Gumboy Tournament - recenze

19. května 2008

31. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další hra z nezávislé scény, kde hlavní postavu reprezentuje roztomilá kulička. A také další příklad, jak to obvykle dopadá, když ryze multiplayerový titul pořádně není s kým hrát.

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 31.ledna 2009
První česká recenze této hry zdroj: Tisková zpráva Verze hry: Steam/PC/česká

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Kouzlo her, v nichž hlavní postavu reprezentuje kulička, asi spočívá v jejich přímočarosti a často i v návykovosti. Z tohoto soudku je i Gumboy Tournament, který je pokračováním Gumboy Crazy Adventures se shodným konceptem, akorát že je zaměřený převážně na multiplayer. Jde tedy opět o arkádový rychlík, v němž váš vykutálený hrdina může kromě válení se i skákat a také sbírat různé bonusy. Například zrychlení, zpomalení, magnetizace, superskok a další. Ty jsou mnohdy velmi důležité pro získání dočasné převahy v klání, která vás ve výsledku může dovést k vítězství. Po internetu, lokální síti či ve split-screenu lze soupeřit v těchto čtyřech módech:

Honička - dokud držíte hvězdu, přičítají se vám body…nenechte si ji vzít.
Diamanty - sběr bodován podle barev, kdo má nejvíce bodů, vyhrává.
Závod - první v cíli je vítěz.
Získej vlajku - klasický, ale stále zábavný Capture the Flag.

Značka: hledají se hráči
Díky příjemně a detailně provedenému menu je zřízení multiplayerového klání otázkou několika vteřin. Maximální počet hráčů i s vámi je devět. Soupeřit můžete buďto s lidskými oponenty nebo je doplnit počítačem ovládanými protivníky, kteří jsou poměrně zdatní a lze u nich nastavit pět druhů obtížnosti – od nešiky po experta. Honička a závod mi připadaly lepší při čtyřech a méně hráčích, zato diamanty a získej vlajku klidně až v osmi.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

V době přípravy této recenze zel hlavní server Cinemaxu prázdnotou a to i přesto, že tou dobou zrovna plná hra vyšla na DVD příloze časopisu Score. Za den se tam objevili maximálně dva tři lidé, když jsem měl štěstí. To je asi důvod, proč hru skoro nikdo nehraje. Prostě si ji zapnete, kouknete se, jestli tam někdo je a když není, zpravidla hru zavřete. Často docházelo k lagování, kvůli kterému se někteří, hlavně zahraniční hráči, rychle odhlásili.

Nyní, více než půl roku od vydání se nic nezměnilo: server Cinemaxu je pořád prázdný. Hra nicméně nově (patch) umožňuje připojit se manuálně přes IP, takže jdou tvořit vlastní servery, které jsem ale v nabídce neviděl. Pro normální casual hráče zůstává vše při starém - zapnou multiplayer a jediné, co jim nabídne, je hra proti botům na prázdném serveru.

Pokud čirou náhodou potkáte někoho živého, kdo vydrží delší dobu hrát, nabízí Gumboy Tournament docela svižnou hratelnost. A asi ne jen kvůli tomu, že multiplayer je takový již z principu, ale možná i proto, že hra jde většinou ovládat jednou rukou, velmi snadno. Jelikož můžete hrát buďto všichni proti všem a nebo v týmech (při CTF), je to i dost variabilní.

Zábava u hry přes internet je tím větší, čím více je na scéně gumboyů. Při LAN party nebo split-screenu na sebe musíte křičet, chatování totiž není při tom rychlém tempu možné, naštěstí ale může zakladatel hry spustit pauzu pro všechny, což je milá funkce.

Mapy a prostředí
Vzezření je podobné jako v předešlém dílu, jen je přidáno pár nových efektů a drobností. Obsaženo je 20 lokací, které jsou uzpůsobeny hlavně pro multiplayer a každá z nich může být hrána v kterékoli ze čtyř soutěží. To je dobrá vlastnost, která virtuálně zvyšuje počet levelů na 80. To se hned tak neomrzí. Už vás nebaví honička? Tak si dejte sbírání diamantů, vlajku nebo závod.

Jinak bych uvítal, kdyby v základu hra obsahovala více odlišných druhů prostředí, ne pouze včelí úl, vesmír, poušť a pár dalších, vypadajících dost podobně (viz obrázky). Každé prostředí má své grafické téma a ač se zpočátku může zdát, že jde o nějaké náhodné patlaniny, tak nejde, je to svébytná grafika v surrealistickém stylu, zpracovaná (opět) ve 2D, které tomu nejlépe sedne. Co dodat k houbičkám poletujícím ve vesmíru…snad jen, že hříbky to asi nebudou ;)

Trochu jak kulečník
Všechny mapy mají něco do sebe a jsou dobře vybalancované. Většinou jsou poměrně stísněné, ale některé nabízí prostoru více než dost. Nejlepší levely se mi zdály být ty vesmírné, protože nejen že jsou rozsáhlé, ale planety mají i svou gravitaci, která na vašeho gumboye samozřejmě působí. Ta ale nemusí být pouze na obtíž, jde jí dost dobře využít také ve svůj prospěch. Fyzika je opět na 2D hru na dobré úrovni, připomínalo mi to trochu kulečník.

Nejvíce jsem si oblíbil mapu s názvem Ufonium, která je přímo jako stvořená pro CTF, ale i ostatní módy na ní jdou hrát perfektně. Je rozměrná a párkrát se mi povedlo správně se trefit mezi jakési červí díry tak, že jsem přeletěl celý level až k protivníkově vlajce.

Zvětšit K ovládání lze použít myš, klávesnici, joypad a nebo joystick. Zkoušel jsem hrát s kamarádem ve dvou ve split-screenu a nejvíce nám sedla myš, o kterou jsme se prali, ale každému může vyhovovat něco jiného. Hru pro jednoho hráče tvoří sled multiplayerových levelů a tímto způsobem mě moc hrát nebavily. Řešením je sáhnout na Steamu po cenově zvýhodněném (15 eur) balíčku Gumboy Tournament + původní Gumboy pro singleplayer.

trailer

Stáhněte si: Demo

Související články: Gumboy Crazy Adventures recenze,Novinky...

mindwarp.cz
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni.

mindwarp.cz

Zaměření ryze na multiplayer je patrné na každém kroku a i když to nelze brát za nedostatek, takovéto hry stojí a padají na tom, že musí být s kým hrát. Pokud někoho takového najdete, jde o svižnou zábavu a nebýt občasného lagování a podivné hudby, bylo by to mnohem lepší, stejně jako při existenci více druhů prostředí.