Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 25.září 2007 |
Klasika v bleděmodrém? ![]() ![]() ![]() Lokace jsou variabilní a nápadité. Otevřené pláně střídají rozbité dálnice a tunely, průmyslový komplex nahradí tajemné podzemí, zasněžené hory zase vyprahlé savany. Pokud přestanete z jakéhokoliv důvodu postupovat k cíli, na displeji se objeví navigační šipka, která vám ukáže, kudy dál. Křiklavé fialové barvy jsou použity jen minimálně a i když je hra pořád docela barevná, už to není tak přehnané. Brzy si uvědomíte, že Halo 3 je daleko serióznější, vážnější a emotivnější než oba předchozí díly dohromady. Jsou to detaily v chování nepřátel, ve zpracování filmů nebo ve válečných scénách. Až porazíte svého prvního Scaraba a rozdýcháte to překvapení, pochopíte, co jsem se snažil popsat. Tyhle souboje jsou totiž naprosto jedinečné… Halo 3 je doslova protkáno stovkami menších či větších změn, které neznalý či kratší dobu hrající člověk nemá šanci postřehnout. Jasná většina úprav je pak jednoznačně pozitivních a jen asi dvakrát jsem trochu litoval, že se designéři rozhodli něco předělat. Když začneme s maličkostmi, pak je to nový HUD displej, který je jakoby integrován na přilbu Master Chiefa. Stav samo dobíjecího štítu se přesunul doprostřed a je tak mnohem výraznější. Integrovaný dalekohled dostal dálkoměr a menší úpravy zaznamenáte i v ovládání. Opět máte možnost střílet ze dvou zbraní současně a různě je mezi sebou kombinovat, ale jejich přebíjení je odděleno – používáte pravý a levý bumper, což mi zpočátku činilo menší problémy. Pevně zakořeněný zvyk modrého „X“ se nechtěl nechat vytlačit z mé hlavy, ale po dvou hodinách jsem si zvykl. Do té doby jsem plýtval zbytečně jednorázové vybavení, kterého je ve hře poskrovnu, ale o tom až později. Drobnou změnu zaznamenáte i u svítilny, která se přesunula na směrový kříž a která tentokrát svítí zcela neomezeně. ![]() ![]() ![]() Halo v každém dílu excelovalo svou umělou inteligencí a je také první a poslední hrou, která dostala Awards za přínos na poli AI. Vývojáři proto mohli stavět na robustních a životaschopných základech, takže jsou teď znovu o něco dál než všichni ostatní. Přidali nové možnosti, upravili chování, dodali nové nepřátele a hře to jen prospělo. Legrační Gruntové, kteří v předchozích dílech sloužili spíše jako poskakující a pištící pouťové terče, zdrsnili a už nejsou tak bojácní. Naučili se řídit vznášedlo Ghost a dokonce neváhají spáchat sebevraždu a vrhnou se na vás se dvěma odjištěnými plazmovými granáty. Jejich roztomilý výkřik „Daemon!“ při spatření Master Chiefa už nebudí jen úsměv, ale také vás varuje před nebezpečím. Vojáci Elite už nejsou nejčastějšími nepřáteli a jejich výskyt je docela vzácný, což mě překvapilo. Jejich úlohu převzali agresivní Brutes, kteří jsou odolnějšími protivníky. Efektní otočkou přes záda se dokáží vyhnout přejetí vozidlem a už vzápětí vyhodí ven vašeho nebohého spolujezdce. Orientují se hlavně po zvuku a aktivně vyhledávají cíle k útoku, což můžete dobře pozorovat, pokud je netrefíte na velkou vzdálenost. Působivá je také okamžitá přeměna bytosti napadené Flood parazitem. Můžete si detailně prohlédnout, jak vám zmutuje před očima a promění se v odporné monstrum, které musíte okamžitě zlikvidovat. Tuto vlastnost však později ve hře báječně využijete ke svému prospěchu, nicméně nebudeme tady hloupě „spojlerovat“. ![]() ![]() ![]() Zbraňový arzenál byl rozšířen snad nejvýrazněji. Mimo starých známých kousků ze druhého dílu se nám na četná přání hráčů vrátila zpět útočná puška MA5C s digitálním displejem. Fanoušci si dále vydupali plamenomet, který byl v PC verzi Halo: Combat Evolved. Jeho účinek je působivý a proti parazitům neocenitelný. Přítomnost Brutů přinesla některé z jejich specifických zbraní, jako je plasmová puška Spiker, kombinace revolveru a brokovnice známá pod označením Mauler nebo nesmírně nebezpečné Gravitační kladivo - jediným úderem roztrhá všechny nepřátele v okolí. Přibyly nám i dva nové granáty – útočný ježek, který se přichytí svými hroty na objekt a je alternativou k „lepivému“ plazmovému granátu a potom zápalná bomba (dobře hozená způsobí malý likvidační požár v řadách nepřátel). Velmi šikovnou novou vlastností je možnost oddělit stacionární zbraň od postavce. Hra se automaticky přepne do třetího pohledu zpoza postavy Master Chiefa a vy můžete využít ničivou sílu těžkých zbraní. Patří sem kulomet, plamenomet, plasmové dělo a raketomet. Jejich ničivá síla je impozantní a pomůže vám vyřešit mnohé ošemetné situace. ![]() ![]() ![]() Nová vozidla Halo si získalo nesmírnou popularitu hojným používáním nejrůznějších dopravních prostředků, od vozidel, tanků a vznášedel až po letadla. Tohle já osobně nejvíce oceňuji na celé trilogii a právě na těchto herních mechanismech spočívá její nejpodstatnější význam a výjimečnost. Neustále se totiž střídají pochodové mise s těmi jízdními nebo létacími a v Halo 3 se počet takových pasáží výrazně navýšil. To, ve spojení s vynikající fyzikou, posouvá celou hru na absolutní vrchol žánru a v dnešní době jednoduše neexistuje jiná FPS střílečka, která by nabídla stejně rozmanitý a kvalitní zážitek. Halo 3 TGS video V průběhu hry je k dispozici mnohem více vozidel než kdykoliv předtím a to v daleko větším množství variací. Na pevně stanovených místech máte na výběr z různých typů vojenské techniky, takže na vašem svobodném výběru pak záleží další průběh levelu. Umělá inteligence s tím nemá ani ten nejmenší problém a ať už vyrazíte pešky, jedete v tanku nebo letíte letadlem, vždy vám bude důstojným soupeřem. Možná to zní jako samozřejmá věc, ale pokuste se vzpomenout, která jiná hra umí něco podobného? Drtivá většina konkurenčních projektů s tupě naskriptovanými panáčky je ráda, že je jakž takž uhlídá v malém ohraničeném tunelu a donutí je předstírat nějaký boj. Tohle právě vůbec není samozřejmé a proto to tak zdůrazňuji. Navíc si uvědomte často opomíjený detail, že AI vojáci umí veškerou techniku ovládat. Pokud jim svěříte řízení, zbraně nebo cokoliv jiného, můžete se na ně téměř stoprocentně spolehnout. Umí vás navádět na cíl, dokáží se vyhnout zásahu, nezaseknou se v omezeném prostoru. ![]() ![]() ![]() Velmi mě překvapil počet nových vozidel. Ať už je to další typ terénního auta Warthog, rychlá čtyřkolka Mongoose, průzkumné dvojmístné vznášedlo Brutů s označením Prowler nebo letadlo UNSC Hornet, které vážně nemá chybu. Ke změnám došlo i u starších typů vojenské techniky – těžký tank Scorpion už nemá ovladatelný kulomet, ale můžete s sebou vzít kulometčíka. Výrazně se zvýšila jeho rychlost a kadence a není také nutné střílet po balistické křivce, protože ji nahradila elektronika. Ostatně přesnost střelby není podstatná. Mnohem zábavnější je střílet těsně vedle a dívat se, co dokáže udělat tlaková vlna s nebohými postavičkami Covenantů. Nadchlo mě, že obrovský mimozemský transportér Phantom už není imunní vůči vaší střelbě a vy se tak můžete pokochat jeho destrukcí. Pozor však na to, kam padají trosky velké jako dům. Nové možnosti Mimo nových zbraní a vozidel přinesla hra další novinku v podobě speciálního vybavení na jedno použití. Určitě si vzpomenete na populární Bubble Shield z prvního traileru, který Microsoft zveřejnil - vytvoří průhlednou kouli, která vás ochrání před střelbou zvenčí. Podobných věcí je však celá řada a přináší do hry více taktiky a plánování. Regenerator kupříkladu udržuje energetický štít na konstantní hodnotě, Power Drain jej naopak vyčerpává. Cloaking zařízení dočasně neviditelní, Radar Jammer ruší detekční zařízení, Deployable Cover zase vytvoří silový štít. Pak tu máme Auto Turret, Flare nebo Grav Lift, ale nemá cenu dělat encyklopedický výpis. Až na málo výkonný Auto Turret využijete většinu zařízení velmi úspěšně, přestože jejich dopad na hratelnost není natolik zásadní, jak by si tvůrci zřejmě přáli. ![]() ![]() ![]() Je trochu s podivem, že jak u PC verze Halo 2, tak ani u Halo 3 se moc neukazují obrázky ze singleplayeru, který vždy vypadá o kus lépe, než záběry z multiplayerových map. Upřímně řečeno, třetí díl Halo vedle Gears of War a Bioshocku tak neoslňuje, nicméně některé levely jsou nádherné. Už úvodní vstup do džungle je po grafické stránce perfektní a není mu moc co vytknout. Vynikající textury, nasvětlení, všudypřítomné bump mapy a normal mapy, prostě radost pohledět. Stromy a keře kolidují s postavami nebo vozidly, přirozeně se ohýbají a kymácejí. Voda se plasticky vlní, vojáci zanechávají otisky v půdě, brnění mimozemšťanů se nádherně leskne na slunci. Špičkově působí také nejrůznější efekty, především palba z plazmových zbraní, která krásně ozařuje okolní objekty nebo exploze granátů, které v místnosti zvíří prach. A když si všimnete precizních stínů, skutečně si řeknete, tohle je krásná hra, navíc v bezproblémovém frameratu. Problémem Bungie týmu je dle mého názoru nevyváženost jejich grafiků. Mnohé lokace totiž působí opravdu slabě a skutečně se na ně hodí pejorativní přirovnání, že má jít jen o Halo 2 v HD rozlišení. Je to škoda, když vidíte, co dokázali na jiných místech, ale přesto jsem byl grafickým provedením příjemně překvapen, protože jsem od něj moc nečekal. V předchozích dílech se také kritizovala kvalita doprovodných filmečků a vývojáři si to vzali k srdci. V Halo 3 je jejich provedení mnohonásobně lepší, některé hrané scény jsou doslova dech beroucí a plné emocí. Opět se i zde projevuje vliv asi většího počtu lidí (nebo nedostatku času), protože ke konci hry si všimnete příliš očividného kresleného pozadí. Největší kritiku si však zaslouží obličeje lidských vojáků, zejména velících důstojníků. Jak tohle mohl někdo nechat projít, je mi záhadou. Špatné modely i textury, viditelné chyby v polygonech, prostě ostuda. Ještě štěstí, že se tam příliš často neobjevují. Na špatnou strunu si zahrála i jinak znamenitá fyzika, protože kusy roztrhaných parazitů se vesele kutálejí po místnostech tak dlouho, dokud se o něco nezastaví. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Nelze ani nechci vyjmenovat všechny změny, které ve třetím dílu Halo můžete odhalit. Pokud se chci vlézt do snesitelné délky textu, musím další své poznámky ze hry odsunout stranou. Nezmínil jsem se ani o báječném co-op módu pro čtyři živé hráče, multiplayeru, filmové střižně nebo editoru. Tím vším se budeme zabývat v samostatném článku později (chystáme i video-recenzi), zatím si přečtěte dojmy z MP bety. Konec války ![]() A jak že je to s tím proklamovaným koncem Master Chiefa v herní sérii Halo? Závěr vám samozřejmě neprozradím, ale dovolím si naznačit, že vrátka pro jeho návrat zůstala pootevřená. Co více si můžeme přát? cca dvacetiminutové video z GC prezentace různých částí singleplayeru co-op TGS video Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Dojmy z MP bety, Novinky, Halo 2 Xbox recenze a PC recenze, Halo 1 PC recenze |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |