ukázky, Cheaty... Související články: První dojmy (9/2003), Rozhovor (2/2002), Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |