Autor: Matto Publikováno: 10.prosince 2002 |
![]() ![]() ![]() Nicméně tyto volby jsou spíše pro fajnšmekry či pro zpestření, protože jako malý stát jste jen malým (byť někdy významným) kolečkem v soukolí světových dějin. Hra za ně má své kouzlo, nicméně opravdu si ji vychutnáte až v roli některé z velmocí. Pro ty, kteří na hodinách dějepisu raději listovali přírodopisem nebo nějakým hanbatým časopisem to jsou: Velká Británie, Francie, Spojené státy americké, Japonsko, Čína, Sovětský svaz, Německo, Itálie nebo třeba Španělsko. Od hlavy státu přes ... Vaše pozice je v HoI poněkud nejasná. Jste každý a nikdo. Vezměme to tedy od vlády. V HoI má každý stát vládu složenou z hlavy státu a ministrů, přičemž každá tato osobnost má své klady a zápory a je zaměnitelná jinou. Ovšem to nejde jen tak. Větších změn můžete dosáhnout jen pomocí voleb či pučů, kdy se poloha vaší diplomatické orientace na trojúhelníku fašismus - demokracie - komunismus přikloní více či méně k jedné z ideologií. S představiteli těchto pólů (Německo, Velká Británie, SSSR) se pak můžete dát do spolku a stát se členem aliance. Bohužel nelze vytvářet žádné další aliance (např. několika neutrálních států - viz. Malá dohoda), což považuji za velký nedostatek hry. ![]() ... ministra průmyslu ... Další vaší starostí je rozvoj a běh průmyslu vaší země. Krví průmyslu jsou čtyři základní suroviny, které těžíte ve svých provinciích. Produkci, kterou jejich spotřebou získáte, pak musíte rozdělit mezi spotřební výrobky pro uspokojení obyvatelstva, zásoby a munici pro armádu, výzkum a výstavbu jednotek. Postarat se o vyvážený a správný běh průmyslu je poměrně složitý úkol a to jsem se ještě nezmínil o mezinárodním obchodu, který je opět na můj vkus zbytečně zjednodušen a umožňuje jen prostou směnu surovin. Přesto je radost sledovat průmyslovou sílu vaší země, když se vám podaří vše vyladit a vybudovat. ... šéfa vědeckého vývoje ... Část produkce průmyslu můžete, ba přímo musíte věnovat na výzkum. A je rozhodně z čeho vybírat. Jen nejsilnější státy si mohou dovolit vynalézat vše. Všichni ostatní se musí správně rozhodnout a zaměřit se na několik odvětví. Vědecký vývoj je udělaný poměrně přehledně - vzhledem k tomu, jak je složitý a provázaný. U každého vynálezu se dozvíte, k čemu slouží, co vše musíte vynaleznout dřív, než se k němu dostanete a co budete moci vynaleznout po něm. ![]() ![]() ![]() Množství voleb je skutečně značné a byl jsem jím přímo nadšen. Jako příklad mohu uvést: zaměří se můj národ na výrobu ponorek a boje proti konvojům nepřítele, nebo naopak na doprovodná plavidla a boj proti ponorkám? Potřebuji spíš přepadové stíhačky s krátkým doletem nebo stíhačky doprovodné? Zaměřím se radši na výrobu prototypu lehkého tanku s 30mm kanónem, abych jím mohl vyzbrojit své obrněné divize už za rok anebo radši věnuji výzkumu víc času a úsilí a vyzbrojím své divize středním tankem s šikmým pancířem a 70mm dělem s vysokou úsťovou rychlostí? A co naše vojenské doktríny. Chci mít perfektně vybavenou armádu, ale s nízkou úrovní organizace a bez možnosti složitější operace více divizí, či se zaměřím na zdlouhavý a nákladný teoretický výzkum různých doktrín? ... až po velitele armády Dříve nebo později, záleží na diplomacii, k válce prostě dojde. Hra je tak udělána. Jako neutrální stát se Vám může podařit stát mimo, ale proto jste si tuhle hru přeci nepořizovali. Veškerá snaha o vyladění průmyslu a vědecký vývoj směřuje jen k jednomu. Situace je kritická, válka nevyhnutelná. Kdo bude lépe připraven, vyzbrojen a zásobován, ten zvítězí. Nebo ten, kdo bude mít silnější spojence. Základní složkou Vaší armády jsou divize, kterých budete mít zhruba několika desítek. Mohou být několika druhů (tankové motorizované, horské, pěší …) a jejich vybavení záleží na výzkumu, průmyslu a samozřejmě Vašem výběru. ![]() Další složkou armády jsou pak letectvo a námořnictvo (jste-li stát vlastnící nějaké to pobřeží). Letadla jsou seskupena do leteckých pluků, wingů či eskader, lodě jsou pak buď samostatně (jde-li o velká plavidla typu bitevní loď či loď letadlová) nebo v divizích, což je zpravidla několik menších lodí či ponorek. Každá vojenská jednotka či útvar pak má přiděleného velitele, který má svou hodnost (a lze ho za jeho úspěchy na bojišti povyšovat) a tím pádem také schopnost velet jedné či několika jednotkám. Vylepšené boje oproti EU2 Samotné boje se pak na první pohled podobají bojům z EU2, nicméně nabízejí několik vylepšení a dalších možností a ovlivňuje je mnohem více faktorů. Hloubka nutnosti vašich zásahů do boje a složitosti bojů je docela dobře nastavená, vzhledem k celkové robustnosti hry, takže na jedné straně můžete poměrně pohodlně sledovat každou bitvu a přitom jí nemusíte úplně detailně řídit. Navíc ji lze vždy předem naplánovat pomocí jednoduchého plánovacího dialogu. Ztráty, které v bitvách utrpíte, můžete samozřejmě nahrazovat, ale pozor, zdroje lidské síly nejsou nevyčerpatelné a tak se třebas stalo, když jsem bránil Finsko proti útoku SSSR v tzv. Zimní válce, že jsem sice zadržel postupující Rudou armádu na opevněních, která jsem pracně vybudoval, ale rok a půl dlouhou opotřebovávací válku, která pak přišla, malé Finsko prostě vydržet nemohlo. Poslední muži doplňovali elitní divize a ty pak bránily poslední linii obrany u Osla. ![]() ![]() ![]() A přichází na přetřes to, co každého z Vás už jistě napadlo. Jak si se složitým řízením státu, diplomacie, armády atd. poradí počítač? Je člověku zdatným protivníkem? Nutno říci, že první reakce všech hráčů byla zklamání nad slabou AI. Díky malé skulince v nahrávání uložených her jsem si mohl prohlédnout, jak daleko došla AI ve vývoji své země a vidět tak nejen do očí bijící vojenské akce, ale i zbytek. Co se řízení státu a výzkumu týká, je AI na velmi dobré úrovni. Dokáže se zaměřit na potřebná odvětví, získat potřebné suroviny a správně vybavit své armády. Potud je to tedy dobré. ![]() Na druhou stranu se mi podařilo s několika málo australskými jednotkami osvobodit Barmu a celou Čínu, přičemž početně silné japonské letectvo jen nečinně přihlíželo. AI je tedy v této fázi rozhodně zklamáním, protože hra je zajímavá skutečně jen při nejtěžším nastavení obtížnosti. Dobrá zpráva ale je, že autoři si stížnosti hráčů vyslechli a pracují na nápravě v podobě patchů (ostatně jeden amatérský nouzový patch se již objevil a podle zpráv na fóru přináší značná vylepšení). Zpracování Grafika, jak můžete vidět a posoudit z okolních obrázků, je velmi podobná EU2. Poměrně jednoduchá a strohá, ale podle mého názoru líbivá a rozhodně vyhovující pro tento typ hry. Zvuků je několik a hra jimi rozhodně neoplývá, ale opět, dle mého názoru je jejich množství dostatečné a kvalita na rozumné úrovni. Muzika je, jak je v poslední době zvykem, v podobě skladeb ve formátu MP3 a je jen na Vás, jestli Vám bude jejich výběr a množství vyhovovat, nebo si tam nahrajete jiné. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Co se uživatelské přítulnosti týká, je hra jakýmsi průměrem. Ovládání není úplně intuitivní, ale dá se na něj zvyknout, navíc zobrazování zpráv je nastavitelné a tak si ho člověk může vyladit. Nicméně od EU2 se toho moc nezměnilo, což je možná škoda, protože právě na ovládání si už tenkrát mnoho hráčů stěžovalo a v případě HoI se to jistě bude opakovat. Patche a česká verze Dobrá zpráva pro všechny hráče je, že hra je poměrně snadno upravitelná, navíc obsahuje editor a autoři od ní rozhodně ještě nedali ruce pryč. A tak se asi bude opakovat historie jako u EU2. V současné době je na světě update v1.01, který má v sobě ještě poměrně mnoho chyb a podle mého názoru se hra v tomto stavu ještě neměla vypouštět do světa. Dle vyjádření autorů se má do Vánoc objevit verze 1.02, která bude opravovat nyní již značně dlouhý seznam chyb a nedostatků. Její součástí má být i vylepšená AI. Nicméně ani pak by se vývoj neměl zastavit, dle šeptandy na fóru se už chystá několik „dodadků“, které mají hru rozšiřovat o další možnost, což zní rozhodně zajímavě. No nechme se překvapit. ![]() Stáhněte si: Intro video, Patch, Cheaty Související články: Novinky, Europa Universalis II CZ recenze (6/2002) |
Matto připravil: jd |