Kings Bounty: The Legend - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Kings Bounty: The Legend - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 10. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tahové strategie opět útočí. Po Fantasy Wars se k nám dostává původní otec legendárních Heroesů. A předem nutno říct, že se jedná o poctivý návrat se vším všudy.

Autor: Petr Ciesarík
Publikováno: 9.října 2008
Verze: anglická/PC/finální
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Tahové strategie opět útočí. Po lednových Fantasy Wars se k nám dostává původní otec legendárních Heroesů. A předem nutno říct, že se jedná o poctivý návrat se vším všudy.

Heroes of Might and Magic má mnoho lidí za modlu a stvořitele tahových strategií, avšak málokdo ví, že kdysi v roce 1990 vyšla hra King‘s Bounty (dále jen KB), která byla takvoou inspirací pro mnohem pozdější sérii HoMaM. A není se čemu divit, za prvním KB stálo dnes už neexistující studio New World Computing, jež určilo tehdejší směr tahových strategií. Po 18 letech vychází KB znovu, avšak ve značně modernějším a vylepšeném zpracování. Hraje se pořád stejně dobře?

 Hledač pokladů
Při výběru hrdiny si kromě vlastního jména a erbu zvolíte jednu ze tří různých tříd – válečník, paladin a mág. Funkce jednotlivých povolání jsou jasné, válečník vyznává boj, mág nejraději čaruje a paladin je něco mezi tím. Volba povolání se odráží na vašich schopnostech, takže zatímco válečník obdrží více Rage bodů (o nich později), mág dostane větší zásobu many.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po úspěšném dokončení tutoriálu se vám otevře jeden velký svět, v němž jste znám jako „Hledač pokladů“. Při příjezdu do prvního města vám král dá první úkol, a tak vyjedete vstříc chytlavému a dlouhému dobrodružství. Nicméně dějová linie není zrovna silná stránka hry. Rozhovory jsou uváděny jen textovou formou. Dialogy mi bez dabingu přišly o něco málo záživnější a sám jsem se několikrát přistihl, jak mě to čtení někdy opravdu dlouhých textů nudí. Hlavní potenciál KB je ale naštěstí jinde – v chytlavé hratelnosti.

 Herní principy
Zatímco HoMaM je opravdu čistokrevná tahová série, u KB je tomu jinak. Se svým hrdinou na koni volně putujete se svou armádou (až pět jednotek) po světě, objevujete nová území, sbíráte poklady atd. Jenže oproti HoMaM se ve zdejším režimu nic neprovádí pomocí jednotlivých tahů, ale vše probíhá v reálném čase, takže se nemusíte bát špatných rozhodnutí a můžete naprosto svévolně jezdit, kam se vám zachce. Ovšem pokud narazíte na nepřátele, hra se přepíná do tahového módu, kde na vás vykouknou klasická šestiúhelníková políčka, na nichž se přesouvají vaše jednotky.

Co mi ale v KB docela chybí, je správa hradu či města. Ty okupují samotní králové, baroni a jim podobná verbeš. Pakliže si chcete něco koupit, jen přijedete do jednoho z nich a podle nabídky si vyberete, co by se vám nejvíce hodilo. Ve hře je několik různých typů hradů a každý z nich se liší jak výběrem armády, tak i artefaktů. K nákupu neslouží jen města, ale navštívit se dá i kouzelnické věže, žoldácké putyky či třeba naprosto obyčejné farmy. Někdy se ale může stát, že s vámi jistí maníci odmítnou obchodovat a do svého sídla vás prostě nepustí. Dokonce to může dojít i tak daleko, že jediným možným východiskem pro získání volného vstupu do hradu bude tvrdý boj.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kupní surovinou jsou pouze peníze, takže se nemusíte starat o těžbu oleje, dřeva a podobných serepetiček. Ovšem na herní mapě se kromě peněz a artefaktů vyskytují další potřebné prvky, jako tři typy run (bojové, magické, mysli) pro upgrade postavy či krystaly sloužící k naučení se kouzel.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Nebezpečný svět
Hra se odehrává v království Endoria, což je jedna velká mapa, která se dělí na několik provincií. Mezi nimi cestujete a někam dostanete přístup až později. Po světě se potulují další NPC postavy a nepřátele, u nichž si musíte dávat pozor na jejich sílu. Některé skupinky jsou tak statné, že na jejich zdolání budete potřebovat o hodně lepší armádu, než jakou v dané chvíli vlastníte. A vězte, že ani v hlavní příběhové linii to nepůjde jako po másle. Chtě nechtě musíte sáhnout po vedlejších questech, které vám dodají další zkušenosti a peníze, díky nimž si můžete vylepšovat svou postavu. Sám jsem hrál na obtížnost normal (na výběr pak ještě easy, hard a impossible) a párkrát to byla pěkná fuška.

Questy jsou různorodé. Najdete zde rutinní práce druhu „najdi pět květin“ či „zabij otravné pavouky“. Ale čekají na vás i velmi lákavé nabídky. Co si vzpomínám, tak například pomoc griffinům v sobě ukrývala tučnou odměnu anebo vyčištění věže jednoho kouzelníka se rovněž vyplatí. Zásoba všelijakých questů je poměrně široká a nedá říct, že byste se vyloženě nudili.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hrdina a jeho armáda
Má tři základní dovednosti – útok, obrana a znalosti. Kromě kolonky s manou si všimnete i „rage“ bodů sloužící především k razantnějším útokům v boji. K dispozici pak dále máte plno skillů a dovedností, jež odemykáte pomocí výše zmiňovaných run. Existují celkem tři možnosti, kterými se můžete vydat a vzájemně je kombinovat. Každý skill je k něčemu dobrý, tenhle vám zpřístupní novou magii, tamten vylepší útoky střelců a jiný zase rozšíří vaši posádku.

Do vaší kouzelné knihy si strkáte svitky s kouzly, které se pak za jistých okolností naučíte nastálo. Podmínkou ale je dostatečné množství modrých krystalů a znalost specifické magie.

Po chvilce hraní se vám pod ruku dostane speciální magická skříňka, v níž se ukrývají čtyři silní duchové, s nimiž můžete komunikovat. A nejen to. Splníte-li jejich různé prosby, odvděčí se vám masivní vojenskou službou. Těmto kreaturám se doporučuji věnovat. Jsou udatné a leckdy dokážou nepřátelským jednotkám pořádně zatopit. Vše má ale svůj čas a jejich přízeň získáte až v pozdější fázi. Výhody vám přinesou i sňatky s ženami a případní potomci. Sličná manželka například pozvedne morálku vojska či zajistí větší přínos peněz do kasičky. Dlužno dodat, že přestane-li vás vaše manželka „bavit“, jednoduše se s ní rozvedete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velikost vašeho vojska závisí na „leadership“ (vedení) bodech a nutno podotknout, že hlavně kvůli této dovednosti se budete snažit co nejvíce vylepšovat svou postavu. Ono je to logické, s malou armádou toho moc nezmůžete a jak jsem se zmiňoval dříve, nepřátelé jsou v jistých částech opravdu tuzí. Obzvláště skupinky s vlastním hrdinou bývají důstojným protivníkem.

 Bitevní vřava
Jestli jste někdy hráli HoMaM a máte tamější souboje v merku, nemůže vás KB ničím překvapit. Bojový režim je naprosto identický jako v HoMaM - malé bojiště je rozděleno na šestiúhelníková pole a pokud je hrdina slušně vybaven, podpoří své vojsko nějakým tím kouzlem (sám se aktivně boje neúčastní). Díky rage bodům se zvyšuje šance, že jednotka dosáhne kritického útoku, čímž nepříteli ubere znatelně větší množství života. V HoMaM vám podobně k silnějšímu útoku pomáhal atribut „štěstí“.

Zajímavou novinkou ovšem jsou jakési neutrální „živé překážky“ přímo na bojišti, které pomáhají / škodí, jak se jim zlíbí. Za všechny jmenujme žehnající sochy, nepříjemné včelí úly či výbušné barely. Je navíc fajn, že okolí bitvy je přesně přizpůsobeno místu, kde jste se střetli se svým protivníkem (není to založeno na identických šablonách les, louka atp.). Tvrdým oříškem jsou bossové. Váš hrdina takto potká obří želvu nebo krakena s dlouhými chapadly, jenž zaútočí na vaší loď a souboj tak připomíná akční scénu z filmu Piráti z Karibiku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Audiovizuálně
Celá hra je zabalena v pohádkovém hávu a namísto dechberoucích efektů se soustředí na barevnost a pestrost prostředí. Narazíte na zatuchlé močály, studené hřbitovy nebo piráty okupované ostrovy. Design prostředí se povedl, a i když nejde o nic světoborného, do Endorie jsem se vracel vždy rád. Celkový dojem umocňuje slušná hudební složka a pochválit musím fakt, že se ve hře nachází spousty nahraných motivů, které tak zabraňují stereotypnímu vnímání hudebnímu pozadí. Na mém stroji s Intel Core 2 8400 3Ghz, GeForce 8800 GTS 512 MB a 4 GB RAM jsem nezaznamenal sebemenší zaškobrtnutí či nedej bože spadnutí.

Zpackaná je ale mini-verze herního světa. Často se mi stávalo, že jsem prostě nemohl najít požadované místo či osobu. Občas jsem se naštvaně zamotal a nemohl jsem se ubránit pocitu, že tohle šlo vymyslett lépe. Zaplať pánbůh, že si na mapě můžete udělat poznámku, čímž si své cesty alespoň lehce usnadníte. Zbytek uživatelského rozhraní mi přišel elegantně provedený a neměli byste s ním mít žádné problémy.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva King‘s Bounty: The Legend je prima. Všechno má svůj řád a kromě neoriginality se jen těžko hledá něco, co bych mohl hře chytnout. Možná bych ocenil epičtější děj, jenž by dodal hře pořádné grády. Vše ale posouvá hodně nahoru precizně provedená hratelnost a co je důležité, hra vydrží - nemůže se vám stát, že byste se ke konci prokousali za pár dní. Někoho však zamrzí absence multiplayeru a skrimishe pro chvilkové vyblbnutí.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa...

Související články: Dojmy z 1C prezentace, Novinky, Vše o sérii Heroes of Might and Magic

Petr Ciesarík
autorovi je 18 let a studuje SPŠEI v Ostravě; spatřit ho můžete také na Hratelně; z her mu nejvíce sedí akční, RTS a RPG tituly; aktivně hraje hokej, vedle sportu ho baví dobré filmy a soundtracková hudba




 
 
Petr Ciesarík
Smarty.cz

Verdikt:

Dobré, velmi dobré. Pro mě osobně příjemné překvapení a obzvláště fandové Heroes of Might and Magic si budou připadat jako v sedmém nebi - hratelnost je špičková a faktor závislosti opět nebezpečně vysoký. Jen škoda nezáživného příběhu a lehce přemrštěné obtížnosti, která nemusí sednout každému, zejména příležitostným hráčům.

Nejnovější články