Ford Street Racing - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Ford Street Racing - recenze

7. 4. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V pokračování arkádových závodů se vozy s modrým oválem ve znaku přesunuly do Los Angeles. Tentokrát se však jedná o týmové závody, s možností přesedat během jízdy mezi auty a vydávat příkazy svým kolegům.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 7.dubna 2006
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Uhodnete jaká značka automobilů se v posledních letech objevuje na obrazovkách počítačů nejčastěji? Agentury zatím nedodaly přesná čísla, ale dost možná to bude Ford. Od chvíle, kdy v Empire Interactive resuscitovali závodní sérii Ford Racing, uplynuly sotva dva roky. Studio Razorworks stihlo za tu dobu přesto vyprodukovat hned tři hry, přičemž ta nejnovější – nazvaná Ford Street Racing – právě dorazila na pulty obchodů. Drží se vozy s modrým oválem ve znaku v zajetých kolejích celé série nebo se autoři odvážili vypustit je na dosud nezmapované území?

Závody v ulicích Los Angeles
První zásadní změnou jsou opravdu nové exteriéry. Možná to pro někoho bude šok, ale designéři opustili zavedené venkovské krajinky, závodní okruhy, ušmudlané přístavy i nehostinnou poušť. Veškeré dění se protentokrát přesunulo do městské zástavby, což se – vzhledem k názvu hry - dalo tak trochu tušit. ;) Kdo by však čekal inspiraci v posledních dílech Need for Speed, v duchu „hurá, bude to otevřené fungující město“ ten je na špatné adrese. Naopak, Ford Street Racing využívá systém „pevně dané betonové koryto“. Bez života a bez okolní dopravy.

Jak prozradil titulek, tím městem by mělo být kalifornské Los Angeles. Formulace předchozí věty ovšem prozrazuje, že spíš než o virtuální kopii jde o imaginární sled ulic a budov, zdánlivě připomínající architekturu LA. Dobrá, nejezdí se zrovna výletním tempem, přesto mám dojem, že tu není jediná „skutečná“ stavba. Tedy ne že bych nutně musel projíždět kolem Staples Centra (jako v Supercar Street Challenge) ale atmosféře a pocitu „jsem tam“ by to jistě prospělo.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Takhle se člověk musí spokojit jen s bezejmennými okruhy, pojmenovanými jako Downtown, Midtown či Pacific Highway. Tratí je mimochodem celkem 12 (nebo 24 – počítáme-li i jízdu v opačném směru) a ať už jde o centrum města, Čínskou čtvrť nebo dálniční přivaděč, vždy jsou pevně definovány. Nikde žádná zkratka, nikde žádná odbočka, po celý závod jste obklopeni zástavbou či betonem a průzkum dalších částí města spolehlivě zarazí neprodyšná zeď z plexiskla, doplněná o tradiční svítící šipky. Lehký stereotyp (šedivé silnice jsou si dost podobné) částečně zachraňuje snad jen trať v kaňonu za městem. Ony jsou vlastně dvě i když se liší pouze odbočkou přes město a skrz tunel.

 Vozový park
Zvětšit zdroj: Archiv Ford Street Racing je - stejně jako předchozí tituly – oficiálním a licencovaným produktem automobilky Ford. Nabídka vozů se tentokrát smrskla na pouhých 18 kusů, což vzhledem k dřívějšku (Ford Racing 3 měl pětapadesát aut) může působit jako krok nebo spíše dva zpátky. Zrovna tak se můžeme ptát, kde jsou ty časy, kdy hra předváděla průřez historií značky a obsáhla veterány, prototypy i koncepty. Modeláři z Razorworks vsadili nyní hlavně na výkon a upřednostnili především mladší vozy. Největším staříkem je Ford Mustang GT (1968), dobrá polovina všech aut má však podle technického průkazu sotva desáté narozeniny. No posuďte sami, v tabulce je záznam z matriky:

PŘEHLED AUT ZE HRY
1968 - Mustang GT
1969 - Mustang Boss 302
1970 - Capri Mk I RS2600
1970 - Mustang Boss 429
1973 - Escort RS2000
1975 - Gran Torino Sport
1985 - RS200
1987 - Sierra RS500
1992 - Escort RS Cosworth
1995 - GT90 Concept
2000 - Ford SVT Cobra R
2002 - Focus RS
2004 - Fiesta ST
2004 - Mustang GT-R Concept
2004 - SVT F-150 Lightning
2005 - Ford GT
2005 - Mustang GT
2007 - Shelby Cobra GT 500

Kdo zná předešlé díly, horko těžko bude hledat něco vyloženě nového – tohle je prostě pouliční směska (když už mluvíme o Los Angeles) posbíraná v předchozích dvou hrách. Tím nechci nijak snižovat atraktivitu zmíněných vozů, ale tvůrci jakoby se vyčerpali a nevěděli, s jakými auty přijít tentokrát. Chudší startovní pole navíc ještě zvýrazní rozdělení do tří skupin, podle výkonu. Marná sláva, Mustang GT z roku 1968 by proti svému jmenovci s označením GT-R patrně moc šancí neměl. V rámci zachování fair-play se proto každého závodu účastní vždy jen srovnatelná auta. Zdá se to rozumné, bohužel díky tomuto pravidlu uvidíte na startovním roštu zpravidla pouze tři modely, holt vyhrát chtějí všichni a tak se jezdí jen s tím nejlepším.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Týmové závodění = ?
Jestli jsem byl na něco vyloženě zvědavý, byly to herní módy. Razorworks v minulosti několikrát dokázali, že mají hodně zajímavých a často i značně originálních nápadů, s jejichž pomocí dokáží oživit svět závodních her. A nezklamali ani tentokrát, jelikož pro Ford Street Racing přichystali takzvaný Team Racing. O co jde? No přeci o tým! Dost bylo sólo závodění, kdy stačilo nechat soupeře v prachu a vítězně, s velkým náskokem, projet cílem. Kdepak, tady máte pod kontrolou celý (maximálně trojčlenný) tým a o úspěchu či neúspěchu rozhoduje pořadí všech vašich vozů.

Zvětšit zdroj: Archiv Hráč, coby „hrající a závodící“ kapitán, samozřejmě řídí vždy jen jedno auto, v případě potřeby se ovšem může kdykoliv přemístit za volant těch zbývajících a v pravou chvíli zlepšit jejich umístění. Celé to funguje tak trochu jako hot-seat mód, avšak pouze pro jednoho hráče. Chcete příklad? Chvíli po startu se propracujete na solidní (neřku-li první) pozici, následně své autíčko necháte na pospas umělé inteligenci a pokusíte se přesednutím do té líné Fiesty z chvostu startovního pole podpořit parťáky. Možná se to i podaří, jenže mezitím se týmový Focus RS propadl o několik pozic a AI vodící váš Mustang dokázala ztratit vedoucí příčku. Co teď? Poperete se o stupně vítězů nebo se spokojíte se čtvrtým, pátým a šestým místem? Konec závodu se blíží!

 Taktika a spolupráce
Možná se to z popisu nezdá, ale je to docela adrenalin. Během závodu musíte neustále sledovat soupeře, stejně jako barevný ukazatel aktuálního pořadí. Ten zobrazuje pozici všech vozů a zároveň dává příležitost k taktizování typu „modří jsou hodně vzadu, k vítězství nám stačí získat deset bodů“. Když už je řeč o taktice, přesedáváním z auta do auta týmová spolupráce zdaleka nekončí, hráč totiž může na dálku udílet svým kolegům příkazy! Pomocí jednoduchého a vcelku intuitivního (přinejhorším omrknete tutoriál) systému příkazů lze rozkazovat, mají-li se parťáci třeba snažit brzdit čelo závodu nebo naopak přilepit se na váš nárazník a pokusit „v balíku“ ujet pronásledovatelům.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Zní to asi akčně a arkádově, ale jízda v aerodynamickém stínu soupeře (v našem případě však kolegy z týmu) je běžnou závodní rutinou. Koukáte se někdy na sérii NASCAR? Zrovna tak se hodí úmyslné zdržování a blokování oponenta, zvlášť když má silnější vůz. Na začátku hry není potřeba tyhle pomůcky příliš využívat, v pozdějších fázích je však jejich ovládnutí naprosto nezbytné. Co víc, ke slovu přijdou i „komba“ jako dvojitý blok nebo trojitý draft, a podaří-li se je vyvolat a použít v pravou chvíli, na úspěch je zaděláno. Tato přednost je však zároveň i stinnou stránkou hry, vydávání příkazů bohužel není ničím omezeno a závodění se časem stává dosti rutinní záležitostí. Po chvilce hraní budete draftovat prakticky bez přestávky, což sice vypadá hezky (rychle jedoucí vláček vašich vozů na špici je fajn) ale trpí tím vlastní závody.

 Systém hry
Zvětšit zdroj: Archiv Na týmovém závodění stojí a padá celá hra. Pokud nebudu brát v potaz herní volby jako Quick Race (opravdu rychlá ukázka Ford Street Racing v akci) a Multiplayer (opravdu strohá ukázka hry více hráčů) zůstávají nám dva šampionáty. Solo Racing a Team Racing. Sólo závodění je takovým chudým příbuzným, protože šestice turnajů (vždy různé výkonnostní třídy) prakticky nemá co nabídnout. Jezdí se na okruzích, sbírají se body za umístění a kdo jich nasyslí nejvíc, dostane medaili. Jak by řekl Homer Simpson: „ NUDÁ!“ Škoda že nikoho nenapadlo nechat tu pár originálních single módů z druhého a třetího dílu. Zrovna tak nechápu, proč se multiplayer znovu omezil jen na split-screen, když Ford Racing 3 zvládal hru po síti (LAN) a internetu?

Ale zpátky k volbě Team Racing, stěžejnímu to pilíři. Ten je stejně jako sólová varianta vystavěn na sérii turnajů, rozdělených podle obtížnosti a výkonu aut. Položky Showroom a Garage ale dávají tušit přítomnost peněžitých odměn a nakupování. No jistě, tohle je něco na způsob kariéry. Hráč dostane na úvod tradičně nějaké ty kredity, nakoupí dvě auta (pamatujte, jezdíme v týmu) a vrhne se do prvních závodů. Pokud je jen trochu šikovný, tak vyhrává, získává penízky/kredity za něž si koupí silnější vozy, odemkne přístupy k dalším závodům… no však to znáte. Menší komplikací, plynoucí z většího počtu vozů v garáži, je vyrovnanost týmu. Není radno pořídit si hned to nejsilnější fáro, když druhý vůz týmu sotva stačí držet krok. A to později přibude i třetí!

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Chce to zkrátka nakupovat s rozvahou a sledovat stav virtuálního konta. Ve světě Ford Street Racing naštěstí existuje možnost přivýdělku, v podobě Challenges. Tyhle výzvy (jak budou patrně v české verzi přeloženy) jsou vlastně souborem různých typů závodů. Občas se jezdí na čas, jindy jde o hrátky jako Elimination (při průjezdu cílem odstoupí vždy poslední dvě auta) nebo Head to Head (dva týmy proti sobě, vítěz bere vše). Snad všechny výzvy mají týmovou i sólovou variantu, výjimkou je pouze Overtake, ve které jde o předjíždění „nekonečného“ množství rádoby civilních aut. Za každý úspěšný manévr získáte pár vteřinek navíc, když jedete čistě a bez kontaktu, vše se ještě násobí.

 Poškození a jízdní model
Zvětšit zdroj: Archiv Na věčný nedostatek peněz šikovně navážu informací o poškození. Ford Street Racing jako první z celé série nemá nezničitelná auta. Nerozvážnou jízdou a kontaktem s okolím se vozy deformují a snad i poškozují. Tímhle si vážně nejsem jistý, každopádně po několika karambolech lze vypozorovat znepokojivý šedý dým, linoucí se z pod kapoty. Následná oprava v garáži stojí sice nemalý peníz, přesto jsem si nedovolil nastoupit do nového šampionátu s výrazněji pomuchlaným autem. Co kdyby. ;) Kolize s objekty kolem trati jsou mimochodem provedeny dost zvláštně. Trefíte-li nějakou pouliční lampu či sloup, vůz jím vcelku bez problémů projede, jen se na chvíli změní v „ducha“ a změní vizáž z nablýskaného na poničený.

V tiskových zprávách se nadala přehlédnout informace, zmiňující "drasticky zdokonalené jízdní vlastnosti". Kdybych chtěl být za každou cenu vtipný, asi bych se teď ptal, proč tenhle vylepšený jízdní model nakonec ve hře není? Podle mého názoru má chování aut v sérii Ford Racing spíše sestupnou tendenci. První díl ještě od vývojářů z Elite nepočítám, ale dvojka byla slušnou arkádou a trojka (i přes další zjednodušení) stále ještě měla jistou úroveň. Škoda, že si autoři pro čtvrté pokračování nevybrali místo Los Angeles raději italské Benátky. Pohupující a zvláštně se vlnící auta totiž ze všeho nejvíc připomínají právě lodě. Měkké pérování, jenž rozhoupe vůz na každé nerovnosti bych očekával možná u starých korábů jako Gran Torino. Ale Ford GT nebo nový Mustang má předpokládám tvrdý sportovní podvozek, o elektronických pomocných systémech nemluvě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Zpracování
Ačkoliv Ford Street Racing vychází kromě PC také na PS2 a Xbox, v Razorworks tradičně nevyvíjeli extra verzi pro každou platformu. Co z toho plyne, je snad jasné. Na strohá konzolová menu, obří fonty a ovládání kurzorem jsme si už pomalu zvykli, stejně jako na věčné ukládání rozehrané hry na paměťovou kartu – co na tom, že já v počítači nic takového nemám. ;) Na grafickou stránku hry si ale zvykne asi málokdo. Engine se od dob druhého dílu změnil jen minimálně a jestli šlo tenkrát omlouvat nízký počet polygonů tím, že „je to budgetovka“ a „nemůžeš to srovnávat s Need for Speed“, dnes už takové argumenty neobstojí.

Naopak, myslím si, že s přesunem závodů do ulic Los Angeles se situace ještě zhoršila, jelikož detailnost vozů musela ustoupit zpracování okolí. Tam kde dřív byla jen louka, plot a pár stromů teď engine musí vykreslovat zástupy domů, semafory, pouliční lampy, středové dělící pruhy, viadukty… Grafici se všechno snaží maskovat odlesky, stíny a efekty jako blur, depth of field a bloom. Ano, slunná Kalifornie tomu hodně nahrává, engine už to má přesto dávno spočítané a na poměry PC působí víc než zastarale.

Zvětšit zdroj: Archiv Konec konců absence replaye a pouhé dvě herní kamery (jedna na nárazníku, jedna za autem) jakoby přitakávaly: „v detailech se radši moc nepitvejte“. Ruku v ruce s grafikou jde také ozvučení. Při pohledu na seznam aut by člověk čekal hlasité burácení motorů, ovšem povětšinou dostane jen nevýrazné bublání. Na hudební doprovod se patrně zapomnělo úplně nebo nezbyly peníze. Dvě skladby pro brouzdání v menu a ticho při závodě – že by umělecký záměr?

Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Češtinu...

Související články: Novinky, Vše o předešlých dílech Ford Racing

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje






 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Ford Street Racing ocení asi jen příznivci předchozích dvou dílů. Nápad s týmovým závoděním není špatný, ale vystavět celou hru jen na něm? To nevypadá na ideální řešení. Relativně vysoké skóre obhajuje snad jen „nálepka budget“ a nízká cena 299,- korun českých.

Nejnovější články