Autor: Martin Podolský Publikováno: 3.února 2010 | Verze: PC/německá+anglická/prodávaná Doba recenzování: 3 týdny |
![]() ![]() ![]() Herní náplň přirozeně spočívá v převážení nákladů, jaké vám určí váš "zaměstnavatel". Jeden náklad za druhým čeká na převoz a vy máte tak leda čas na spánek, který je zde opět potřeba dodržovat, jinak vám řízení dosti zkomplikuje mikrospánek. Stejně tak je důležité kontrolovat stav paliva v nádrži, abyste náhodou neuvízli někde na dálnici a nemuseli volat 112. Naftu tradičně čerpáte u benzínek a platí ji váš zaměstnavatel, takže z vašeho konta penízky neubývají a můžete si tedy šetřit na jiné věci, například na drobnější úpravy motoru svého tahače, či zvýšení jeho výkonu nebo kapacity nádrže. Až si vyděláte dost peněz a omrzí vás ježdění pro hamounskou firmu, můžete si koupit vlastní truck a začít jezdit sami pro sebe. Truck lze koupit buď u prodejců ve vybraných městech, nebo přes výhodnou nabídku. Jakmile pak máte vlastní tahač, můžete si pak v každém městě vybírat náklad dle libosti, máte-li tam obchodní kontakty, a to ať už podle ceny, křehkosti, nebezpečnosti, či časové náročnosti. Každý náklad je totiž potřeba doručit včas a navíc v nepoškozeném stavu, jinak vám z vašeho výdělku bude strženo nemalé procento peněz a ještě si k tomu pohoršíte svou reputaci, kterou si během hraní postupně zvyšujete. A věřte, že je rozdíl, vezete-li skelněné tabule nebo písek. Co se pak týče nebezpečných nákladů, k jejich převozu musíte nejprve získat patřičnou licenci. Není však těžké ji zakoupit, máte-li dostatek financí, a v převozu hořlavin vám už nic víc bránit nebude. Dobré je také připomenout, že právě tyto náklady jsou i lépe zaplacené ![]() ![]() ![]() Celkově se mi tyto drobnosti líbí a hru to nepatrně oživuje. Stejně tak je milé oživení oproti předešlým titulům, když vám mailem chodí různé nabídky na speciální náklady či výhodné koupě trucků. I já zprvu koupil raději ojetinu na inzerát, než abych své těžce vydělané peníze investoval do nového tahače. Docela se vyplatí soustředit se na tyto nabídky, protože třeba takový náklad za 40 000 eur je přece jen něco jiného, než náklad za 5 000. Háček je však většinou v tom, že daná nabídka se nachází na opačném konci Německa, než se zrovna nacházíte, takže pokud ji chcete zastihnout včas a nechcete, aby vám ji někdo vyfoukl, je potřeba dobře si naplánovat, co a kam povezete, abyste tam nepřijeli pozdě. Takovou speciální nabídkou se myslí například převoz bagru z lomu na staveniště či vyzvednutí a převezení nadměrného nákladu do místa určení, a podobně. Dalším příjemným zpestřením hry je konečně i možnost založit si vlastní firmu. K tomu potřebujete mít však nejprve jednu z garáží, které jsou rozmístěny ve všech dvaceti městech. Takovou garáž je možno opět zakoupit i v rámci výhodné nabídky, jež se vám může naskytnout, takže doporučuji neodmítat. Jakmile totiž máte garáž, už jen nakoupíte trucky a najmete řidiče v najímací kanceláři. Ale pozor na to, koho najímáte. Pokud najmete nějakého začátečníka, moc vám nevydělá a spousta peněz z jeho tržby místo vám půjde do kapsy firmám, které za poškozený náklad strhnou nějaká ta eura. Jinak v garáži mimoto můžete provádět také opravy svého tahače či tahačů svých zaměstnanců, aniž byste museli do servisu. Možné je zde i tankovat palivo či provádět menší vylepšení svého vozu, což je už ale všechno samozřejmě zpoplatněno. Popřípadě lze zde i přespat, k čemuž mimo jiné slouží i v každém městě dostupné hotely, parkoviště na benzínkách, či určená místa v jednotlivých docích. ![]() ![]() ![]() Každý se nejprve zmůže pravděpodobně jen na jednu garáž, v níž lze mítpouze dva zaměstnance. Jakmile ale získáte dostatek peněz, je tu kromnakupování dalších garáží i možnost každou takovou garáž přestavět navětší, což samozřejmě znamená více zaměstnanců a více peněz. Během veškeré vaší činnosti ve hře vám pak narůstá i vaše reputace a díky tomu se na vás pak obrací více firem se svými nabídkami. Postupně se vám tak otevírají obchodní kontakty ve městech, kde jste zatím žádný náklad brát nemohli, a vy pomalu můžete šířit své přepravní impérium po celém Německu. Stačí jen nakupovat garáže, tahače a najímat řidiče, načež se peníze pohrnou samy. Co se týče vizuálního zpracování kamiónů samotných, tak jednotlivé trucky jsou krásné jak zvenku, tak zevnitř. Především interiéry jednotlivých vozidel je třeba vyzdvihnout, protože jsou bezesporu předností této hry, jak už tomu ale ostatně bylo i u předešlých titulů od SCS. Vše je zde detailně provedeno a každý ze sedmi trucků existuje ve třech variantách lišících se nějakými drobnostmi a samozřejmě výkonem. Jen trochu zamrzí, že jediná reálná značka je Man (i když můj oblíbený). Ostatní trucky jsou samozřejmě také reálné, ale místo Iveco je tam Ivedo, místo Daf je tam Dav a podobně - holt licence není zadarmo… Je zde i rádio, v němž si můžete přehrávat vlastní hudbu, bohužel ale jen ve formátu ogg. Jinak grafika je podobná jako v ETS, jelikož hra běží na stejném, i když vylepšeném enginu, ale textury jsou o poznání detailnější a hezčí, stejně jako mnoho nových modelů. Podél silnice dokonce roste tráva a kytičky. Města jsou také pěkná, propracovaná a detailní, nicméně stále každé město reprezentuje jen několik ulic, což je zkrátka jakási "průmyslová zóna", kam se vozí náklad. Zbytek města je panorama, ale pěkné a svůj účel navodit dojem velkoměsta plní skvěle. ![]() ![]() ![]() Asi nejslabší stránkou této hry je tradičně fyzika a chování tahačů na vozovce. Hodnotit si ji však příliš netroufnu - nemám s reálnými tahači žádné zkušenosti, natož abych je řídil a mohl vše objektivně posoudit. Očividně však přehnaně náročné hráče tato hra ani zdaleka neuspokojí. Mírná zlepšení v jízdních vlastnostech tu oproti předchozím hrám od SCS však jsou a taktéž poznáte rozdíl, kdy je kamión naložený a kdy ne, hlavně při rozjezdu. Ale to je asi tak vše. Co se týče mapy Německa a silnic mezi městy, je zde zpracována převážně dálniční síť. Ale ono to bohužel většinou ani jinak nejde. Vezmeme-li v úvahu, že celá mapa má určité měřítko, tak vecpat tam spoustu vedlejších silnic zkrátka není možné. Nicméně co potěší, je fakt, že přece jen už tu jsou i různé okresky, po nichž také můžete jezdit. Není jich nějak moc, ale jsou a vypadají vcelku pěkně. Krajinky jsou detailní a krom jiného i na pár místech narazíte na serpentiny a jednou se mi poštěstilo jet dokonce i přes přehradu. Malé silničky vás taktéž přinutí k riskantnímu předjíždění pomalu jedoucích vozidel, neboť chcete-li stihnout dovézt náklad včas, je každá minuta drahá a nelze se moc zdržovat. A přitom musíte jet opatrně, abyste nepoškodili náklad. Ohledně počasí a prostředí celkově, tak samozřejmě krom dne jezdíte i v noci, která je vskutku tmavá a budete ji proklínat, i když si na ní posvítíte tlumenými či dálkovými světly. Den je zkrátka den a osobně ho mám raději. Stejně tak vás během jízdy může zastihnout déšť, a to ať už v podobě letního deštíku, tak i zuřivé bouřky. A pokud se vám poštěstí, může vás po ránu zastihnout i hustá mlha, která vám značně zkomplikuje řízení. ![]() ![]() ![]() Shrnu-li to všechno do jednoho, je to velký krok kupředu od minulého ETS a od nevydařeného Extreme Truckera. SCS nyní zaslouží zcela jistě pochvalu, i když se stále jedná veskrze o arkádovou záležitost, než reálný simulátor řízení kamionů. Takže nečekejte žádné výrazné reálie, rozmlácená auta, přejeté lidi a další prvky z GTA např. – o tom tato hra není a nikdy být ani neměla. Je dobré si uvědomit, že SCS vždy dělala, dělá a bude dělat i nadále hlavně arkádové tituly tohoto typu. Nic jiného si ani za cíl nekladou, takže se s tím smiřte. Tyto hry jsou spíše než na simulaci kamionu a reálného dění ve světě zaměřené hlavně na simulaci převážení nákladů, vydělávání peněz a budování vlastní firmy, pokud to ještě někdo z mých slov nepochopil. Chce-li někdo realitu, měl by sednout do reálného tahače, protože tento pocit nikdy žádná hra stejně nenasimuluje. ![]() Stáhněte si: Časově omezené demo Související články: Euro Truck Simulator recenze, 18 Wheels of Steel: Extreme Trucker recenze |
Martin Podolský | |