zavřít

GTA: Vice City Stories - PS2 recenze

Vychází na platformách: PS2, PSP

Verdikt: Třebaže tu stále máme variabilní herní náplň zasazenou do uvěřitelného a otevřeného světa, už vás tohle hraní v zásadě ničím nepřekvapí. Je to taková příliš převařovaná kaše, která nenabízí ani zdaleka tolik co San Andreas a mnohé ingredience už chutnají všelijak, jenom ne dobře. Jako majitel PS2 tak nějak očekávám zachování vysokého standardu a minimálně pokračující evoluci. Což splňuje předchozí dobrodružství v San Andreas, k němuž se Vice City Stories bohužel nemůže ani přiblížit.

Hodnocení redakce 6/10

Jak hodnotíme

metacritic 86/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Vice City Stories spojuje s pět let starým hitem Vice City víc, než jen osmdesátá léta. Víc než jen známé lokace, slunce a palmy, potažmo fůra potíží... Narážíme bohužel na vlastní hratelnost a následek konverze z PSP.

Autor: Mart
Publikováno: 11.března 2007
První česká recenze PS2 verzeVerze hry: prodávaná/PS2/anglická
Doba recenzování: 5 dnů


V nekonečném herním seriálu nazvaném Grand Theft Auto se na trhu aktuálně objevuje předělávka původně PSP počinu Vice City Stories, který nicméně dílčím způsobem vycházel z hitu Grand Theft Auto: Vice City právě pro PS2. Jedná se o jakousi nadstavbu využívající známé prostředí a mechanismy pro další 3D dobrodružství, které si nyní můžete s o něco lepším ovládáním znovu vyzkoušet na stolní konzoli PlayStation 2 namísto handheldu. Vice City Stories (dále jen VCS) spojuje s několik let starým GTA trochu víc, než jen osmdesátá léta minulého století (okořeněná naprosto skvělými dobovými songy, co tu vyhrávají v rádiu, kde si je lze předefinovat dle nálady a preferencí). Trochu víc, než jen známé lokace s kombinací různých architektonických stylů, slunce a palmy, potažmo fůra potíží.

 Chudoba cti netratí?
Ve VCS totiž v hlavní roli vystupuje Vic Vance, bratr asi všem dobře známého Lance Vanceho, který Tommy Vercettimu z Vice City způsobil pěkné patálie. Koneckonců tenhle Lance má své místo i ve VCS, kde na něj znovu není úplné spolehnutí a nebýt Vic jeho bratr, asi bych se neudržel a poměrně záhy bych si na kvéru udělal další zářez. Na druhou stranu by se mi sem určitě nevešel, protože po vzoru všech dosud vydaných herních GTA kapitol vám bojování nejenom proti organizovanému zločinu vynese uznání u nejedné slušně zavedené pohřební služby.



Příběh VCS je tedy zasazen do známých reálií, které se nicméně oproti minulosti lehce změnily a především zmenšily, což souvisí s tím, že šlo původně o projekt pro kapesní PSP. S tím zase souvisí pohled na horší grafické ztvárnění, než je na PS2 obvyklé. Ovšem zásadnější srovnání už operuje s parametry, že hustota zdejšího provozu není nějak valná, počítaje v to korzující chodce na chodnících, a interakce je též výrazně chudší, počítaje v to i návštěvy interiérů. Jasně, destrukce a deformace zejména vozového parku je prima a nejde zdaleka jenom o laciný efekt.

Pokud nové dílko srovnáme se zatím posledním GTA: San Andreas, musíme akceptovat hned několik kvalitativních kroků zpátky, které nezachrání ani to, že se VCS prodává za sníženou cenu. Neboť za tuhle cenu dnes dostanete i San Andreas, které vám nejenom vydrží znatelné delší dobu, ale jak bylo naznačeno, je výrazně lepší. Dobře, dejme tomu, že VCS je jenom takový datadisk…

 Jako SimCity
Hlavní hrdina se záhy dostane na šikmou plochu, po níž se rozjede natolik závratným tempem, že by z toho jeden mohl dostat infarkt. Jako ten dědouš, co ho tu v jedné misi převážíte z letiště do obchodu a na cestě s časem a znepřátelenými gangy se musíte vyhýbat všem potížím s nohou přišlápnutou na plynu, jinak vašeho pasažéra čeká zástava srdce a vás tradiční opakování celé mise. Ale ještě než pokročíme tímhle směrem, musím předeslat, že příběh a věci okolo něj nejsou vůbec špatné. Vic Vance je rozhodně sympatický chasník, různorodost charakterů, s nimiž se střetne a jejich originální dabing rozhodně potěší, byť nic z toho nakonec nedosahuje vysoko jakostní prezentace San Andreas. Ale to už se patrně opakuji…

Osnova VCS je klasická - z malého raubíře a takové holky pro všechno se velice rychle, hrbolatými cestičkami plnými krve, vypracujete na skutečnou celebritu v rámci zdejšího podsvětí, na kápa velkého formátu, na muže vlastnícího spoustu nemovitostí, kde se provozuje prostituce, kšeftuje s nelegálním zbožím, kde se půjčují peníze na lichvářské úvěry, apod. Je trochu záhadou, proč s tímhle postavením musíte neustále všechno řešit sami, resp. osobně, a co tu vlastně řešíte, ale nechme to být :)

Svezete se ve velké spoustě různých aut (jejich typová rozmanitost má pochopitelně vliv na ovládání a dispozice), motorek, dostanete se i na vodu a proletíte se např. v helikoptéře. Pro častém řešení problémů pak využijete skutečně pestrý zbrojní arzenál, kde je k použití tradiční baseballová pálka, mačeta, brokovnice, různé a různě účinné automaty, granáty a výbušniny, nebo speciality typu raketomet a pušky odstřelovačky se zoomem.

Status výše naznačeného podnikání je vám díky přehledné mapě dobře znám, nicméně neočekávejte bohužel nic nadstandardního. Tahle část hraní a aktivit, z níž vám pravidelně plynou nezanedbatelné finance, je pouze lehce načrtnuta a veškerá vaše iniciativa tímhle směrem vychází především z nadité prkenice, se kterou si můžete koupit volnou, nebo spíše vámi vystřílenou nemovitost a za příslušný peníz z ní udělat třebas doupě neřesti. Vaše další snaha se pohříchu vyvíjí hlavně v tom smyslu, že své vlastnictví musíte občas bránit před eventuálními nájezdy konkurenčních gangů, což je v pozdějším čase taková otrava, že budete raději cheatovat, než se stereotypně střílet s hromadou nepřátel. Tím spíše, že model konfrontace je zcela otřesný.


Přijela pouť?
VCS pokračuje ve špatně vyjetých kolejích svých předchůdců, co se týče systému soubojů. Mám na mysli zejména ty, kdy se drží v ruce nějaká zbraň. Ve hře sice máte možnost (resp. nutnost) locknutí nejbližšího soka s následným rychlým přepínáním mezi ještě živými cíly, nicméně tenhle mechanismus má řadu hluchých míst. Předně je to už dost velká nuda, střílet se neustále podobným, pražádnou satisfakci vzbuzujícím způsobem s haldou nepříliš inteligentních protivníků, jejichž síla spočívá především v kvantitě.

Při přímém porovnání tohoto stylu soubojů s nedávno vydaným Crackdown vyhlíží VCS nikoliv jako hra nikoli o generaci nazpět, ale jako hra o několik generací pozadu! Navrch tu jsou časté chyby v zaměřování a při přepínání cílů, mezi nimiž se zbytečně objevují i civilisté, což ruku v ruce s nepřesným rozpohybováním hlavního hrdiny a pomalou kamerou, co si musíte manuálně štelovat, vzbuzuje oprávněné rozhořčení, jestli už by si v Rockstaru nechtěli vybrat to prasátko na drobné a najmout někoho, kdo tady vymyslí něco konečně trochu akceptovatelného!

Podobně lze nahlížet na únavnou povinnost úplného opakování neúspěšné mise, jakkoliv tady tvůrci sáhli po zdařilém vylepšení. V řadě případů totiž nemusíte absolvovat celé to kolečko návratu k místu zadání mise a následně k místu jejího rozjetí, což významně vylepšuje náladu! Ale zase na druhou stranu - platí to jenom někdy, za určitých okolností. A třebaže zdejší rozloha zpravidla neznamená, že byste bůhvíjak dlouhý čas trávili cestováním, nějak stále nevidím, proč bych u každého neúspěchu nemohl mít okamžitě položku (a volbu) Restart a začít rovnou s opakovaným plněním. Protože nakonec i ona výše naznačená dispozice přeskočení zbytečného cestování obrazem ve finále znamená jenom několik úplně zbytečných pohledů na loadingové obrazovky…



Devatero řemesel, desátá bída?
VCS opět sází na velice různorodou a poměrně nápaditou náplň misí, u nichž máte s postupem času na výběr, nemluvě o řadě postranních questů. Nadějete se i takových specifických úkolů, jako je svážení vozů určitých značek na k tomu vymezené stanoviště, závodění a když už jsem u těch aut, také pěkných kaskadérských kousků. K nim vede cesta skrze k tomuto účelu připravené rampy rozmístěné po městě a vaše rychlé auto, co si nejenom pro tyto účely schováváte v některé z několika garáží, jež tady k dispozici. Nemluvě o využití služeb státní správy, kde se můžete stát hasičem, policistou a také záchranářem.

Pravda, některé nepovinné vedlejší aktivity jsou značně stereotypní a koncepce poněkud únavná, ale ve většině případů z toho máte určitý, zejména finanční profit, což se může (zejména zkraje) hodit i tehdy, když vás "zabásnou chlupatý" a vy si potřebujete rychle obstarat výbavu, kterou jste měli ve svém držení před tímto pro vás nešťastným aktem. Řada misí se skládá hned z několika dílčích pasáží, jako když musíte odněkud někam dojet (opět pomůže mapa) v jednom celku a pak ještě po vlastních vystřílet do obrazu nabíhající nepřátele. Často bude proti vám čas, což osobně nemám moc rád, ale budiž…

Nespornou výhodou je fakt, že je stále co dělat a že jde o variabilní náplň, při níž máte relativně svobodnou ruku, kdy a co podniknout. Samozřejmě v rámci misí jste limitováni určitými, někdy už poněkud hloupými mantinely, a také tím, že přes veškerou snahu tvůrců vás patrně moc věcí nepřekvapí. Dojem živoucího světa je sice pěkný, ale i tady jsou určité kazy na kráse díky stupidnímu chování chodců a generování aut, které je v některých případech opravdu směšné. Zejména pravidelná pozornost konkurenčních gangů o vaši maličkost budí tenhleten kyselý úsměv, když se s přehnanou horlivostí přiženou na scénu, aby se vzápětí rozbily o blízkou zeď.



Ačkoliv je jízdní model zejména ve vašem případě povedený, u soupeřů už to poněkud hapruje a také jejich AI vyznačuje značné mezery. Což se dá bez ostychu vztáhnout na strážce pořádku, kteří bez mrknutí oka dovolí, aby se na vás vyřádila banda ozbrojených individuí, ale jen co vytáhnete zbraň, vyberou si především vaši osobu jako hlavního narušitele. S ohledem na to, že ve vašem případě jde o osobu černé pleti, možná by se hodila další žaloba na Rockstar z účelově navržené rasové nesnášenlivosti :)

Vzato kolem a dokola
Je tu všechno, co člověka v GTA baví (nebo spíš kdysi dávno bavilo) a kvůli čemu se před lety líbilo. Identické herní mechanismy a prvky, nápady a jejich provedení. Nemůžu tedy říct, že by mě povídky z Vice City vysloveně zklamaly, ale také nemohu říct, že by vás při nutném přímém porovnání se San Andreas nějak ohromily. Některé způsoby řešení problémů jsou už dnes trochu fádní a střílení se s oponenty příliš pravidelně je vysloveně frustrující.

Náladu vám může spravit časová investice do hraní, neboli může trvat desítky hodin, než to tady kompletně dokončíte, což je v poměru, kolik za tuhle hru vydáte, příjemné zjištění. Ale ani to nic nemění na mém dojmu, že v tomhle případě Rockstar vyloženě šlape vodu a zbytečně provařuje značku, která by si zasloužila lepší a větší péči. Jestli se do Grand Theft Auto IV (PS3 a X360) mohu za něco přimluvit, ocenil bych menší důraz na kvantitu nabízených možností a soustředil se více na kvalitu.


Stáhněte si: Trailer

Související články: GTA Vice City PC recenze, GTA Liberty City Stories PSP recenze, GTA San Andreas mega-recenze

Mart
editor: jd






 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.