Juiced - recenze české verze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Juiced - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ilegální automobilové závody s možností vylepšování vozidel jsou velmi populární a všechny se snaží překonat sérii Need for Speed: Underground. Povedlo se to dlouho odkládané hře Juiced s reálnými auty a jízdou i za dne?

Autor: Leon
Publikováno: 17.července 2005
Verze hry: finální/česká pro PC
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ilegální automobilové závody s možností vylepšování vozů jsou poslední dobou velmi populární. O hře Juiced se ale nedá tvrdit, že by se chtěla svézt na momentální vlně zájmu, protože její vývoj byl poměrně dlouhý, byla mnohokrát odložena a dokonce měnila i vydavatele kvůli krachu Acclaimu. Svým způsobem to měl být přímý konkurent Need for Speed: Underground 1 i 2 (recenze), takže se pojďme podívat, jak v takovém srovnání česká verze Juiced obstojí.

 Tuning a zase tuning...
Princip hry je hodně podobný NFSU – závodit, vyhrávat, získávat peníze, vylepšovat auto, závodit, vyhrávat… Vše se od počátku točí kolem vaší kariéry. Na začátku si auto jen vypůjčíte, ale po prvním závodě si auto musíte koupit a začíná vaše docela ošemetná cesta za pozicí nejlepšího a nejslavnějšího jezdce ilegálních závodů. K tomu budete potřebovat především dvě věci – peníze a respekt ostatních závodníků.

Chechtáky získáváte především závoděním (vyhráváním) a sázkami s jednotlivými závodníky v tom kterém závodě. Jejich výši si určujete sami, ale není dobré volit ani ty nejnižší (soupeř se vám často vysměje), ani ty nejvyšší (protivník cukne). Nikdo vám ale nebrání zvolit nejvyšší částku, uchvátit soupeře a získat si tím u něj respekt, a po odmítnutí nasadit částku přijatelnou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Peníze na druhou stranu i dost utrácíte. V první řadě potřebujete auto, respektive každou chvíli nějaké lepší. Každé auto je třeba patřičně vyladit, což stojí také nemalý peníz. Vozidlo je také třeba opravovat, jelikož ne každou sázku vyhrajete a v pozdějších fázích hry si musíte platit v závodech i startovné. Vše se to zdá celkem v pohodě, ale stačí málo, několik nešťastných závodů či investic a vaše kariéra je v koncích. Neexistuje totiž nic jako volitelné ukládání jednotlivých pozic. Vše se ukládá automaticky a vy nemáte šanci se vrátit do určitého bodu ve své minulosti.

 Typy závodů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závody se rozdělují na několik druhů – klasické okruhy ve městě, jízda z jednoho místa do druhého, sprint a předváděčka. K prvním dvěma jen dodám, že se sice jezdí po městě, ale po naprosto uzavřených tratích bez jakékoliv dopravy a vlivu vnějšího světa. Město je dost mrtvé a takové bez nápadu. Ani sprint není nic nového, pravidla jsou prakticky stejná jako v NFSU2. Na krátké rovné trati je tak třeba především dobře řadit a správně použít nitro.

Bohužel v Juiced jsem si sprint neoblíbil. Je to především proto, že se špatně poznává, kdy se vlastně má řadit. Vše je dost o náhodě. Ani předváděčka není nic nového. V ní se předvádí všelijaké smyky, otočky, utažené zatáčky, líznuté zatáčky a další finty, přičemž se hodnotí kvalita provedení. Abyste tyhle finty ovládli, máte k dispozici videoukázku i s vysvětlením, jak na ten který trik.

Z velké části záleží na vás, jaké závody budete jezdit. V kalendáři si vybíráte ty, které chcete jet. Ne každý je ale pro vás určen – musí jít o závod, který je vypsán pro třídu, v níž vlastníte nějaký vůz. Pokud se vám zdá nabídka nedostačující, můžete si zorganizovat vlastní závod a pozvat na něj další závodníky. V pozdějších fázích lze založit i vlastní gang a jednotlivým členům určovat taktiku při jízdě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K tomu všemu ale potřebujete respekt, velký respekt. To je ve hře měřitelná a velmi podstatná veličina. Jen díky ní si můžete pořídit lepší (skutečné) díly do aut, závodit v jiných částech města, vyzývat jiné gangy k závodům atd. Jak se takový respekt získává? Již jsem zmínil, že to lze sázkami, výhrami v nich, výsledky v závodech, vzhledem a výkonem auta a mnoha dalšími věcmi. Podobně o něj ale i přicházíte. Třeba každý náraz v závodě do soupeřova auta vám něco z míry respektu ubere.

 Klady...
Jednou z nejlepších stránek Juiced je vylepšování, chcete-li tuning auta. Na každé z asi 50 reálných aut je připraveno v průměru kolem 100 možných modifikací, což prý (já to nepočítal) dává zhruba 7,5 bilionu všech kombinací. Pochybuji, že zkusíte všechny, ale u tuningu si určitě hodně vyhrajete. Těch kombinací je skutečně mnoho, jednotlivé úrovně se vám zpřístupňují postupně, ale poměrně pravidelně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Skoro po každém závodě tak můžete něco dalšího změnit, vylepšit či přidat. Každý nový díl na autě okamžitě vidíte a lze si takto vytvořit auto podle svých představ. Nárazníky, prahy, kola, kapota, výkon motoru, tlumiče, repráky, samolepky… Tahle stránka hry je především díky svému rozsahu jednou z mála, kde Juiced překonává NFSU2.

 ... a zápory
Největší nedostatek hry, alespoň pro mě, spočívá v dosti problematické ovladatelnosti auta. Ačkoliv jsem hrál zásadně na volantu, nikdy jsem si nenašel styl jízdy, který by byl pro hru vhodný. Auto se totiž chová dost nepředvídatelně a i díky charakteru tratí je strašně těžké odhadnout, kdy je třeba začít zpomalovat, brzdit nebo poslat auto bokem do zatáčky. Na okruzích jsem nikdy nedokázal zajet alespoň dvě skvělá kola za sebou. Vždy, když už jsem si myslel, že to mám „v ruce“, jsem si v následujícím kole dokázal, že to není pravda a opět jsem auto obouchal o svodidla. Asi nemusím říkat, jak je takový pocit u závodní hry frustrující. Zcela mě pak dorazilo umístění zpátečky na speciální klávesu, která není po ruce, což přivádělo až k nepříčetnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nad výše zmíněným jsem při hraní dlouho přemýšlel a snažil se přijít na to, v čem je hlavní problém. Nakonec jsem dospěl k závěru, že je to (především) velmi špatnými brzdami, jejichž účinek ve hře je velmi malý, dalo by se říci, že skoro žádný. Napřed jsem si říkal, že se to zlepší u jiných aut nebo vylepšenými brzdami, ale nějakou extra změnu jsem zrovna nepozoroval. Díky nedostatečnému účinku brzd se pak těžko hledá optimální styl jízdy. Částečně se s tím dá vyrovnat, ale bohužel jsem díky tomu neměl ze závodění dobrý pocit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ten jsem neměl ani z chování protivníků na trati, které se nacházejí v 8 rozdílných prostředích za denního světla i tmy a dají se jezdit v různých provedeních i při nastavitelném počasí. U tras, které jsem alespoň trochu znal, jsem většinou (když jsem zrovna nehledal zpátečku) neměl problémy vyhrát. To sice potěší, ale poměrně velký odstup soupeřů mně většinou nudil. Jejich výkonnost (inteligence) není nijak závratná a jejich snaha často končí nehodou. Zvláštní je, že zatímco já většinou mlátím o svodidla v zatáčkách, soupeři si v tom lebedí na rovinkách. Jedou na plný plyn, najednou zahnou do strany, udělají hodiny a praští s tím o svodidla. Tyhle nelogičnosti opravdu nechápu.

Často se zdůrazňuje, že Juiced má oproti NFSU2 model poškození vozu. To je sice pravda, ale damage model je tak jednoduchý, že kdyby bylo auto nerozbitné, vyšlo by to prakticky nastejno. Při „běžných“ nehodách, kdy to třeba ve dvoustovce narvete do svodidel, se auto prakticky neponičí. Nejčastější závadou bývá únik dusíku z nitra, ale i s tím se dá vyhrát.

 Zklamání z grafiky
Juiced je dost pozadu i co se grafiky týče. Na vzhledu hry je poznat, že hra měla vyjít minimálně před rokem, ne-li dřív. Prakticky nic není detailní, textury působí dosti „čtverečkovaně“, ani na tratích a okolním prostředí se designéři zrovna nevyřádili. Celkově to na mne působí zastarale a nedodělaně. Ještě horší je ozvučení. Především zvuk motoru je totálně odfláknutý a strašně hru sráží. Nadprůměrný je naopak chytlavý soundtrack (ve stylu house / dance / rap), který se k podobným závodům velmi hodí. Mimochodem, když se mrknete na netradičně, ale pěkně pojaté oficiální stránky hry, můžete si přehrávat jednotlivé skladby na tamním rádiu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Pochvalu zaslouží kompletní a velmi kvalitní český překlad od CD Projektu. Ve hře je přeloženo prakticky všechno, včetně výborného dabingu. Dokonce se v překladu i těžko hledají chyby, což bývá spíše výjimka. Já jsem si osobně všiml pouze jediné – u tuningu jsou prahy popsané jako „kryty kol“. Ale jinak si lokalizace zaslouží ocenění. Chválím i to, že se dá hrát po internetu až v šesti lidech, včetně kariéry, přenášení aut apod. Oficiálně uváděné HW nároky zní: 933 MHz procesor, 256 MB RAM, DirectX9c kompatibilní grafická karta (NVIDIA GeForce2 nebo lepší / ATI 8500 32 MB nebo lepší / Intel 915G integrovaná grafika nebo lepší / Matrox Parhelia), Directx 9.0c kompatibilní zvukovka, 8x CD-ROM mechanika a 2,6 GB místa na harddisku.

 Celkově vzato
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nemohu si pomoci, ale Juiced není pro Need for Speed: Underground 2 konkurencí. Nechci tvrdit, že NFSU2 je zcela dokonalá hra, ale přiznávám, že u ní jsem se dlouho a intenzivně bavil. Takový pocit jsem u Juiced nepociťoval a po pár dnech už jsem to hrál spíše jen z povinnosti. Herní koncept je v zásadě dobrý, byť možná trochu překomplikovaný (neustále opakované sázky, tuning, závody). Největší problém jsem měl z toho, že jsem nenašel radost z jízdy. Slabší grafiku bych byl ochoten překousnout, ale pokud mě u závodní hry nebaví závodění, pak to nezachrání ani bohaté možnosti tuningu.

Každý, kdo si objedná tuto hru z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma CD s hrou Trackmania CZ. Akční nabídka platí jen pro nejrychlejší zákazníky.

Stáhněte si: Dema, Trailery, Videa, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema (8/2004), Novinky..., Street Racing Syndicate recenze (4/2005), RPM Tuning dojmy (2/2005), Vše o sérii NFS: Underground

 
Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie






 
 
Leon
Smarty.cz

Verdikt:

Ambiciózní závodní hra s problematickou hratelností.

Nejnovější články