Hired Guns: New Jagged Edge - recenze
5/10

Hired Guns: New Jagged Edge - recenze

3. 3. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Taktických tahovek není zrovna přehršel. Tato se nijak netají kopírováním legendární Jagged Alliance a staví hráče do role velitele týmu žoldáků, kteří mají nastolit pořádek v exotické africké zemičce.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 3.března 2009
Verze hry: finální/PC/anglická

Pamatujete si na taktickou lahůdku Jagged Alliance, nebo ještě lépe, na její druhý díl? Na záškodnické akce v banánové republice Arulco s týmem žoldáků, boje s místní armádou a finální svržení samozvané královny Deidranny? Nový kousek Hired Guns se snaží oslovit hlavně příznivce téhle série a dalších taktických her, a v mnoha ohledech JA bez skrupulí kopíruje.

Je vám to povědomé?
Tak třeba už tvorba ústřední postavy. Vyberete si jméno, přezdívku, pohlaví a podobu z několika málo nabízených. A pak podstoupíte psychologický test formou dotazníku – z něj vyplyne, zda jste expertem v nějaké oblasti (třeba plížení, boj nablízko nebo automatické zbraně) a zda netrpíte nějakou psychickou poruchou. Musím říci, že mi trvalo docela dlouho, než jsem si vytvořil postavu, která má jakž takž takové charakteristiky, se kterými jsem chtěl hrát; opakování testu trvá docela dlouho.

Pak ještě obligátní rozdělení bodů mezi základní atributy: zdraví, síla, obratnost, šikovnost a moudrost. A také dovednosti – tedy střelbu, výbušniny, mechanickou zručnost, první pomoc a vůdcovství. Nejde jen o čísla, ale rozdělením bodíků opravdu určíte, v čem vyniknete. Pokud chcete tahat těžké zbraně, bez pořádné síly se neobejdete. Když se naopak rozhodnete hrát šikulu, který si umí poradit s opravou čehokoliv a také se dobře plíží, musíte investovat do obratnosti a šikovnosti.

Všemocný internet
Vaším úkolem není nic klasičtějšího nežli svrhnout diktátora Diamantového pobřeží, malé exotické zemičky v Africe. Jeho vojenské jednotky budou vaším nejčastějším nepřítelem, ale do hry vstoupí i další síly včetně banditů či oddílů OSN. Na začátku je každopádně vhodné najmout pár ostrých hochů a dívek, kteří akci začnou s vámi.

Najímání žoldáků, ale třeba také nákup zbraní, provádíte pomocí notebooku připojeného k internetu. Ano ano, opět jasná inspirace sérií Jagged Alliance. Nájemní zabijáci jsou docela zajímaví, někteří se mezi sebou nesnesou nebo naopak dobře spolupracují, a rozhodně si na začátku nemůžete najmout kohokoliv. A nejdete jen o to, že ti lepší hodně stojí. Důvodem je třeba i vaše malá reputace nebo hodnota leadershipu – opravdová elita prostě nemaká jen tak pro někoho. Přes internet si stejně jako posily můžete objednat i zbraně z e-shopu. Zpočátku samozřejmě budou k dispozici jen slabší kousky, ale později není problém objednat třeba kulomet a těžkou bojovou vestu.

Globální strategie
Ve strategické části – jejíž běh můžete regulovat nebo zcela zastavit – budete kromě práce s notebookem také přesouvat své jednotky po globální mapě. Není rozdělena na čtvercové sektory, ale jsou na ní vyznačena důležitá místa, o kterých víte: města, vojenské základny, nádraží... Pokud nechcete své věrné hnát do boje, můžete je využít jinak. Mohou se navzájem trénovat v jednotlivých dovednostech, ošetřovat raněné kamarády nebo opravovat poškozené vybavení. Tahle nebojová fáze je oproti JA trochu zjednodušená (třeba tím, že nepotřebujete speciální nářadí a lékařské vybavení), ale myslím, že to není nijak na škodu.

Vylepšování základen
Dojde i na trénink milice bránící důležitá místa. Nebude je však trénovat váš tým, ale prostě je koupíte. Některé obsazené objekty vůbec můžete všelijak upgradovat – kromě obranných sil dokoupíte třeba vylepšení, která generují příjem. Například na nádraží můžete koupit další vlak a denní přísun financí se tak zvýší. Docela fajn nápad. Zatím vypadá všechno zajímavě. Strategické prvky hry jsou buď převzaté z JA, nebo vyřešené jinak, ale dobře. A když dojde na boj?

Tahové boje s přerušením
Boje vizuálně připomínají spíše sérii Silent Storm nežli stařičkou JA, což je pochopitelné. Trojrozměrné prostředí a pohyblivá kamera se zoomem a otáčením vás nechá prohlédnout bojiště ze všech úhlů. Svůj tým vedete v reálném čase až do chvíle, kdy dojde ke střetu s nepřítelem. Pak se hra přepne do tahového režimu, kdy střídavě rozdává rozkazy hráč a počítačový protivník. Hraje se tu i na „interrupt“, tedy přerušení soupeřovy akce. Pokud máte někde šikovně umístěného vojáka s dostatečným počtem akčních bodů, můžete přerušit soupeřovu akci a zhatit mu tak plány. Zda na „interrupt“ dojde nebo ne závisí – stejně jako v JA – na mnoha okolnostech, například na levelu postavy nebo na jejím ukrytí.

Při bojích dojde na klasické možnosti: běžet, plížit se nebo zalehnout, střílet po nepříteli jednou ranou či dávkou (a od boku nebo cíleně, navíc můžete mířit i na jednotlivé části těla), hodit granát, praštit nepřítele zblízka, ošetřit spolubojovníka... Dělat samozřejmě můžete jen to, co vám dovolí akční body toho kterého vojáka – jejich počet se snižuje při nadměrném zatížení nebo zranění. Repertoár akcí mi připadá úplně dostatečný a herní principy naprosto fungující.

Výpadky AI
Největším kamenem úrazu je chování nepřátel. Umělá inteligence je podivná, řekl bych střídavá. Někdy jsou nepřátelé docela dobře zalezlí a pálí po vás z vybraných pozic nebo velice nepříjemně házejí granáty, jindy nakráčejí před hlavně vašich zbraní. Nejtrapnější jsou momenty, kdy zcela nesmyslně a nerealisticky pobíhají sem a tam (případně si střídavě lehají a vstávají), jako by se nemohli rozhodnout, co mají zrovna dělat. Přes všechnu hloupost vám ale nepřátelé hodně zatopí, někdy až tak, že vás hra přestane bavit. Granáty hází neuvěřitelně přesně (a daleko), početní převaha je vždy obrovská... navíc půlka vašeho týmu je ke konci většiny bojů tak unavená, že se ani neudrží na nohou.

Jiné bitvy se změní v hledání a dobíjení několika posledních soupeřů; sektor je totiž dobyt až ve chvíli, kdy v něm nejsou žádné nepřátelské síly. Poměrně zdlouhavé mi připadaly některé boje hlavně na začátku, když jsem měl v partě nepříliš zkušené žoldáky s mizernými zbraněmi. V takových fázích totiž na sebe s nepřítelem navzájem vyšlete obrovské množství střel, ale jen málokterá trefí. Hratelnost je prostě nevyvážená, a některé mise přecházejí v nudu a frustraci.

Grafika neurazí
Trojrozměrná bojiště, objekty a vojáci nejsou vymodelováni nijak zázračně, ale neurazí. Nejde o žádnou tragédii, pro taktické vyžití ale grafické zpracování bohatě stačí a některé detaily vypadají i celkem hezky – na žoldácích je třeba vidět veškeré vybavení, které mají na sobě nebo v ruce. Ve hře si můžete nastavit různá upozornění při té či oné události, ovládání může být pro začátečníky trochu složité, ale vzhledem k množství proveditelných akcí je to celkem pochopitelné. Interface navíc dost připomíná JA, takže pokud máte tuhle stařičkou sérii zažitou, přejdou vám i Hired Guns rychle do krve.

Nejde o špičku, ale hrát se to dá
Na první pohled jde o variaci na Jagged Alliance, ale i když se autoři nijak netají tím, odkud kopírovali, přinesli do hry i zajímavé vlastní nápady. Asi nejcitelnějším vylepšením herních principů je propracovanější management zabraných míst. Vojenské maniaky potěší reálné zbraně od světových zbrojovek jako je H&K, Kalašnikov nebo Glock, doplňky (tlumiče, laserové zaměřovače atd.) a další vybavení. I když výběr předmětů je chudší než v již několikrát zmiňované Jagged Alliance. To ale nebrání v možnosti vymýšlet různé postupy při přepadávání nepřátelských základen.
Bohužel, jeden z nejdůležitějších aspektů taktických her – umělá inteligence – není z nejlepších. Boje by navíc mohly být o něco jednodušší; i když se rozhodně nepovažuji za začátečníka na poli taktických her, často jsem se ve hře trápil. Vzhledem k nedostatku tahovek s partou vojáků v hlavní roli si ale Hired Guns cestu na počítače zapálených fanoušků taktických titulů i tak najdou, zvlášť za příznivou cenu 299 Kč.

Stáhněte si: Demo, Video

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Vše o sériích Jagged Alliance a Silent Storm

Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz

Pokus o vzkříšení Jagged Alliance se nepovedl zrovna na jedničku. Hra sice nabízí taktické tahové boje, zajímavé žoldáky, spoustu zbraní a pár dobrých nápadů, ale umělá inteligence je nepřesvědčivá a hratelnost kolísavá – přestřelená obtížnost vás bude až příliš často frustrovat.