Autor: Frix Publikováno: 19.ledna 2004 |
Na úvod je zapotřebí vědět několik důležitých faktů – pro originální verzi hry se dá HL2: DM sehnat pouze pomocí distribučního systému Steam, z něhož je třeba stáhnout zhruba 30 MB velký balík souborů. Spouštění multiplayeru potom překvapivě neprobíhá přímo přes rozhraní Half-Life 2, nýbrž podobně jako CS: Source se hra spouští samostatně z menu Steamu. I přes drobný update síťového kódu, kterého se zatím HL2: DM dočkal, se jedná v současném stádiu hry o jasnou betu, která byla vydána s cílem vyslat hráčům zprávu, aby zanechali svých pokusů o vytvoření vlastního multiplayeru. Valve tak fanouškům ušetří zbytečnou práci, která by posléze přišla vniveč a komunita se místo toho může soustředit na vývoj map. Ty oficiální jsou zatím totiž pouze dvě, přesněji jde o dm_overwatch a dm_lockdown, které prakticky beze změn kopírují prostředí ze singleplayeru. O dodatečných mapách a soutěži o nejlepší fanouškovské dílo si povíme o kus dál, nejprve si rozeberme Overwatch a Lockdown. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Zatím jen dvě oficiální mapy Overwatch je mapa situovaná do prostředí zruinovaného domu v City 17, ohraničeného několika ulicemi a zátarasy. Pokud jste dohráli Half-Life 2, stačí si vzpomenout na místo, kde bylo třeba vysvobodit Barneyho obklíčeného snipery v okolních domech. Boje se odehrávají jak venku, tak uvnitř zruinovaného domu. Oproti druhé mapě zde přichází neustále ke slovu Gravity gun - všude kolem se totiž neustále objevují doslova desítky různých předmětů, které přímo vybízejí k experimentování. ![]() Lockdown je kopií prostředí umývárny a prádelny ve vězeňském komplexu Nova Prospekt a jedná se to úplně odlišnou mapu než Overwatch. Boje se konají v interiérech a až na hlavní prostor umývárny se potkáte v úzkých chodbičkách, kde rozhoduje síla zbraně protivníků spíš než velikost objektu v gravity gunu. Jinými slovy, k vrhání tu jsou především umyvadla nebo záchody, ve valné části mapy se ale vyplatí používat běžné zbraně. I v chodbách se najde pár vhodných objektů, většinou to jsou radiátory nebo barely. Obecně se do Lockdownu vejde pohodlně daleko více lidí bez toho, že by nastalo nepřehledné masakrování všeho a všech kolem. Ze dvojice oficiálních map mi přijde Lockdown více verzatilní a příjemný na hraní. Kde sehnat další levely? Ačkoliv zatím obsahuje HL2: DM jen narychlo splácané předělávky prostředí ze singleplayeru, prozatímní mapy nejsou vůbec zlé. Ale bude třeba přitlačit ze strany autorů na pilu a vypustit pár originálních kousků z nějakého neotřelého prostředí. V tomto směru leccos slibuje i velká soutěž o nejlepší fanouškovskou mapu, která se dočkala svojí uzávěrky před pár dny a v brzké době se snad dočkáme vyhlášení vítězů včetně vypuštění všech kvalitních zúčastněných výtvorů do světa. ![]() ![]() ![]() Prozatím tu pro vás máme několik tipů na mapy od fanoušků, které se běžně hrají. Všechny je najdete ke stažení na serveru halflife2.filefront.com a jejich názvy jsou: crossfire2, dm_bounce_b1 a b2, dm_crossfire2_b2 a b3, dm_gasworks, dm_harbour, dm_killbox_final, dm_stalkyard, dm_substorage a dm_watergate. Z neoficiálních kousků se tyto zatím hrají nejvíce a svojí kvalitou dosahují minimálně úrovně Lockdown a Overwatch. Problematické zbraně včetně Gravity gunu ![]() Gravity gun je ošidná zbraň. Pokud se trefíte, frag je jasný, míření s ním je ale kvůli zakrytí výhledu předmětem hodně obtížné. V úvahu je třeba brát rychlost vrženého předmětu, který nejprve letí vysokou rychlostí, ale rozhodně nemůžete doufat ve fragování protivníků na druhém konci mapy. Také zachytávání předmětů ve vzduchu nefunguje vždy správně, leckdy se i přes zdánlivě dobré načasování nepovede zachytit smrtící projektil letící vaším směrem. Pokud patříte mezi pravidelné hráče Counter-Strike, zapomeňte raději před zkoušením deathmatche zažité návyky a vraťte se pěkně stylem hraní do starých časů. Zaklekávání, střelba v krátkých dávkách, neurčité míření do okolí s ohledem na zpětný ráz zbraně – to všechno je v HL2: DM k ničemu. Daleko více záleží na udržování pohybu. Vyčkávání na místě se rovná brzké smrti, nejčastěji formou zásahu almarou nebo podobným předmětem. Stejně tak házení granátů je zcela odlišné, tady si však budou muset zvykat všichni hráči. Za ideální průpravu na HL2: DM se dá označit třeba Quake III nebo z novějších kousků Painkiller a Doom III. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Díkybohu za vychytání chyb Když jsem o HL2: DM psal před zhruba měsícem pro Level, zmiňoval jsem problémy se síťovým kódem a nepříjemně vysokým pingem. To již v současné době naštěstí opadlo, objevilo se mnoho dedikovaných serverů a ping je na stejné úrovni, jako je tomu u CS:S. Jinými slovy, u kvalitního serverů v domovském státě hráče by neměl ping stoupnout nad 40ms. Stejně tak se již neobjevuje spawn-killing, který se stával na zaplněných serverech zaručenou noční můrou. Šlo o to, že se po zabití zjevili dva nebo více hráčů na stejném bodě mapy a tím přišli všichni znovu o život. Bylo možné se takto i zacyklit, naštěstí se Valve promptně postarali o odstranění chyby. ![]()
Internetový obchod Tiscali GameShop je exkluzivním sponzorem češtiny do této hry a každý zákazník, kdo si Half-Life 2 u nás koupí, dostane překlad hry zdarma (více informací a obrázky). |
Frix | |
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |