Autor: Jiří Sládek Publikováno: 20.července 2006 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek A jaká vlastně bude vaše úloha v tomto nebezpečném prostředí? Chopíte se role mladého dobrodruha, který se v kabině starého otcova náklaďáku vydává do světa plného nástrah, aby se postavil na vlastní nohy. Se svojí károu budete přepravovat zboží, eskortovat jiná vozidla nebo plnit likvidační úkoly. A kromě toho budete také objevovat nová a nová místa a pátrat po vrazích, kteří vypálili vaší rodnou farmu a všechny její obyvatele bez milosti pobili... Obchodování a plnění úkolů Hra svojí základní koncepcí notně připomíná obchodní vesmírné simulátory, jako stařičký Elite, o něco méně letitý Privateer či třeba (relativně) nový Freelancer. Základnami obchodu a všeho dalšího jsou městečka a vesnice roztroušená po krajině, která je rozdělena na jednotlivé sektory. Téměř v každém sídle se něco vyrábí a vy tudíž takovou komoditu můžete koupit a jinde s úspěchem prodat. Zpočátku budete obchodovat se základními artikly, jako jsou brambory, dřevo či železný šrot, později přejdete na lukrativnější záležitosti, jako jsou třeba stroje či elektronika. V každé osadě můžete kromě obchodu navštívit také bar nebo podobné místo, ve kterém občas dostanete nějaký ten úkol – většinou někoho někam doprovodit, dovézt do jiné osady určitou zásilku nebo zlikvidovat několik konkrétních nepřátel. Úkoly mi popravdě řečeno nepřipadají příliš rozmanité, i když se občas dočkáme i zpestření; třeba informovat okolní města o otevření nové arény nebo eskort novomanželů, ze kterých se vyklubou bandité. Vylepšování stroje Reklamní informace před vydáním hry hovořili o RPG prvcích, tak jak to s nimi vlastně je? Uveďme to na pravou míru; klasické získávání zkušeností a vylepšování hlavní postavy zde opravdu není. Plnění questů za čistě RPG prvek také nepovažujeme, takže tento žánr tu příliš zastoupen není. Vývoje si naštěstí užijete u svého vozidla, i když jeho upgradování se odvíjí jen od stavu vaší peněženky a dostupnosti dílů, nikoliv od zkušeností. K dispozici je celá řada doplňků, které můžete v osadách nakupovat (případně občas nějaký dostanete jako odměnu nebo seberete ze zničeného vozu nepřítele). Samozřejmostí jsou zbraně různého typu a kvality, od slabých základních kulometů přes kanóny až po různé energetické zbraně. Dalšími užitečnými pomůckami je třeba pokladač min, čip zvyšující přesnost či kadenci střelby, přídavné nádrže a podobně. Ve větších městech si můžete dokonce koupit zcela nové vozítko, nebo alespoň vylepšit celou kabinu či podvozek. Modely se přitom liší rychlostí, výkonem, manévrovatelností, pancířem a dalšími atributy, a také mají rozdílný počet a typ slotů pro doplňky. Silniční souboje Obchod v brutálním postapokalyptickém světě samozřejmě není odpolední víkendovou vyjížďkou. V herním světě operuje mnoho frakcí, a některé z nich (třeba bandité) vám rozhodně nejsou přátelsky nakloněny. A to znamená jediné – dost často vás na cestě přepadne jeden nebo více šmejdů ve svých kárách a budou se vás snažit rozstřílet na kousky. Vy s nimi samozřejmě můžete (respektive musíte) udělat to samé; postupem času budete mít až několik zbraní, mezi kterými můžete přepínat, a ve značně akčních bojích je použít k rozšmelcování soupeřů. Z většiny vraků zbude nějaký ten náklad, který můžete snadným stisknutím klávesy přemístit do svého nákladového prostoru. Technické zpracování Grafika není zlá, zvláště větší města vypadají docela sympaticky, na druhou stranu vesničky jsou trapným shlukem domků připomínající krabice. Vozy jako takové vypadají slušně, a každý větší doplněk (nová kabina, zbraně a podobně) je na vaší káře vidět. Dokonce si můžete vybrat i z několika barev. K zahození není ani model poškození, díky kterému se z vašeho auta postupně v boji stává rozstřílený vrak. Asi nejhorší a atmosféru značně srážející je krajina, která sice není řemeslně úplně špatná, ale je velmi, velmi prázdná. A jízda z města do města je tak prostě nuda, a nepomůže ani zničitelnost některých prvků krajiny (telegrafní sloupy, plot, stromy...). Ozvučení ničím neoslní, ale reproduktory vypínat nemusíte. Za poměrně povedenou musím označit mapu s několika navigačními body (můžete si vybrat, jaký quest se vám formou waypointu zobrazí, případně si přidat vlastní navigační bod), které uvidíte i na HUDu kabiny. Jak se to hraje? Hra sice je místy docela zábavná (třeba když se musíte přidat k banditovi Axelovi nebo naopak k odboji proti němu, a ocitnete se tak na chvíli tak trochu ve válce), ale většinu času se budete spíš plácat ve stereotypu – prostě jezdíte sem a tam a cestou střílíte bandity. Kupředu vás trochu posouvá příběh, ale ani ten není nijak převratný. Atmosféru dost shazuje již v úvodu zmíněná nelogičnost světa (zelené lesíky v postapokalyptické krajině atd.), prázdná krajina a také přítomnost masek, které značně odosobňují všechny dialogy a ubírají jí jakoukoliv hloubku. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Umělá inteligence je bohužel dost chabá, a to nejen v soubojích (které jsou dost hektické, takže si toho ani moc nevšimnete). Doslova k smíchu je AI v civilních situacích – až uvidíte konvoj náklaďáků motající se mezi stromy pár metrů do silnice, na které se nedokáží udržet ani deset vteřin při pomalé jízdě, pochopíte. Závěr Škoda škoda, že to chlapci vývojářští nedotáhli s touhle hrou dále. Nápad na obchodně akční hru s náklaďáky v postapokalyptickém světě není zlý, ale výsledek bohužel nijak neoslňuje. Nechci se opakovat, tak jen telegraficky – fajn nápad, dobré vylepšování vozů, příjemná orientace versus prázdná krajina, nudné repetitivní questy a tragická AI. Takže vcelku prostě žádná pecka. Stáhněte si: Videa Související články: Novinky |
Jiří Sládek | |
autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |