GODS: Lands of Infinity CZ - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

GODS: Lands of Infinity CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 2. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Trochu připomíná starý dobrý Ishar, na nic zvláštního si nehraje, ke klasické fantasy zápletce přidává taktické boje, obchodování i alchymistické kejkle a docela příjemně odsýpá. Co je to? Slovenské RPG ze staré školy

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 2.února 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální+beta češtiny
Doba recenzování: 2 týdny


Trochu připomíná starý dobrý Ishar, na nic zvláštního si nehraje, ke klasické fantasy zápletce přidává taktické boje, obchodování a alchymistické kejkle a docela příjemně odsýpá. Co je to? Nové slovenské RPG ze staré školy.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Přiznejme si to na rovinu, úvod do děje GODS: Lands of Infinity je poměrně plytký a neoriginální. Byla nebyla fantastická říše Bellarion. Když byl zabit Xarax, vládce bohů, začali ostatní bohové soupeřit o to, kdo usedne na jeho trůn. Uspořádali Velké klání, ze kterého měl vzejít nový vládce. Tak se také stalo, jenže jak už to bývá, poražení vítěze neuznali a vypukla strašlivá válka. Bohové se svými armádami mezi sebou bojovali dva tisíce let, až celý svět téměř zničili. Přešli k zákopové válce a opevnili se v obrovských citadelách.

Patovou situaci po čase zvrátil až bůh temnoty Mortagom, který svým kněžím daroval hole s krystaly smrti, jimiž ničili vše živé. V největším zoufalství vyslal Arswaargh - bůh ohně - svého avatara do jiné roviny bytí, do jiného světa, aby přinesl protizbraň. Avatar při průchodu do jiné dimenze ovšem ztratil své polobožské schopnosti a začíná své putování jako obyčejný smrtelník. Tedy, úplně obyčejný ne, jako docela hezký smrtelník, respektive smrtelnice – Viven, lepá bojovnice, kouzelnice a alchymistka v jedné osobě. A právě její kroky budete řídit...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Začínáme
Hlavní hrdinka je pevně určená, v úvodu hry si nevyberete ani barvu její podprsenky, natož pak obličej nebo rozložení bodíků do vlastností. Začínáte v malém přístavním městě a brzy zjistíte, že nejen ono, ale i celý okolní svět je inspirován slovanskou kulturou - od jmen přes stavení až po zbraně. Samozřejmě tu máme mnoho prvků z klasických fantasy, ať už Zvětšit zdroj: tisková zpráva nebezpečná monstra, ušaté elfy či magii.

Mezi jednotlivými lokacemi budete cestovat poměrně nerušeně pomocí globální mapy, na které jsou zakreslena všechna důležitá místa – samozřejmě ne hned od začátku, některá se zpřístupní až poté, co vám je někdo zakreslí do mapky. Vaším hlavním úkolem je vyhledat místní bohy, kteří vám jednak vrátí část sil, o které jste při cestování mezi světy přišli, a také vám pomohou dát dohromady artefakt proti krystalům smrti.

 Jednoduchý příběh a snadné obchodování
Nejen úvodní zápletka, ale i děj hry je poměrně klasický a jednoduchý. Kromě hlavní linie na vás autoři připravili i různé vedlejší questíky, ale ani tady nečekejte žádné originální povyražení – jde prostě o zadání typu doprovoď, zabij, nasbírej. Ve světě plném nebezpečenství lze navíc až překvapivě snadno vydělávat obchodem. Ceny jsou v jednotlivých lokacích neměnné a brzy tedy zjistíte, že od vesnického medaře můžete jeho produkt stále se stejným ziskem tahat k městské pekařce. Ovšem nemůžete tak činit jak na běžícím páse, jelikož poptávka i nabídka se vždy po uskutečněném obchodě vyčerpá a chvíli trvá, než se obnoví. Cestování je ovšem snadné a naprosto bezpečné, takže při troše trpělivosti můžete kšeftováním nasekat pěkné peníze. Moc zábavné to ale není.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tahové souboje
Pokud se chcete dobrat konce příběhu, budete se samozřejmě starat hlavně o plnění questů. Asi moc nehrozí, že se zaseknete a nebudete vědět, co dál; hra není adventurně obtížná, spíš občas překvapí některými náročnějšími šarvátkami. Souboje – kterým je vyčleněn samostatný mód, do kterého se hra vždy při střetu přepne – jsou přitom vyřešeny velmi elegantně. Jednotliví hrdinové a nepřátelé se podle iniciativy střídají ve svých akcích, každý může ve svém kole provést vždy jen jednu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Různé činnosti (kouzlení, střelba, flákanec mečem) stojí rozdílný počet akčních bodů, které tak postavě postupně ubývají a chce-li si je doplnit, musí alespoň na jeden tah zaujmou obranné postavení, ve kterém nemůže provádět nic jiného. Zní to možná trochu prkenně, ale boje fungují velmi dobře, vyžadují taktiku, ale přitom mají docela spád. Je to vlastně takový mix Final Fantasy a Falloutu (hm, tak to jsem tomu asi na pochopitelnosti nepřidal) a díky postupně se rozšiřující škále různých útoků a kouzel nejsou boje jednotvárné. Obecně lze říci, že souboje jsou asi nejzajímavější a nejnápaditěji zpracovanou částí hry.

 Síla, inteligence a tak dále
Jelikož tu hovoříme o RPG, je jasné, že vaši svěřenci budou s absolvovanými boji a splněnými úkoly získávat zkušenosti a zúročovat je ve vylepšení svých dovedností. Při postupu na vyšší úroveň můžete rozdělit bodíky mezi klasické charakteristiky. Síla má vliv na nosnost a udává, jakou pumelici uštědříte dotírajícím otrapům při boji na blízko. Obratnost vyjadřuje šanci na zásah a také zranění způsobené při střelbě. Vitalita je spojena s počtem hitpointů, inteligence je důležitá pro kouzelníky. Pátou statistikou je štěstí, které vyjadřuje šanci na způsobení kritického zásahu. Kromě klasického levelování se postavy mohou také trénovat v jednotlivých profesích – obvykle to stojí peníze nebo třeba splnění určitého úkolu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vybavení a alchymistické kejkle
Úroveň profese mimo jiné udává, jaké vybavení může daný hrdina používat. K dispozici je celá řada zbrojí a zbraní, ale také třeba kouzelnické knihy různé úrovně. U obchodníků můžete koupit i celou řadu dalších věcí (lektvary, krystaly pro posílení zbraní a podobně), navíc musíte mít dostatek jídla a pití, abyste udržovali svoji partičku v kondici. Spousta věcí samozřejmě zbude po zabitých nepřátelích, nebo se povaluje v nějaké skrýši.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zajímavou součástí hrátek s vybavením je alchymie. Pokud máte dostatek uhlí a vody na roztopení alchymistické kolony (docela bychom chtěli vidět, kde všechny ty baňky, kahany a křivule chudák Vivien tahá :), stačí extrahovat různé druhy many ze všech možných i nemožných předmětů (bylinky, medvědí oči a podobné běžné předměty). Ty pak můžete díky receptům v alchymistické knize použít třeba na vylepšení brnění nebo pro výrobu elixírů. Kromě alchymistického grimoáru mají magicky nadané postavy klasickou knihu kouzel s krystaly obsahujícími jednotlivá zaklínadla. Můžete se těšit na různá útočná zakletí, vyvolávání zvířat nebo léčení.

 Slabá grafika
Technické zpracování není sice v celé hře vyloženě příšerné, ale žádná sláva to není. Grafika je nudná, chudá, sterilní, prostě taková nemastná neslaná; a to jak v klasickém FPS pohledu (ve kterém nám navíc vadil nelogicky nízko posazený výhled), tak v tahových bojích zpracovaných z pohledu třetí osoby, se zbytečně rozdováděnou kamerou. A platí to jak o prostředí, tak o hrdinech, nepřátelích, NPC i speciálních efektech. Interface je sice přehledný, ale nechápeme, proč chybí klávesové zkratky pro vyvolání inventáře, deníku či mapy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hra svojí vizualizací místy působí spíš jako starší gameska nebo hodně dobrá freewarovka. O ozvučení se dá říct to samé. K dispozici jsme měli betaverzi překladu do češtiny, kterému bychom za pravopis pravděpodobně udělili nejkulatější známku („přikrívka“, „zasicení postav“ a podobné lahůdky), ale doufáme, že ve finální prodávané verzi bude koncem února snad již vše v pořádku.

 Nic pro náročné
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kostrbaté zpracování, sterilně prázdné lokace a místy až naivní příběh notně srážejí snahu slovenských autorů o vytvoření pohodové hry – zvlášť systém soubojů, velké množství předmětů a zajímavě pojatá alchymie totiž zaslouží pochvalu. Nelze ovšem říci, že bychom se při hraní vůbec nebavili, jen se prostě nejedná o RPG pro náročné hráče, které by se mohlo měřit se špičkami svého žánru. GODS by ale určitě slušela nižší cena než šest stovek.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky

Jiří Sládek
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)





 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Verdikt:

Pro oddech vcelku příjemné RPG ze staré školy se zábavnými tahovými souboji. Fajn nápady bohužel notně sráží naivní příběh a slaboučká grafika.

Nejnovější články