Autor: Marek Beniač Publikováno: 7.dubna 2006 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]()
Kdo zná předešlé díly, horko těžko bude hledat něco vyloženě nového – tohle je prostě pouliční směska (když už mluvíme o Los Angeles) posbíraná v předchozích dvou hrách. Tím nechci nijak snižovat atraktivitu zmíněných vozů, ale tvůrci jakoby se vyčerpali a nevěděli, s jakými auty přijít tentokrát. Chudší startovní pole navíc ještě zvýrazní rozdělení do tří skupin, podle výkonu. Marná sláva, Mustang GT z roku 1968 by proti svému jmenovci s označením GT-R patrně moc šancí neměl. V rámci zachování fair-play se proto každého závodu účastní vždy jen srovnatelná auta. Zdá se to rozumné, bohužel díky tomuto pravidlu uvidíte na startovním roštu zpravidla pouze tři modely, holt vyhrát chtějí všichni a tak se jezdí jen s tím nejlepším. ![]() ![]() ![]() Týmové závodění = ? Jestli jsem byl na něco vyloženě zvědavý, byly to herní módy. Razorworks v minulosti několikrát dokázali, že mají hodně zajímavých a často i značně originálních nápadů, s jejichž pomocí dokáží oživit svět závodních her. A nezklamali ani tentokrát, jelikož pro Ford Street Racing přichystali takzvaný Team Racing. O co jde? No přeci o tým! Dost bylo sólo závodění, kdy stačilo nechat soupeře v prachu a vítězně, s velkým náskokem, projet cílem. Kdepak, tady máte pod kontrolou celý (maximálně trojčlenný) tým a o úspěchu či neúspěchu rozhoduje pořadí všech vašich vozů. ![]() Taktika a spolupráce Možná se to z popisu nezdá, ale je to docela adrenalin. Během závodu musíte neustále sledovat soupeře, stejně jako barevný ukazatel aktuálního pořadí. Ten zobrazuje pozici všech vozů a zároveň dává příležitost k taktizování typu „modří jsou hodně vzadu, k vítězství nám stačí získat deset bodů“. Když už je řeč o taktice, přesedáváním z auta do auta týmová spolupráce zdaleka nekončí, hráč totiž může na dálku udílet svým kolegům příkazy! Pomocí jednoduchého a vcelku intuitivního (přinejhorším omrknete tutoriál) systému příkazů lze rozkazovat, mají-li se parťáci třeba snažit brzdit čelo závodu nebo naopak přilepit se na váš nárazník a pokusit „v balíku“ ujet pronásledovatelům. ![]() ![]() ![]() Zní to asi akčně a arkádově, ale jízda v aerodynamickém stínu soupeře (v našem případě však kolegy z týmu) je běžnou závodní rutinou. Koukáte se někdy na sérii NASCAR? Zrovna tak se hodí úmyslné zdržování a blokování oponenta, zvlášť když má silnější vůz. Na začátku hry není potřeba tyhle pomůcky příliš využívat, v pozdějších fázích je však jejich ovládnutí naprosto nezbytné. Co víc, ke slovu přijdou i „komba“ jako dvojitý blok nebo trojitý draft, a podaří-li se je vyvolat a použít v pravou chvíli, na úspěch je zaděláno. Tato přednost je však zároveň i stinnou stránkou hry, vydávání příkazů bohužel není ničím omezeno a závodění se časem stává dosti rutinní záležitostí. Po chvilce hraní budete draftovat prakticky bez přestávky, což sice vypadá hezky (rychle jedoucí vláček vašich vozů na špici je fajn) ale trpí tím vlastní závody. Systém hry ![]() Ale zpátky k volbě Team Racing, stěžejnímu to pilíři. Ten je stejně jako sólová varianta vystavěn na sérii turnajů, rozdělených podle obtížnosti a výkonu aut. Položky Showroom a Garage ale dávají tušit přítomnost peněžitých odměn a nakupování. No jistě, tohle je něco na způsob kariéry. Hráč dostane na úvod tradičně nějaké ty kredity, nakoupí dvě auta (pamatujte, jezdíme v týmu) a vrhne se do prvních závodů. Pokud je jen trochu šikovný, tak vyhrává, získává penízky/kredity za něž si koupí silnější vozy, odemkne přístupy k dalším závodům… no však to znáte. Menší komplikací, plynoucí z většího počtu vozů v garáži, je vyrovnanost týmu. Není radno pořídit si hned to nejsilnější fáro, když druhý vůz týmu sotva stačí držet krok. A to později přibude i třetí! ![]() ![]() ![]() Chce to zkrátka nakupovat s rozvahou a sledovat stav virtuálního konta. Ve světě Ford Street Racing naštěstí existuje možnost přivýdělku, v podobě Challenges. Tyhle výzvy (jak budou patrně v české verzi přeloženy) jsou vlastně souborem různých typů závodů. Občas se jezdí na čas, jindy jde o hrátky jako Elimination (při průjezdu cílem odstoupí vždy poslední dvě auta) nebo Head to Head (dva týmy proti sobě, vítěz bere vše). Snad všechny výzvy mají týmovou i sólovou variantu, výjimkou je pouze Overtake, ve které jde o předjíždění „nekonečného“ množství rádoby civilních aut. Za každý úspěšný manévr získáte pár vteřinek navíc, když jedete čistě a bez kontaktu, vše se ještě násobí. Poškození a jízdní model ![]() V tiskových zprávách se nadala přehlédnout informace, zmiňující "drasticky zdokonalené jízdní vlastnosti". Kdybych chtěl být za každou cenu vtipný, asi bych se teď ptal, proč tenhle vylepšený jízdní model nakonec ve hře není? Podle mého názoru má chování aut v sérii Ford Racing spíše sestupnou tendenci. První díl ještě od vývojářů z Elite nepočítám, ale dvojka byla slušnou arkádou a trojka (i přes další zjednodušení) stále ještě měla jistou úroveň. Škoda, že si autoři pro čtvrté pokračování nevybrali místo Los Angeles raději italské Benátky. Pohupující a zvláštně se vlnící auta totiž ze všeho nejvíc připomínají právě lodě. Měkké pérování, jenž rozhoupe vůz na každé nerovnosti bych očekával možná u starých korábů jako Gran Torino. Ale Ford GT nebo nový Mustang má předpokládám tvrdý sportovní podvozek, o elektronických pomocných systémech nemluvě. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Zpracování Ačkoliv Ford Street Racing vychází kromě PC také na PS2 a Xbox, v Razorworks tradičně nevyvíjeli extra verzi pro každou platformu. Co z toho plyne, je snad jasné. Na strohá konzolová menu, obří fonty a ovládání kurzorem jsme si už pomalu zvykli, stejně jako na věčné ukládání rozehrané hry na paměťovou kartu – co na tom, že já v počítači nic takového nemám. ;) Na grafickou stránku hry si ale zvykne asi málokdo. Engine se od dob druhého dílu změnil jen minimálně a jestli šlo tenkrát omlouvat nízký počet polygonů tím, že „je to budgetovka“ a „nemůžeš to srovnávat s Need for Speed“, dnes už takové argumenty neobstojí. Naopak, myslím si, že s přesunem závodů do ulic Los Angeles se situace ještě zhoršila, jelikož detailnost vozů musela ustoupit zpracování okolí. Tam kde dřív byla jen louka, plot a pár stromů teď engine musí vykreslovat zástupy domů, semafory, pouliční lampy, středové dělící pruhy, viadukty… Grafici se všechno snaží maskovat odlesky, stíny a efekty jako blur, depth of field a bloom. Ano, slunná Kalifornie tomu hodně nahrává, engine už to má přesto dávno spočítané a na poměry PC působí víc než zastarale. ![]() Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Češtinu... Související články: Novinky, Vše o předešlých dílech Ford Racing |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |