Folklore - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Folklore - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Líbil se vám film Faunův labyrint? Pak si nenechte ujít akční adventuru, která vás provede říšemi za hranicí světa živých. Jejich roztodivné obyvatele budete lovit a využívat pohybovým senzorem PS3 ovladače.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 13.října 2007
Verze: review/PS3/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Líbil se vám film Faunův labyrint? Pak byste si neměli nechat ujít až podezřele podobnou akční adventuru, která vás provede sedmi říšemi za hranicí světa živých. Jejich roztodivné obyvatele budete lovit a využívat v bojích za pomoci pohybového senzoru SIXAXIS ovladače.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Japonské studio Game Republic (série Genji) hru vyvíjelo pod vedením veteránů, jakými jsou Yoshiki Okamoto (Onimusha, Devil May Cry nebo Resident Evil) a Kouji Okada (zakladatel série Shin Megami Tensei čili Digital Devil Saga). Slavní tvůrci si tentokrát vzali na mušku strašidelné západní pohádky a legendy, konkrétně irského a keltského původu. Jejich vize záhrobního světa díky tomu silně připomíná zmíněný film Faunův labyrint, ale nechybí jí určitý typicky japonský šmrnc a pohled na věc.

 Mezi světy
Temně fantaskní příběh vypráví o mladé Ellen. Tu celý život trápí smrt mámy, o kterou přišla ještě jako dítě. Nyní ale od zesnulé rodičky dostane dopis, aby ji přišla navštívit do „Doolinu, vesnice mrtvých“, že potřebuje pomoc. Hrdinka se do tajemné vesnice na zakletém ostrově vydá, ačkoliv jí zdravý rozum i místní rybáři od nápadu zrazují. Mimochodem, dopis od zesnulé blízké osoby i tajemná vesnice mohou někomu připomínat Silent Hill 2, ale hra má docela jinou atmosféru. Je to zachmuřená pohádka s pár lekavými okamžiky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ve vesnici Ellen narazí na řadu podivných postav, od Keatse, novináře okultního plátku, po živého polního strašáka, který během noci - spolu s dalšími magickými bytostmi - obývá místní hospodu a hřbitov. Hledání mámy je náležitě dramatické a vyžaduje určité rituály, díky kterým může Ellen proniknout do a kráčet světem mrtvých. Tedy vlastně několika zcela odlišnými světy, od kouzelného lesa po podmořskou říši nebo válečné pole. Hnacím motorem příběhu není jen neustálé odhalování nových světů nebo postav, ale také vlastní minulosti hrdinů.

Hrát totiž můžete buď za Ellen nebo za Keatse, přičemž tihle dva nechodí spolu, ačkoliv se často potkají. Díky tomu každý z nich nabízí unikátní pohled na příběh, což ještě podtrhuje možnost zvolit si vaši postavu znovu po odehrání každé kapitoly příběhu: teoreticky tak můžete nejprve dohrát stejný kus příběhu za jednu postavu a hned poté za druhou, abyste náležitě poznali všechny souvislosti. Bohužel příběh navzdory několika skvělým nápadům nebo zvratům působí poněkud hůře, což ještě umocňuje fakt, že mimo hrstku nádherných před-renderovaných filmů zcela chybí dabing a řada zvratů je vyprávěna jakýmsi komiksem s bublinami nebo dokonce jen dvěma statickými postavami, stojícími proti sobě.

 Pochytejte je všechny
Hratelnost se na první pohled zdá být zajímavým mixem několika žánrů. Během dne chodíte po vesnici, vyzvídáte nové informace od postav, hledáte předměty apod. Tohle je klasicky adventurní část. V noci pak můžete použít brány do světa mrtvých. Zde se hra mění na poměrně akční záležitost, jelikož navzdory přítomnosti několika neutrálních nebo spřátelených postav jsou tyto světy obývány především monstry, přes která se musíte probojovat. Těm menším – pěšákům a minibosům – se říká Folks, zatímco drsní (a většinou hodně velcí) bosové jsou známí pod názvem Folklore.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ústředním prvkem akční složky hry je nutnost tyto podivné příšerky lovit. To probíhá tím způsobem, že do nich sekáte tak dlouho, dokud jejich duše nezačne vystupovat z umírajícího těla. V takovém okamžiku stisknete tlačítko R1, čímž duši lapíte do energetického výboje své vlastní magie (čím více duší jednoho druhu potvory lapíte, tím ji budete mít silnější). V té chvíli je potřeba cuknout ovladačem Sixaxis směrem k sobě, čímž vaše postava přitáhne duši protivníka jako bičem.

Pak můžete danou příšerku nastavit na jedno ze čtyř hlavních (symbolových) tlačítek ovladače, kterým pak vyvoláváte její útok. Útoky mohou být krátké, dlouhé, vzdušené nebo třeba obranné. Kromě toho mají přiřazeny ještě elementární prvek, takže musíte klasicky hledat správný protiklad na určité typy nepřátel. Tlačítko L1 rychle rozbalí příhodný seznam všech ulovených potvůrek.

Příšerek je dobrá stovka, od malých skřítků přes mamuty až po nezařaditelné cosi. Zní to jako velká zábava ve stylu Pokémonů, ale bohužel to v praxi příliš dobře nefunguje. Kvedlání ovladačem není zdaleka tak přesné jako u konkurenční konzole Wii a nadávat pak budete obzvláště při soubojích s bossy, kde musíte často třepat ovladačem opravdu hodně a ve specifickém rytmu. Hra jako celek zároveň trpí absolutní linearitou (malá mapa v rohu obrazovky vám až bolestně připomíná, že celá hra je většinu času jeden úzký koridor) a později také stereotypem. Ačkoliv objevování nových světů i potvůrek je zajímavé, herní mechanismy se nijak zásadně nemění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte zde

 Pestrobarevná jízda
Výprava hry je (s odhlédnutím od zastaralé formy vyprávění příběhu) svým způsobem její nejlepší vlastností. Design jednotlivých záhrobních říší a jejich obyvatel těží z divoké japonské představivosti, ale přitom v něm můžete dohledat prvky animovaných filmů Tima Burtona, American McGee, konkurenčního titulu Kameo nebo keltskou tématikou proslulého Hellboye. Je to stylový mix, navíc podporovaný divokou barevnou paletou a hojným využíváním fosforeskujících světelných efektů (energie duší nepřátel apod.). Ještě pořád jsem si tak docela nezvyknul na videohry v HD, takže mne navíc celou dobu hraní těšila míra detailů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fantazie autorů byla nicméně v tomto případě určitě větší než jejich technická zdatnost, takže nečekejte zázraky po technické stránce. Mimochodem, nejednou mne během hraní napadlo, že by šlo o ideální kousek pro PSP – a pak jsem zjistil, že kapesní verze už je v plánu. Mimořádnou pochvalu si zaslouží hudba, která patří melodiemi i nástroji k tomu nejlepšímu, co jsem za poslední rok - nejen ve hrách - slyšel. Posmutnělé klenuté skladby dokreslují atmosféru takovým způsobem, že se to vzpírá popisu. Nepochybně také jejich zásluhou působí hra o hodně silnějším dojmem.

zdroj: Archiv


Netherworld trailer

Související články: Novinky

Martin Zavřel
autorovi je 28 let, pracuje v Illusion Softworks, založil a sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční/RPG/hororové/příběhové hry; neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku






 
 
Martin Zavřel

Verdikt:

Akční adventura s lehkými RPG prvky staví především na unikátních tématech. Fantaskní záhrobní světy a jejich obyvatelé zaujmou, stejně jako některé megalomanské souboje s bossy. Nápad se sbíráním příšerek ale poškozuje stejnorodost jejich využití (klidně byste mohli celou hru používat pořád dokola čtyři stejné, nebýt elementů) a herní zážitek trpí linearitou. Ovládání pomocí pohybového senzoru není příliš přesné a některé složitější souboje tím trpí. Přesto jde o mírně nadprůměrný kousek s nezapomenutelnou atmosférou.

Nejnovější články