Gear Grinder - recenze

27. 1. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Futuristická variace na Interstate 76, která si vypůjčila pár nápadů také z FlatOutu, Drivera, od Transformerů či Batmana. Targem Games se rádi nechají inspirovat.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 27. ledna 2010
Verze: PC/anglická/finální
Doba recenzování: 1 měsíc

Při pohledu na obrázky ze hry Gear Grinder, jsem si hned vzpomněl – vlastně ani nevím proč – na nedávný Clutch: Armageddon Riders. Snad díky podobnému barevnému ladění, téměř stejnému fontu písma, nebo shodnému pojetí hlavního menu. No nebudeme to protahovat, podobnost těhle ozbrojených trucků se zmíněným carmageddon-klonem rozhodně není náhodná, pod oběma tituly jsou totiž podepsáni vývojáři z Targem Games.

Trochu jako Interstate 76
Stejné je dokonce i zaškatulkování, jelikož můžeme znovu hovořit o akčním závodění a vehiklech obsypaných zbraněmi. Jen ti zombíci tentokrát chybějí. Pakliže Clutch jsem v recenzi tituloval jako nevlastního bratra série Carmageddon, Gear Grinder mi zase ze všeho nejvíc připomíná stařičkou a neméně legendární Interstate 76, společnosti Activision. I tady máme jakýs-takýs příběh, odhodlaného a neohroženého hrdinu ve svém vypiplaném voze, a i tady po sobě obrněná auta sypou olovo z kulometů, vzduchem létají rakety a silnice jsou plné rozsypaných hřebíků či nastražených min.

Ačkoliv děj posouvají dál zajímavě pojaté animace a celá hra sestává z několika desítek misí, chybí bohužel jedna z velkých deviz Interstate 76, a to relativně otevřený svět. Ať už se v Gear Grinder závodí, bojuje, někam jede, nebo se někdo hledá, děje se tak vždy jen v ohraničené oblasti, zóně, prostě na vcelku omezené mapě. Tu a tam sice narazíte na nějakou tu odbočku, alternativní cestu, ve městech lze dokonce projet několik ulic i křižovatek …, volnost I76 však tahle hra postrádá. Ale to jen na vysvětlenou, počítejte zkrátka spíš s menšími arénami a uměle ohrazenými cestami krajinou (potažmo vesničkami a menšími městy), než s málem nekonečným prostorem.

Béčková zápletka
Vlastní příběh nijak zvlášť nezaujme, což ale nevadí - tahle hra je podobně jako Clutch jasné béčko a v tomhle směru si dozajista nedělá velké ambice. Naším hrdinou je řidič trucku Jack Hammer, kterého zastihneme právě ve chvíli, kdy sedí v cele smrti a čeká na popravu. S výčtem obvinění retrospektivně sledujeme, jak se svým tahačem nemilosrdně vraždil a likvidoval motorizované policejní hlídky i státní majetek. Nikoho tedy nepřekvapí finální ortel, ani bezprostřední exekuce v plynové komoře. Co už by čekal málokdo, je ale Jackovo brzké probuzení kdesi ve skladišti a následný telefonát. Hlas na druhé straně mluví o pomstě, spravedlnosti, jakémsi gangu … a také o tom, že Jack je tím správným mužem, tím koho dlouho hledali.

Jak vidno, zápletka je „opravdu něco extra“, mstitel s kamiónem - to se hned tak nevidí ;), stejně jako připravený tahač, nástroj hráčovy pomsty. Vypadá téměř jako řadový model, jenom má vzadu velké přítlačné křídlo a pod ním dvojici tryskových motorů. Podobnost s některými FlatOut speciály je více než zřejmá. Tvůrci ale popustili uzdu své fantazii mnohem víc, jelikož po stisku speciálního tlačítka celý stroj mírně morfuje, motory se zasouvají kamsi do útrob a namísto nich se objevují vysunuvší se střílny, obranné ocelové pláty, obří magnety, odpalovače raket i další obranně-útočná zařízení. Tak trochu Transformers, tak trochu Batmobile …, a tak trochu blázinec.

Postup v arkádovém stylu
Žánrově jsme tedy u jakési lehce futuristické variace na Interstate 76, Šíleného Maxe, Knight Ridera, Batmana a kdo ví, čeho ještě. Většina misí je Jackovi zadávána prostřednictvím telefonu, některé na sebe i navazují a občas se dokonce můžete rozhodnout, do čeho se pustíte dříve. Příběhový mód je sice přísně lineární, avšak rozpis úkolů připomíná pomyslný strom, takže lze občas něco přeskočit, nebo obejít jinou cestičkou. Díky designu hry si ale pravděpodobně stejně střihnete všechny mise a některé i vícekrát, protože (jak už jistě správně tušíte) hodnotící systém vás nutí být co možná nejúspěšnější.

Herní náplň jsem již lehce nastínil, povětšinou jde o pronásledování a likvidaci členů gangu, občas dojde na souboj v nějaké té aréně, často ale přijde ke slovu také klasické závodění, no a několikrát si užijete i honičku či ochranu specifického vozidla, respektive kolony. Při zadání a krátkém brífingu, pokaždé hned vidíte také kritéria, jež je záhodno splnit a na nichž závisí hodnocení. Podle počtu zlikvidovaných nepřátel, umístění v cíli, či dosaženého checkpointu na trase, vás posléze hra odměňuje nejen zlatými, stříbrnými a bronzovými poháry (jakož i bonusovými materiály), ale odemyká také různé upgrady, vylepšení a nové zbraně.

Obrněný a vyzbrojený závoďák
Finance tu kupodivu zcela absentují a vše je k dispozici grátis, před výjezdem do akce si jen v garáži prohlédnete, co nového je možno na kamión namontovat. Podle typu mise je samozřejmě záhodno volit též zbraně. Jinak truck nastavíte proti partě renegátů na dálnici, nebo bitvě v menší aréně …, a jiné upgrady vyberete do spíše závodního klání. Obecně je ale šikovné mít dobře vyvážené oba módy stroje, jak ten bojový - s kanóny, raketami a štíty, tak ten ryze závodní, kdy většina zbraní zajede pod karosérii a hlavní roli převezmou tryskové motory a obří spoiler. Konečně k přepínání a morfování trucku dochází hodně často, podle aktuální situace.

S postupným vylepšováním je kamion stále odolnější, rychlejší i silnější, ostatně při výměně motoru, převodovky nebo brzd hned na grafu vidíte, jak konkrétně jste si polepšili. Se zbraněmi a štíty je to podobné, zobrazený dostřel nicméně neříká nic o účinnosti kanónů a raket, tohle se zkrátka projeví až v praxi. Truck má primární i sekundární systémy, na zádi je vestavěno zařízení pro kladení min a granátů, různými sloty a dvířky je však karoserie doslova posetá. Kulomety vyjíždějí z prostoru palivových nádrží i nástavby za kabinou, střecha je povětšinou vyhrazena otočné raketové věži, po obvodu vozu je zase vhodné dát si namontovat všelijaké magnety a podobná elektronická odpuzovadla.

Ta v pozdější fázi hry nahradí původní bodáky a kotoučové pily (jsou sice efektní, ale ne příliš zkázonosné) a přijdou rozhodně vhod, nepřátelé totiž disponují podobným arzenálem, není tudíž od věci být připraven na miny či ostré hroty položené na silnici. Mimochodem valná většina zbraní je automatická a doplněna samonaváděním, takže ať už pálíte z raketometů, laserů nebo plasmových děl, o míření se není nutno příliš starat. Obavy naopak budete mít asi z životnosti kamiónu, vydrží sice dost a při specifických akcích lze sbírat také power-upy, štíty a repair kity, přesto pomyslný život má jen jeden a výbuchem trucku mise vždy končí.

Povedená všehochuť
Díky často se měnícím úkolům, jakož i solidnímu jízdnímu modelu (je arkádový, ovšem pro daný žánr plně dostačující a nijak frustrující) je hraní Gear Grindera slušným oddychem, přestože nejde o nic originálního, ani dech beroucího. Ale akčních závodů s kamiony (tím spíš ověšených zbraněmi) je jako šafránu, poslední dobou jednoduše všechna studia inklinují k serióznímu pojetí, nejlépe někde na okruzích. I z toho důvodu si tenhle titul svoje hráče asi najde, zvlášť když se inspiroval a vykrádá oblíbené a prověřené hity minulosti. Interstate 76 je základ, řeč už byla i o FlatOutu - boje v arénách, trysky na zádi i podobné vizuální ladění na něj jasně odkazují. Tím však podobnost s konkurencí ještě nekončí...

Princip některých misí připomíná i Drivera, toho jména prvního, s jeho dováděním v husté dopravě a likvidací plastikových kuželů. Zdejší mód zvaný Slalom, totiž není o ničem jiném, než o projíždění svítících checkpointů na čas. Jak už název praví, jsou rozházeny jako naschvál cik-cak po silnici, jejich dosažením vždy inkasujete k napjatému limitu pár vteřinek navrch, a veškeré snažení vám kazí okolo jedoucí (nebo spíš pletoucí?) se auta.

Odplata přitom může přijít hned vzápětí, v režimu Traffic Destruction. Však Driver boural na čas kromě kuželů i civilní vozy a Gear Grinder nijak nezaostává. Jen s tím rozdílem, že do zdejšího běsnění můžete zapojit i výzbroj kamiónu. Někdy je lepší nažhavit trysky a drtit všechno kolem předním nárazníkem, jindy se zdá rychlejší a praktičtější čistit si cestu na dálku, z palubních kanónů a děl.

Tím zábava nekončí
Gear Grinder toho nabízí podstatně víc. Už jen závodů zná několik druhů, kromě okruhových jsou tu také vyřazovací, survival a diehard varianty, ve kterých se hraje podle tradičních last man standing a knockout pravidel. Na svoje si přijdou i pyromani a jedinci s destruktivními sklony, při řízení speciálních dálkově ovládaných vozítek, s výbušninou na palubě, potažmo ručně ovládaných raket. Potěšeni budou též fanoušci Star Wars a pouťových stříleček. V několika misích se totiž hra změní na klasickou rail střílečku, kdy se o řízení kamionu stará parťák a na vás zbude jen obsluha palubního kanónu. Je čtyřhlavňový, dost často se přehřívá …, a vypadá jak z Millennium Falcona.

Přestože drtivou většinu levelů odjezdíte v původním (byť hodně vyšperkovaném) kamionu, svezete se také v osobním autě nebo obřím dřevorubeckém monstru. Pár misí absolvujete též jako řidič soupravy s důležitým nákladem a dokonce dojde i na sportovní mezihry, připomínající bowling. I tady by se možná dala najít lehká inspirace FlatOutem, když rozjařený truck likviduje tu vrakoviště a jindy zase benzínovou pumpu. Stačí ho jen pořádně rozjet a nasměrovat skrz zavřená vrata do shluku naskládaných aut, respektive stojanů čerpací stanice. Hraje se pochopitelně na co možná nejvyšší škodu a množství zničených vozů. Tyhle bonusy ovšem nejsou (bohužel) přístupné jako extra mód v menu a fungují čistě jako součást kampaně.

Málo muziky za hodně peněz
Tím se pomalu dostávám ke kritice a k hlavním záporům patří žal délka hry. Příběhové mise (oficiální údaje hovoří o více jak čtyřech desítkách, já jich napočítal pětačtyřicet) je totiž možno dohrát vcelku s klidem za jeden, maximálně dva večery. Herní doba nějakých 5-6 hodin je sice v dnešní době naneštěstí už asi standardní (tady navíc mluvíme o budgetovce), nicméně Gear Grinderem můžete teoreticky profrčet snad ještě rychleji, pokud se nebudete snažit získat všechny zlaté poháry a bonusový obsah.

Nějaký speciální single režim by prostě přišel víc než vhod, a to nejen v případě bowling hříček, ale i dalších módů. Jen tak si navolit prostředí, trať, soupeře, herní mód a nelimitováni příběhem si zajezdit …, to zde ovšem chybí. Alespoň že na rozdíl od Clutche zná hra multiplayer, jakkoliv není možné utkat se po internetu, ale pouze na lokání síti. Na závodění a souboje v arénách by to však stačit mohlo, konečně mezi živé protivníky se dokonce mohou přidat i boti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Technické zpracování jinak odpovídá budgetové kategorii, k obrázkům asi není potřeba nic moc dodávat. Gear Grinder není bůhvíjak krásný, ale grafika neurazí a engine je alespoň odlazený, hra bez chyb a HW nároky pochopitelně střídmé. Minimem je 2,5 GHz procesor, 512 MB RAM a trochu nečekaně grafika s podporou pixel shaderů 3.0. Krok s dobou drží také fyzika, založená na technologii PhysX, jako obvykle ale nejde o nic zásadního. Lehká destrukce okolí, přiměřené poškozování všech vozidel a občas nějaká ta exploze. Potěší naopak pěkně zpracovaný kokpit kamionu, který je i praktický – už jen kvůli přehlednosti jsem specifické disciplíny (slalom) jezdil s pohledem zpoza volantu.

Stáhněte si: Demo a video

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Tohle akční závodění plné zbraní, ve stylu Interstate 76, ocení asi hlavně pamětníci, podobně jako nedávný Clutch. Pozitivní je rozhodně i lehká inspirace FlatOuty nebo Driverem. Přes relativní zábavu a slušnou hratelnost však nelze přehlížet krátkou hrací dobu, byť částečně kompenzovanou přítomností multiplayeru. Při ceně v přepočtu kolem 600 Kč (u nás se zatím distribuce nikdo neujal) mohl být obsah hry přeci jen trochu bohatší a trvanlivější.