Autor: Bergy Publikováno: 22.února 2009 | Verze: prodávaná+patch 9.2/česká/PC Doba recenzování: 4 týdny |
![]() ![]() ![]() Další pomůckou podobného ražení jsou barevné značky u hráčů v taktickém zobrazení vaší sestavy. Nyní vždy, když umístíte fotbalistu na nějaký post, automaticky se u něj rozsvítí barevné kolečko (od červeného až po zářivě zelené) podle toho jak dobře se na danou pozici hodí. Pokud jste tyto informace sami neznali z hlavy, bylo dříve nutné jít do vlastností každého hráče zvlášť a kliknout na volbu pozice, abyste se dozvěděli to samé co FM09 zobrazuje zcela samo a bez práce. Ve středu zájmu médií Po převzetí vámi vybraného týmu se jednotlivé úkony a volby v podstatě neliší od FM08 a to včetně stanovení prioritních cílů mužstva, nastavení možných prémií, úpravy rozměrů hřiště atd. Novinkou trochu většího významu je větší pozornost médií vůči vaší maličkosti. Po nástupu do nového zaměstnání vás proto čeká velká tisková konference, kde se vás novináři vyptávají na vše možné od dojmů po převzetí mužstva přes to, jak hodně si věříte až po vaše vysněné cíle. Po této tiskovce pak následují další a další až vám z toho bude přecházet hlava. Kromě přáteláků totiž každý ligový zápas provází předzápasová a pozápasová konference. ![]() ![]() ![]() Po nějakém čase to začne být poměrně únavné, zvlášť u rutinních utkání, kde nedojde k žádnému velkému překvapení. Jiná situace ale nastává, když třeba jako outsider v lize mistrů vyklepnete nějaký slavný tým, to se to pak může člověk na tiskovce naparovat a sbírat chválu od vykulených pisálků. Přes množství různých témat a dotazů se nicméně začnou po určitém čase otázky trochu opakovat, což ubírá na atraktivitě. Rozhodně to ale není tak špatné, jako když se v minulém díle reportéři ptali stále na jedny a ty samé věci pořád dokolečka. Naštěstí lze většinou odpovědět na pár dotazů a případně zaškrtnout volbu, že čas pro tiskovku už vypršel, čímž dosáhnete toho, že se před novináři sice ukážete, ale proces značně urychlíte. Další možností je poslat na rozhovor svého asistenta. Tím se z této akce úplně osvobodíte, ale zase pak nemůžete ovlivnit její průběh, což může následně zamrzet. Třeba když asistent zvolí nejednoznačnou odpověď a novináři to překroutí (jako v reálném životě). Všechny reakce v médiích mají jinak nezanedbatelný vliv na mužstvo a podle nich se hodnotí i to jak hodně jste ve své funkci profesionální. Zapomeňte ale na to, že byste se dokázali zavděčit všem. Většinou to dopadá tak, že část lidí je spokojená a další hráči vás za ty samé komentáře zkritizují. Je dobré si všímat i kolonky v menu s názvem „Důvěra vedení“, která opět obsahuje hodně podrobnou zpětnou odezvu vedení klubu i fandů. Všechny zápasy, přestupy hráčů, či výkony jednotlivců jsou zde graficky znázorněny a to včetně vysvětlujících komentářů. I když fandové nerozhodují o vašem setrvání na postu manažera, je fajn mít je na své straně. Svojí práci přeci neděláte jen pro peníze, ale i pro radost příznivců klubu. ![]() ![]() ![]() Předzápasové i pozápasové analýzy v podobě loňských novinek zůstaly i ve FM09. Přibyl ale nový prvek v podobě hlášení asistenta manažera, který před úvodním výkopem zhodnotí stav mužstva či některých jednotlivců. V průběhu utkání pak přidává další aktuální dojmy a vlastní statistiky. Aniž byste šťourali do podrobných hodnotících tabulek, zjistíte rychle a bez práce, kdo vám kazí hru, kdo má problém trefit se do míče nebo kolem kterého obránce prochází soupeřovi útočníci jak nůž máslem. Tohle se mi opravdu líbilo, protože zvlášť při nastaveném rychlejším zpracování zápasů nemáte šanci všechno vizuálně na hřišti odkontrolovat. Samotné zápasové utkání nabízí asi nejvíce nových voleb vůbec. Předně máte možnost zvolit si z klasického nebo TV zobrazení. Klasický pohled na zápas je znám z dřívějška. Vidíte fotbalové hřiště a kolem dokola je herní interface se všemi volbami. TV zobrazení naproti tomu přepne pohled na travnatou plochu do režimu plné obrazovky, čímž se hřiště znatelně zvětší. Interface je pak úplně schovaný a jednotlivé volby jsou dostupné přes nová tlačítka či speciální schovávací lištu. Klasika či TV zobrazení dále nabízí z několika různých kamer. Pokud jste konzervativci nebo máte málo výkonný počítač, jistě oceníte celkem dvě varianty 2D kamery. Klasický 2D pohled (s hráči v podobě barevných koleček) je skoro k nerozeznání od minulých dílů FM a tudíž ho netřeba dál rozebírat. Další 2D kamera nabízí v podstatě to samé, ale v o poznání detailnější podobě. Jsou zde vidět například lepší textury trávníku, stíny tribun a branek a spatřit můžete i okolí za pomezními čarami. ![]() ![]() ![]() Další kamery jsou už trojrozměrné. Jedná se o pohled z hlavní tribuny, dále o vyvýšený pohled pohybující se podél postranní čáry, dva vertikální pohledy s různým stupněm přiblížení a na závěr jeden od rohového praporku. Mezi všemi pohledy (tudíž i mezi 2D a 3D) se můžete vzájemně přepínat kdykoli si jen vzpomenete. Každý si tedy přijde na své. Bitva mezi 2D a 3D 3D zobrazení hráčů a hřiště je bezesporu velkým krokem vpřed, ale 2D má i přes to stále své kouzlo. Někomu sice mohou ona pohybující se barevná kolečka připadat velmi primitivní, ale tenhle systém prostě vždycky fungoval na jedničku a navíc podporoval u člověka fantazii. U 3D si představovat už nic nemůžete, tam už se jen kocháte, takže každá nedokonalost zákonitě představuje pihy na kráse, které kazí dojem. Co tím chci naznačit? Nové zápasy v trojrozměrné grafice jsou výborné, atraktivní i roztomilé, ale určitě bych si nedovolil říct, že dokonalé. Většina akcí vypadá pohledně a fotbalově, nicméně ne všechno je vychytané. Někdy hráči skoro stojí, přitom nožičky jim kmitají, jak kdyby běželi stovku v olympijském rekordu. Jindy brankář vyrazí prudkou střelu z brány, aniž by byl u míče nebo padne gól po střele, co se záhadně odrazí od vzduchoprázdna a změní svůj směr. Zapracovat by se také mohlo na zobrazení diváckých tribun, které jsou vyloženě spartánské a v tomto provedení působí spíše rušivě. Problémem jsou rovněž situace, kdy si necháte rychleji zpracovávat zápasy. Hra pak logicky zobrazuje jen ty zajímavé situace, ale přechody mezi nimi jsou takové, že se hráči jakoby zaseknou a čeká se, až vývoj zápasu vygeneruje něco dalšího na koukání. Tohle se ve 2D děje také, ale tam to působí vcelku přirozeně. Ve 3D si ovšem v prvním momentě pomyslíte, že se vám kousl celý FM a až za chvilku vám dojde, že to je normální průběh hry. Nechci působit dojmem, že zbytečně rýpám, ale těmhle drobnostem prostě nikdo neuteče a buď si na ně zvyknete a pak si 3D zápasy určitě užijete nebo vás budou natolik štvát, že raději zůstanete ve 2D. Naštěstí je na každém z vás pro co se rozhodnete, vývojáři vám totiž nic nevnucují. Kdo chce 3D, ten ho bude mít a kdo 2D, tak u něj může zůstat i nadále a to je to hlavní! Pro ortodoxní vyznavače 2D je pak v nastavení zajímavá volba, která 3D kamery úplně vypíná a při zápasech si je nemůžete aktivovat ani omylem. ![]() ![]() ![]() K zápasům bych měl ještě poslední poznámku. Nevím proč, ale docela často se mi stávalo, že zápasy byly nadměrně natahovány. Aniž by se řešila nějaká vleklá zranění, rozhodčí opakovaně s klidem nastaví 5 až 6 minut a když pak soupeř srovná klidně i v 97. minutě, to je pak doslova na rozmlácení nejbližší počítačové periférie a nepřetržitý proud nepublikovatelných nadávek směrem k hlavnímu sudímu. Vyšší HW nároky Jak jste už asi odtušili z popisu 3D zápasů, hardwarové nároky nemohou být stejné, jako tomu bylo dříve. Přesvědčí vás o tom i samotný obal hry. Ona to ovšem pravda je a není. Pokud se vykašlete na 3D a zakážete ho v nastavení, s největší pravděpodobností tuto hru spustíte na každém počítači, co zvládal FM08. S použitím 3D zápasů se ale připravte na nutnost mít pro WinXP alespoň 1,4GHz procesor, 512MB paměti a 128MB grafickou kartu. Pro Windows Vista si tyhle nároky rovnou zdvojnásobte, což doporučuje i návod. Osobně jsem FM09 kupodivu rozchodil i na notebooku s 64MB grafickou kartou (ostatní HW nároky jsem splnil). Hra spustit šla, ve 2D bez jakýchkoli problémů a 3D jsem si zahrál taky i když na nízké detaily a zápasy nebyly úplně nejplynulejší, nicméně koukat se na to dalo. Dobrou zprávou je i přítomnost podpory vysokých rozlišení obrazu a to včetně těch širokoúhlých. Například na notebooku jsem hrál klasicky 1024x768 a na stolním PC v 1680x1050. Pokud chcete z nějakého důvodu hrát v okně, tak i toto nadále funguje. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Samozřejmostí je i letos kompletní překlad hry do češtiny z dílny lokalizačního týmu CD Projektu. Přeloženo je vše na co ve FM09 můžete narazit, jediné co nemusí úplně sednout je sem tam nějaká ta kostrbatá věta. Mějte ale na paměti, že to není způsobeno nekvalitním překladem, ale faktem, že většina textů (zvláště to platí pro zprávy o aktuálním dění) se průběžně generuje z proměnných hodnot. Systém, který ze slov sám skládá věty v průběhu hry, je bezproblémový například pro anglický jazyk, ale čeština pro tyto účely není zrovna ideální. Přesto jsem toho názoru, že český překlad je povedený a já osobně bych bez něj FM09 určitě hrát nechtěl. Na závěr ještě malé upozornění. FM09 vyžaduje ke svému prvnímu spuštění aktivaci přes internet nebo přes telefon (myslí se tím telefonní hovor). Tento krok je bohužel nutný a nejde se mu legální cestou vyhnout. Útěchou vám může být skutečnost, že k následnému hraní už není potřeba mít v mechanice DVD se hrou a instalaci FM09 lze legálně zaregistrovat na více počítačích najednou. trailer Stáhněte si: Demo, Patch Související články: Novinky, Vše o Football Manager Live, Recenze předchozích ročníků Football Manager |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |