27. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Timegate Studios si dali záležet a vytvořili podmanivou fantasy strategii Kohan, která zaujme nejen zaryté fandy Heroes of M&M.

Kohan: Immortal Sovereigns - recenze

Autor: Félie
Publikováno: 27.dubna 2001

Nesmrtelní, spojte se
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stratégové jásejte: nesmrtelní přicházejí mezi nás, aby udělali svět lepší… Jenže chybička se vloudila a nesmrtelní Kohanové si bez nás prostě neporadí. Tak jim milostivě věnujme svou přízeň, svůj um a léty vypilované schopnosti dokonalé strategie a pomozme jim měnit svět k lepšímu. Bojujme po jejich boku proti silám temna, proti kostlivcům, pavoukům, černým vlkům, ještěrům a drakům, dobývejme zemi, ať se mír a láska může rozestřít a duch boží se vznášet nad vodami… Ale konec emocionálně-heroických výzev. Kohan je totiž nepotřebuje. Kohan si vás získá. Kohan je totiž naprosto totálně skvělá hra.

Firma Timegate Studios si, přátelé, dala záležet a vytvořila podmanivě návykovou realtime fantasy strategii, která u nás nemá obdoby. Myslím, že nejlépe ji lze přirovnat Heroes of Might and Magic II a III, ale ujišťuji vás, že celí „hírousové“ jsou jen velmi slabým odvarem božského Kohana.

Na počátku hry je nám (zřejmě) božím hlasem vysvětleno, že byl zde dobrý záměr, udělat skvělý svět plný spravedlnosti a lásky. Tento svět se měl jmenovat Kaldůn a jakýmisi správci měli být Kohanové. Ale stala se nějaká nemilá věc a Kohanové vymřeli. Jenže: Kohanové dostali do vínku nesmrtelnost, ale aby se mohli oživit a střežit skvělý svět i nadále, je třeba naší pomoci. Musíme posbírat artefakty, kterými přivedeme své hrdiny k životu. A tady začíná naše nelehká úloha v této hře.

Předesílám, že jestliže máte před zkouškovým obdobím, svatbou, pohřbem nebo krmením zvěře, dětí a partnerů, nepouštějte se do této hry a raději ani nečtěte dále tuto recenzi. Ze školy vylítnete, na svatbu se nedostavíte (což nemusí být zase tak marné), včas se vám nepodaří umřít a vaše rodina vychcípá hlady. A to ještě není plná pravda, tím vám jen šetrně sděluji, že budete-li mít Kohana, nebude už nic jiného. A délku této choroby odhaduji na několik týdnů a slabší povahy se sklony k návykovosti ať se raději připraví na několik měsíců. Nevěřila jsem tomu, že bych já ještě mohla propadnout nějaké hře tak, jak se mi to stalo právě teď. Na mé klávesnici je už pěkná řádka zářezů, ale tenhle bude velmi hluboký a možná bude označen i štítkem :)

Význam hradů a měst
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po počáteční nedůvěře, se kterou teď už přistupuji ke všem hrám, a po prokousání se tutorialem (který hraji vždycky, poněvadž člověk nikdy neví) jsem začala hrát kampaň, která se ještě pořád tvářila nevinně. Ale už v druhém levelu jsem věděla, že mě mají. Jsem skutečně na rozpacích, protože nevím kde začít: naprosto nejsilnější stránkou celé hry je hratelnost. A, upřímně, o co jiného by nám v případě her mělo jít?

Podobně jako v již zmíněných HOMAM, je zde několik národů (od ještěrů po necromancery), kteří mají svá specifická sídla, ve kterých se vyrábějí jedinečné jednotky. Říkejme pro zjednodušení sídlům hrady. V hradech můžeme stavě nejrůznější budovy a upgradovat je. Bohužel, máme ale jen přesně vymezený počet budov, které můžeme postavit a tak musíme velice dobře zvažovat, co bude hlavním cílem našeho sídla. Zda se chceme orientovat na ekonomiku, na stavbu vojsk, na kouzelníky či učence. Pokaždé, když postavíme, nebo upgradujeme budovu, která má vliv na stavbu vojsk, otevře se nám v „recruit“ možnost stavby dalšího druhu vojska.

V každém městě můžeme vytvářet bojové jednotky, které jsou sice poměrně malé, ale zato mohou být specializované. Například jednotky jezdecké, střelecké, pěchota, nebo jednotky, které se opírají především o sílu kouzelníků a mágů. Tyto jednotky mohou být vedeny buďto některým členem klanu Kohanů (za předpokladu, že máte artefakt), nebo dostanete jakéhosi zástupného velitele. Jednotlivé hrady odevzdávají daně, podle toho jak jsou na tom ekonomicky a technicky. Vysoce upgradované hrady odevzdávají už poměrně slušné částky. Kromě daní můžete po mapě zabírat resources, tedy suroviny, ale těch tam nikdy není nijak zvlášť hodně a mají ještě tu nevýhodu, že poblíž vždy musí stát buďto vaše (nebo vašeho spojence) město nebo outpost. Protože těžit můžete jen na území, které kontrolujete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale hlavním zdrojem zisků jsou především hrady. Pokud rozvážně upgradujete, budou vám všechny suroviny plynout z nich a přírodní naleziště vůbec nebudete potřebovat. Což je skvělé, protože jistě každý z nás stratégů už zažil nejednou situaci, kdy jsme hráli hru a vytěžili jsme už všechny suroviny a dostávali jsme se tak do patových situací, protože jsme sice hru neprohráli, ale neměli jsme ani dostatek prostředků k finálnímu úderu na nepřítele. Tohle v Kohanovi nehrozí. Vždy můžete třeba i svůj hrad přestavět, aby vám spíše dělal ekonomiku, když se dostanete do surovinového nedostatku.

S počtem hradů a jejich upgradů souvisí, ba je od nich přímo odvislý počet jednotek, které můžete vytvořit. Čili - čím více nabušených sídel, tím více vojsk. V každém hradu můžete tvořit jen jednotky národa, ke kterému hrad patří. Tedy v ještěrčím hradu ještěry, v lidském lidi, v nemrtvém nemrtvé :)

Jak jednoduchá reinkarnace
K dispozici máte velmi podrobné popisy každičké jednotky, věci a vůbec všeho, co se na mapě vyskytuje. Strávila jsem opravdu hodně času zkoumáním toho co, kdy, kde jak za kolik a s kým, a musím říci, že se mi to vyplatilo. Když se totiž prokoušete záplavou informací, zjistíte, že hra vůbec není složitá, že se jen tak zarputile tváří, že je ve skutečnosti všechno uděláno tak, aby vám to váš nesmrtelný život usnadnilo. Má dušička budovatele jásala, když jsem zjistila jaké množství nejrůznějších „domečků, baráčků a šopek“ můžu postavit. A nadšeně jsem dobývala hrady nepřátel a to především proto, abych zase zažila ten neopakovatelný pocit tvůrce, kdy jsem Zvětšit zdroj: tisková zpráva budovala a zkoumala a radovala se z každé jednotky, která mi přibyla.

Kromě nepřátelských bestií se na mapě vyskytují ještě volně ložené mrchy, které vždy chrání nějaké to své hnízdo a které na vás vybafnou v nejméně vhodnou chvíli. Třeba když s jednotkou prcháte, abyste obnovili své síly. Obnova sil je také skvělá záležitost. Dokonce oživujete i mrtvé a to je ani s sebou nemusíte tahat z místa, kde hrdinně padli. Stačí, když se třeba jen veliteli vaší jednotky podaří dostat na místo kontrolované vámi, nebo vašimi spojenci a začne se doplňovat nejen jeho síla, ale objeví se vám v jednotce všichni vaši blízcí o které jste během lítého boje přišli, takže Zvětšit zdroj: tisková zpráva vojsko vypadá úplně stejně jako ve chvíli, než jste vyrazili dát nepříteli na zadek.

Boje jsou líté a nemilosrdné. Když je mapa zaplněná vojsky, vypadá to v místech střetu jako ve mlýnku na maso. Poněkud nezvyklá je skutečnost, že pokud velitel vaší jednotky přijde k nepříteli na dostřel a nepřítel ho napadne, pak se z něj stává adept na trest za neuposlechnutí rozkazu, protože SE NEDÁ ODVOLAT!!! Vrhá se zběsile do boje a bojuje a bojuje do posledního dechu posledního vojáka, teprve pak se dává sám na útěk. Je pravdou, že občas se mu útěk nezdaří a jednotka je zlynčována kompletně. Pak se vám zcela logicky neobnoví, a vy si musíte postavit jednotku zbrusu novou.

Před jednotlivými misemi probíhá bríefing, kdy vám nějaký mudrc sáhodlouze vysvětluje, co máte a co nemáte dělat. Většinou jsem ho „odklikla“, protože cíle každé mise jsou vypsány v bodech pod žvanícím chytráčkem a během hry můžete plnění a neplnění jednotlivých bodů sledovat průběžně tak, že si kliknete na butonek s knihou a vše se vám jednoduše vypíše.

Přiliš titěrná grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Slabou stránkou hry je grafika. To, že je ve 2D by snad ani nevadilo, protože ke strategiím zatím jaksi dvojrozměrná grafika patří , to co bych si dovolila vytknout je neuvěřitelná mrňavost. Po mapě se vám potulují takové blešky, které občas můžete i špatně rozpoznat, právě proto, že jsou moc malé. A i hradům, stavbám a nerůznějším ruinám měst by zřetelnější grafika slušela lépe. Zvukové efekty jsou přijatelné a v bojové strategii spíš normální. Tedy řinkot zbraní, dusot a řehtání koní, hřmění provázející kouzla, výstražné polnice i identifikační hlášení jednotek. S hudbou je to o dost horší. Přiznám se bez mučení, že jsem ji vzápětí po začátku hry natvrdo vypnula. Možná je to spíš můj problém, ale já na takové heroizující orchestrálky vůbec nejsem dělaná. Ovládání je, díky bohu, myší (a je to zřejmě už poslední herní obor, kde se ještě hra pouze myší zachovává), ale můžete používat i klávesové zkratky.

Hra podporuje multiplayer a můžu vám říct, že pokud se najde dostatek nadšenců a pojede na gamingzonách, tak se nemusí bát o příznivce. Zvláště uvážíme-li, že má i velmi dobře udělaný editor misí, kde je hračkou si sestavit vlastní hru.

Závěrem znovu opakuji: je to hra, která vás dostane. Pro ilustraci: začala jsem ji hrát odpoledne s tím, že za hoďku udělám večeři pro naše domácí hladovce… od té chvíle si nepamatuji nic, první okamžik procitnutí nastal ve dvě v noci, kdy mi bylo divné, že je všude takové ticho. A vážně nevím, co kdo jedl, ale kočka Džína seděla pod stolem a spínala tlapky prosíc alespoň o kousek suchého rohlíku :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vážení stratégové, tohle vám nesmí ujít! Říkám to i ze zištných důvodů, protože se s vámi chci potkat na některé herní zóně a utkat se s vašimi kreaturami. Věřte mi, čekají nás díky TimeGate Studios společně prožité temné zítřky u blikajícího monitoru. Jen si nějak zajistěte přísun potravy, protože prohrát hru kvůli tomu, že jste u klávesnice zemřeli hlady je přece jenom hloupé…

Félie

Skvělá, skvělá, skvělá realtime fantasy strategie, která vás dostane a už nepustí do vašeho totálního vyčerpání. THE KOHAN HAS YOU!