House of the Dead 2 - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

House of the Dead 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 8. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Skomírající Sega se rozhodla převést na PC svůj další dávný hit z Dreamcastu, střílečku na způsob Virtua Copa - House of the Dead 2.


House of the Dead 2 - recenze

Autor: Ladis
Publikováno: 30.srpna 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je to již nějaký ten pátek, co jsme provedli "očisťovací" práce v temných koutech sídla doktora Curiena. Sídlo, či spíše hrůzostrašný a tajemný dům, jakoby z oka vypadnuvší tomu z Alone in the Dark 1, byl přímo nasáknut zlými silami, tenkrát ztělesněnými zombie všeho druhu. Pamatujete, jak jsme se tenkrát uklikali téměř k smrti a na ten pocit, když jsme se dostali po nekonečném klikání a soustředění až na konec hry? Jakkoliv byla původní hra HOTD koncepčně jednoduchá, řka až primitivní, byla zábavná. Dnes máme díky firmě SEGA možnost znovu si procvičit hbitost našich prstíků a především postřeh, toliko nutný pro úspěšné dohrání hry.

 Konverze z Dreamcastu
HOTD2 byla původně naprogramovaná pro dnes již mrtvou konzoli Sega Dreamcast. Programátoři si tehdy dali záležet a výsledkem byl velmi úspěšný titul, nacpaný až k prasknutí výbornou hratelností (ke které jistě přispěla i možnost používat světelnou pistoli, která se mj. dala koupit přímo se hrou), báječnou detailní grafikou a slušným ozvučením. Hra HOTD2 byla na Dreamcastu opravdu velkou hitovkou a tak není divu, že se Sega snažila z tohoto titulu "vytřískat" co se ještě dá. Výsledkem oné "ždímací procedury" byla konverze pro naše báječné PC. Vše by to dalo na moc krásný příběh, jenže problém je, že ona konverze se příliš nezdařila. No, pojďme se sami podívat, jak HOTD2 na PC vypadá.

Zatímco v minulém dílu jsme se pohybovali v temných prostorách domu šíleného doktora, dnes nás druhý díl přenese do rozlehlejšího města, které na první pohled vypadá vcelku přívětivě, ovšem již na ten druhý je jasné, že něco není v pořádku...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ano, opravdu něco není v pořádku - nástupce doktora Curiena, jakýsi tajemný Goldman, se snaží realizovat své nechutné ďábelské plány a to tím, že doslova zaplavil město hrůznými zombiemy a kreaturami, kterým jde jen o jedno - sežrat vše živé široko daleko.

 Jako na střelnici
Vy, jakožto speciální agent, budete mít za úkol vyčistit město od všech zombií a zabránit ďábelským plánům Goldmana. Samozřejmě, že na všechno nebudete jen a jen sami, společnost vám budou tvořit dva vládní agenti AMS - půvabná 29letá Američanka Amy Crystal, mimochodem pěkná kočka s nádherně dlouhýma nohama a Harry Harris, o němž nikdo nic neví - je to tvrďák - nosí černé brýle ala Matrix, chová se neutrálně, nedává najevo své city, nemluví o své minulosti. Ačkoliv v HOTD2 hrajete v podstatě sami za sebe, společnost obou agentů budete neustále vnímat a vážit si jí - přeci jen takový pohled na pěkně tvarovanou Amy bude vítaným zpestřením ve světě plném jinak nechutných slizkých kreatur.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste již měli možnost zahrát si první díl, máte v podstatě téměř krystalickou představu, jak vypadá pokračování původního titulu. Vy, kdož jste činů šíleného doktora Curiena byli ušetřeni, si představte film, ve kterém se chvíli co chvíli objeví přímo před vámi jeden, dva ... patnáct zombií a vy s pomocí myši a kurzoru na obrazovce monitoru zaměřujete jejich slizké části "těl" a odstřelujete je, čímž eliminujete jejich choutky na vaše čerstvé a šťavnaté masíčko :-)

Je zřejmé, že do děje hry nebudete mít v podstatě možnost nijak zasahovat - není možné se volně pohybovat jako v jiných 3D hrách - hra vás vede sama, vy jen používáte zaměřovač a sestřelujete, co se dá.

 Nelineární postup ve hře
Celá hra je rozdělena na šest levelů, jejichž obtížnost se samozřejmě postupně zvyšuje. Obtížnost závisí nejen na tom, jak jste si v options hry nastavily položky difficulty, lives a credits, ale i na vašem počínání ve hře. Jakkoliv je postup ve hře předem dán, přeci jen se bude vaše cesta nepatrně větvit - podle toho, zda zachráníte ty správné lidi či seberete správné předměty. Je to jasné - krom eliminace zombií budete samozřejmě zachraňovat přeživší obyvatele tohoto nešťastného města. Odměnou za jejich záchranu budiž nejen správný pocit vašeho hrdinného charakteru, ale i odměna v podobě přidaného životu a především kratší a tím "životuméněubírající" postup ve hře. Například se mi podařilo zachránit jednoho dědu na loďce, právě v okamžiku, když se dva zombíci, na něj útočící, dohadovali, cože si to dnes dají k večeři - zda srdce, nebo spíš ledvinky. Odměnou za záchranu jeho mrzkého života mi bylo otevření původně zamčených vrat doku, čímž jsem se rychle přesunul do dalšího levelu. Pokud bych onoho dědu nezachránil, musel bych se zdlouhavě vracet zpátky, samozřejmě s patřičným poklesem životů, které by mi další kreatury "užraly".

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Krom záchrany přeživších nešťastníků a eliminace zombií budete mít možnost ve hře sbírat rovněž všelijaké powerupy - klíče, které vám zkrátí vaši strastiplnou cestu do sídla ďábelského Goldmana, či různé potraviny, které vám přidají toliko cenné životy. Tyto powerupy najdete ve všelijakých bednách, sudech či krabicích. Stačí na ně zaměřit a stisknou spoušť - powerup bude váš. Ale pozor, ono to není zase tak jednoduché, neboť většina powerupů se objeví ve chvíli, kdy na vás útočí horda zombií - je tedy potřeba dívat se pozorně a jednat velmi, velmi rychle. Když už jsem u té rychlosti, krom rychlého a přesného střílení je třeba i každou chvíli nabíjet - není nic víc traumatizujícího, než prázdný zásobník v okamžiku, když na vás začíná zombie napřahovat své nechutné pařáty.

 Zombie na každém kroku
Ve hře se setkáte s celkem sedmi druhy zombií a s šesti bossy, kteří se na vás budou těšit na konci každého levelu. V prvních levelech jsou koneční bossové vcelku v pohodě, stačí pár dobře mířených ran a je po nich, ovšem ke konci hry začne jít do tuhého - a s takovým finálním Emperorem si opravdu užijete své.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každý boss má na svém těle nějaké to slabé místečko (a není to kupodivu výhradně to, které si myslíte :-), kam je třeba střílet. Pouze střelba do oněch citlivých partií, kterých může mít boss i více, je účinná a bosse zničí. Naopak obyčejní zombíci, potulující se po levelech, mají citlivé místo jen jedno - hlavu. Ani byste nevěřili, jak nádherně to křupne, když se vám podaří čistý headshot :-) Na většinu kreatur stačí jeden dobře mířený headshot a jsou tuzí, jiní jich "spotřebují" více. Spíše než velkou odolností zombií je obtížnost tvořena kvantitou kreatur - pokud se jich na obrazovce objeví najednou takových 12-15, nevíte, kam střílet dřív. Rovněž velmi dotěrné jsou nalétavající zmutované mouchy či útočící masožravé rybičky.

Po chvíli hraní zjistíte, že nejlepší taktikou je mít kurzor umístěný maximálně v centru obrazovky - ať už na vás zaútočí kreatura odkudkoliv (nejčastěji zeshora a ze středu), z centra obrazovky to máte kamkoliv nejblíže a tudíž nejrychleji. A rychlost spolu s přesností jsou v HOTD2 nanejvýše to důležitými pojmy.

 Netradiční herní módy
Hra nabízí, krom standardního a arcade módu, lišící se pouze obtížností a množstvím powerupů, i trénink, multiplayer (via TCP/IP) a vynikající boss mód. Trénink obsahuje celkem osm úrovní, setkáte se zde jak s vychytávkami typu "zachránit všechny civilisty " či "zničit za 14 vteřin všechny zombie okolo vás", tak i se vskutku bizardními kousky, jako eliminace zombií ležících břichem na kapotě automobilu a škubajíc s sebou (vypadá to přesně tak, jak si myslíte :-) či sestřelit skákající žábu do šesti sekund apod. V boss módu si budete moci vyzkoušet souboj proti všem finálním monstrům z konce levelů. Docela užitečná to příprava pro ostrou hru...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velmi mě zamrzela absence krve. Místo pravé nefalšované rudé krve se ve hře setkáte pouze s jakousi pochybnou nazelenalou bublající zelenou kaší, která vypadá velmi, velmi podivně. Chápu, že je to z důvodu dostupnosti titulu i mladším hráčům, ovšem nám, otrlejším, to bude bezesporu vadit :-)

 Opět slabší zpracování
Grafika hry je problém. Jakkoliv na Dreamcastu byla detailní a povedená, na našich téměř gigahertzových PC s geforce kartami je opravdu velmi nedokonalá. V podstatě jsem měl dojem, že 3D akcelerátor jen odpočívá a veškerou 3D grafiku počítá jen a jen procesor. I když z designerského hlediska je hra povedená (množství různých částí města, kde se pohybujete - od středověku vzhlížejících čtvrtí až po supermoderní centrum s dálnicí a mrakodrapy), technologicky je grafika na velmi slabé úrovni - žádná filtrace textur, slaba korekce perspektivy, vše jako by z oka vypadlo hrám z playstationu 1. Vrcholem je nemožnost přepnout do vyššího rozlišení, než je dnes nedostatečných 640x480.

Zvuková stránka HOTD2 je to samé co grafika, pouze v jiném obalu - designově velmi povedená stylová hudba a zvuky, kvalitativně mizerně nasamplované, připomínající nám výstup z prvních osmibitových soundblasterů.

Ladis
připravil: jd







Verdikt:

I přes špatně (což je u firmy Sega skoro pravidlem) technologicky provedenou konverzi hry z Dreamcastu na PC má titul vcelku dobrou hratelnost. Kvalitní designově, ale technologicky nedostatečně prezentovaná grafika spolu se stylovým, ovšem rovněž technicky špatně aplikovaným ozvučením a krátkou dobou nutnou k dohrání hry, tvoří z docela nadějného titulu pouze "jednu z mnoha" béčkových stříleček, které sice na hodinku zaujmou, ale více po nich pes neštěkne. Ta jedna hodinka dobré zábavy však rozhodně pro koupi této hry nestojí.

Nejnovější články