Hegemonia: Legions of Iron - recenze
8/10

Hegemonia: Legions of Iron - recenze

30. 11. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na poli vesmírných strategií se toho v poslední době mnoho neudálo, ale nyní se začíná blýskat na lepší časy, což dokazuje nová hra Hegemonia: Legions of Iron od tvůrců úspěšné série Imperium Galactica.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 30.listopadu 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Na poli vesmírných strategií se toho v poslední době mnoho nedělo a tak nejeden sci-fi nadšenec mohl pociťovat silný nedostatek podobných her, který v horších případech může vést až k frustraci. Pokud mne má chabá paměť totiž neklame, posledním titulem tohoto typu, o které jsme se na Tiscali Games zmiňovali, byla Imperium Galactica III v prvních dojmech. Nyní se ale situace vážně zlepšuje. Na obzoru se rýsuje pokračování legendy tohoto žánru - Master of Orion III a nyní i k nám dorazila horká novinka Hegemonia: Legions of Iron (dříve Haegemonia, ale název byl kvůli přání vydavatele pozměněn - pozn.ed.).

Nenechte se mýlit - ačkoliv by se dle názvu mohlo zdát, že půjde o souboje římských císařských vojsk s evropskými barbary, jedná se skutečně o nefalšovanou, vesmírnou strategii. A jak posléze zjistíte, nejen strategii. Tento projekt má na svědomí tým programátorů z Maďarska, který si nechává říkat Digital Reality. Pokud vám někde vzadu v hlavě zvoní zvoneček, že jste toto jméno již někde slyšeli, pak vězte, že právě toto studio má na svědomí velmi úspěšné tituly Imperium Galactica I a II (recenze, třetí díl vyvíjí jiný tým). Pokračování linie z předchozích dvou dílů IG je zde jasně viditelné.

Země a Mars
Příběh je poměrně jednoduchý a nemohu nezmínit, že také poněkud otřepaný. Inu, posuďte sami: v blízké budoucnosti se kolonisté na Marsu počínají bouřit proti pokračující nadvládě “tyranů” z matičky Země. Po neúspěšných pokusech vyřešit situaci mírovou cestou se uchýlí k řešení typu “ultima ratio regum” a rozhodnou se si svojí samostatnost vydobýt. Pokud nejste tak zběhlí ve sci-fi literatuře a filmech, pak možná budete překvapeni, že podobná dějová linie podbarvuje již tak starý filmový snímek, jako je Blade Runner režiséra Ridleyho Scotta z roku 1982. Další filmy, jako třeba poněkud akčnější Total Recall, pracovaly s tímto námětem již přímo.

Nevím, zda to je nedostatek invence designérů příběhu, nebo prostý záměr zasadit děj do známých a mnohými milovaných souvislostí. Co se mého osobního tipu týče, jde spíše o ten druhý přístup. Každopádně jde o příběh kvalitní a promyšlený, i když poněkud lineární. Ale na druhou stranu mějme stále na paměti, že jde o strategii a ne RPG, či jiný žánr, který na příběhu přímo stojí. Stejně tak z tohoto aranžmá přímo plynou další věci - k dispozici jsou v singleplayer části dvě rasy: lidé ze Země a lidé-kolonisté z Marsu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ať bude vaše volba jakákoli, vždy budete začínat na své mateřské planetě a v prvních misích budete mít hlavně za úkol Hegemonii “dostat do ruky”. A to bude stát spoustu snahy, poněvadž mise nejsou jednoduché ani na tu nejsnažší obtížnost. Rasy se od sebe liší poměrně hodně a to už díky koncepci příběhu. Země budovala v koloniích na Marsu především technologický průmysl a těžila suroviny. Pokud se tedy rozhodnete kopat za Mars, budete již od začátku disponovat vyspělejšími technologiemi, nevýhodou (resp. výhodou pokud budete hrát za Zemi) pak je jednoznačně větší počet obyvatel Země. To činí obě rasy poměrně rozumně vyvážené.

Část pro vojáky...
Jak už tomu u vesmírných strategií bývá, i zde bude velká část hry o bojových operacích. To je také hlavní náplň několika počátečních misí - s přidělenou jednotkou eskortovat výzkumnou loď ke Slunci nebo těžební stanici na jeden z měsíců Jupitera a další. Samotné souboje jsou jednoduché a intuitivní. Půvab strategické mapy objevíte především v pozdějších částech hry, kdy přijdou ke slovu velké armády na obou stranách a kdy bitva vzplane na několika místech ve vesmíru najednou. Tam se každý stratég vyřádí dosyta.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O taktikách lze přemýšlet do aleluja, protože celá hra jde v jakýkoliv okamžik zastavit a vy si přitom stále můžete prohlížet mapu prostoru a vybírat, kudy a jak bude to správné "od lesa". Z toho, co známe, bych celý systém přirovnal k Imperium Galactica I a II (a vy už víte proč :) Jde zároveň o standardní systém většiny komplexnějších vesmírných strategií, narozdíl od RTS jako například Homeworld nebo O.R.B.

Model konstruování lodí je převzat ze starších žánrově příbuzných titulů, tzn. vyrobíte samotnou loď, kterou pak osadíte zbraňovými systémy, štíty, motory atd. Tento systém má v takto vyspělých hrách jednoznačné výhody - odbourává nutnost renovovat celou armádu po získání lepšího dílčího systému, nýbrž ho stačí prostě v jednotlivých vesmírných plavidlech vyměnit za ten starý.

Další věcí, která potěší, je počet jednotek. Dle oficiálního vyjádření jednoho z tvůrců by jich celkem mělo být k sedmdesáti, včetně unikátních “příběhových”. Kontrolovat můžete najednou až 25 týmů vašich jednotek, přičemž každý tým se skládá z několik (cca. 5-10) plavidel. Jak vidíte, možností je hodně. A pokud vás bude Hegemonia bavit, s postupujícím dějem (a tím i výzkumem) se vám otevřou další možnosti, často až lahůdky - vesmírné bojové stanice a další hi-end vynálezy.

... a část pro obchodníky a budovatele
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jenže každá válka něco stojí. Odhlédneme-li od jasně humanistického pohledu, že tím nejdražším jsou naše životy, zůstanou nám dvě věci - peníze a suroviny. Budete muset těžit, vybírat daně, kolonizovat neobydlené části sluneční soustavy a všelijaké další věci, abyste získali peníze na vojsko a hlavně na výzkum. Ten je jednou z nejdůležitějších částí celé hry. K čemu by byly obrovské armády lodí, když by neprostřelily štíty nepřátel? Výzkum je náročný, stojí mnoho peněz a je dobré sledovat, co pro kterou misi budete co potřebovat, protože stihnout všechno je skoro nemožné. Osidlování planet a budování kolonií také není procházka růžovým sadem, zvláště když musíte stavět pod stálou palbou nalétávajících nepřátel.

Celý princip Hegemonie spočívá právě v umném skloubení těchto dvou herních částí. Z nich je samozřejmě na první pohled důležitější ta druhá, tedy ekonomická. Toto bude možná trochu zklamáním pro zaryté bojechtivé hráče, poněvadž s postupem hry se souboje postupně vytrácejí, respektive se přesouvají z roviny častých potyček do roviny občasných obřích bitev. Celkově jsou obě části hry velmi dobře skloubené a ačkoliv se jejich důležitost v průběhu hry střídá, rozhodně se nedá říci to, že by jedna byla doplněním druhé nebo naopak. Dobýt vítězství na celé čáře je tedy opravdu tvrdým oříškem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mise se také dosti liší svým cílem a proto není možné aplikovat na všechny stále stejnou taktiku, což na druhou stranu ale zvyšuje hratelnost. Velmi šikovné je také poskládání misí za sebe. Dobře na sebe navazují a příběh celkově velmi silně táhne kupředu. Překvapivé zvraty v dějové linii pak dodají trochu té nejistoty a očekávání, co přijde za chvilku. Další plusík pro hratelnost :)

Hrdinové
Tvůrci však vsadili do hry jednu velmi zajímavou vlastnost a to hrdiny. Těmi můžou být jednotlivé postavy - piloti ovládající různé lodě nebo sídlící na některé z planet či kolonií na měsících. Ti se postupně vylepšují a nejsou vázáni pouze na jedno místo, ale lze je různě přesunovat. Dlužno dodat, že takový hrdina dokáže skoro divy a často zachrání zdánlivě beznadějnou situaci, nehledě na to, že například průběžně pozvedává jednotlivé vlastnosti celého osazenstva té které planety.

Ovládání jsem již trochu popsal v části zabývající se vojenskou stránkou Hegemonie. Základem je 3D pohled do vesmíru, ve kterém se také odehrává většina hry. Tento pohled má volnou kameru, není problém tedy natáčet, přibližovat, posunovat a oddalovat. Avšak jakmile se vaše armády rozrostou a začnete se zabývat kolonizací, výzkumem a dalšími záležitostmi, přijdou ke slovu další vizuální podoby Hegemonie. Velmi mne zaujala souhrnná mapa sluneční soustavy, kde vidíte přesné rozmístění jednotek, zde již označenými symboly. Pro schematický přehled nad planetami, koloniemi a vesmírnými plavidly je to skvělé řešení. Kontrola planet a výzkumu je také pojata inteligentně a právě díky tomu je i pro začátečníka velmi jednoduché se v ní zorientovat.

Technické provedení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týče grafického zpracování, zaslouží Digital Reality jednoznačnou pochvalu. Engine je velmi stabilní a hlavně rychlý, což je ve spojení s pohlednou grafikou snem každého programátora. Efekty jsou vypilované a je jich opravdu velké množství, takže sledovat jednotlivé bitvy je opravdový zážitek. Stejně tak planety a různé jiné objekty vypadají opravdu dobře. Na mém 900 MHz počítači s 512 MB Ram a GeForce 2 MX 64 MB běhalo v nepřítomnosti většího počtu lodí vše plynule i na nejvyšší detaily. Design lodí se také povedl, i když některé opravdu vypadají jako jejich filmoví předchůdci.

Odhlédneme-li od faktu, že ve vesmíru není nic slyšet, jsou motory lodí spolu s výbuchy a svištěním laserů velmi přesvědčivé. Spolu s atmosférickou a místy trochu fimovou hudbou ala John Williams vytváří hutnou atmosféru. Jediné, co mi občas připadalo poněkud úsměvné, byly hlasy jednotlivých důstojníků pozemských lodí, kteří měli při hovoru krásný akcent. Ale i to může být záměr, který pro někoho může znamenat další plus.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Mimozemšťané jen v multiplayeru
Jak je tedy vidět, Hegemonia disponuje velkým potenciálem. Můžete si říkat, že třeba není tak originální, ale na druhou stranu to dohání kvalitním zpracováním a množstvím malých zlepšováků, které z toho dohromady udělají velmi zábavný titul. Přihlédneme-li ještě k takovým lahůdkám, jako je multiplayer po internetu s jednou bonusovou rasou navíc (klasičtí mimozemšťané), musí vám být jasné, že to bude zábava na mnoho deštivých večerů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hegemonia: Legions of Iron je velmi kvalitní titul, který sice má své nedostatky, ale v tomto případě jsou naštěstí tak malé, že celkový dojem ze hry příliš nepohorší. A pokud máte vztah prezentované budoucnosti, pak je vaše volba již nyní jasná. Vývojáři odvedli dobrou práci a my teď můžeme po delší době zase zasednout do křesla, ze kterého jednou budeme řídit celou sluneční soustavu.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Trailer #2, Cheaty