Grand Theft Auto IV - multiplayer

Grand Theft Auto IV - multiplayer

8. 5. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Online hraní zde není jen dodatkem k singlu, naopak nabízí solidní povyražení ve velkému množství rozmanitých herních režimů. Z nich jsme si nejvíce oblíbili bitvy zlodějů s policisty a eskortní kooperativní mise.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 8.května 2008
Verze: X360/prodávaná/anglická
Doba recenzování: 5 dnů

Na první pohled se multiplayerová část GTA4 může zdát oproti obřímu singlu titěrná, přesto nabízí solidní zábavu a povyražení. A to díky velkému množství rozmanitých herních režimů. Pro dostatečnou zábavu postačují již jen dva hráči, ale hra dokáže hostit seance až pro 16 účastníků rozdělených do týmů, nebo jednajících na vlastní pěst.

Způsob vstupu do multiplayerové hry mi ihned připomněl žánrově odlišné hry Burnout: Paradise, nebo Test Drive: Unlimited. Je to tím, že shodně i v GTA4 přecházíte do klání více hráčů přímo ze singlu, tedy konkrétně skrze položku v Nikově mobilu, což ale není vždy pohodlné. Hra se ale sama před opuštěním singlu neuloží, takže pokud dostanete pozvánku např. uprostřed rozdělané mise, musíte se nejdříve vrátit domů a hru ručně uložit, nebo se po skončení multiplayeru vrátíte na úplný začátek dříve načaté práce.

Niko si vzal dovolenou
V multiplayeru nelze za Nika vůbec hrát, což je logické, protože byste také mohli ve hře potkat své vlastní dvojče. Místo toho si svému vkusu přizpůsobíte novou postavu mužského i ženského pohlaví. Editor ale neoplývá nijak širokými možnostmi a tak se musíte pro začátek spokojit pouze s několika málo obličeji a kusy oblečení. Komu by i těch pár minutek tvorby připadalo zbytečné, je k dispozici náhodný generátor postavy. Když máte svůj charakter vytvořený, ještě před hraním si můžete střihnout stručný interaktivní tutoriál, který vám názorně předvede, jak probíhají přestřelky a co je na bojišti důležité pro vaše přežití.

Důležité je zejména rozmístění zbraní, zdraví a brnění v každé mapě, které je v případě posledních dvou předmětů vždy stejné. Pokud si tak zapamatujete jejich umístění (radar je také ukazuje), ve hře vám to může velice pomoci. Všechny multiplayerové módy jsou pak tradičně rozděleny do hráčských a hodnocených zápasů.

GTA4 totiž obsahuje povyšování postav v rámci desítky stupínků, přičemž váš postup je závislý na množství vydělaných peněz v hodnocených zápasech. Navíc jsou k dispozici obvyklé online žebříčky, své vlastní mají i hráčské seance. Do hodnocených zápasů nemůžete pozvat své kamarády, ale za vydělané peníze se vám alespoň postupně odemyká nové oblečení a obličeje do editoru postavy. GTA4 obsahuje celkem 14 multiplayerových módů, přičemž 3 jsou kooperativní pro menší počet 2-4 připojených hráčů, zbytek patří rozmanitým kompetitivním zápasům až pro zmíněných 16 účastníků.

Podle pravidel i bez nich
Nejjednodušší variantou je prostý Free Mode (1-16 hráčů) určený pro zevlování po městě s partičkou živých hráčů, kdy neexistují žádná pravidla, ale ani odměny. Free Mode je jediný režim multiplayeru, který je možné hrát v osamocení stejně jako singl, mód se spustí i bez dalších hráčů v lobby. Jeho zaměření je ale i přesto konkrétní. Výborně se totiž hodí na prozkoumávání celého města, protože Liberty City je celé přístupné a dobře se v tomto režimu také střílejí holuby (obdoba balíčků v GTA3). Pokud odoláte publikovaným mapám s tajnými lokacemi jako já, vyzkoušel jsem další způsob hledání, kdy jsme s partou přátel vytvořili improvizovanou rojnici a pročesali takto vybraný okrsek za současného střílení do všetečných policistů.

Tradičními režimy, které dobře znáte, jsou klasický Deathmatch (2-16 hráčů) a Team Deathmatch (3-16 hráčů). I zde je možné podrobně nastavit charakteristiky zápasu včetně času, nebo peněžního stropu, po jehož dosažení prvním hráčem hra končí. Dále může zakládající povolovat a zakazovat různé zbraně, aktivovat přítomnost policie, volit hustotu provozu i chodců, nebo denní dobu a počasí. Pro větší přehlednost jsou normálně všichni hráči ve hře označeni barevnými kolečky nad hlavami, popř. gamertagem, takže vždy lehce poznáte nepřátelské postavy. Nicméně pro ztížení je možné tuto nápovědu vypnout, pak se ale strhne taková mela, že jsem byl jednou svědkem vystřílení hráčů z jednoho týmu mezi sebou, kdy část skupiny naběhla roztržitému kolegovi přímo před jeho připravený raketomet.

Oba Deathmatche se ale dle mého názoru do konceptu GTA4 vůbec nehodí, protože zakládající málokdy dokáže navolit takové prostředí, aby byla hra atraktivní. Ono to v širokých prostorách Liberty City skoro ani nejde, a když pak zakladatel nechá přístupné celé město, i v maximálním počtu hráčů se všichni spíše stále hledají. A když se do sebe pustí dva týmy v takovém Outlook Parku a zpoza keříků do sebe tupě pálí o sto šest, nevidím na tom nic zábavného. Nicméně najdou se samozřejmě i tací, kterým tato jednoduchá zábava naprosto vyhovuje. Když už nic jiného, dá se takto poměrně jednoduše povýšit v online žebříčcích, i v rámci hodnocení postav, protože kromě peněz za likvidaci protivníka z něj často vypadne ještě další obnos.

I v Deathmatchi lze omezeně taktizovat, např. nalezením ostřelovačky a vyšplháním na vyšší místo, nebo budovu s dobrým přehledem. V pokleku a krytí takto víceméně v pohodě zlikvidujete všechny nepřátele v blízkosti jedinými headshoty. Když tento postup jeden americký kolega úspěšně dvakrát zopakoval v týmové hře, hostitel v dalším zápase povolil jen jiné zbraně…

Pracujte pro podsvětí
Daleko zajímavějšími a náročnějšími režimy jsou Mafiya Work (2-16 hráčů) a Team Mafiya Work (3-16 hráčů). Zejména v týmu je zdejší plnění různých zakázek pro podsvětí velmi motivující, protože jen ten kdo v časovém limitu ukradne více vozů, převeze více důležitých osob a splní ještě další mobilem zadávané úkoly, získá slávu, peníze a vítězství. Pokud se do toho ještě navíc přimotá dotěrná policie, je rázem o zábavu a pořádnou dávku adrenalinu postaráno.

Následující kompetitivní módy jsou pak postaveny kolem jednotlivých úkolů z Mafiya Work, což platí doslova pro Car Jack City (4-16 hráčů) a Team Car Jack City (4-16 hráčů). V nich musíte ukrást a dovézt co největší počet vozidel porůznu zaparkovaných po městě. Pokud auto rozbijete, odměna za dovoz se sníží, což je hodně patrné hlavně v případě bonusových vozů s drogami, za které je největší finanční odměna. Hráč či tým s nejvyšším kontem na konci seance vítězí.

Turf War je striktně týmový režim, podobný konceptu zcela jiné hry Fuel of War, protože stejně i v GTA4 musíte v partě zabírat různé části města, popř. je udržet proti druhému týmu. Čím více členů týmu přijede na místo záboru, tím rychleji dostanou čtvrť pod svou kontrolu, proto je třeba dobře promýšlet rozdělení skupiny na více částí i z důvodu bitky s protivníky.

Honěná s policií
Asi nejzábavnější týmový režim je klasická hra na bábu, resp. zloděje a policisty Cops `n Crooks, kdy jeden tým tvoří kriminálníčky a druhý policejní je nahání a likviduje. Zloději musí co nejrychleji dosáhnout místa s únikovým vozidlem, které je ale vždy slušně daleko, přičemž na radaru policisty nevidí. Aby zloději vyhráli, musí alespoň čtyři dosáhnout únikového vozidla. Policisté je nahánějí a likvidují, když jim v lokalizaci dobře pomáhá i funkční radar.

Další varianta této hry spočívá v přítomnosti mafiánského bosse, kterého „hraje“ jeden ze zlodějů. Bosse musí zloději chránit před policisty a dopravit ho do bezpečného místa, zatímco mužům zákona stačí jen zlikvidovat zločineckého kápa. Zde je důležitá dobrá domluva zejména mezi zločinci, kteří nemusí nutně jen bezhlavě prchat před zákonem, ale také se někde opevnit a v partě si počkat na rozdělené policisty. Následná scéna, kdy jsem hrál za zloděje, a dvojice policistů po opuštění vozu spatřila s úžasem za zídkou půl tucet ozbrojených zločinců, patřila k tomu nejlepšímu, co jsem zatím v multiplayeru zažil. Jejich upřímné „ku..a co to je?“ bylo to poslední, co stačili vykřiknout, protože na respawny se v tomto režimu nehraje.

Ve výčtu nechybějí samozřejmě ani klasické závody (2-16 hráčů). Ale co jsem měl možnost zpozorovat, díky jízdním vlastnostem většiny vozidel se jízdami neslo hlavně všemožné nadávání na ty blbé lampy, sloupy a chodce v každé prudší zatáčce, takže tyto seance neměly dlouhého trvání a kolikrát je naštvaný hostitel záhy ukončil, aby si spravil chuť v honičkách mezi zloději a policisty. Závodí se i ve člunech, ale vzhledem k širé vodě to není tolik zábavné a stresující, jako chaotické podniky v centru města za plného provozu.

Na jedné lodi
Zajímavé jsou kooperativní režimy, z titulu svého zaměření nejvýše pro čtvero spolupracujících kamarádů. Ti se tentokrát musí postavit umělé inteligenci, tedy nikoli živým protivníkům. Zde ale opět velmi záleží na partě, která se sejde, protože všichni spolu musí komunikovat a spolupracovat. Pokud má headset jen zakladatel, což se také občas stává, taková seance nemá vůbec cenu.

Nejvíce jsem si oblíbil Hangman`s Noose, kdy živý tým má za úkol odvézt z letiště do bezpečné lokace zločineckého bosse, za ohromné pozornosti zalarmovaných policejních složek. Přitom na cílové místo musí dorazit úplně všichni zločinci, nikoli jen část jako v honičce s policisty! Hodně dlouho nám trvalo, než jsme si vůbec uvědomili, že začínáme na letišti, tudíž bychom asi sakra měli použít vzdušnou dopravu! Bez pořádného naplánování útěku nás policisté na zemi skoro pokaždé zlikvidovali.

Druhý kooperativní režim Deal Breaker (2-4 hráči) vás pro změnu postaví do rolí „Viktorů Čističů“, kteří musí společně doslova dobít post neukázněných drogových kurýrů opevněných v rozestavěném domě. Druhá část seance se pak nese ve znamení automobilových honiček, protože část protivníků může pláchnout v autech.

Posledním módem je Bomb da Base II (2-4 hráči). Číslovka v názvu značí podobnost s jednou úrovní z GTA III, na které je tento režim postaven. Atraktivní je počátek mise, kdy se ocitnete ve vrtulníku, a váš úkol spočívá v infiltraci lodě, na kterou musíte umístit bombu. Kupodivu jsem měl několikrát potíže najít vůbec nějakou seanci, což se mi nikdy u ostatních režimů nestalo. Zpočátku je výsadek na lodi docela zábavný, po několikerém opakování se ale mise okouká a proto jsem jí po pár hrách již nevyhledával.

Na zkušenou i do party
V multiplayeru se dá perfektně nacvičit volné i automatické míření a to klidně i ve Free Modu, jen sám proti policistům. Na vlastní kůži jsem poté zpozoroval mé hbitější reakce v singlu po absolvování větší várky seancí v multiplayeru. Taktéž se často hodí krytí a konečně jsem byl rád za pocvičení v řízení vozidel, protože nehody a smrtelné havárie se do singleplayerové statistiky nepočítají.

další obrázky z této hry najdete v naší galerii

Pokud si s kamarády založíte společný tým, bude se vám hodit tzv. Party Mode, kdy vás hra nechá v jednom týmu a pošle vás do boje proti podobně sestavené skupině živých protivníků. Možná se zdá výhodou nasednutí do auta nebo vrtulníku, ale pokud nemáte v posádce schopné střelce (to platí hlavně pro vrtulníky), protivníci vás stejně snadno sundají. Byl jsem totiž svědkem headshotu řidiče skrze okénko rozjetého auta! Nakonec kvituji, že po svém zabití se znovu objevíte v přímé blízkosti přestřelky (vzdálenost lze nastavit v lobby) a z rozjeté seance můžete kdykoli vystoupit bez penalizace, čehož jsem občas využil, když to někteří hráči začali schválně kazit.

Osobně sice nespatřuji v multiplayeru GTA4 delší životnost (některé módy mě po několika seancích již moc nebaví), ale rozmanitost se mu upřít nedá a tu svoji oblíbenou hru si tu jistě najde úplně každý. Kromě pro mě zcela nezábavného deatchmatche vidím největší slabinu multiplayeru GTA4 v absenci režimu rozdělené obrazovky. Splitscreen by sice nešel naroubovat na všechny herní módy, ale taková kooperace ve dvou na jedné televizi by rozhodně měla něco do sebe a já bych jí zrovna hojně využíval se sousedem, který Xbox nevlastní, ale přesto by si se mnou rád zahrál.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Mega-recenze, Proč si GTA IV nezaslouží desítku, Recenzent odpovídá čtenářům 1.část a 2.část, Novinky, Preview, Preview #2, Rodokmen série GTA očima hrdiny

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

Michal Jonáš