Fly! II - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Fly! II - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 5. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Patříte k těm "postiženým", kteří se baví u počítače tím, že letí v reálném čase z Londýna do New Yorku? Pak je Fly! II pro Vás.


Fly! II - recenze

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 18.května 2001

Zvětšit zdroj: Archiv Lidé trávící svůj čas u leteckých simulátorů jsou divní a civiláci jsou ze všech nejdivnější. Jak byste nazvali člověka, který se baví tím, že např. letí v reálném čase z Londýna do New Yorku? To ale to předbíhám. Jakožto osoba zajímající se o letadla a vojenské simulátory od 2.světové války po současnost, bývám někdy svým nelétajícím okolím nazýván vhodným exponátem do muzea kuriozit. Jednoho samozřejmě zahřeje u srdce, když přijde na to, že existují lidi ještě divnější osoby, že…

Na začátek si je třeba uvědomit, že v oblasti leteckých simulátorů je celosvětově nejrozšířenější civilní poletování a to hlavně díky firmě Microsoft, není to tedy žádná okrajová záležitost. Jejich série Flight Simulator sahá opravdu až do samých počátků počítačové zábavy. V současnosti je aktuální verze FS2000, která je také spolu se simy X-Plane a Flight Unlimited III přímou konkurencí Fly! II. (nebo je to naopak ?). Jak se dá lehce odvodit, mnou recenzovaný produkt firmy Terminal Reality je jejich druhým počinem na poli civilních simů. Fly!1 vyšel v roce 1999 krátce před vydáním FS2000, stejně tak Fly!2 vychází před FS2002. Vzhledem k datumu vydání by se nabízelo srovnávat s FS2000 Fly!1, já ale píši o Fly!2, takže co mi zbývá, na pokračování Flight Simulatoru si ještě nějaký čas počkáme.

 Novinky oproti prvnímu dílu
V první řadě bylo značně zapracováno na vizuální stránce věci. Tvůrci tvrdí, že průměrně mělo letadlo ve Fly! 1000 polygonů a bylo potaženo 2-3 texturami 256x256. Ve Fly!2 se některá letadla blíží 7000 polygonům a textury až 1024x1024 bodů. To je neskutečný rozdíl, na pohled to až tak dramatické není, ale je tu značný posun. Jenomže aby si pilotek vychutnal detailní modely, potřebuje program také provozovat v nějakém vyšším rozlišení, aby to vůbec uviděl. A tu je první ouha, oboje samozřejmě zvyšuje HW požadavky, budu pokračovat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Kritizována na Fly! byla malá dohlednost do 20 mil, ve dvojce je možno vidět až na 60 mil. Dále byla značně přepracována grafická úroveň scenérie, co se týče výškových detailů i textur jimi potažených. Bylo několikásobně zvýšeno množství elevačních bodů a rozlišení textur je udáváno 7,5 metru na pixel všude. Textury terénu nebyly ve Fly! zrovna luxusní a v high coloru vypadaly přímo otřesně, teď i v 16-ti bitech se na to dá koukat. Ve hře je na 10000 letišť, 100 měst a několik dalších podrobně zpracovaných měst, které je ale nutno stáhnot z netu. Ač se tyto města vyznačují velikostí 100-150 MB, jsou na nižší úrovni než v FS2000.

Zvětšit zdroj: Archiv Fly!1 bylo také chváleno za počasí a i na tom bylo zapracováno. Mimo toho, že se dá napojit na server s automatickým updatem počasí, je možno hru široce konfugurovat. Ve třech samostatných hladinách druhů oblačnosti, dále srážky, teplotu atd. Fly!2 nemá v oblasti modelování počasí konkurenci, např. jeho bouřky jsou jednoduše skvělé.


 Vliv rozlišení na palubovku
Civilní simy mají jeden požadavek. Prakticky ve všech ostatních hrách je vyšší rozlišení jenom něčím, co zpříjemňuje dojem ze hry, jestli se to tak dá říci. Civilní simy jsou pro mnohé piloty využívány pro výuku přístrojů a vysoké rozlišení je zásadním požadavkem na provoz, prostě se ty malinkatá čísílka a ručičky v rozlišení 640x480 přečíst nedají.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

FS2000 má pro palubní desku vyhrazen jeden pohled do kterého se případně dají zapínat další panely s ovládacími prvky. Palubní desky základních letadel v FS jsou dělány s ohledem na tuto skutečnost a proto nejsou zcela přesné. Existují add-ony s realistickými panely, ale ve snaze nacpat tam všechny přístroje se musí zákonitě zmenšovat měřítko a budíky jsou hůře čitelné. Je tedy nutno zvyšovat rozlišení a velikost monitoru, případně pro fajnšmekry a totální blázny FS nabízí multi-monitor support. Kokpity ve Fly!1,2 jsou naprosto přesné, každý čudlíček a páčička funguje a vše je oproti FS poměrně čitelné i při nižších rozlišeních. Panel je totiž scrollovací, pomocí myši se plynule přejíždí po celé palubovce. Který způsob je ten správný, ponechávám na názoru každého.

Zvětšit zdroj: Archiv Dá se říci, že se zlepšilo vše, co je vidět, jenomže to s sebou nese HW nároky a to tak, že značně. Fly! se dalo rozumně provozovat tak zhruba na PII400+16 MB 3D karta. Jenže sedmkrát více polygonů a pětkrát větší textury na letalech, vyšší dohlednost, detailnější krajina, více objektů na letištích, vylepšené počasí a další mají za následek, že je pro solidní fungování třeba násobit HW požadavky skoro dvakrát. Tedy za předpokladu, že si jeden chce užít oněch zlepšeníček, jinak stažení např. dohlednosti na 20 mil systému hodně ulehčí. Fly! chodil lépe než FS2000, dvojka je ale zase náročnější než Microsoftí produkt.

 To ostatní
Letové modely byly také hodnoceny výše než ty ve FS2000. Změny tu jsou, ale pozná je snad jenom fanda tohoto simu a ne náhodný kolemjdoucí. Je zde 8 létatelných strojů, jednomotorová Cessna 172, turboprop Pilatus PC-12, nějaký ten dvoumotorák a biz-jet Peregrine 800. Velkým přínosem je ve Fly!2 vrtulník Bell 407, kterýžto je také zpracován velice přesně a je nelehké nezmítat se ve vzduchu jako blázen. Byly přidány rozsáhlé možnosti poškození a poruch, může vám zdechnout opravdu kde co. Dále je možno vychutnat námrazy, vliv hustoty a vhlkosti vzduchu a mnoho mnoho dalšího. Pro off-line létání je určena rozsáhlá komunikace s ATC.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Rozšiřitelnost
To je oblast vysoké důležitosti pro civilní simy. Konkurenční FS umožňuje upravovat skutečně ledasco a na serveru Flightsim je naprostá většina add-onů právě pro něj. Jedná se o tisíce ledatel, letišť atd. To je zásadní výhoda Flight Simulatoru, to co dostaneme na originálním CD tak super není, ale komunita tvořící pro FS je ohromná a právě ta ho dělá tím, čím je. Existují např. vysoce kvalitní panely se skoro všemi možnostmi reálných předloh atd.

Zvětšit zdroj: Archiv Tato “lidová tvořivost” je samozřejmě díky zmíněné otevřenosti programu, ale také kvůli nedokonalosti originálních letadel. Pro přesnou výuku se prostě původní panely nehodí a proto je o add-ony všeho druhu velký zájem. V případě Fly! je to zcela jinak, těžko se dá přestavit, že by někdo v této hře vytvořil dokonalejší panel Cessny než ten originální. Udělat letadlo na úrovni je velice složité a také proto jsou add-ony pro Fly! často placené - jeden za všechny B757 od PMDG. Jinak je možno ve Fly!2 konfigurovat spoustu věcí, výrobce dodává editory krajin, modelů, kokpitů atd.

 Létání po síti
SATCO je to, o co tu kráčí, tedy v případě Flight Simulatoru, což je celosvětová síť pro létání civilních simů. Ač podporuje i Fly!, skutečnost je taková, že je výsostným územím FS-positive. SATCO umožňuje létat v reálném čase po celém světě, odstartovat třeba z Londýna a letět na Ruzyň nebo do toho New Yorku. Při pojíždění je naváděn lidským řídícím provozu, po startu si ho přebere jiný a při přeletu do jiné oblasti se spojí s dalším řídícím. Komunikace probíhá hlasově nebo textově na základě skutečných pravidel a řídíci provozu musí skládat zkoušky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Mohlo by se zdát, že létat x-hodin s dopravákem musí být strašná nuda. Jistě, člověk musí být správně “postižený”, ale létá se pomocí autopilota a jeho ovládání a všech ostatních systémů zaručí, že je co dělat po celou dobu letu. Tedy pokud je o to zájem, při přeletech oceánu se FS shodí do lišty, nechá se letět a jenom se občas kontroluje situace - i tak to jde.

Zvětšit zdroj: Archiv V České republice skupina pilotů pravidelně létá na Ruzyni, kde je možno komunikovat mimo angličtiny i česky, i na dalších letištích, ale již ne tak pravidelně. Často se také vydávají na výlety po celé Evropě. Zdá se vám to všechno úžasné ? To také je a proto Terminal Velocity vytváří síť, která má být obdobou SATCO pro Fly!2. Přeji TV mnoho štěstí jak se samotnou hrou, tak se sítí, bude ho potřeba, vždyť konkurent je Goliáš ten úplně největší.

P.S. před pár dny byl uvolněn herní manuál v PDF podobě, který se bude všem virtuálním pilotům jistě hodit...

Michal "TCRaven" Urban
připravil: jd






Verdikt:

Úmyslně jsem hru srovnával pouze s FS2000, ten je totiž Fly!2 nejpříbuznější. Vynikající X-Plane jde jinou cestou než tato dvojice, je zaměřen na ultrapřesné letové modely a postrádá spoustu vymožeností svých konkurentů. Flight Unlimited III poskytuje jako jediný termiku a tím je vhodný pro bezmotorové létání, jeho komunikace je ještě lepší než ve Fly!2, ale nedostatků přehršel. Neodvážím se stanovovat pořadí mezi FS a Fly!, stavím je vedle sebe, každý je skvělý, ale jiný. Fly!2 má lepší avioniku, počasí, letový model a komunikaci. FS2000 chodí lépe, vypadá (o chlup) lépe, je velice rozšířený, umožnuje větší konfigurovatelnost a je tu SATCO.

Nejnovější články