Máte námět či připomínku? Napište nám
GM Rally - recenze
2/10
zdroj: Archiv
Recenze

GM Rally - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 3. 2010 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Výborné rallye, s vozy General Motors, propracovaným jízdním modelem i poškozením a s báječnou kariérou. Bohužel téměř nic pro hru na enginu Xpand Rally neplatí.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 1. března 2010
Verze: PC/anglická/finální
Doba recenzování: 3 týdny

Obrázek zdroj: Archiv
Čím to je, že se závodním hrám na Chrome enginu tak nedaří? Zatímco FPS akce používající tuto technologii (v čele s Call of Juarez) jsou převážně velebeny, neznám asi nikoho, kdo by po dotazu na „nějaký dobrý závody" doporučil cokoliv se značkou Chrome na obalu. První Xpand Rally, coby průkopník, možná ještě nedopadla tak špatně, ačkoliv k dokonalosti bylo rozhodně daleko a záporů celá řada. Bohužel vše co následovalo ji jen slepě kopírovalo, ať už to byl GTI Racing, nebo nekonečné ruské pokusy typu UAZ 4x4 či Hummer.

 Zlomí GM Rally prokletí?
Jedním z lákadel by bezpochyby mohla být záštita korporace General Motors. Mezi výrobci automobilů patří vůbec k největším a pod svou střechou shromažďuje hned několik značek, mimo jiné i Saab, Chevrolet či Opel. Jelikož přišla hra v jistých koutech světa na trh již před časem, nebudeme teď řešit pravdivost předchozích údajů (respektive krach a prodeje Saabu) a raději se podíváme na vozový park. Takřka každá ze zmíněných značek dodala kvarteto modelů a je potěšitelné, že povětšinou jde o vozy ve virtuálním světě ne až tak provařené. Znáte snad jiný titul, který vám umožní řídit Saab 92X (potažmo modely 93, 95 a 97X), případně Chevrolety Aveo, Lacetti a Evanda?

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Až na „závoďák“ Lacetti (díky WTTC ho nabízí hned několik vydání Race od SimBinu, nebo také GRID) jde vesměs o premiéry, což ostatně platí také pro trio Opelů Corsa, Astra, Vectra. Někoho by mohla potěšit i kategorie SUV, v čele s Chevy Tahoe a velkým TrailBlazerem. Suma sumárum, obsah garáží v GM Rally je přinejmenším zajímavý, přestože celkový počet dvanácti aut není kdovíjaké terno. Zrovna tak je třeba smířit se s faktem, že tahle hra je skutečné rallye velmi vzdálená. Leccos naznačuje už výběr vozů (do seriálů IRC a WRC je opravdu daleko) a definitivně to potvrzuje hromadný start do závodů. Čtyři auta na trati, jejíž povrchu dominuje asfalt a šotolina, a která je koncipována jako okruh – tohle připomíná spíš rallyecross.

 Jak nedělat závody?
Licencí GM a dejme tomu zajímavými auty ale veškerá legrace končí. Tvůrci hry se totiž absolutně nepoučili z nezdarů předchozích závodních "Chrome počinů" a předvádějí prakticky do puntíku tytéž chyby i nedostatky. Vypadá to, že Chrome engine je opravdu zakletý a ať už ho použije kdokoliv, je zdá se, předem odsouzen k absolvování slepé vývojářské uličky, přehrazené na konci vysokou zdí. Tohle prokletí zatím nedokázal nikdo zlomit a všichni zjevně jen poslušně jedou podle jakéhosi itineráře, jakoby ani nemohli nic změnit a s ničím pohnout. Přitom celý herní koncept vykazuje nepochopitelné potíže a tradičně kritizovány bývají i herní módy a fyzikální model.

Vezměme už jen systém kariéry, který je kulantně řečeno znovu absolutně na nic. Na úvod jsou takřka všechny závody a poháry nepřístupné, hráč tudíž nemá jinou možnost než je absolvovat postupně a snažit se uspět, respektive vydělat si nějaké peníze. Finanční ohodnocení za umístění na bedně je naneštěstí hodně nízké, takže než si nastřádáte na upgrady vozu (neřku-li na úplně nové auto), zabere to pěkných pár hodin.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nemilá je rovněž skutečnost, že za úspěch je ve světě GM Rally považováno jen vítězství. Od jisté chvíle vás prostě hra nepustí do dalších závodů a striktně vyžaduje první místa v těch předchozích. Co z toho plyne? Samozřejmě neuvěřitelná frustrace, když řídíte stále jedno a totéž auto, nebo opakujete stále jedny a tytéž závody. Vše ve snaze získat zlaté poháry, či nasyslit finance na nákupy

 Je tu hodně draho
Dalším kamenem úrazu jsou vysoké ceny. Vzhledem k výši odměn za umístění, má zkrátka zdejší prodejna sakra drahé díly a autosalon velmi vyšroubovaný ceník. Co z toho plyne? Že kromě další frustrace budete rádi, až se jednou dopracujete k nákupu druhého vozu, případně radikálnímu vylepšení toho stávajícího. Jeví se takřka nemožné mít v garáži 4-5 aut a stroj třeba i volit dle druhu tratě. S upgrady je to podobné, přestože jich je v nabídce hromada, pořízení turbodmychadla, lepší spojky, převodovky, brzd nebo tlumičů stojí balík peněz. Utrácení za zbytečnosti typu nového laku/skinu a jiných plastových nárazníků či prahů, pak vypadá jako naprostý luxus, který si téměř nelze dopřát.

Tenhle systém je prostě absolutně nedomyšlený, pakliže tedy nebylo cílem hráče otrávit a od ježdění odradit. Vtipné přitom je, že vylepšit vůz, potažmo koupit jiný a silnější, se jeví jako kontraproduktivní, protože soupeři rázem přezbrojí taky. No jistě, musí přece držet krok. Vrcholem beznaděje jsou pak asi závody vypsané podle kategorií, do kterých vás pořadatel jednoduše bez patřičného vozu nevpustí. Vaše vyšperkované a draze vypiplané autíčko je tak rázem prakticky k ničemu a vše může začít nanovo. Nezbývá než znovu jezdit dokola předchozí závody, opět škudlit peníze a čekat až přijde čas nakupování.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Tuhle fakturu za bouračku vám nezaplatím
Ani tím však veškeré kariérní trable nekončí. GM Rally totiž disponuje (podobně jako původní Xpand Rally) rádoby propracovaným modelem poškození. A jelikož za chyby se platí, po dojetí do cíle můžete očekávat servisní zónu, přirozeně plnou drahých mechaniků. Mnohdy se bez legrace stane, že valná část právě vyhraných peněz obratem putuje na opravy pochroumaného vozu. Roztáčí se tím nekonečná a hlavně nesmyslná spirála, která hráče nutí neustále jezdit a ideálně stále vyhrávat. Zároveň by však měl závodit opatrně a nejlépe vůbec nebourat, aby dokázal naspořit finance a měl šanci postoupit v šampionátu dál.

Poškození není zrovna dokonalé, přinejmenším ve smyslu uvěřitelnosti a logičnosti. Nezáleží příliš do čeho narazíte a jakou částí vozu, tohle hra vyhodnocuje dost zvláštně. Havárie se nějak projeví (pomačkané plechy, vysypaná okna, utržené nárazníky) a vedle otáčkoměru se skrzeva ikony navíc dozvíte, že lehce poškozena je také převodovka, motor nebo brzdy. Alespoň že se vůz pochroumaný kolizí hůře řídí, má nižší výkon a přes popraskané přední sklo (při použití kamery v kokpitu) třeba není moc vidět.

 Co jízdní model a umělá inteligence?
Dobře, že se ptáte, obojí je docela k smíchu. Ale překvapuje to někoho, pakliže se bavíme o Chrome závodech? Inu kletba působí i v tomhle směru a změny se vlastně nekonají. Chování všech aut je znovu velice podivné, když se při jízdě prazvláštně smýkají a přetáčivý smyk vykouzlí i na asfaltu, v dost nízké rychlosti. Naproti tomu ruční brzda nějak nefunguje, minimálně tedy není vhodná pro použití v ostrých zatáčkách a vyvolání smyku. Dojmy z řízení vozu se tak stručně řečeno znovu jaksi nedostavují, pro tuhle svéráznou arkádu jednoduše neexistují žádné škatulky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Kdo otestoval Xpand Rally (a její následovníky) má jasnou představu a ví co může čekat. Pro ostatní jen doplním, že hmotnost aut se zdá být znovu sotva poloviční, na trati zvláštně poskakují (o fungujícím podvozku a odpružení nemůže být moc řeč) a zvlášť při pohledu externích kamer je patrné zatáčení podle středové osy. Vývoj se zjevně zastavil u Xpand Rally v roce 2004. Ta tehdy možná v lecčems trumfla tenkrát stagnujícího Colina McRae, ačkoliv ani jedna z arkád nepředváděla kdovíjak věrný jízdní model. Za ta léta už jsme ale někde jinde a dnes GM Rally viditelně ujel vlak. A to takřka ve všem.

Přesto i tady platí, že po nákupu vylepšení se situace mírně zlepší a na chování zdejších vehiklů si lze zvyknout. Po čase to už není takové utrpení, avšak status zábavné závodní hry je pořád na hony vzdálen tomu, co se děje na monitoru. Svým dílem tomu napomáhá i chování soupeřů. Umělá inteligence (pokud ji tak budeme odvážně nazývat) se předvádí v podstatě ihned po startu a to ve velmi nelichotivém světle. Soupeři se mezi sebou postrkují, jakoby ani neviděli, že vedle nich jede někdo další. Nebo je jim to možná jenom jedno? Skoro se zdá, že AI tu má jediný úkol, totiž držet auto nějak na trati a v závodě fungovat jen jako nutné zlo.

 Závody dementů
Protivníci jsou v závodě fakticky v pozici statistů, jejich výkony bývají nevyrovnané a není žádná výzva je porážet. Pomatené trio lze většinou předjet už po pár zatáčkách a přestože se alespoň jeden vždy snaží a občas dokáže i držet krok, nebudete-li chybovat, vítězství bude vaše.


Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hodně závodů je tak docela nudných, protože vytýčené okruhy bývají relativně dlouhé a později se jezdí i na více kol. Na trati tak strávíte klidně víc jak deset minut, přičemž soupeři zůstávají na dostřel sotva prvních šedesát vteřin. Záleží ale na jízdním stylu a strategii. Pokud se nebudete nikam tlačit a s předjetím vyčkáte, závodí se více a máte též šanci sledovat různé kiksy. Půjde-li naopak ohleduplnost stranou, zbude jen ona jedna závodní minuta, během níž se protlačíte do čela a bude vlastně po všem.

Příkladem hvězdné AI budiž historka se zatoulaným Saabem. V jednom ze závodů jsem z posledního místa pozoroval rozpačité výkony soupeřů na trati, když byl jeden z nich v zatáčce vytlačen kolegy z asfaltu. Zůstal trčet mezi skupinkou stromů, hloučkem přihlížejících diváků, pár stany a parkujícím servisním kamionem. Letmý pohled do zpětného zrcátka sliboval, že zpět na trať vycouvá a brzy nás všechny zase dojede. Po chvíli ale zmizel z mapky okruhu v růžku obrazovky, přičemž vysvětlení přišlo až při průjezdu dalším kolem. Onen nešťastník setrval i po dlouhých minutách stále na tomtéž místě a zoufale se snažil vymanit ze sevření nepřátelských objektů podél trati. Absolutně nedokázal najít cestu zpátky, na cosi jako reset své pozice evidentně ani nepomyslel. A takových excesů jsem během testování viděl víc. Takže těžko chtít po AI nějaké zázraky, závodění a soupeření, pakliže ani nedokáže bez problémů vodit auta po okruhu.

 Omšelé a zastaralé
Vcelku žalostné je i technické zpracování. Pro hru byl licencován Chrome Engine 2, tedy stejná technologie, která poháněla v roce 2004 Xpand Rally. Ne že bych vyloženě čekal čtvrtou evoluci enginu, jako u loňského Call of Juarez: Bound in Blood, nicméně takový výlet do historie docela překvapí, i u budgetovky. Dobrá, GM Rally sice běží veskrze bez problémů, prakticky na všem (minimem je prý CPU 1.5GHz a GeForce 2) a navíc se v přepočtu prodává asi za 250,- kaček.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Na druhou stranu ale vypadá už dost omšele a nikdo si podle všeho ani nedělal těžkou hlavu s optimalizací. Hodnota FPS se dramaticky nemění ani s rozlišením, ani s detaily – což je zarážející. Přestože moje PC překračuje doporučené HW požadavky, snímková frekvence během jízdy ráda kolísala a hra občas i bez příčiny zpomalila.

Jestli platila kdysi Xpand Rally za pěkné závody s otevřenou krajinou, dnes již pár 3D stromů a stroze vymodelované kopce nikoho neohromí. Prostředí je k tomu i dost sterilní, pár zvířátek na pastvinách a za ohradníky, respektive hrstka diváků kolem trati, rozhodně dojem nevylepší. O nějaké atmosféře nemůže být vůbec řeč, všechno vypadá fádně a bez života. Zážitek nepodpoří ani ozvučení, motory ponechám raději bez komentáře (předpokládám, že nikdo nevyžaduje aby Saab zněl jako Saab, respektive abyste rozpoznali zvuk svojí Vectry) a hudba vzhledem k původu vývojářů z Xbow Software, sestává z jakéhosi ruského instrumentálního pop-rocku. Co dodat, tohle by dobrovolně neposlouchal asi nikdo.

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Jedinými pozitivy GM Rally se jeví licence General Motors a v zahraničí nízká cena. Po stránce herní ale není o co stát, neuvěřitelně zpackanou kariéru doplňuje zvláštní jízdní model, směšná AI a zastaralé technické zpracování. Tuhle hru nelze nedoporučit ani těm, kteří našli zalíbení v Xpand Rally či GTI Racing. A to už je co říct, když se jedná o jejich klon.

Nejnovější články