Autor: Jiří Sládek Publikováno: 25.února 2008 | Verze hry: anglická/PC/prodávaná Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() Virtuální svět je přitom tentokráte ze zcela jiného soudku – zapomeňte na postjadernou neutěšenou krajinu obklopující torzo černobylské elektrárny a představte si renesanci. Šermíře. Špiony, tajné spolky a intriky. Všudypřítomné císařské vojáky. A také chudinské čtvrti, žebráky a bandity... Tohle je docela fajn změna oproti zajetým fantasy klišé. Najdete zde celkem zajímavý obraz středověké společnosti, bez magie, lesních elfů a nabručených trpaslíků. A i když bychom to neměli prozrazovat, časem objevíte i „nestředověké“ tajemství... a nepůjde zrovna o magii, ale o vyspělé technologie určené jen pro elitu. Žánrově hru zařadíme mezi akční RPG s příběhem, rozhovory a občas nějakým tím pátráním; adventurní, nebo chcete-li příběhová složka přitom na hráče neklade nijak valné nároky. Vesměs se stačí držet jednoduchých (ale o to účinnějších) ukazatelů na mapě, a po příchodu na dané místo buď pokecat s označenou osobou, nebo sebrat předmět, nebo rozmydlit protivníky. A čas od času mrknout do diáře s úkoly. Hlavní dějová linie sledující osudy mladého rekruta císařských tajných služeb je v zásadě lineární, nicméně nabízí příjemné odbočky v podobě vedlejších questů – a ruku na srdce, kdo by odolal a nepomohl mlynáři, kterého sužují bandité, nebo nešťastné matce, jejíž děti se zatoulali v lese plném divokých vlků... A mimo to, jistou dávku volnosti nabízejí i některé úkoly, které lze vyřešit více způsoby – tedy, vesměs dvěma, buď po dobrém (prostě někoho ukecáte), nebo mečem (jinými slovy, komu se to nelíbí, dostane palicí přes kedlubnu). ![]() ![]() ![]() Při svých cestách po světě rozděleném na menší lokace – které by se mimochodem mohly trochu rychleji nahrávat – navštívíte jak velkoměsto Arkanar, tak vesnice, osady, lesy, bažiny... V tomto ohledu je HtbaG prudce neoriginální, a nepřítomnost magie rozmanitost prostředí samozřejmě ještě zužuje, jelikož žádné druidské hájky, jeskyně trollů či dračí hory se tu prostě nekonají. Šermíř a diplomat V nemagickém světě je celkem logické i zaměření vašeho hrdiny. A mimochodem, je trochu škoda, že si na začátku hry nemůžete zvolit ani jeho atributy, ani jeho vizáž, jedinou volbou je jméno profilu. Mladý špión je prostě bijcem a zvědem v jedné osobě, který se může s rostoucími zkušenostmi a levelem specializovat na lehké, střední a těžké zbraně; a vždy na určité výši těchto skillů získá i nějakou speciální útočnou schopnost. Kromě toho se zlepšuje také v dalších atributech, jako je zdraví, výdrž , střelba z luku či kuše, léčení a diplomacie, která upravuje reakce NPC a ceny v obchodech. Princip vývoje je snadno pochopitelný, ale snad až příliš zjednodušený – je potřeba říci, že v tomhle ohledu hra trochu zaostává za svými, na RPG vývoj bohatšími konkurenty. ![]() ![]() ![]() Boje a jízda na koni Zkušenosti přitom hrdina získává samozřejmě za splněné úkoly a také za boj s nepřáteli, vesměs lidskými protivníky pěšími nebo na koních, a divou zvěří. Boje bývají poměrně krátké, svižné a na ovládání jednoduché; při volbě vyšší obtížnosti se ale připravte na to, že někteří protivníci vás pošlou raz dva ne zem. Zajímavým zpestřením je možnost osedlat koně a vytáhnout s ním do bitvy. Jízda na koni nevypadá zle, díky jisté setrvačnosti vašeho oře mi dokonce připadala autentičtější než třeba v onlinovkách WOW nebo LOTRO. Na druhou stranu boj z koňského sedla je téměř nepoužitelný, ač jako nápad je nutno možnost mydlit protivníky pěkně z výšky ocenit. Koně nakonec ale stejně asi moc nepoužijete, i když pěší pohyb vašeho avatara není nijak zvláště rychlý. Nemagické vybavení Asi vás nepřekvapí, že z pobitých nepřátel, ale také třeba z truhel (poměrně nelogicky lze beztrestně vybírat i evidentně cizí truhly, jejichž majitel třeba stojí metr od ní) vypadne lecjaké vybavení. Nepřítomnost magie, a tudíž i magických předmětů, jsme naznačili již výše; jedinými předměty lehce zavánějícími kouzly jsou tak lektvary na doplnění zdraví či energie, nicméně ty jsou zde prezentovány jako výtažky z bylin, tudíž jde spíše o alchymistické přípravky. Kromě nich budete také často konzumovat jídlo, které vyléčí pár hitpointů, a různě laborovat s oblečením, brněním a zbraněmi. K dispozici jsou i různé specialitky, třeba jed na šípy nebo sada nářadí na vylepšení zbraní či brnění. A později také tak trochu hi-tech záležitosti, jako třeba granátomet. Ale nebojte se, do světa bratří Strugackých zapadají naprosto logicky. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Ještě na skok zpět k oblečení. To tu není jen na parádu či na zvýšení obranných atributů, ale také pro hraní rolí. Jde vlastně svým způsobem o převleky. Vezměme si příklad – chcete se dostat do tábora banditů bez zbytečného krveprolití? Proč ne, stačí se obléci do zlodějského pláště, brnění a čapky, a lapkové na vás nezaútočí. Pokud ovšem takhle vyparádění potkáte vojáky, musíte počítat s jejich nepřátelstvím, i když by vám za normálních okolností dali pokoj... Se správnou garderobou se tak můžete stát také třeba mnichem či šlechticem... Což je celkem fajn zpestření a přiblížení hry na špióna skutečnosti. Převlek je občas klíčem k dalšímu postupu, jelikož hra celkem správně dodržuje rozdělení na frakce, které se mezi sebou navíc leckdy i bijí bez vašeho zásahu, což je další bod pro vývojáře. ![]() oficiální trailer demo video Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Novinky |
Jiří Sládek | |
autor je manažerem Hratelně, Digitalne a dalších magazínů portálu Centrum.cz |