Independence War 2 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Independence War 2 - recenze

Datum vydání:
29. června 2001
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 8. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

První díl vesmírného simulátoru I-War se u nás moc neproslavil, ale dvojka má všechny předpoklady ke změně tohoto stavu.


Independence War 2: Edge of Chaos - recenze

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 6.srpna 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Předchůdce tohoto titulu s pořadovým číslem 1 vyšel v roce 1998 a ač měl poměrně slušný úspěch, u nás není moc známý. Několika málo slovy se dá říci, že se jednalo o vesmírný simulátor s důrazem na silný, i když lineární, příběh a propracovaný fyzikální model a palubní systémy. Na svou dobu bylo na výši i grafické zpracování s akcelerací pro Glide.

Dvojka je vytvořena se silným odkazem předchozího dílu, ale jedná se o zcela novou hru. V první řadě byl vyvinut grafický engine „Flux“. Samozřejmostí je také podpora A3D a EAX technologie. Jednička neobsahovala multiplayer, což bylo napraveno a IW2 lze provozovat až v osmi lidech v několika různých herních módech. Příběh nemá s jedničkou nic společného, pouze je zasazen do stejného vesmíru zhruba 100 let po událostech prvního dílu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vzhůru do vesmíru
Do děje nás uvede poměrně dlouhé a povedené intro. Postava, se kterou se budeme snažit sžít, je Cal Johnson, žijící se svým otcem na těžební stanici Hoffer’s Gap v pásmu asteroidů. Příběh začíná v den Calových dvanáctých narozenin, ve chvíli když se svým otcem pracuje na asteroidu „The Hole“. Otec pošle Cala domů s tím, že tam na něho čeká překvapení a sám pokračuje v těžbě. Oním darem je zařízení s uloženou osobností Jeffersona Claye, známého z IW1, již nežijícího přítele jeho otce. Při zapnutí se však konstrukt podřekne a to donutí Cala se vrátit za otcem. V každém příběhu musí být nějaký ten špatňák a ten se na scéně objeví krátce poté, co Cal opustí svého otce na „Díře“. Cal je pak již jenom svědkem dramatického výsledku setkání Calova otce a onoho špatňáka, od tohoto se poté odvíjí celý příběh.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A to je také vše, co vám sdělím z děje IW2. Snad ještě to, že Calovi nebude stále dvanáct let, v jeho hledání ho budeme provázet mnoho let po těchto narozeninách, nebude na to sám a bude spravovat celou základnu. Ač úvodní zápletka není nijak zvlášť originální, je příběh jednou z největších předností hry. Hra je rozdělena do několika desítek misí, z nichž ne všechny jsou nutné pro pokrok dále - je možno je splnit nebo vynechat podle chuti. Mise nutné pro postup v ději jsou proloženy animacemi na slušné technické úrovni, stejně jako intro. Příběh se také vyznačuje několika zvraty a překvapeními.

V cestě za svým cílem bude Cal používat poněkud nelegálních prostředků - stane se pirátem. Bude se tedy okrádat, pašovat a obchodovat s kontrabandem. A to buď způsobem zadáním mise někým jiným nebo přepadáním z vlastní iniciativy. Mise jsou rozmanité a v mnoha případech se jedná o skupinové akce, kdy hráč ovládá příkazy svoje wingmany.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Technické zpracování
Jak bylo řečeno, hra je postavena na enginu „Flux“, nutno říci, že se jedná o kvalitní engine. Lodě jsou detailně zpracované, na jejich povrchu se odráží světlo z okolního prostoru, výbuchů, střelby atd., které jsou rovněž na úrovni. Ve vesmíru se vyskytuje velké množství větších či menších meteoritů, které dávají pocit pohybu i v prostoru, kde nejsou jinak žádné objekty, jako jsou další lodě atd. K vizuálnímu vyjádření pohybu slouží také pohybující se čárky, které jsou zobrazovány na brýlích spolu s ostatními informacemi avioniky. Čím je větší rychlost, tím se prodlužuje jejich délka. Svůj význam mají při boji, kdy se loď pohybuje v jiném než přímém směru, ale dalo by se orientovat i bez nich.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvuky jsou na standardní úrovni, jednoduše neurazí, hudba je ovšem velice kvalitní. Je příjemná, ani po delší době není rušivá, decentně doprovází děj, je taková Blade Runneří (MP3 formát). HW náročnost odpovídá současné době a kvalitě grafiky, na slabších strojí se samozřejmě dají detaily stáhnout, ale při složitějších scénách se vše zpomaluje. Na 640x480x16 a nižší detaily stačí PII350-400+TNT1, pro vyšší rozlišení je třeba přiměřeně přidávat výkonu počítače. Na GF2 MX to v naprosté většině situací jede v 800x600x32 krásně plynule.

 Cestování
Jedním z významných aspektů zpracování vesmíru v různých hrách je vyřešení cestování v mezihvězdném prostoru. Jednou je to s pomocí hyperprostoru, podruhé červích děr, v IW2 jsou tu jednoduše motory pro nadsvětelnou rychlost. Vesmír, ve kterém se hra odehrává, je skutečně obrovský a je možné cestovat kamkoli. Buď si na hvězdné mapě vybereme místo kam chceme letět nebo prostě nasměrujme loď na nějakou mlhovinu nebo hvězdu a hurá na výlet. V kterémkoli okamžiku je možno nadsvětelné motory vypnout a porozhlédnout se, kam že jsme se to zatím dostali. Mezi základnami ve vesmíru také panuje čilý ruch, tvůrci tvrdí, že je ve hře obsaženo více než 100 druhů lodí. V blízkosti stanic se tak pohybuje skutečně velké množství vesmírných korábů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

  Lodě a jejich ovládání
Palubní systémy jsou na vesmírný simulátor poměrně složité. Ovšem je vidět posun od prvního dílu, vše je logické a maximálně účelné, ovládají se HAT-kloboučkem na joyi nebo přímo klávesovými zkratkami. Na první pohled toho je hodně, ale s trochou snahy nebude trvat dlouho do toho proniknout. Veškeré informace jsou promítány na Calovo průhledové hledí, ve hře to pak vypadá tak, že údaje zobrazují po celé ploše monitoru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Postupem času se létá ve čtyřech naprosto odlišných lodích: Tug, Storm Petrel, lehká korveta a těžká korveta. Lodě se liší svými parametry, možnostmi a také pohyblivostí. Fyzikální model je na nejpropracovanější úrovni ze všech veřejných komerčních akčních simulátorů ve vesmíru. Lodě jsou vždy poháněny hlavními motory, které jim udělují dopředný pohyb. Pro obraty jsou určeny manévrovací motory, které mají řádově nižší tah než hlavní.

V případě dopředného letu, při snaze o provedení „zatáčky“ je loď manévrovacími motory nasměrována do požadovaného směru. Ke svému se hlásí setrvačnost, takže i když příď směřuje kam má, vektor pohybu je stále určen hlavně původním směrem. Takže se může lehce stát, že při prudkého obratu, sice příď míří někam, ale loď se stále pohybuje po původní trajektorii a chvíli trvá než se s tím motory vypořádají. Při boji je na to třeba myslet a trochu potrénovat, samozřejmě čím těžší loď, tím méně obratná je a má větší setrvačnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Lodě je možno modifikovat mnoha různými zařízeními, zbraněmi a podobně. Tyto úpravy mají významný vliv na vlastnosti vesmírného plavidla. Možností je mnoho, ale pokud se s tím někdo nechce obtěžovat, nemusí, jsou zde předdefinované konfigurace. Rovněž je možno ovlivňovat distribuci energie do motorů, zbraní atd.

Michal "TCRaven" Urban
připravil: jd






Verdikt:

Dobrý příběh, kvalitní grafika, slušné zvuky, krásná hudba, propracovaný fyzikální model a palubní systémy. Z toho všechno plyne, že IW2 je více než nadprůměrná hra, která ovšem vyžaduje trochu času pro její pochopení. Záleží ovšem na náladě a chuti, IW2 je hodně jiná hra než ostatní vesmírné simy, pro někoho možná nebude až tak zábavná.

Nejnovější články