King Kong - recenze české verze
8/10

King Kong - recenze české verze

5. 12. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pojďte se spolu se scénáristou Jackem Driscollem a herečkou Ann Darrow vypravit na mýty opředený Ostrov lebek, kde jako by se zastavil čas a kde žije gigantický veleop. Zhodnocení české verze této akční hry jen u nás!

Autor: Kate
Publikováno: 5.prosince 2005
První recenze české verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká/PC
Doba hraní: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Režisér Peter Jackson se po úspěchu své trilogie Pána prstenů pustil do tvorby remaku filmu King Kong z roku 1933 a jako vedlejší produkt (ať už se vám toto označení líbí nebo ne) vznikla stejnojmenná hra. Její kvality jsou ale mnohem výš, než kde bychom u podobného produktu čekali. Těžko říct, zda je to zásluhou známého a zkušeného designéra Michaela Ancela (Rayman, Beyond Good and Evil) nebo tím, že si prý Peter Jackson na její vývoj posvítil více než u herních podob Pána prstenů. Ať tak či onak, King Kong k nám přichází v plné síle v české verzi a tak se na následujících řádcích dozvíte, co od tohoto setkání můžete očekávat.

Filmový štáb v akci
Děj hry má víceméně sledovat příběh filmu, i když zatím nedokážu posoudit do jaké míry jsou oba produkty svázané a zda vám náhodou hra nemůže zkazit nějaké momenty překvapení (nebo alespoň leknutí) v kině, kde si King Kong odbude premiéru v půlce prosince. Hlavní zápletku ovšem znají asi všichni. Partička filmařů se pod vedením režiséra a hlavně šílence bez pudu sebezáchovy Carla Denhama vydává hledat mýty opředený Ostrov lebek (Skull Island), aby zde natočila záběry pro budoucí filmový trhák. Samozřejmě nemůže chybět krásná herečka Ann Darrow, několik pomocníků a pak vy – scénárista Jack Driscoll, za kterého budete hrát zhruba třičtvrtě hry.

Už po náhlém a dost dramatickém příjezdu na ostrov vám začne být jasné, v jakém duchu se tato exkurze ponese. Skull Island je fantastický (jak mimochodem rád říká Carl po úspěšném setkání s jakoukoliv obludou), ale opravdu leda tak pro filmové záběry, viděné pak z pohodlného křesla. Jako kdyby se tu totiž zastavil čas, či spíš vývoj druhů nabral zcela jiný směr...

Ostrov plný přerostlé havěti
Všechno, ať už třeba krabi, housenky nebo netopýři, je zde mnohonásobně větší než v našem světě, a to vůbec nemluvím o „Jurském parku“ a jeho agresivním osazenstvu. Hustou džungli střídají zarostlé ruiny po pradávné civilizaci a velká otevřená prostranství zase úzké, vlhké chodby či průsmyky mezi skalami, ve kterých na vás čeká nejedno hladové překvapení. Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zkrátka, Skull Island rozhodně není nejvhodnějším místem pro dovolenou, a tak určitě oceníte, když většinu hry nebudete procházet sami, ale bude vám někdo nablízku. Jednak všudypřítomné rozhovory a poznámky zpestřují hru, druhak vám mohou někteří kolegové sem tam zachránit život nebo přinejmenším ušetřit práci. Od vás se ale pak pochopitelně na mnoha místech bude očekávat to samé.

Do zapomenutého světa Ostrova lebek je zasazena prakticky celá hra, pouze v závěru se přesouváte pryč. Nutno podotknout, že vedle realisticky ztvárněného a atmosférou sálajícího Skull Islandu působí finální kapitoly v New Yorku spíš jen jako nepříliš povedená groteska. Věřím, i na základě nedávného traileru, že aspoň u filmu bude závěr o poznání impozantnější.

Volný výhled bez HUDu
Celkový dojem „jsem na děsivém ostrově“ ještě podtrhuje úplná absence jakýchkoliv ukazatelů (pokud si v nastavení nezvolíte opak). Zdraví vašeho hrdiny je zde řešeno podobně jako třeba v Call of Duty 2. Po zranění zčervenají okraje obrazovky, respektive celý výhled se zbarví lehce do ruda a vy se za zesíleného tlukotu vlastního srdce a tklivé (pohřební?) melodie musíte co nejrychleji dopravit do bezpečí. Po pár sekundách všechno odezní a jste znovu fit, pokud ale během „rudého stavu“ utrpíte další zranění, můžete si střihnout poslední kousek hry znova. Ještě, že automatické ukládání je milosrdné a vy nikdy nemusíte znovu opakovat příliš dlouhý úsek.

Také informace o zbraních vám autoři podávají poměrně originálně. Jack může nést najednou pouze jednu střelnou zbraň, přičemž o stavu její munice vás informuje jednoduše tak, že nahlas odpočítává zásobníky. Carla to sice trochu štve, prý se tím jen přivolávají další potvory, nicméně pro vás coby hráče je to celkem pohodlné. Osobně mi žádný ukazatel opravdu nikdy nescházel a třeba taková mapa už vůbec ne. Zjevně proto, že hra je i přes svou dobrodružnou povahu lineární jak rovnice pro třetí třídu. Neexistuje více cest, pouze jedna a tu rozhodně nemusíte nikdy příliš dlouho hledat.
 Využití ohně a oštěpů
Dobře, hledat ne, ale vytvářet ano. Docela často vám totiž v dalším postupu bude bránit hustý porost, který zlikvidujete pěkně postaru – žehem. Někdy bude oheň v dosahu, jindy jej budete muset chvíli hledat, každopádně bez něj to nepůjde. Navíc, potvory se ohně bojí a takové hořící kopí je snad dokonce vůbec nejúčinnějším prostředkem v boji proti nepřátelům. Pokud si teď náhodou myslíte, že něco tak primitivního potřebovat nebudete, jste na omylu.

Ačkoliv střelných zbraní najdete ve hře hned několik (pistole, brokovnice, samopal či dokonce sniperka), s municí už to tak slavné nebude. Každou další objevenou bednu se zásobami, které vám sem kapitán Engelhorn hodí z letadla, budete oslavovat a následně pak zvažovat každý výstřel. Možná také právě proto je střílení trochu komplikovanější. Nestačí totiž jen mačkat levé tlačítko myši, jak jsme zvyklí, ale musíte nejdřív zbraň vůbec vytáhnout, tedy zmáčknout (a po celou dobu střelby i držet) mezerník.

Ať ale budete škudlit jakkoliv, nakonec stejně vezmete zavděk i tím, co vám tu zanechali domorodci, tedy dvěma druhy kopí – propracovanějším a pak kostěným, jehož počet je ale zase v daném nalezišti vždy neomezený.

Jako by tomu něco chybělo
Upřímně řečeno, kdyby hra nabízela pouze a jen to, co bylo popsáno výše, byla by to po chvilce hraní docela nuda. Jistě, ostrov žije svým vlastním životem, vtáhne vás do útrob a podivní nepřátelé mu dodají na děsivosti, ale čeho je moc, toho je příliš. Postup dál je vždy až moc přímý a celkem jednoduchý, pro zkušenějšího hráče žádná větší výzva. Trochu stereotypní prostředí navíc podtrhuje ještě vždy i stejný způsob, jak se dostat dál.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě již zmíněného porostu je totiž obvykle jedinou další možnou překážkou brána. Pro její otevření obvykle chybí v otvíracím mechanismu jeden nebo dva sochory, které musíte najít v nejbližším okolí. Někteří kolegové tyto části hry dokonce nazývají „fyzickými puzzle“, což mi přijde zbytečně vznosné. Sochor je totiž navíc ještě obvykle ukryt někde, kam se dostanete jedině tak, že spálíte okolní porost doneseným ohněm. Ovšem právě v momentě, kdy si říkáte, že by to už fakt chtělo změnu, také jedna chlupatá, osmimetrová přijde...

Osmý div světa v akci
Ve hře za King Konga se výhled přepne do třetí osoby, takže si budete moci vychutnat jeho (resp. svou) gigantičnost v celé kráse. Kong je proti Jackovi sice trochu pomalý a neohrabaný, ale zato mnohem, MNOHEM silnější. S potvorami, na kterých si coby člověk málem vylámete zuby, Kong skoncuje jedou ranou. Důstojnými soupeři jsou mu proto možná leda tak obří hadi a nebo T-Rexové (ve hře nyní V-Rexové).

Jak jste už navíc mohli zjistit z dema, Kong umí kolem sebe nejen bezhlavě mlátit, ale také brát předměty a tlouct jimi nepřátele, či je po nich házet. Věc, která se mi ovšem ve hře líbila nejvíc, je spolupráce King Konga s Ann. V misích, kdy se kráska a zvíře pohybují společně, je totiž občas potřeba Ann někam vypustit a ona zase naoplátku třeba vypálí ohněm cestu dál. Prostě idylka.

Obzvlášť efektní jsou pak pochopitelně opičákovy dramatické běhy/skoky/lety po džungli a také bojové koncovky, kdy třeba Rexovi roztrhne čelist nebo s ním praští o zem. Po vítězném boji pochopitelně následuje bití se v hrud‘ a řev, ze kterého vám zaručeně naskočí husí kůže. V takových chvílích se budete opravdu cítit jako king a klidně zapomenete i na ojediněle nepohodlné ovládání, způsobené automaticky se měnícím pohledem kamery. Jeho dynamičnost sice navozuje přímo filmovou atmosféru, ale zrovna třeba v závěrečných kapitolách mi zběsilé přepínání pohledů v každé ulici přišlo značně nepraktické.

GRAFIKA VE DVOU VERZÍCH
Vizuálně hra určitě nikoho neurazí, i když barvy prostředí ostrova jen málokdy vybočí z hnědozelených odstínů. Jak jste si již navíc možná přečetli v našich novinkách, kromě klasické verze King Konga se má do světa dostat i speciální hi-res edice. Zatímco standardní verzi o velikosti 1,5 GB spustíte i na starším procesoru, 256 MB RAM s GeForce 3/4Ti (ne MX) nebo Radeonem 8500/9000...

... high-res verze nabízená jen přes internetový distribuční systém Direct2Drive zabere na disku 5 GB místa, vyžaduje 3 GHz procesor, 2 GB RAM a hlavně moderní 256 MB grafickou kartu podporující Pixel a Vertex shadery 3.0, tzn. alespoň GeForce 6200 / Radeon X1300 (doporučeny jsou GF6800/ATI X1800). Za to však nabídne majitelům nabušených PC vizuální orgie s texturami ve vyšším rozlišení a více grafickými efekty, tedy to samé co hra na Xboxu 360.

Já jsem samozřejmě recenzovala standardní (krabicovou) PC (DVD) verzi, navíc už lokalizovanou, tedy opatřenou českými titulky od Cenegy Czech, ke kterým nemám větších výhrad. Jen by některé věty nemusely znít tak prkenně a nepřirozeně (člověk by spíš řekl "Dobrá práce" namísto "Hezká práce" apod.), písmena s háčky by v titulcích nemusela vybočovat z rovné linie řádku (viz obrázky) a výrazy typu „Jackůůůů“ s několika „ů“ na konci nebo "POSPĚŠ SI JIMMMYYYY!!" působí pro našince trochu nezvykle, ale chápu, že nějak se ten křik do psané podoby dostat musel :)

Na závěr ještě pro úplnost dodám, že na sestavě Athlon 1800+, 1 GB RAM, GeForce 6800 Ultra běžela hra v 1024x768 a 4x AA naprosto plynule (kolem 50 fps, 30 fps při náročnějších scénách/akcích).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 6 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Dohráno za odpoledne
V kategorii her podle filmů určitě King Kong reprezentuje to lepší, ale zároveň bohužel také to skoro nejkratší, co kdy vzniklo. V klidném tempu hru dohrajete za zhruba 6 hodin, tedy za jedno delší odpoledne. To je opravdu málo, ačkoliv si neodpustím zavedené klišé, že rozhodně jde o zábavně strávený čas.

Hra je evidentně určena pro co nejširší okruh hráčů, takže není nikterak obtížnostně ani myšlenkově náročná a sází spíš na kvalitní grafické a zvukové zpracování / atmosféru. Tu sice v recenzi zmiňuji už poněkolikáté, ale King Kong si to opravdu zaslouží, nakonec je to asi jeho nejvýraznější kvalita (škoda jen toho slabšího závěru).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro alespoň zdánlivé natažení herní doby obsahuje King Kong také řadu bonusů, které se vám odemykají postupně, jak dokončujete určité části hry. Multiplayer bohužel zcela chybí, přitom alespoň takové bitky v arénách „Kong versus T-Rex“ mohly být na chvíli docela příjemným natažením životnosti, o možném kooperativním multiplayeru (když už většinu hry neprocházíte sami) ani nemluvě. Ale nakonec, co bychom chtěli, na to, že jde „o hru podle filmu“ (což obvykle nebývá považováno za velké plus), je King Kong určitě velmi povedená věc a já osobně se po jejím dohrání těším na návštěvu kina ještě víc.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Vše o filmu King Kong na Tiscali

Kate
autorce je 20 let, studuje MFF UK obor informatika; vedle psaní pro Tiscali Games dříve připravovala GamePage, nyní natáčí TV pořad TopGames; nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenská simulace, volný čas ale tráví i jinak

Kate

King Kong je lineární a místy možná až trochu stereotypní akcí v kvalitním zpracování a s pohlcující atmosférou, kterou umocňuje absence jakýchkoli ukazatelů. Pro fanoušky filmového veleopa půjde jistě o nutnost, pro všechny ostatní pak o příjemné, byť opravdu krátké zpestření probíhajícího Adventu.