Gunman Chronicles
zdroj: tisková zpráva

Gunman Chronicles

8. 12. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Gunman Chronicles - recenzeAutor:XentarPublikováno: 8.prosince 2000Co napsat o hře,...


Gunman Chronicles - recenze

Autor:Xentar
Publikováno: 8.prosince 2000

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co napsat o hře, která vznikala tak dlouho a tolikrát se změnila? Vezměme to od Q. Tedy od hry Quake. Původní Gunman Chronicles byl totiž vyvíjen jako přídavek právě k této hře. Ale pak se objevil fenomenální Half-life, dodnes označovaný za nejlepší 3D střílečku v singleplayeru. A vývojáři přesedlali na novou platformu a na Gunmana, jako na datadisk pro Half-Life, se tešila spousta lidí. Konečné rozhodnutí Valve bylo ale jiné, Gunman Chronicles vyjdou jako samostatný produkt, který nebude vyžadovat původní HL. A hned tu máme otázku - bude to stát za to?

 Half-Life na druhou?
Nejlépe bude asi začít příběhem. Ono se totiž ukázalo, že příběh a atmosféra jsou nejdůležitějšími složkami hratelnosti. A také to, že příběh byl hlavním důvodem pro masový úspěch Half-lifu. A nutno hned na začátku přiznat, že Gunman Chronicles nedosahují kvalit HL. Ne, nechceme tím říct, že je to špatná hra, jen příběh není, a ani snad už nemůže být příliš originální. Jednotka elitních vojáků, Gunmanů slouží ve vesmíru jako policie. Převahu si zajišťuje drtivou materiální převahou a vyspělými zbraněmi. Lidská civilizace je však ohrožována průniky mimozemšťanů, kteří používají služeb lidských přeběhlíků. Je opravdu nutné říkat vám, co je vaším úkolem? Ale abychom nezůstali jednostranní, celou hrou vás budou provázet načasované události, které ovlivní další vývoj hry. Zemětřesení, nenadálé útoky a setkaní… všeho hojnost.

K příběhu se váže též volba kostýmů a prostředí. Prostředí je hned několik, ostatně, vesmír je veliký. Začnete na malé základně, kde se krom jiného podrobíte výcviku ve zbrani, a naučíte se i pohybu a manipulaci s předměty při poplachu. Ten spustí jeden sváteční pilot, při přistávacím manévru si klidně narazí do ochranného pláště základny. Tupec.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po tomto intermezzu vás čeká už první ostrá mise. Jedna ze základen se přestala hlásit a je na vás, abyste přišli na důvod. Pri svém putování najdete spoustu zajímavých věcí včetně člověka, o kterém jste si mysleli, že je pět let pod drnem. A taky dinosaury. Hodně dinosaurů. Dinosauři jsou v kursu, i když možná, že kdyby hra vznikla o nějaký ten pátek později, byli by všude Pokémoni :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě dinosaurů uvidíte takové roztodivnosti, že se nebudete stačit divit, počet nepřátelských druhů se počítá na desítky, dost možná, že tolik roztodivných kreatur dosud v žádné hře nebylo. A ještě jeden primát určitě téhle hře patří. Na velikosti záleží! Až uvidíte některé příšerky, pochopíte proč. Dinosauří hlava větší než dveře na deset metrů dlouhém krku nebo pětimetrová obluda vrhající menší obludky, to je to pravé vzrušení ze hry.

 Upravovatelné zbraně
Ale dost možná, že ještě více se budete divit ústroji lidských jedinců na obou stranách. Na jedné cosi podobné armádním uniformám z války Jihu proti Severu a na druhé stejné širáky, ale o něco zanedbanější zjev otrhaných kovbojů. Trochu to připomene Procházkovu knihu Hvězdní honáci, ale pochybuju, že by zrovna tohle chlapci z Rewolf kousek četli. Ale buď jak buď, výzbroj je opravdu velice moderní. A zbraní se týká i největší přínos Gunman Chronicles, její jediný skutečně originální prvek. Plně upravovatelné zbraně. Nejsem si jistý, jestli se to neobjevilo už dříve, ale nejpozději ve hře Unreal Tournament byl výborně propracovaný systém zbraní, kdy některé z nich měly dva módy strelby, jeden rychlejší, druhý o něco účinnější, ale náročnější na munici a s nižší kadencí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Gunman dovádí tuto možnost o něco dál. Každá zbraň kromě nože typu Rambo umožňuje hned několik způsobů použití. Obyčejná plazmová pistolka může střílet normálně, rychle nebo kumulovaně. Rychlopalba je účinná proti rychle regenerujícím organismům. Velmi silnou explozi způsobí kumulovaná rána, která je schopná poškodit i menší robotické nepřátele. Jako nejlepší příklad poslouží tolik oblíbený raketomet. Šestnáct. Šestnáct různých způsobů střelby. Bez dalšího komentáře. Nebo ještě jeden příklad. Co byste řekli brokovnici, která zvládne vystřelit čtyři projektily naráz s naprosto minimálním rozptylem. To je maso!

Navíc se nezdá, že by vadilo, když budete střílet o něco více, než je nezbytně nutné. Můžete se plně oddat destrukci. Ač je to možná na škodu, nemůžete zabít nikoho, koho byste ve hře potřebovali, ani nemůžete střelbou zničit žádný důležitý přístroj. Škoda.

 Zajímavé levely
Jak už bylo vidět u Half-life, hra nemá žádné přesně oddělené levely, občas se sice objeví nějaká dělící animace, ale mnohem častěji vás bude čekat kraťoučké nahrávání dalších lokací jako u předchůdce Gunman Chronicles. A když už jsme u levelů, nastává chvíle pro chválu. Architektura levelů si jí rozhodně zaslouží. Ať už se jedná o „lidské struktury, které jsou sice laděny do sci-fi, ale stále vypadají lidsky, nebo o základny mimozemšťanů plné bizardních tvarů a zvláštních materiálů. A aby nebylo dost klišé, už první mise vám s dinosaury přinese něco, co velmi blízce připomíná Mayskou architekturu, včetně pastí, která jako by vypadli z Indiana Jonese.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prostory jsou navržené tak, by vás pokaždé překvapilo něco nového, a abyste museli využívat všech možností, které Gunman Chronicles poskytují, at už je to manipulace s bednami nebo plížení, všeho si užijete, až vás to bude mrzet. Obzvláště propracované jsou některé skokové sekvence. Chvíli se budete vztekat, až přijdete na to, že nápadně vyzývavé řešení nejspíš nebude to pravé. A když už nebudete vědět, jak dál, objevíte určitě nějakou zapomenutou větrací šachtu, která na vás čeká.

Také si s radostí všimnete, že kromě obvyklého povalování předmětů, jako je střelivo či lékárničky, je vše v pozdějších misích uskladněno v uzamčených zbrojnicích, což jsou takové výklenky s pancéřovanými dveřmi. Ale co je to za problém, vypáčit či rozstřílet visací zámek? A hned to jinak vypadá! Škoda jen, že to autoři nedotáhli do konce, na podlaze totiž pořád ještě něco najdete, stejně jako v amforách a dalších nádobách po cestě.

 Grafické detaily a ozvučení
Už jsme probrali skoro všechno, zbývá jen grafika a ozvučení. Grafické zpracování rozhodně nezapře společný původ se hrou Half-life, zejména v první misi je všechno trošku rozmazané, ale časem si zvyknete. Na druhou stranu je grafika velice rychlá, na průměrném stroji (Celeron 366, 128 MB RAM, TNT2) vše běhá jako po másle i v nejvyšším rozlišení (1024*768) na plné detaily. A detailů je ve hře opravdu dost. Jednotlivé kostěné destičky na hřbetě krokodýla, kořeny lián na zdech podzemních kobek nebo šipky zaseknuté ve zdi. Meziherní animace, kterých je ve hře poměrně dost, jsou v enginu hry a vůbec si nezadají se současnou špičkou. Vlastní kapitolu si zaslouží animace pohybu všech postav, i když opravdový úžas vzbudí pohyby těch největších monster. Závistí by zblednul i George Lucas.

<font s

Smarty.cz

Nejnovější články