Autor: Moolker Publikováno: 28.listopadu 2005 | Verze hry: prodávaná/česká PC Doba recenzování: 1 týden |
Změny jsou obvykle vítány, ať už jde o výměnu trenéra Sparty či nový Vladkův účes. I když nemusí být přesně podle našich představ, ve výsledku se zpravidla najde alespoň něco málo, co lze hodnotit kladně. Nejnovější akční adventura s Harry Potterem pro PC i konzole se od předchůdců jako Vězeň z Azkabanu liší v řadě aspektů, které rozebereme v této recenzi. Děj je vyprávěn prostřednictvím statických zahnědlých obrázků. Pro dokonalou orientaci v příběhu je nutné znát dějovou zápletku z knihy J.K.Rowlingové, jelikož tyto krátké prostřihy toho moc neobjasní. Vše začíná po vzoru papírové předlohy u vesničky Malý Visánek, přesněji v Radllově statku, kde ten, jehož jméno nesmíme vyslovit, a Peter Petigrew kují zlé pikle. Následně hra přeskočí na Mistrovství světa ve famfrpálu, nejpopulárnějším sportu mezi kouzelníky. V okolí stadionu se ale objevuje útočná jednotka Smrtijedů a cíl našich hrdinů zní jasně – dostat se co nejrychleji zpět k přenášedlu, které je dostane do bezpečí. Kouskované vyprávění Poté, co se Harry po menších peripetiích dopraví do Bradavic, je záhadně vylosován do turnaje Tří kouzelnických škol jako čtvrtý soutěžící. Jde o vůbec nejtěžší kouzelnickou soutěž obsahující souboj s drakem, záchranu přátel z jezera a hledání ohnivého poháru v bludišti. Vedle tří turnajových úkolů a závěrečného souboje jsou pro hráče připraveny výlety do okolí školy, rozsáhlých skleníků profesorky Prýtové, koupelny prefektů a samozřejmě i na lekci obrany proti černé magii s novým, zdánlivě pravým profesorem Moodym. Nechybí ani létání na koštěti, kdy prcháte před drakem. Rozhodně jde o vítanou vložku a proto zamrzí, že tato mise trvá pouze pár minut. TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Samotné úrovně jsou rozlehlejší než dříve a cílem v nich je sebrání speciálního turnajového štítu. Jelikož jich je v každém levelu několik, tak abyste je sebrali všechny, musíte si misi zahrát opakovaně, což trochu zavání umělým natahováním. Kromě těch větších štítů by vaší pozornosti nemělo uniknout i desatero menších, po jejichž sebrání se na obrazovce vygeneruje bonusový turnajový štít. Dále je vhodné hledat speciální předměty jako detektor magie, magické houby či lopaty. Zakouzlíte-li na všechny z nich, obdržíte různé bonusy. O něco více než tomu bylo minule je nutné využívat další dva kolegy. Mezi nimi sice nejde v průběhu vlastního hraní levelu nikterak přepínat, ale vzhledem k faktu, že každý má základní vlastnosti totožné, to zase tak moc nevadí. Ale situací, jež vyžadují kooperaci alespoň jednoho dalšího člena party, je ve hře požehnaně. Často je potřeba pomocí kombinovaného kouzla otevřít bránu, přesunout velký balvan nebo otočit ventil s plynem, aby pod ním mohlo kouzelnické komando bez úhony projít. Za vzájemné spolupráce navíc lze tvořit speciální útočná komba, kdy třeba dva drží kostlivce nad zemí a třetí ho zasypává kouzly. Co se týká inteligence vašich souputníků, kteří se neustále slovně pošťuchují, většinou je AI v pořádku. Avšak místy se na vás vykašlou a flákají se někde úplně mimo obrazovku nebo je jejich jednání příliš pomalé a mezitím vás stihne srazit některý z nepřátelských útoků. Zarazí i jejich záliba v házení kamenů na své vlastní hlavy či snaha proběhnout neprostupnými ohnivými plameny. Proto zaslouží pochvalu přítomnost kooperativního multiplayeru (až pro tři hráče na jednom počítači), který se nese v duchu LEGO Star Wars, takže není problém, aby se vaši živí kolegové kdykoliv připojili. Další změnou je systém ovládání a umístění kamery, nad níž tentokrát nemáte kontrolu a myš se zde neuplatní vůbec. Zatímco ve Vězni z Azkabanu jste viděli postavičky v klasickém third-person pohledu za jejich zády, v Ohnivém poháru se na ně díváte z boku, podobně jako v LOTR: Return of the King. S tím souvisí chvilkové problémy, když hrdina nechodí vždy tím směrem, jakým byste čekali. K tomu vám místy zastíní výhled nějaký ten sloup nebo rovnou celá zeď, případně nevidíte dostatečně brzy, kdo se na vás ze strany obrazovky řítí. Vedle směrových šipek upotřebíte pouze další čtyři klávesy (nebo gamepad), což ocení zejména příležitostní hráči.
Vylepšování schopností postav Čáry máry fuk Že si Harryho parta nebude prorážet cestu přes desítky nepřítel pomocí samopalů, je asi všem jasné. Opět se tedy uchýlí ke klacku. Ke klacku, ze kterého po vyřknutí správného zaříkávadla vyletí výboj energie, magické lano či mohutný proud vody. Harry Potter a Ohnivý pohár nabízí bez debat největší počet použitelných kouzel. Narazíte jak na klasiky typu zvedací kouzlo (Wingardium Leviosa), tak na mnoho druhů útočných a méně známých (Hebrivisus, Ebublio či Avifors). Příjemně též působí jejich efektnost, automatické zaměřování a výběr kouzla, které je pro danou situaci nejlepší. Sílu vaší magie si vychutnají především známé potvory jako Třaskavý skvorejš, Ďasovec nebo Salamandr. Zajímavou novinkou je jakýsi krátkodobý berserk zvaný Magico Extremo. Když nasbíráte dostatek tmavě modrých fazolek, naplní se ukazatel a budete moci použít tuto vychytávku, která všem vašim postavám rapidně navýší útok. Harry sílí, hráči by měli také Docela mě zaskočila obtížnost hry. Ne že by šlo o nějaký extrém, ale oproti minulému dílu jde o jednoznačný skok. Účinnost kouzel je totiž mnohem nižší, nepřátelé jsou silnější a v některých lokacích (např. v bradavických zahradách) se donekonečna obnovují. Máte-li po kapsách nějakou tu čokoládovou žabku, vaše postava se po smrti ihned probere na tom samém místě. V opačném případě vás hra teleportuje na začátek úrovně. Taktéž řešení logických hádanek a puzzlů klade větší důraz na používání šedé kůry mozkové, takže nepočítejte s tím, že hru projdete jako na běžícím pásu za 2 hodiny. Naprosto neřešitelné záseky však nehrozí, už jen proto, že se v dolní části obrazovky průběžně objevují všemožné rady a tipy. Retardovaná grafika Hra běží ve fixním rozlišení 800x600, které nelze v menu změnit, což je dost škoda. Minimální požadavky nejsou nijak přemrštěné (1,2 GHz, 256 MB RAM a 32 MB grafická karta) a od hry běžící na RenderWare enginu (GTA) by člověk čekal, že si ji bude moci užít ve vyšším rozlišení. Modely postav a potvor jsou vesměs pěkné, prostředí je rozmanité, místy také podléhá destrukci. Efekty se rovněž nešetřilo, takže se v jistých okamžicích rozpoutává pohledná světelná show. Jen škoda místy nehezkých textur a humorných animací běhu lidí. Záhadou zůstává, proč s nimi není možné skákat, ale pouze šplhat na vyvýšené plošinky. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Ozvučení a lokalizace Velkým kladem je bezesporu hudební a zvukový doprovod. Důvod je prostý – hudba je totožná s tou z filmu a stojí za ní známý skladatel Jeremy Soule. Postavy již sice nenamluvili jejich filmoví kolegové, ovšem rozdíl v jejich hlasech je zanedbatelný. Hra se u nás v Čechách prodává částečně lokalizovaná formou titulků. Osobně jsem při hraní nenarazil na žádné okaté chyby, práce překladatelů si tedy zaslouží pochvalu. Stáhněte si: Demo, Videa... Související články: Novinky, Harry Potter a Vězeň z Azkabanu recenze, Harry Potter a Tajemná komnata recenze, Harry Potter & Sorcerers Stone recenze |
Moolker | |
editor: jd |