GTI Racing - recenze české verze
5/10
zdroj: Archiv

GTI Racing - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 7. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Závodní hra opatřená licencí automobilky Volkswagen a tak trochu blízký příbuzný starší Xpand Rally. Takový je aktuální titul od polského Techlandu, jehož virtuální evoluci legendárních Golfů rozebírá první česká recenze.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 25.července 2006
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 2 týdny

Zvětšit zdroj: Archiv
Asi nebudu sám, kdo už z prvních zveřejněných informací a obrázků nabyl dojmu, že závodní titul GTI Racing bude hodně blízkým příbuzným dva roky staré Xpand Rally. Tuhle domněnku nakonec záhy potvrdil i trailer, jenž rozhodně nezapřel rukopis Techlandu, ani použitý Chrome engine. Jak se jeví finální hra (prodávaná u nás mimochodem v kompletně lokalizované verzi za výhodnou cenu) se dozvíte v naší první české recenzi. Neustálé odkazy a srovnání s Xpand Rally, nicméně leccos naznačují.

Samé Volkswageny
Už původní název hry (Volkswagen Golf Racer) prozrazoval, s jakými vozy se setkáme. Díky přejmenování na GTI Racing sice došlo k drobným úpravám, nicméně oficiální licence automobilky Volkswagen zůstala. Obsah virtuálních garáží a prodejen, naplňuje proto i nadále s drtivou převahou legendární Golf, všech pěti generací. V nabídce jsou klasické modely, stejně jako GTI, cabrio či rallye verze. Dále tu je neméně slavný Volkswagen Beetle a znovu hned v několika provedeních. Je libo „veterána“ z roku 1984, modely Fusca, Bolide nebo snad dáte přednost typu Baja Bug? Chybět nemůže ani staro-nový New Beetle, znovu v tovární, terénní (Dune) a sportovní (RSI) verzi. Budoucnost značky VW potom prezentuje Concept T a rychlé kupé W12.

Dohromady se můžete těšit na zhruba pětadvacet aut, včetně minibusu, který jsem však pro ostrý závod nepoužil. Vozový park je rozdělen do osmi skupin, řekněme dle data výroby, obsahu motoru a výkonu. Pestrá směs strojů na startovním roštu ovšem předesílá vcelku pochopitelný fakt – výkon aut je uzpůsoben větší soutěživosti. Nebuďte proto překvapení, že stařičký Brouk dokáže držet krok s Golfem třetí generace. Nakonec známe to třeba z Most Wanted, kde Fiat Punto směle soupeřil s vozy Lamborghini. ;) Někdo možná namítne, že tuning (i ten je součásti GTI Racing – viz dále) dokáže divy, přesto realita je v téhle hře asi na dovolené. Automatická nebo sekvenční převodovka (lze navolit) namontovaná i veteránům… tohle předpokládám už nikoho nešokuje.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Lokality
Ačkoliv byla řeč i o vozech do terénu, závodění v GTI Racing se odehrává především na silnicích. Znovu tu máme několik lokací, jenž jsou díky Chrome enginu ztvárněny jako plastický výřez mapy. Na ploše o rozloze pár desítek kilometrů čtverečních je vymodelována krajinka, plná kopců, lesů, vesniček, řek a železnic. Tento „kus země“ je protkán hustou sítí silnic, včetně mostů a různých přivaděčů, díky čemuž mohli designéři navrhnout desítky různorodých tratí. Variabilita možná není tak vysoká jako u Xpand Rally, vozy přesto okusí kromě kvalitního asfaltu i lehčí terén. Na řadě míst se silnice opravuje (to víte, léto) takže občas narazíte na objížďku po polní cestě. Tu a tam zařadili malou terénní pasáž dokonce sami tam pořadatelé. Někdy se jede mezi kamennými italskými památkami, jindy třeba kousek lesem – to když cestu blokuje převrácený kamion.

Zvětšit zdroj: Archiv Procentuálně bych to viděl přibližně na 80% silnic, zbytek povrchu tvoří bláto a šotolina. Našlo by se ale i pár výjimek, určených právě pro terénní speciály. Zvlášť v americkém Texasu dominuje poušť a kaňon, pod koly proto většinou šustí písek a suchá tráva. Nejlepší povrch zde reprezentuje asi staré nepoužívané letiště, s betonovou ranvejí. Pravým opakem je potom britský závodní okruh (bezejmenný, zapomeňte na Silverstone) s parádním asfaltem, s únikovými zónami a tribunami v okolí. Při závodění navštívíte také Bavorsko, italskou Sicílii a Francii. V naprosté většině jde vždy o lokace na venkově, s tradiční scenérii. V Itálii se jede na břehu moře, Francie láká malebnými vesničkami s řadou mostů a řek, Německu trochu nečekaně dominuje atomová elektrárna. Únik z přírody a málem městkou lokaci pak zařizuje britský Dover, s kontejnery a přístavními jeřáby, jelikož je k němu „přilepena“ industriální a rezidenční zóna, s obytnými domy

 Lineární postup hrou
Hlavní menu, jakožto i nabídka herních módů, připomíná (zcela nečekaně) Xpand Rally No připomíná, ono vlastně zůstalo skoro všechno při starém. Na začátek patrně vynecháte volbu Jeden závod (odemčeno je sotva pár aut a tratí) a prozatím odložíte i Síťovou hru, skýtající klání po LAN a internetu. Zbývá tak kariéra, zde pojmenovaná jako Série závodů. Název je to docela trefný, protože nic jako příběh ani hlavní postava tady není a v jádru jde skutečně spíše o seriál jednotlivých závodů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Systém hry je naneštěstí naprosto totožný s Xpand Rally. Kdo ji hrál nebo alespoň četl naši recenzi, shledal patrně stejný nedostatek – přísnou linearitu. Ptáte se, jak to probíhá? Hráč je na úvod vybaven menším finančním obnosem, za který si pořídí svůj první vůz. Shodou náhod jde o třídu, pro kterou je vypsán zahajovací mini-šampionát (soutěže sestávají vždy ze tří-čtyř závodů). K jeho úspěšnému dokončení, je však nutno(!) dojet ve všech jeho závodech na první nebo druhé pozici. Pouze v takovém případě dostanete pozvánku dál a pohnete se z místa. Zpočátku to možná ještě jde, posléze ale přituhne a nastane fáze při které budete neustále dokola opakovat 2-3 závody, ve snaze získat zlato či stříbro, nutné k postupu.

Zvětšit zdroj: Archiv Seriál (mno spíš přímka) závodů v GTI Racing sestává z 72 klání. S postupem času samozřejmě narůstá obtížnost a proměnou prochází také vozový park. Zakoupený vůz postupně sílí - díky pořizovaným upgradům - přesto přijde okamžik, kdy je nutno koupit auto nové (další šampionát je vypsán pro vyšší třídu) a začít vlastně od začátku. Tohle byl u Xpand Rally kámen úrazu, způsobený nedostatkem financí. Naštěstí došlo k několika inovacím a kromě peněžních výher tentokrát hráč mnohem častěji inkasuje za vítězství přímo nový vůz. Také náklady na opravy poškozených dílů jsou drobet sníženy, finanční situace proto není tak tíživá, jako dřív. Pocit frustrace přesto zůstává. Co je platná výše konta, když nutnost neustálého opakování určitých závodů přetrvala? Můžete se snažit sebevíc, ale pak přijde jedna chybička v posledním kole, pád „až“ na třetí místo… a jede se znova :(

 Herní módy
Velké změny se nekonají ani v případě herních módů. Rallye závodění sice nahradily silnice, v základu však zůstalo vše při starém. Startovní pole u GTI Racing je vždy čtyřčlenné a trať vždy tvoří okruh (až na pár pověstných výjimek) s několika checkpointy. Vzhledem k velkým vzdálenostem si jízdu opravdu užijete, v průměru trvá jeden závod tak 5-6 minut. Trochu se jen vytratila ona volnost z Xpand Rally, kdy stačilo projíždět checkpointy v daném pořadí a cestu volit podle svého. Tady není moc kam uhnout a když už by se našla možnost zkrátit si trochu cestu, hra si vše pohlídá a nějakých 10-15 metrů od silnice nastane automatický reset a teleportace zpět na asfalt.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Tohle platí především pro takzvaný Normální závod. Z normy opravdu nevybočuje ;) a po několika okruzích a správném projíždění kontrol známe vítěze. Svobodu z volného ježdění krajinou zprostředkuje Terénní závod. I ten se od dob Xpand Rally nezměnil, uhání se rovnou za nosem, cestou-necestou, polem-nepolem. Checkpointy jsou tentokrát rozesety volně po mapě, v podobě obřích světelných sloupů na způsob Midnight Clubu II. Smutným faktem bohužel zůstává, že tahle varianta hry jako jediná využívá bezbariérovosti trojrozměrné krajiny, ve které lze zajet kam jen si zamanete. Zoufal jsem nad tím už posledně a je to tu znovu – nevyužitá šance. Pro GTI Racing sice tvůrci vymysleli (no spíš okopírovali) pár dalších herních módů, možnosti Chrome enginu však nevyužívá žádný.

Zvětšit zdroj: Archiv Závod dragsterů
samozřejmě není nic jiného, než sprint dvojice vozů na krátkou vzdálenost. Něco podobného měla již Xpand Rally, zdejší varianta je však nejblíže sérii Need for Speed. Přímý rovný úsek, nutnost přesně a hlavně ručně řadit, pohled jen z kokpitu. Více asi netřeba dodávat. Paradoxem je, ze v GTI Racing lze při dragu i zatáčet. (narážka na NFS) Tedy ne že by to k něčemu bylo, ale jde to. Křížit dráhu jsem zkoušel, avšak nikdo (soupeř ani pořadatel) nic nenamítal ;)

Škola smyku
– i tady český překlad říká v podstatě vše, tohle klání je o divokých smycích. Vzpomněli jste si na Undergroundy? Inu pálí vám to. Stranou britského závodního okruhu je kromě placu pro drag race postavena i klikatá dráha, po které se jezdí dveřmi napřed. Čím delší, hezčí a lepší smyk předvedete, tím více body bude ohodnocen. Chce to jen nekolidovat s bariérou. Jedna zvláštnost by tu přeci jen byla – závod jedou NAJEDNOU všechna čtyři auta. Zdá se vám to šílené? Zase jste to trefili, na úzké trati je málo místa a smyk je započítán coby neúspěšný i po kontaktu se soupeřem. Uff… já na začátku vždy všem trochu poodjel, což je ostatně asi jediné možné řešení.

Závod podle pravidel
– zde pro změnu překlad spíše mate, pravidla mají snad všechny závody, ne? Tady jsou ale opravdu speciální. Jede se ve městě – tedy skoro (již zmiňovaný Dover s několika uličkami) a znovu se hledají svítící barevné sloupy. Kdo zvládne projet všechny v daném limitu, vyhrál. Snahu řidiče ovšem kazí neposlušní chodci, kteří mu vbíhají do cesty. Nejedná se zrovna o Carmageddon – chodce simulují kreslené figuríny – ale když někoho přejedete, ze zbývajícího časového limitu se odečte pár vteřinek. Podivná zábava.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Tuning
Už je to trapné, ale tuning sestává (opět tak jako v Xpand Rally) z postupného nakupování nových součástek, v několika kategoriích. Svému vozu můžete dopřát lepší převodovku, spojku, závěsy a odpružení, sportovní brzdy, pneumatiky… Limitováni jste pouze finančně a pořídit lze jakkoliv dobré vylepšení – když na něj máte. Nové díly samozřejmě mají vliv na jízdní vlastnosti, takže tuhý sportovní podvozek a nové široké pneumatiky, oceníte hned v dalším závodě. Kdo se nerad pachtí s nakupováním jednotlivých součástek, ocení možná novinku – balíčky a kity, jenž obstarají všechno za něj. Za patřičnou sumu tak dostanete vyvážený závodní package, patrně pečlivě připravený panem odborníkem.
Zvětšit zdroj: Archiv
Nově lze vylepšit také vzhled vozu. Co bylo u rallye speciálů zbytečné, nabízí GTI Racing v plné parádě. Přítlačná křídla, tvarované nárazníky, plastové prahy, chromované koncovky výfuku, lité disky kol… Podobnost s NFS jistě není náhodná. Tím spíš, že i tuning zasáhly licence - nakupují se reálné díly věhlasných značek. BBS, Bilstein, Brembo, Eibach, Koenig, Recaro, Remus, Zender… mohl bych pokračovat ještě dlouho.

 Podivná fyzika
Chování aut v GTI Racing je kapitola sama pro sebe. Tuhle pasáž nelze přejít hláškou „je to arkáda“ ale souhlasit nemohu ani s tvrzeními na krabici, jenž hlásající cosi o „realistickém modelu jízdy“ a „autentické simulaci fyziky chování vozů“. Auta se tu nevznáší lehce nad silnicí jako v sérii Colin McRae Rally, zároveň to není ani „plavání“ typické pro poslední díly Need for Speed. Fyzika v podání Techladu si zkrátka zaslouží svou vlastní kategorii. ;) Zdejší vozy například neznají termín nedotáčivost. Přední náprava vždy perfektně drží stopu, naopak zadní kola ochotně ztrácejí kontakt s vozovkou a posílají vůz do smyku. Ať jedete padesát nebo stopadesát, efektní smyk při průjezdu zatáčkou vykouzlíte vždycky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Porovnávat jízdu podle pohonu je rovněž zbytečné, přední náhon, zadní náhon, pohon 4x4… tahle auta jezdí všechna stejně. A všechna zatáčejí podle středové osy. A jejich hmotnost je ve srovnání s reálem zhruba poloviční. A… nečetli jste tohle už někde? Naprosto stejné připomínky jsem totiž měl při recenzování Xpand Rally. Co dodat, snad jen že chování aut v GTI Racing dokáže zážitek z jízdy pěkně otrávit. Nejhorší je znovu začátek, kdy jsou vozy oproštěny od jakýchkoliv vylepšení. Po nákupu lepších tlumičů, pružin, brzd, pneumatik… zkrátka po nákupu VŠEHO co jen koupit lze se dojem z jízdy zlepší, přesto pocit „řídím auto“ se jaksi nedostaví. Nemám nic proti arkádám, ale musí být zábavné. Tohle není ani kočka, ani pes a v podstatě jde jen o to přetrpět závod a doklouzat se nějak do cíle.

Zvětšit zdroj: Archiv O fyzikálních zákonech přitom v Techlandu zjevně něco ví. Kolize vozu s objekty v nejbližším okolí tratě vypadají realisticky a všemožné kužely, cedule, patníky a dopravní značky po zásahu pěkně poletují vzduchem. Na některých místech dokonce tvůrci rozeseli po silnici řadu překážek, jenž jdou srazit či poškodit. Jsem ještě omámený z FlatOutu 2, nebo se tu opravdu někdo lehce inspiroval dílem od Bugbearu? Žádné demolice se pravda nekonají, ale všechno to dopravní značení a kužely kvůli objížďkám, si přímo říkají o smetení do příkopu. Řeklo by se drobnost, ovšem co by jiné hry (zdravíme Colina a jeho balíky slámy z betonu) daly za dynamické a interaktivní okolí.

 Obvyklý grafický engine
Hru pohání samozřejmě technologie Chrome (mluvíme přeci o Techlandu) která své nesporné kvality předvedla již několikrát. Ať už šlo o stejnojmennou střílečku (a její pokračování) nebo o Xpand Rally, vždy bylo třeba ocenit vizuální zpracování, s množstvím detailů a dalekým výhledem, bez tradičního mlžného oparu. GTI Racing jede ve stejných kolejích, což znamená detailní auta v pěkné, leč poněkud strohé krajině. Objektů kolem silnice je sice relativně dost a všechny jsou trojrozměrné (žádné kulisy jako jinde) celek ale působí opuštěně – a několik mávajících diváků to nezachrání.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Díky výtečnému nasvícení (denní dobu si lze navolit), stínům počítaným v reálném čase a množství efektů - od prachu za vozem, přes odlesky na kapotě, až po speciální shader featury – je výsledný dojem nicméně velmi dobrý. Přestože graficky hra vypadá jen o něco málo lépe než Xpand Rally, hardwarové nároky vzrostly podstatně. Uváděné minimum (procesor s frekvencí 1,8 GHz, 256 MB RAM a DirectX8 grafická karta s 64 MB paměti) zní doslova jako špatný vtip. Nepochybuji, že na takovém počítači půjde hra spustit, ale manuálem zmiňované karty (GeForce 3 nebo ATI Radeon 9200) zcela jistě nedokáží zajistit uspokojivý počet snímků za vteřinu.

 Slušné replay, ale mizerný zvuk
Pochvalu zaslouží rozmístění a počet kamer. Kromě těch klasických (dvě externí, jedna na nárazníku) se nezapomnělo ani na záběr z přední kapoty a dokonce z kokpitu! Ten byl pro každý vůz vymodelován poměrně precizně, majitelé Volkswagenů se tedy mohou cítit jako doma. Replay právě skončeného závodu bývá v dnešní době často malým nadstandartem. GTI Racing ovšem opakovačky má a po vzoru Xpand Rally opět s bohatou nabídkou záběrů a obrazových filtrů. Je libo komixový nádech či snad dobový rozpraskaný černobílý film? Režiséři-amatéři asi znovu uvítají též přímý export do AVI souborů.

Zvětšit zdroj: Archiv Pokud na zpracování něco drhne, je to ozvučení. Zvukové efekty jsou řekněme v normě, i když jich – co do počtu - není zrovna mnoho. Podivný skřípot, ozývající se při každém kontaktu s protivníkem je nicméně nejen nerealistický, ale i značně protivný. Do pitvy motorů a debaty jestli Golf páté generace vrčí tak jak má nebo jestli je bublání New Beetlu autentické, se raději pouštět nebudu. ;) Stejně bychom asi došli k závěru, že zvukaři patrně neběhali s mikrofony od auta k autu. Ale co, je to jen závodní hra. Hodnocení „docela bída“ však putuje na adresu hudebního doprovodu. O tom, že vhodný výběr soundtracku mnohdy dokáže vylepšit atmosféru a zážitek ze závodů, netřeba pochybovat. Kdo hrál oba FlatOuty či kterýkoliv Need for Speed, ví o tom své. Nezáživné instrumentální elektronické skladby z GTI Racing ale nabádají k jedinému - k rychlému nalezení položky „music off“ v menu.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Xpand Rally recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje






 
 
Marek Beniač

Verdikt:

GTI Racing působí značně nevyváženým dojmem. Ke kladům jistě patří licence automobilky Volkswagen, značkové tuning díly, zajímavě provedené tratě i pěkné vizuální zpracovaní. Hratelnost ale neuvěřitelným způsobem sráží podivné chování aut a rovněž závodění proti ne zrovna férovým (catch-up) a chytrým (AI) protivníkům není kdovíjak zábavné. Vezmu-li v potaz nešťastný systém kariéry, chybějící zranění posádky, editor tratí a umírněný model poškození (vše v porovnání s Xpand Rally), jen těžko mohu GTI Racing hodnotit pozitivně. Tahle hra připomíná spíše datadisk. Lákadlem by snad mohla být na novinku nízká cena 499,- a kompletní lokalizace (k češtině nemám zásadních připomínek), leckoho naopak asi odradí (ne)populární ochrana proti kopírování StarForce.

Nejnovější články