Autor: Marek Beniač Publikováno: 25.července 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ačkoliv byla řeč i o vozech do terénu, závodění v GTI Racing se odehrává především na silnicích. Znovu tu máme několik lokací, jenž jsou díky Chrome enginu ztvárněny jako plastický výřez mapy. Na ploše o rozloze pár desítek kilometrů čtverečních je vymodelována krajinka, plná kopců, lesů, vesniček, řek a železnic. Tento „kus země“ je protkán hustou sítí silnic, včetně mostů a různých přivaděčů, díky čemuž mohli designéři navrhnout desítky různorodých tratí. Variabilita možná není tak vysoká jako u Xpand Rally, vozy přesto okusí kromě kvalitního asfaltu i lehčí terén. Na řadě míst se silnice opravuje (to víte, léto) takže občas narazíte na objížďku po polní cestě. Tu a tam zařadili malou terénní pasáž dokonce sami tam pořadatelé. Někdy se jede mezi kamennými italskými památkami, jindy třeba kousek lesem – to když cestu blokuje převrácený kamion. ![]() Hlavní menu, jakožto i nabídka herních módů, připomíná (zcela nečekaně) Xpand Rally No připomíná, ono vlastně zůstalo skoro všechno při starém. Na začátek patrně vynecháte volbu Jeden závod (odemčeno je sotva pár aut a tratí) a prozatím odložíte i Síťovou hru, skýtající klání po LAN a internetu. Zbývá tak kariéra, zde pojmenovaná jako Série závodů. Název je to docela trefný, protože nic jako příběh ani hlavní postava tady není a v jádru jde skutečně spíše o seriál jednotlivých závodů. ![]() ![]() ![]() ![]() Velké změny se nekonají ani v případě herních módů. Rallye závodění sice nahradily silnice, v základu však zůstalo vše při starém. Startovní pole u GTI Racing je vždy čtyřčlenné a trať vždy tvoří okruh (až na pár pověstných výjimek) s několika checkpointy. Vzhledem k velkým vzdálenostem si jízdu opravdu užijete, v průměru trvá jeden závod tak 5-6 minut. Trochu se jen vytratila ona volnost z Xpand Rally, kdy stačilo projíždět checkpointy v daném pořadí a cestu volit podle svého. Tady není moc kam uhnout a když už by se našla možnost zkrátit si trochu cestu, hra si vše pohlídá a nějakých 10-15 metrů od silnice nastane automatický reset a teleportace zpět na asfalt. ![]() ![]() ![]() Tohle platí především pro takzvaný Normální závod. Z normy opravdu nevybočuje ;) a po několika okruzích a správném projíždění kontrol známe vítěze. Svobodu z volného ježdění krajinou zprostředkuje Terénní závod. I ten se od dob Xpand Rally nezměnil, uhání se rovnou za nosem, cestou-necestou, polem-nepolem. Checkpointy jsou tentokrát rozesety volně po mapě, v podobě obřích světelných sloupů na způsob Midnight Clubu II. Smutným faktem bohužel zůstává, že tahle varianta hry jako jediná využívá bezbariérovosti trojrozměrné krajiny, ve které lze zajet kam jen si zamanete. Zoufal jsem nad tím už posledně a je to tu znovu – nevyužitá šance. Pro GTI Racing sice tvůrci vymysleli (no spíš okopírovali) pár dalších herních módů, možnosti Chrome enginu však nevyužívá žádný. ![]() Škola smyku – i tady český překlad říká v podstatě vše, tohle klání je o divokých smycích. Vzpomněli jste si na Undergroundy? Inu pálí vám to. Stranou britského závodního okruhu je kromě placu pro drag race postavena i klikatá dráha, po které se jezdí dveřmi napřed. Čím delší, hezčí a lepší smyk předvedete, tím více body bude ohodnocen. Chce to jen nekolidovat s bariérou. Jedna zvláštnost by tu přeci jen byla – závod jedou NAJEDNOU všechna čtyři auta. Zdá se vám to šílené? Zase jste to trefili, na úzké trati je málo místa a smyk je započítán coby neúspěšný i po kontaktu se soupeřem. Uff… já na začátku vždy všem trochu poodjel, což je ostatně asi jediné možné řešení. Závod podle pravidel – zde pro změnu překlad spíše mate, pravidla mají snad všechny závody, ne? Tady jsou ale opravdu speciální. Jede se ve městě – tedy skoro (již zmiňovaný Dover s několika uličkami) a znovu se hledají svítící barevné sloupy. Kdo zvládne projet všechny v daném limitu, vyhrál. Snahu řidiče ovšem kazí neposlušní chodci, kteří mu vbíhají do cesty. Nejedná se zrovna o Carmageddon – chodce simulují kreslené figuríny – ale když někoho přejedete, ze zbývajícího časového limitu se odečte pár vteřinek. Podivná zábava. ![]() ![]() ![]() Tuning Už je to trapné, ale tuning sestává (opět tak jako v Xpand Rally) z postupného nakupování nových součástek, v několika kategoriích. Svému vozu můžete dopřát lepší převodovku, spojku, závěsy a odpružení, sportovní brzdy, pneumatiky… Limitováni jste pouze finančně a pořídit lze jakkoliv dobré vylepšení – když na něj máte. Nové díly samozřejmě mají vliv na jízdní vlastnosti, takže tuhý sportovní podvozek a nové široké pneumatiky, oceníte hned v dalším závodě. Kdo se nerad pachtí s nakupováním jednotlivých součástek, ocení možná novinku – balíčky a kity, jenž obstarají všechno za něj. Za patřičnou sumu tak dostanete vyvážený závodní package, patrně pečlivě připravený panem odborníkem. ![]() Nově lze vylepšit také vzhled vozu. Co bylo u rallye speciálů zbytečné, nabízí GTI Racing v plné parádě. Přítlačná křídla, tvarované nárazníky, plastové prahy, chromované koncovky výfuku, lité disky kol… Podobnost s NFS jistě není náhodná. Tím spíš, že i tuning zasáhly licence - nakupují se reálné díly věhlasných značek. BBS, Bilstein, Brembo, Eibach, Koenig, Recaro, Remus, Zender… mohl bych pokračovat ještě dlouho. Podivná fyzika Chování aut v GTI Racing je kapitola sama pro sebe. Tuhle pasáž nelze přejít hláškou „je to arkáda“ ale souhlasit nemohu ani s tvrzeními na krabici, jenž hlásající cosi o „realistickém modelu jízdy“ a „autentické simulaci fyziky chování vozů“. Auta se tu nevznáší lehce nad silnicí jako v sérii Colin McRae Rally, zároveň to není ani „plavání“ typické pro poslední díly Need for Speed. Fyzika v podání Techladu si zkrátka zaslouží svou vlastní kategorii. ;) Zdejší vozy například neznají termín nedotáčivost. Přední náprava vždy perfektně drží stopu, naopak zadní kola ochotně ztrácejí kontakt s vozovkou a posílají vůz do smyku. Ať jedete padesát nebo stopadesát, efektní smyk při průjezdu zatáčkou vykouzlíte vždycky. ![]() ![]() ![]() Porovnávat jízdu podle pohonu je rovněž zbytečné, přední náhon, zadní náhon, pohon 4x4… tahle auta jezdí všechna stejně. A všechna zatáčejí podle středové osy. A jejich hmotnost je ve srovnání s reálem zhruba poloviční. A… nečetli jste tohle už někde? Naprosto stejné připomínky jsem totiž měl při recenzování Xpand Rally. Co dodat, snad jen že chování aut v GTI Racing dokáže zážitek z jízdy pěkně otrávit. Nejhorší je znovu začátek, kdy jsou vozy oproštěny od jakýchkoliv vylepšení. Po nákupu lepších tlumičů, pružin, brzd, pneumatik… zkrátka po nákupu VŠEHO co jen koupit lze se dojem z jízdy zlepší, přesto pocit „řídím auto“ se jaksi nedostaví. Nemám nic proti arkádám, ale musí být zábavné. Tohle není ani kočka, ani pes a v podstatě jde jen o to přetrpět závod a doklouzat se nějak do cíle. ![]() Obvyklý grafický engine Hru pohání samozřejmě technologie Chrome (mluvíme přeci o Techlandu) která své nesporné kvality předvedla již několikrát. Ať už šlo o stejnojmennou střílečku (a její pokračování) nebo o Xpand Rally, vždy bylo třeba ocenit vizuální zpracování, s množstvím detailů a dalekým výhledem, bez tradičního mlžného oparu. GTI Racing jede ve stejných kolejích, což znamená detailní auta v pěkné, leč poněkud strohé krajině. Objektů kolem silnice je sice relativně dost a všechny jsou trojrozměrné (žádné kulisy jako jinde) celek ale působí opuštěně – a několik mávajících diváků to nezachrání. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Díky výtečnému nasvícení (denní dobu si lze navolit), stínům počítaným v reálném čase a množství efektů - od prachu za vozem, přes odlesky na kapotě, až po speciální shader featury – je výsledný dojem nicméně velmi dobrý. Přestože graficky hra vypadá jen o něco málo lépe než Xpand Rally, hardwarové nároky vzrostly podstatně. Uváděné minimum (procesor s frekvencí 1,8 GHz, 256 MB RAM a DirectX8 grafická karta s 64 MB paměti) zní doslova jako špatný vtip. Nepochybuji, že na takovém počítači půjde hra spustit, ale manuálem zmiňované karty (GeForce 3 nebo ATI Radeon 9200) zcela jistě nedokáží zajistit uspokojivý počet snímků za vteřinu. Slušné replay, ale mizerný zvuk Pochvalu zaslouží rozmístění a počet kamer. Kromě těch klasických (dvě externí, jedna na nárazníku) se nezapomnělo ani na záběr z přední kapoty a dokonce z kokpitu! Ten byl pro každý vůz vymodelován poměrně precizně, majitelé Volkswagenů se tedy mohou cítit jako doma. Replay právě skončeného závodu bývá v dnešní době často malým nadstandartem. GTI Racing ovšem opakovačky má a po vzoru Xpand Rally opět s bohatou nabídkou záběrů a obrazových filtrů. Je libo komixový nádech či snad dobový rozpraskaný černobílý film? Režiséři-amatéři asi znovu uvítají též přímý export do AVI souborů. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Xpand Rally recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |