Autor: Martin Holas Publikováno: 3.ledna 2007 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jízda ve znamení RPG Když se vám jakž takž podaří prokousat prvotními nesnázemi se stavbou báze, poskytne vám HoAE potěchu z enormního důrazu na charakter hrdiny a jeho vývoj. Jakmile vám začne téct do bot, je hrdina prostě vším, spolehlivou obrannou zdí, až padnou všichni bojovníci kolem něj, i zdrcující útočnou silou, schopnou postavit se samotným bohům. Ale nic není zadarmo, a jako v běžném akčním RPG, Elhant se musí vypracovat z nezkušeného hraničářského písklete do podoby elfího poloboha. Samozřejmě nemůžete čekat RPG hody a la Baldur's Gate, každopádně nabízí HoAE poctivý diablovský systém levelování, za který se jakožto realtimovka nemusí vůbec stydět. ![]() Fantasy Noemova archa S mlčenlivým smířením obecně trpím v dnešních hrách stále stejné úkoly, lokace a vůbec celkkovou hratelnost, pročež byl pro mě HoAE právě v rovině leveldesignu velkým a příjemným překvapením. Zajímavé na tom je to, že hratelnost kampaně postupně uzrává jako víno. První mise jsou nudné, krátké, předvídatelně nalinkované. Zpravidla je v nich přichystán jen jediný triviální úkol jako obrana ustupujícího elfího národa. Zhruba od poloviny ovšem obrat o 100%! Budovatelských misí ubývá na minimum a do centra dění se dostává Elhant, který už touto dobou začíná vyrůstat do zabijácké mašiny. Velmi prostorné mapy skrývají nejedno tajemství. ![]() ![]() ![]() Jako bychom se na chvíli přesunuli do série Heroes of Might & Magic, po rozmanitých pohádkových krajinách jsou rozesety alchymistické budky, kovárny a oltáře, hlídané neutrálními příšerami, které musí hrdina se svojí armádou nejdřív vybít. No, příšerami... to dostatečně nevystihuje velikost bestiáře, se kterým máte tu čest se potkat. Stromoví enti, baziliškové, obři, gnollové, trollové, orkové, goblini, draci, wyverny, harpyje.... uff, nejspíš bych zakořenil, než by se mi podařilo vyjmenovat vše. Snad od každého myslitelného fantasy druhu tu narazíte na exemplář. Obyvatelé světa HoAE nejsou svým vzhledem vůbec podivuhodní a asi se jim nebudete divit jako Kolumbus Americe, nicméně já mám čisté fantasy rád. A pokud i vy, bude se vám zde představovaná kýčovitost líbit také a s radostí autorům odpustíte bezbřehé vykrádání nápadů z herního, potažmo i filmového světa. ![]() Ušatý spasitel Dáte-li si tu práci, během kampaně narazíte mimo povinné i na na desítky volitelných úkolů. Ty pochopitelně plnit nutně nemusíte, nicméně ujít by si je nechal jen blázen, protože nejsou v žádném případě jen jakousi vatou pro navození dojmu vysoké herní doby. Úkoly jsou zábavné a je radost nechat chvíli základnu vlastnímu životu a vypravit se s hrdinou na dobrodružnou výpravu do neznámého kouta mapy. V jedné z misí je vaším hlavním úkolem zajistit dostatek surovin ke zřízení obranného tábora proti nemrtvé armádě. K tomu budete muset navštívit čtyři těžební kolonie a přesvědčit zdejší představitele, aby vyslali do tábora karavanu. Samozřejmě to tak jednoduché není. Kromě toho, že karavanu musíte během cesty hlídat proti nájezdům potvor, je nezbytné udělat každému z papalášů menší službičku, aby vám ve vaší prosbě vůbec vyhověl. Jeden z dolů například obsadila parta ghoulů. Dostanete pod kontrolu z poloviny rozestavěnou základnu a na stůl úkol postarat se o ně. ![]() ![]() ![]() ![]() Na první pohled mě v multiplayeru, potažmo i skirmishi, zaujala schopnost hrdinů, kterou se autoři chytře pokusili oddělit RTS/RPG přístup. Každý hráč začíná s jedním hrdinou, kterým může pomocí speciální schopnosti přivolat dělníky na výstavbu základny. Má to ovšem háček, touto akcí se na půl hodiny hrdina promění v sochu, čímž logicky ztratí horu zkušenostních bodů. Warcraft nebo Diablo? Obojí je možné. Tanky proti elfům? HoAE se bohužel nevyhnul nedostatkům. Předně musím vytknout pouhé tři multiplayerové mapy, což v kombinaci s relativně krátkým singleplayerem skutečně mnoho není. Doufejme, že se brzy objeví nějaké dodatky. Dalším negativem je v poslední době obecně dost zanedbávaná AI, v HoAE degradována až do stavu totální stupidity. V kampani to tolik nevadí, neboť vše hravě překrývá houští komiksových animací, dialogů a navíc jsou mise z větší části naskriptované tak, aby proti vám nemusel stát oponent schopný něco rozhodovat. Jenže ve skirmishi se tupost počítače provalí naplno. Štrůdl nepřátelských jednotek jako za dob prvního Command & Conquer konce nebere a neutrální potvory mají kolem sebe jakousi kruhovou zónu, mimo jejíž hranice mají vstup zakázán. Eliminace silnějších kousků pak většinou spočívá v ubíjejícím několikaminutovém lákání na hrdinovo statné tělo, zatímco je bestie ostřelována vyvolanými střelci a magickými strážci. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Pohádková grafika Po technické stránce je HoAE vyveden skutečně brilantně. Pohádkově zářivý svět jen hraje jasnými barvami a engine vycházející z Cossacks 2 zvládá zobrazovat vše potřebné bravurně. Menší jednotky jsou vyvedeny formou dvourozměrných spritů, zatímco ty větší modely včetně hrdinů jsou kompletně 3D. Nextgenoví technoidi jdou po tomto zjištění nejspíš do mrákot, naštěstí to nic nemění na tom, že grafika skvělá je a "placatost" jednotek i díky omezenému zoomu nebudete mít šanci zaregistrovat (rotace ovšem nijak omezená není!). Pouze drobná nekonzistentnost ve členitějším terénu kazí celkový dojem - stíny se občas chovají opravdu podivně, jakoby byl zdroj světla těsně za zády postav, a šípy létají skrze pevné překážky. Hrdinové mohli být také mnohem menší, obr dvakrát třikrát větší než řadový bojovník nevypadá esteticky. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Video... Související články: Novinky... |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |