Football Manager 2008 - CZ recenze
8/10

Football Manager 2008 - CZ recenze

23. 2. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zelená je tráva, fotbal to je hra... Jen skuteční trenéři ví, kolik se za ní skrývá taktiky, obchodování, komunikace a jiné práce. Chcete si souběžně se startem domácí jarní sezony vše sami zkusit v opět o něco lepší hře?

Autor: Bergy
Publikováno: 23.února 2008
Verze hry: finální/česká/s patchem
Doba recenzování: pár týdnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Lidé fotbalové manažery buďto zbožňují nebo jimi opovrhují, protože se jim zdají málo záživné a příliš komplikované. Pokud čtete tyto řádky, předpokládám, že patříte mezi příznivce a tím pádem víte, jak se věci mají. Netřeba proto obhajovat tento herní žánr, jenž své slávě vděčí z velké části právě sérii Football Manager od Sports Interactive.

Ročník 2008 přináší, jak už je zvykem, především řadu drobných vylepšení než nějakou převratnou změnu, kterou bychom třeba ani nemuseli vydýchat. Osvědčený koncept tedy byl podle očekávání zachován, přičemž se dostalo na poměrně slušný výčet nových nápadů, které potěší především zkušené hráče.

Zahájení nové sezóny
Jestliže jsem v recenzi minulého dílu mluvil o vábení nováčků, ve stejném duchu kráčí i FM2008. Kromě průvodce (pomáhá s vytvořením nové databáze), je nyní k dispozici i zcela nový systém volitelné interaktivní nápovědy. Ta vás formou vyskakujících oken vede krok za krokem samotnou hrou. Kdybych se ocitl v roli člověka, který vidí fotbalový manažer poprvé v životě, myslím, že více bych si přát snad ani nemohl.

Se zahájením nové sezóny lze narazit na další z řady vylepšení. Jedním z nich je například možnost určit si své předsezónní cíle. Pokud máte vysoké ambice a míříte vysoko, dá vám vedení klubu více prostředků. Zároveň na sebe ale přivoláváte daleko větší tlak a zodpovědnost, což posléze nemusíte ustát. Na druhou stranu držíte-li se raději pěkně při zdi, stačí ohlásit, že střed ligové tabulky to jistí a můžete být v pohodě, ovšem s vyšší finanční podporou posléze nepočítejte. Nejefektivnější je tato volba u průměrnějších týmů, protože v elitních klubech se vždy dopředu očekávají příčky nejvyšší a těžko vám vedení spolkne jakoukoli taktiku, která nepovede k boji o titul a postupu do pohárových soutěží.

Zajímavostí se pro mě stala volba pro nastavení rozměrů domácího hřiště. V ní si můžete zkorigovat délku i šířku travnaté plochy, aby co nejlépe vyhovovala vaší oblíbené taktice. Například jestli rádi praktikujete rozvážnější hru po stranách, vyplatí se mít o něco širší hřiště než je obvyklé, naopak užší plocha dává hře rychlejší spád.

Inovace 2D zápasů
Po nezbytných úpravách týmu a zformování ideální sestavy přichází na řadu tradiční fotbalová utkání, jenž obvykle přináší nejvíce herních zážitků. A právě kolem fotbalových „mačů“ je ve FM2008 asi nejvíce novinek. Před každým zápasem vás tak čeká pěkná analýza, která zhodnotí šance obou soupeřících týmů na vítězství a zmíní i zajímavé milníky týkající se obvykle hráčů a jejich kariér.

Hovory k týmu probíhající před úvodním hvizdem, v poločase a závěrečném odchodu do šaten už sice známe, ale nyní se můžete na nejlepším proslovu poradit se svým asistentem. Škoda, že se ještě více nerozrostlo portfolio různých pochval, motivací a klení. Takhle člověk točí dokolečka jen pár vybraných frází. Novým prvkem je pak ještě možnost dát pokyny k hráčům soupeře. Stačí například pár kliknutí a hned si budou vaši svěřenci více hledět soupeřových útočníků a urputně je bránit na každém kroku.

Během samotného zápasu pak dochází k velké změně při taktizování. To se ve FM2008 děje v reálném čase. Když totiž vstoupíte do menu taktiky a chcete změnit rozestavení hráčů nebo nachystat střídání, hra se sama nepřeruší a běží dále. Abyste ale neztratili kontakt s děním na trávníku, máte neustále k dispozici zmenšený náhled hřiště. Osobně tento krok chválím, protože to má lepší a uvěřitelnější atmosféru.

Pokud by vám ale tento systém z nějakého důvodu nevyhovoval (například když máte nastavenou vyšší rychlosti zpracování zápasů) lze ho obejít jednoduchým manuálním pauznutím. Poté stačí otevřít okno taktiky, v němž zůstávají všechny volby plně aktivní, takže můžete nad zamýšlenými herními změnami popřemýšlet, jak dlouho budete chtít. Je to zkrátka čistě na vás.

Další analýza, tentokrát pozápasová se objeví po skončení utkání. Jedná se o podobné menu jako to předzápasové jen s tím rozdílem, že je zde zhodnocen předvedený výkon obou týmu a nejsledovanější hráči obdrží podrobné komentáře.

Pod tlakem fanoušků a médií
Ve FM2008 je rovněž kladen daleko větší důraz na zpětnou vazbu, týkající se především vaší vlastní osoby. Nyní je v podstatě každý váš krok, nákup hráče, zvolená taktika i předváděná hra pod neustálým drobnohledem vašich nadřízených, klubových fanoušků a medií. Zvláště poslední dvě jmenované veličiny vytvářejí na vás asi největší tlak, protože vše co uděláte je buď v tisku nebo interakci s fanoušky pochváleno nebo podrobeno zdrcující kritice. Ohlas fanoušků přitom můžete pozorovat díky speciálním stupnicím a stručným komentářům, které vám sděluje jejich mluvčí.

Mohu jen potvrdit, že člověk se teď opravdu cítí více zodpovědný za svá rozhodnutí. Zároveň je ale potřeba v případě negativních reakcí nepodléhat panice a kolikrát i přes nevoli okolí prosadit svou a ukázat, že pravdu máte vy. Například koupě hráče, kterému se první zápasy nevydaří, jsou častým cílem kritiky. Přitom stačí vytrvat, a pokud se situace obrátí, dostane se vám pak náležitého uznání.

Atraktivní jsou i hodnocení zápasů, které posuzují sami fanoušci. Mnohdy ani cenná remíza v lize mistrů nemusí být v případě českého celku důvodem k oslavám manažera. Na druhou stranu vás ale fandové dokážou také podržet, například po prohře s mnohem silnějším soupeřem. Chce to ale prohrát se ctí a předvést pěkný fotbal. Nehodnotí se tedy jen konečný výsledek, ale vše co vaši hráči na hřišti předvedou.

Viditelně stoupl i zájem médií. Teď už z vás reportéři lámají odpovědi na své dotazy snad úplně před každým zápasem. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby se ale otázky pořád jen neopakovaly dokolečka. Po nějaké době se proto z podobných rozhovorů stává jen šedivá rutina nebo vám dojde trpělivost a začnete reportéry prostě ignorovat.

Kosmetické úpravy vzhledu
Oproti FM2007 je už možné opět provádět scouting po celém světě. V minulém díle bylo hledání nových talentů z nějakého důvodu poměrně omezené a tak třeba při hře za pražskou Spartu se museli vaši scouti omezit jen na starý kontinent. Co ale zůstalo beze změn, je licenční politika. FM2008 stále nemá a zřejmě mít ani nikdy nebude licence na skutečná loga týmů a soutěží. O fotkách byť jen trochu slavnějších hráčů ani nemluvě.

Naštěstí lze tento problém vyřešit poměrně jednoduše a to díky silné komunitě příznivců FM. Třeba na zahraničních stránkách www.sortitoutsi.net či domácím webu www.fmweb.cz je možné najít vše potřebné a vzhled celého FM2008 výrazně pozvednout vším, co v základní verzi chybí. Mě jsou nejsympatičtější tzv. mega packy, které obsahují vše od A-Z. Nic vám ale nebrání stahovat jednotlivé prvky zvlášť a vylepšovat jen to, co uznáte sami za vhodné.

Základní grafické rysy a rozložení jednotlivých prvků zůstalo ve FM2008 zachováno, ale změnila se obvyklá zelená barva úvodního menu v celkem výraznou červenou. Dále byl použit nový světlý skin pro pozadí a písmo, na což si hlavně zpočátku musí člověk zvykat. Zvlášť pokud už máte za sebou pár ročníků s původním klasickým skinem, jenž se až do teď v podstatě vůbec neměnil. Vylepšeno bylo i zobrazování fotek hráčů, které jsou nyní větší a prolínají se s logy týmů na pozadí. Přidána byla rovněž nová součást zvaná „Game Face“. Tato věcička u nových mladých hráčů, kteří ani nemohou mít žádné skutečné fotky, generuje vcelku uspokojivě jejich obličeje a navíc je v průběhu let (jak hráč stárne) modifikuje, aby jejich vzhled odpovídal udávanému věku.

Větší výkon
Na závěr jsem si nechal obvyklý poznatek. Ano, i FM2008 ukládá, nahrává a zpracovává herní události rychleji než jeho předchůdci. Jelikož FM hraji už několik let na stejném notebooku, vím, že zrychlení hry nemá na svědomí lepší hardware, ale právě softwarová optimalizace a to je jedině dobře. Po několika pokusech jsem ale dal nakonec přednost možnosti zvětšit si herní databázi. To znamená, že ve výsledku mi tento ročník běží asi tak stejně rychle jako FM2007, ale mohu si dovolit mít hratelných více ligových soutěží a zpracovávat tak větší množství dat než kdy předtím.

FM2008 je jinak prodáván opět v kompletní české verzi od společnosti CD Projekt nyní za zvýhodněnou cenu 699 Kč. Nezapomeňte si ještě před založením nové hry stáhnout aktuální patch.

Stáhněte si: Demo, CZ patch 8.02 (95 MB)

Související články: Novinka, FM 2007 recenze, FM 2006 recenze, FM 2005 recenze, Football Manager Live info

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

Bergy

Novinek není zrovna málo a znatelně vylepšují hratelnost. Na rozdíl od herních PC sérií od jiných firem které každý rok v podstatě jen recyklují předchozí ročníky, se Football Managery od Sports Interactive neustále posouvají vpřed. I proto tedy platí, že se jedná o nejkomplexnější hru tohoto druhu, se kterou konkurece momentálně nedokáže udržet krok natož jí jakkoli ohrozit.