Autor: Marek Beniač Publikováno: 25.července 2006 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ačkoliv byla řeč i o vozech do terénu, závodění v GTI Racing se odehrává především na silnicích. Znovu tu máme několik lokací, jenž jsou díky Chrome enginu ztvárněny jako plastický výřez mapy. Na ploše o rozloze pár desítek kilometrů čtverečních je vymodelována krajinka, plná kopců, lesů, vesniček, řek a železnic. Tento „kus země“ je protkán hustou sítí silnic, včetně mostů a různých přivaděčů, díky čemuž mohli designéři navrhnout desítky různorodých tratí. Variabilita možná není tak vysoká jako u Xpand Rally, vozy přesto okusí kromě kvalitního asfaltu i lehčí terén. Na řadě míst se silnice opravuje (to víte, léto) takže občas narazíte na objížďku po polní cestě. Tu a tam zařadili malou terénní pasáž dokonce sami tam pořadatelé. Někdy se jede mezi kamennými italskými památkami, jindy třeba kousek lesem – to když cestu blokuje převrácený kamion. Procentuálně bych to viděl přibližně na 80% silnic, zbytek povrchu tvoří bláto a šotolina. Našlo by se ale i pár výjimek, určených právě pro terénní speciály. Zvlášť v americkém Texasu dominuje poušť a kaňon, pod koly proto většinou šustí písek a suchá tráva. Nejlepší povrch zde reprezentuje asi staré nepoužívané letiště, s betonovou ranvejí. Pravým opakem je potom britský závodní okruh (bezejmenný, zapomeňte na Silverstone) s parádním asfaltem, s únikovými zónami a tribunami v okolí. Při závodění navštívíte také Bavorsko, italskou Sicílii a Francii. V naprosté většině jde vždy o lokace na venkově, s tradiční scenérii. V Itálii se jede na břehu moře, Francie láká malebnými vesničkami s řadou mostů a řek, Německu trochu nečekaně dominuje atomová elektrárna. Únik z přírody a málem městkou lokaci pak zařizuje britský Dover, s kontejnery a přístavními jeřáby, jelikož je k němu „přilepena“ industriální a rezidenční zóna, s obytnými domy Hlavní menu, jakožto i nabídka herních módů, připomíná (zcela nečekaně) Xpand Rally No připomíná, ono vlastně zůstalo skoro všechno při starém. Na začátek patrně vynecháte volbu Jeden závod (odemčeno je sotva pár aut a tratí) a prozatím odložíte i Síťovou hru, skýtající klání po LAN a internetu. Zbývá tak kariéra, zde pojmenovaná jako Série závodů. Název je to docela trefný, protože nic jako příběh ani hlavní postava tady není a v jádru jde skutečně spíše o seriál jednotlivých závodů. Seriál (mno spíš přímka) závodů v GTI Racing sestává z 72 klání. S postupem času samozřejmě narůstá obtížnost a proměnou prochází také vozový park. Zakoupený vůz postupně sílí - díky pořizovaným upgradům - přesto přijde okamžik, kdy je nutno koupit auto nové (další šampionát je vypsán pro vyšší třídu) a začít vlastně od začátku. Tohle byl u Xpand Rally kámen úrazu, způsobený nedostatkem financí. Naštěstí došlo k několika inovacím a kromě peněžních výher tentokrát hráč mnohem častěji inkasuje za vítězství přímo nový vůz. Také náklady na opravy poškozených dílů jsou drobet sníženy, finanční situace proto není tak tíživá, jako dřív. Pocit frustrace přesto zůstává. Co je platná výše konta, když nutnost neustálého opakování určitých závodů přetrvala? Můžete se snažit sebevíc, ale pak přijde jedna chybička v posledním kole, pád „až“ na třetí místo… a jede se znova :( Velké změny se nekonají ani v případě herních módů. Rallye závodění sice nahradily silnice, v základu však zůstalo vše při starém. Startovní pole u GTI Racing je vždy čtyřčlenné a trať vždy tvoří okruh (až na pár pověstných výjimek) s několika checkpointy. Vzhledem k velkým vzdálenostem si jízdu opravdu užijete, v průměru trvá jeden závod tak 5-6 minut. Trochu se jen vytratila ona volnost z Xpand Rally, kdy stačilo projíždět checkpointy v daném pořadí a cestu volit podle svého. Tady není moc kam uhnout a když už by se našla možnost zkrátit si trochu cestu, hra si vše pohlídá a nějakých 10-15 metrů od silnice nastane automatický reset a teleportace zpět na asfalt. Tohle platí především pro takzvaný Normální závod. Z normy opravdu nevybočuje ;) a po několika okruzích a správném projíždění kontrol známe vítěze. Svobodu z volného ježdění krajinou zprostředkuje Terénní závod. I ten se od dob Xpand Rally nezměnil, uhání se rovnou za nosem, cestou-necestou, polem-nepolem. Checkpointy jsou tentokrát rozesety volně po mapě, v podobě obřích světelných sloupů na způsob Midnight Clubu II. Smutným faktem bohužel zůstává, že tahle varianta hry jako jediná využívá bezbariérovosti trojrozměrné krajiny, ve které lze zajet kam jen si zamanete. Zoufal jsem nad tím už posledně a je to tu znovu – nevyužitá šance. Pro GTI Racing sice tvůrci vymysleli (no spíš okopírovali) pár dalších herních módů, možnosti Chrome enginu však nevyužívá žádný. Závod dragsterů samozřejmě není nic jiného, než sprint dvojice vozů na krátkou vzdálenost. Něco podobného měla již Xpand Rally, zdejší varianta je však nejblíže sérii Need for Speed. Přímý rovný úsek, nutnost přesně a hlavně ručně řadit, pohled jen z kokpitu. Více asi netřeba dodávat. Paradoxem je, ze v GTI Racing lze při dragu i zatáčet. (narážka na NFS) Tedy ne že by to k něčemu bylo, ale jde to. Křížit dráhu jsem zkoušel, avšak nikdo (soupeř ani pořadatel) nic nenamítal ;) Škola smyku – i tady český překlad říká v podstatě vše, tohle klání je o divokých smycích. Vzpomněli jste si na Undergroundy? Inu pálí vám to. Stranou britského závodního okruhu je kromě placu pro drag race postavena i klikatá dráha, po které se jezdí dveřmi napřed. Čím delší, hezčí a lepší smyk předvedete, tím více body bude ohodnocen. Chce to jen nekolidovat s bariérou. Jedna zvláštnost by tu přeci jen byla – závod jedou NAJEDNOU všechna čtyři auta. Zdá se vám to šílené? Zase jste to trefili, na úzké trati je málo místa a smyk je započítán coby neúspěšný i po kontaktu se soupeřem. Uff… já na začátku vždy všem trochu poodjel, což je ostatně asi jediné možné řešení. Závod podle pravidel – zde pro změnu překlad spíše mate, pravidla mají snad všechny závody, ne? Tady jsou ale opravdu speciální. Jede se ve městě – tedy skoro (již zmiňovaný Dover s několika uličkami) a znovu se hledají svítící barevné sloupy. Kdo zvládne projet všechny v daném limitu, vyhrál. Snahu řidiče ovšem kazí neposlušní chodci, kteří mu vbíhají do cesty. Nejedná se zrovna o Carmageddon – chodce simulují kreslené figuríny – ale když někoho přejedete, ze zbývajícího časového limitu se odečte pár vteřinek. Podivná zábava. Tuning Už je to trapné, ale tuning sestává (opět tak jako v Xpand Rally) z postupného nakupování nových součástek, v několika kategoriích. Svému vozu můžete dopřát lepší převodovku, spojku, závěsy a odpružení, sportovní brzdy, pneumatiky… Limitováni jste pouze finančně a pořídit lze jakkoliv dobré vylepšení – když na něj máte. Nové díly samozřejmě mají vliv na jízdní vlastnosti, takže tuhý sportovní podvozek a nové široké pneumatiky, oceníte hned v dalším závodě. Kdo se nerad pachtí s nakupováním jednotlivých součástek, ocení možná novinku – balíčky a kity, jenž obstarají všechno za něj. Za patřičnou sumu tak dostanete vyvážený závodní package, patrně pečlivě připravený panem odborníkem. Nově lze vylepšit také vzhled vozu. Co bylo u rallye speciálů zbytečné, nabízí GTI Racing v plné parádě. Přítlačná křídla, tvarované nárazníky, plastové prahy, chromované koncovky výfuku, lité disky kol… Podobnost s NFS jistě není náhodná. Tím spíš, že i tuning zasáhly licence - nakupují se reálné díly věhlasných značek. BBS, Bilstein, Brembo, Eibach, Koenig, Recaro, Remus, Zender… mohl bych pokračovat ještě dlouho. Podivná fyzika Chování aut v GTI Racing je kapitola sama pro sebe. Tuhle pasáž nelze přejít hláškou „je to arkáda“ ale souhlasit nemohu ani s tvrzeními na krabici, jenž hlásající cosi o „realistickém modelu jízdy“ a „autentické simulaci fyziky chování vozů“. Auta se tu nevznáší lehce nad silnicí jako v sérii Colin McRae Rally, zároveň to není ani „plavání“ typické pro poslední díly Need for Speed. Fyzika v podání Techladu si zkrátka zaslouží svou vlastní kategorii. ;) Zdejší vozy například neznají termín nedotáčivost. Přední náprava vždy perfektně drží stopu, naopak zadní kola ochotně ztrácejí kontakt s vozovkou a posílají vůz do smyku. Ať jedete padesát nebo stopadesát, efektní smyk při průjezdu zatáčkou vykouzlíte vždycky. Porovnávat jízdu podle pohonu je rovněž zbytečné, přední náhon, zadní náhon, pohon 4x4… tahle auta jezdí všechna stejně. A všechna zatáčejí podle středové osy. A jejich hmotnost je ve srovnání s reálem zhruba poloviční. A… nečetli jste tohle už někde? Naprosto stejné připomínky jsem totiž měl při recenzování Xpand Rally. Co dodat, snad jen že chování aut v GTI Racing dokáže zážitek z jízdy pěkně otrávit. Nejhorší je znovu začátek, kdy jsou vozy oproštěny od jakýchkoliv vylepšení. Po nákupu lepších tlumičů, pružin, brzd, pneumatik… zkrátka po nákupu VŠEHO co jen koupit lze se dojem z jízdy zlepší, přesto pocit „řídím auto“ se jaksi nedostaví. Nemám nic proti arkádám, ale musí být zábavné. Tohle není ani kočka, ani pes a v podstatě jde jen o to přetrpět závod a doklouzat se nějak do cíle. O fyzikálních zákonech přitom v Techlandu zjevně něco ví. Kolize vozu s objekty v nejbližším okolí tratě vypadají realisticky a všemožné kužely, cedule, patníky a dopravní značky po zásahu pěkně poletují vzduchem. Na některých místech dokonce tvůrci rozeseli po silnici řadu překážek, jenž jdou srazit či poškodit. Jsem ještě omámený z FlatOutu 2, nebo se tu opravdu někdo lehce inspiroval dílem od Bugbearu? Žádné demolice se pravda nekonají, ale všechno to dopravní značení a kužely kvůli objížďkám, si přímo říkají o smetení do příkopu. Řeklo by se drobnost, ovšem co by jiné hry (zdravíme Colina a jeho balíky slámy z betonu) daly za dynamické a interaktivní okolí. Obvyklý grafický engine Hru pohání samozřejmě technologie Chrome (mluvíme přeci o Techlandu) která své nesporné kvality předvedla již několikrát. Ať už šlo o stejnojmennou střílečku (a její pokračování) nebo o Xpand Rally, vždy bylo třeba ocenit vizuální zpracování, s množstvím detailů a dalekým výhledem, bez tradičního mlžného oparu. GTI Racing jede ve stejných kolejích, což znamená detailní auta v pěkné, leč poněkud strohé krajině. Objektů kolem silnice je sice relativně dost a všechny jsou trojrozměrné (žádné kulisy jako jinde) celek ale působí opuštěně – a několik mávajících diváků to nezachrání. další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Díky výtečnému nasvícení (denní dobu si lze navolit), stínům počítaným v reálném čase a množství efektů - od prachu za vozem, přes odlesky na kapotě, až po speciální shader featury – je výsledný dojem nicméně velmi dobrý. Přestože graficky hra vypadá jen o něco málo lépe než Xpand Rally, hardwarové nároky vzrostly podstatně. Uváděné minimum (procesor s frekvencí 1,8 GHz, 256 MB RAM a DirectX8 grafická karta s 64 MB paměti) zní doslova jako špatný vtip. Nepochybuji, že na takovém počítači půjde hra spustit, ale manuálem zmiňované karty (GeForce 3 nebo ATI Radeon 9200) zcela jistě nedokáží zajistit uspokojivý počet snímků za vteřinu. Slušné replay, ale mizerný zvuk Pochvalu zaslouží rozmístění a počet kamer. Kromě těch klasických (dvě externí, jedna na nárazníku) se nezapomnělo ani na záběr z přední kapoty a dokonce z kokpitu! Ten byl pro každý vůz vymodelován poměrně precizně, majitelé Volkswagenů se tedy mohou cítit jako doma. Replay právě skončeného závodu bývá v dnešní době často malým nadstandartem. GTI Racing ovšem opakovačky má a po vzoru Xpand Rally opět s bohatou nabídkou záběrů a obrazových filtrů. Je libo komixový nádech či snad dobový rozpraskaný černobílý film? Režiséři-amatéři asi znovu uvítají též přímý export do AVI souborů. Pokud na zpracování něco drhne, je to ozvučení. Zvukové efekty jsou řekněme v normě, i když jich – co do počtu - není zrovna mnoho. Podivný skřípot, ozývající se při každém kontaktu s protivníkem je nicméně nejen nerealistický, ale i značně protivný. Do pitvy motorů a debaty jestli Golf páté generace vrčí tak jak má nebo jestli je bublání New Beetlu autentické, se raději pouštět nebudu. ;) Stejně bychom asi došli k závěru, že zvukaři patrně neběhali s mikrofony od auta k autu. Ale co, je to jen závodní hra. Hodnocení „docela bída“ však putuje na adresu hudebního doprovodu. O tom, že vhodný výběr soundtracku mnohdy dokáže vylepšit atmosféru a zážitek ze závodů, netřeba pochybovat. Kdo hrál oba FlatOuty či kterýkoliv Need for Speed, ví o tom své. Nezáživné instrumentální elektronické skladby z GTI Racing ale nabádají k jedinému - k rychlému nalezení položky „music off“ v menu. Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Xpand Rally recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |