Autor: Frix Publikováno: 28.února 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Pokud jste o Freedom Force neslyšeli, neděste se, za fasádou komplikovaného mixu žánrů se v zásadě skrývá dost jednoduchá směs real-time strategie a RPG. Ideálně by šla hra přirovnat třeba k Mythu, UFO nebo WarCraftu III. Na začátku si vyberete čtveřici hrdinů, shlédnete stylově provedený brífink a můžete do akce. V jednotlivých mapách se plní předem dané úkoly, někdy se během mise také dynamicky mění a doplňují. ![]() Dobrou představu o hratelnosti získáte i pomocí Silent Storm, narozdíl od této hry se však FFvsTR odehrává výhradně v reálném čase s možností kdykoliv udělat pauzu, přidělit hrdinům úkoly a poté znovu čas pustit. Pokud se stane, že některý z hrdinů padne, je možné ho jednou oživit, podruhé však zůstává na zemi až do konce mise. Stačí, aby vydržel jeden hrdina a zbylí se prostě objeví v dalším kole. Někdy je zapotřebí jednat rychle, protože mise je buď časově omezená, nebo se dlouhým otálením dá prostor nepříteli pro vyvrhnutí nových jednotek, které vám mohou dělat problémy. Prostředí jsou hodně různorodá a rozhodně je na co se koukat - nechybí pouště, kubánské městečko, ledové jeskyně, města a mnoho dalších lokací. Úrovně nejsou příliš rozlehlé, což je dobře, jelikož chybí jakákoliv mapa. Orientaci někdy usnadňují barevné šipky, které navigují k dalšímu cíli, což ve většině případů je hlavní boss v dané misi. ![]() ![]() ![]() Hoďte po nich auto nebo poštovní schránku Hodně podstatnou složkou hry je interaktivita prostředí, kterou je nezbytně nutné používat k vlastnímu prospěchu, pokud se hrou nechcete brodit po kolena ve frustraci. Není úplně vhodné prostě jen tak vzít auto nad hlavu a rozsekat jím nejbližší obytný dům, prestiž se vám za to totiž rozhodně nezvýší. Na druhou stranu, třeba nalákat nepřátele k výbušným sudům a poté je v pravý čas na dálku odpálit, to je jiná káva! Ze země lze sebrat a hodit po protivnících prakticky cokoliv, stejně zábavné je i vytrhnout s některým ze silnějších hrdinů semafor nebo lampu pouličního osvětlení a sejmout s ním létajícího nepřítele, na kterého by jinak nemohli dosáhnout. Čistě ze zvědavosti rozhodně stojí za to čas od času způsobit i trochu zbytečné destrukce, poničené domy jsou krásně vymodelované i zevnitř a jsou vidět různá patra s plně zařízenými byty apod. Staronoví superhrdinové a superschopnosti ![]() ![]() ![]() Zbytečně zdlouhavé mise Noví superhrdinové někdy přibývají sami od sebe, častěji je však třeba si je najmout za již získanou prestiž. Samozřejmě nechybí ani možnost vytvářet si vlastní hrdiny podle několika připravených šablon, editační nástroje ale umožňují stvořit skutečně cokoliv vás jen napadne. Ostatně, komunita kolem Freedom Force mě překvapila svojí aktivitou a početností, když tisíce hráčů tvoří vlastní hrdiny i mapy. Jestliže stále máte na disku původní hru, můžete jásat, vaše hrdiny je možné importovat do FFvsTR, kde budou o něco ![]() Ke starým hrdinům se přidala šestice nových, jmenovitě jde o Sky Kinga, Quetzalcoatla, Tricoloure, Green Genie, Blackjacka a Tombstona. Každý z nich disponuje novými silami a rozhodně nejde jen o zbytečný přídavek. Opakuje se skvělý nápad z jedničky, totiž příběhy, kterak se hrdinové dostali ke svým schopnostem. Ke každé z těchto story se váže výborně zpracovaný animovaný filmeček a vzhledem k celkovému počtu hrdinů i nepřátel, který se počítá v desítkách, je rozhodně na co se dívat. Objevuje se tu řada dobrých nápadů, originálních i klišovitých. Například Tombstone byl nespravedlivě obviněn z vraždy své manželky a během exekuce se stal emisarem smrti ve světě živých. Sky King byl zase hollywoodskou hvězdou, během války však opustil hereckou agendu a šel bojovat s nacisty jako letec, dokud nebyl sestřelen. Další příběhy již nebudu prozrazovat, ale je to opravdu věc, která stojí za to vidět. Chytří nepřátelé VS. prachmizerná kamera Jedním z velkých kladů FFvsTR oproti svému předchůdci je zlepšená umělá inteligence, jak u nepřátel, tak především u vlastního týmu. Přibyly útoky, které nestojí žádnou energii a pokud jim zadáte, aby na nepřátele útočili jednou z těchto sil, zvládnou to sami. Tvůrci napravili předešlé chyby a z práce s týmem se stává skutečně komfortní záležitost, kdy není problém se soustředit s jedním nebo dvěma charaktery na větší boj a zbytek hrdinů ponechat na likvidaci menších oponentů. Energie je oproti dřívějšku vyjádřena nikoliv celistvě, ale pomocí několika proužků, přičemž používání sil stojí fixní počet těchto proužků. Je to nepochybně přehlednější systém. ![]() ![]() ![]() Slabší je to bohužel z uživatelským rozhraním, které je chvílemi fajn, chvílemi k zešílení. Vybírání hrdinů pomocí číslic a komfortní systém vyvolávání sil a kouzel funguje bez problémů, zato kamera sama o sobě stojí v konečném hodnocení FFvsTR pěkných pár procent. Můžete s ní zkoušet rotovat, přibližovat se, posouvat, nic nepomůže. Získat přehled o situaci je mnohdy nadlidsky těžké, hlavní vinu na tom nese nemožnost kameru zlehka naklonit. Buď krajně nevhodná ptačí perspektiva nebo pohled ze strany, ale zato příliš zblízka. Vyberte si menší zlo. Sofistikovaný multiplayer Vedle hlavní singleplayerové kampaně je tu ještě Rumble Room a multiplayer. Rumble Room je v zásadě jen jiný název pro skirmish mód, kdy proti sobě postavíte různé postavy na jedné z vybraných map. Je to parádní způsob, jak si vyzkoušet třeba boje s nejsilnějšími nepřáteli nanečisto a zjistit, kterak se jim dostat na kobylku. Také je možné vzít pod ![]() Autoři vydatně anoncovali, že vylepšený multiplayer je jedním z jejich hlavních cílů a oproti pouhému deathmatchi z jedničky skutečně bylo co zlepšovat. Konečně je přítomen in-game browser a není třeba se přepínat do GameSpy aplikace. Ještě výraznější změnou je možnost používat vlastnoručně vytvořené hrdiny online, tedy pokud splňují určité limity. Hra vás sama upozorní, pokud byste chtěli na další hráče vytáhnout s příliš silným hrdinou. Vedle prostého deathmatche je tu příběhový mód, kdy si hráči stvoří vlastní misi ve stylu těch z kampaně a poté v ní společně kooperují proti nepřátelům. 12 těchto misí je přibaleno už rovnou se hrou, další budou Irrational pravidelně přidávat, největší potenciál však drží v rukou fanoušci sami. Dost možná se v brzké době již dočkáme třeba misí s klasickými hrdiny, jako je Spiderman nebo Batman. Postěžuji si trochu na síťový kód, neviděl jsem žádnou hru s pingem pod 300ms, ale většinou se zatím hraje amerických serverech, jelikož hra ještě v EU oficiálně nevyšla. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Libivá grafika Grafika doznala velkého zlepšení, místo NetImmense enginu nastoupila technologie Gamebryo, která zvládá spoustu nových speciálních efektů. O dynamicky měnitelném prostředí jsem již psal, velkou roli hraje osvětlení. Například po vytržení lampy z asfaltu ji můžete použít také jako trochu větší příruční svítilnu. Prostředí je zajímavým mixem reality a komiksu. Ačkoliv po technické stránce není FFvsTR žádný zázrak (což má za následek pohodové hraní i na starých strojích ve vysokém rozlišení), umělecký dojem působí hodně propracovaně, ačkoliv komiksový dojem skutečně nemusí padnout každému do noty. Prakticky jakýkoliv Evropan je dabován s bolestně přetaženým přízvukem, který nejspíš autoři považují za typický. Chvíli je to vtipné, po pár hodinách hraní spíše už jen otravné. Fortissimo kvičí a trylkuje, britský Blackjack mluví s tak šíleně anglickým přízvukem, že by se asi ani v Londýně nedomluvil a francouzská vražedkyně Tricoloure… raději nekomentovat. Přehnanost tohoto typu je stěží popsatelná slovy. Za většinou dabingu stojí sami zaměstnanci Irrational Games, což má sice za následek bližší vztah k postavám, jenže to nemusí být vždy pozitivum. Zbytek zvuků je na úrovni současného standardu, tedy nic úžasného ani špatného. Hudba mě zklamala svojí monotónností. Stojí komiks za hřích? ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Freedom Force recenze (3/2002), Novinky... |
Frix | |
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje helsinskou Open University of Economics; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |