FlatOut Ultimate Carnage - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

FlatOut Ultimate Carnage - recenze

10. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Předělávka FlatOutu 2 pro Xbox 360 jistě udělá radost všem příznivcům adrenalinových destrukčních závodů. Ale je konzolistům vedle výrazně vylepšené grafiky a několika nových herních módů co závidět?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 10.července 2007
Verze hry: X360/prodávaná/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Poslední dobou pozoruji vážné chyby ve zdejším matrixu. Samé déja vu. A pravděpodobně to nebude náhoda, k opakování událostí totiž dochází pravidelně, plus-mínus po 12 měsících. Kupříkladu můj nedávný zážitek s Trackmania United - skoro bych přísahal, že rok zpátky (TM Nations) jsem u ní strávil bezpočet hodin. Totéž série Need for Speed, konkrétně Most Wanted a Carbon. Vážně to byly dvě různé hry? Aktuálně nejnovější anomálie nese jméno FlatOut. Přesně před rokem jsem jak šílenec demoloval vše co přišlo mému autu do cesty, kvůli exkluzivní recenzi druhého dílu. Rok se rokem sešel... a FlatOut tu mám znovu, tentokrát se ovšem pyšní podtitulem Ultimate Carnage, ovládá se gamepadem a blyštivý DVD disk rotuje v nedaleko stojícím Xboxu360.

FlatOut 2 znovu a lépe?
Pokud sledujete pravidelně naše zpravodajství, patrně už víte jak se věci mají. Finský Bugbear, respektive vydavatelská společnost Empire Interactive, se zkrátka rozhodli vykročit next-gen směrem a jako první počin vybrali svůj asi největší hit – bláznivý, arkádový a destrukcí nabitý FlatOut 2. Proč neprezentovat stávající vývojový stupeň enginu, potažmo výkon Xboxu360, právě na remaku rok staré PC hry? Zásadním rozdílem je pochopitelně hlavně vizuální provedení, přesto nemůžeme Ultimate Carnage označit „jen“ jako druhý FlatOut v lepší grafice. Tvůrci totiž nachystali pár vylepšení.

Jestliže znáte PC verzi a nenecháte se zmást novým intrem či předělaným vzhledem všech menu, v menu se zorientujete velice rychle. Ačkoliv je na úvod valná většina aut a tratí tradičně nedostupná, čekajíc na své odemknutí prostřednictvím kariéry, výběr herních módů i nástin závodišť prozradí, že tady se změnilo jen málo co. Čeká vás hutný Career mode, singlové závody na okruzích, klání v arénách pro demoliční derby i soubor sportovních disciplín s nebohým řidičem v hlavní roli. Chybět logicky nemůže ani multiplayer, provozovaný v lokální podobě (Party mode) nebo rozšířené variantě přes Xbox Live. Novinky už přesto klepou na dveře...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Pozměněná kariéra
Stěžejní část hry byla rozdělena na dva oddělené módy – FlatOut a Carnage. Ten první předvádí v podstatě totéž, co FlatOut 2 na PC, totiž seriál turnajů rozlišených podle místa konání i typu aut. Vozový park doznal členění na třídy Derby, Race a Street, čímž v kariéře nastavil tři hlavní šampionáty. Každý sestává z několika pohárových závodů, přičemž k postupu je nutno skončit vždy do třetího místa. Hlavní náplní jsou povětšinou okruhové závody, tak jak je známe – tedy s důrazem na demolici, respektive na likvidací protivníků a nejbližšího okolí trati. Asi není třeba zmiňovat, že FlatOut je vlastně jakousi bláznivou variací na rallyecross. Myslím, že mezi čtenáři Tiscali Games se jen těžko najde někdo, kdo zatím neměl tu čest. Přesto raději odkážu na rok starou recenzi PC verze, než bych znovu vysvětloval principy závodění a popisoval postupy při sbíráni nitra.

Každý z pohárů má pochopitelně též svoje doplňkové klání. A tady už pamětníci zaregistrují první změny. Vypadl kupříkladu stadion s rádoby sportovními disciplínami a nenarazíte ani na speciální okruhy, s četnými křižovatkami, vystavěné ve jménu demolic. Kolbiště pro Deathmatch derby (auta jsou uzavřena v kruhové aréně, kdo přežije vyhraje) nicméně nechybí a již zmíněné absentující módy pak nově zastupuje jízda na čas. Přiznávám, že zrovna závod proti chronometru jsem moc nepochopil, úplně totiž popírá základní definici FlatOutu. Autoři v něm zcela odstavili nitro a po hráči (jenž je na okruhu sám) je naopak vyžadována přesná jízda, pokud možno bez kontaktu s okolím nebo s objekty na trati. K úspěšnému zisku některého z pohárů je zkrátka zapotřebí držet se ideální stopy a účinně volit zkratky a odbočky. Něco takového sem moc nepasuje, na druhou stranu změna je život a proč si nevyzkoušet možnosti auta, řidičské schopnosti a jízdu na hraně?

 Na stejných tratích se dvěma auty navíc
Vozový park jinak zcela odpovídá počítačové předloze, včetně bonusových aut typu těžký americký tahač, klasický žlutý školní autobus a Batmobil přejmenovaný na Flatmobil. Třída Derby, shromažďující ty největší vraky, přesto zaznamenala dva nové přírůstky – možná i z důvodu většího počtu soupeřů na trati. Je dobré zmínit, že zatímco na PC bylo startovní pole osmičlenné, ve verzi pro Xbox360 se závodů účastní hned dvanáct aut.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Také všechna závodiště jsou absolutně beze změn a v šesti různorodých prostředích (les, pole, poušť, kanály, město a závodní trať) narazíte na staré známé okruhy – pamětníci jsou tedy ve výhodě a nemusí se nic učit. Mimochodem design všech tratí sice zůstal stejný, modeláři však přidali velké množství nových objektů k demolici. Tyhle překážky navíc se řadí mezi doplňkové (nijak nemění ráz trati) a všechna ta zábradlíčka, autobusové čekárny, popelnice, kontejnery či igelitové pytle s odpadky slouží především pro efektivní podívanou a snazší sběr nitra.

 Carnage mód
Druhý, řekněme přídavný mód kariéry, se zcela nese v duchu výrazu Carnage a sestává ze souboru šestatřiceti klání - zdaleka ne vždy jde o závody v pravém smyslu. V arkádovém duchu se tu opět postupně otevírají jednotlivé úrovně a poháry za umístění „na bedně“ jsou tentokrát rozdávány v závislosti na získaných bodech. Sem se samozřejmě přesunuly ony speciální tratě (osmička, ovál…) vesměs s křižovatkou nebo podobným potkávacím místem, postavené tak, aby docházelo k co možná největším a nejčastějším haváriím.

Dočasný azyl zde logicky našlo i dvanáct bizarních sportů, při nichž řidič katapultovaný přes čelní sklo předvádí kvality rag-doll technologie. Po vystřelení ze sedačky znovu ochotně plní roli fotbalového míče, bowlingové koule, skokana na lyžích či oblázku metaného po vodní hladině. Skáče též do výšky, nechává se sebou hrát basketbal, baseball, šipky… U rag-doll olympiády jsem nezaznamenal snad jedinou změnu, pro bližší informace tak znovu odkazuji víte na co...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Carnage mode dále nabízí i šest arén pro demoliční derby, nyní ale doplněných o power-upy. Kdo hrál multiplayer na PC, jistě potvrdí jak moc dokázalo vřavu v uzavřeném kotli pozměnit jinak nastavené doplňování nitra, případně zvýšená odolnost vozů. Ultimate Carnage to vše jenom násobí, když řidičům dává k dispozici chvilková vylepšení, v podobě nekonečné zásoby nitra, nezničitelnosti, dvojnásobně účinných nárazů nebo třeba instantního mechanika, který v mžiku opraví hořící vůz. Power-upy přináší zkrátka zcela nový zážitek z demolic, okořeněný až strategickou honbou při sbírání jednotlivých vylepšení, jakožto i výběrem další oběti. Body za trefení dlouho přežívajícího či naopak nejaktivnějšího protivníka, se pochopitelně stupňují.

 Totální běsnění a hrátky s bombou
Dva úplně nové herní módy z přihrádky Carnage, jsem si nechal až na závěr, jsou totiž vážně speciální. První nese prosté označení Carnage race a je zcela ve znamení co nejvyšší možné škody. Na pořadí v cíli se nijak nehledí, tím spíš že závod není vypsán na určitý počet kol, alebrž je ohraničen časovým limitem. Hlavním zájmem hráče nicméně bude získané bodové hodnocení, kteréžto závisí na počtu zdemolovaných objektů, aut soupeřů či čase stráveném ve vzduchu. Carnage závody jsou vskutku hodně zběsilé, člověk má snahu stihnout toho co nejvíc, přitom času rozhodně není na zbyt. Šikovné je každopádně být pokud možno vepředu, podle aktuální pozice se nasbírané body násobí.

Hodně vypečený je i druhý mód, Beat the Bomb. Ve své podstatě se jedná o klasický závod s checkpointy, ve kterém se jen snažíte projet další kontrolou a získat tím pár vteřin k dobru. Vtip je v tom, že zbývající časový limit je vlastně časovačem bomby, připevněné na autě a pomyslný odpočet je zatraceně napjatý. I tady čeká na hráče neúprosné dilema - má sbírat tolik potřebné zásoby nitra (bez kterého to opravdu nejde) po troškách, likvidací menších objektů? Nebo naopak riskovat a zdemolovat něco velkého, s vidinou plného zásobníku ovšem s rizikem, že případné zdržení a časová ztráta bude až příliš velká a v konečném účtování fatální?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další drobné odlišnosti
Nebýt zmíněných novinek, rozdíly v hratelnosti tu téměř neexistují. Několik drobných odlišností by se ale přeci jen našlo. Začátek kariéry mi například přišel až příliš jednoduchý, vyhrával jsem co se dalo a na první odstoupení ze závodu, kvůli zcela zdemolovanému autu, jsem si musel počkat dobře za polovinu celé hry. Rozjezd vůbec působí trochu těžkopádně a minimálně vozy kategorie Derby jsou oproti PC o chlup pomalejší. Na druhou stranu, závěr kariéry je možná až příliš drsný a občas je docela problém umístit se v pohárech celkově do třetího postupového místa. Snad to nebylo způsobeno špatným nákupem aut či aklimatizací mých palců na Xbox360 gamepadu? ;)

Když už jsme u nákupů, prodejci v Ultimate Carnage absolutně neznají zkušební jízdu a hráč se musí orientovat jen podle grafů. Možná spoléhají na kupní sílu řidičů, peněz je totiž opravdu dostatek a já většinou bral jen ty nejlepší vozy, jenž byly k dispozici. Totéž platí i pro upgrady aut, vzhledem k vysokým výdělkům není zapotřebí šetřit a nový přírůstek v garáži lze ihned vyšperkovat na maximální možnou míru. Mezi námi, vylepšení jako silnější motor, lepší převodovka, kvalitnější tlumiče, účinnější brzdy nebo vhodnější obutí využijete stejně asi jen v závodech na čas. Umělá inteligence totiž švindluje (funkce catch-up) a ať se snažíte sebevíc, počítač se stále drží na dostřel a nenechá vás moc poodjet. Závody jsou tak sice dramatičtější, na můj vkus je ale catch-up až příliš okatý, o férovosti nemluvě.

Další výtku mám k nahrávacím časům. Zatímco na PC skoro nebyla šance přečíst si informace z loadovací obrazovky (ano, tak to bylo rychlé) u X360 stíháte přelouskat celý text hned dvakrát a prohlédnete si i obrázek na pozadí - a to prosím na obou (!) nahrávacích obrazovkách. Přesun dat do paměti bohužel pokaždé zabere bezmála dvacet vteřin. Příliš nepotěší ani zredukovaný multiplayer. Split-screen úplně chybí (což zrovna na konzoli beru jako mínus) a Party mod dovolí hrát pouze rag-doll sporty. Naproti tomu přes Xbox Live se vyřádíte maximálně, tím spíš že v nabídce je navrch ještě obměněné Derby (hraje se na lovce a oběť) a Head On závod, ve kterém se po projetí cílem otočíte do protisměru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další oficiální obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Pastva pro oči
Vizuální stránka Ultimate Carnage je jedním slovem skvělá. Ostřejší textury, lépe zpracovaná voda, dynamické stínování, perfektní odlesky na karoseriích, nové grafické efekty, věrohodnější nasvícení a barevná paleta… takové jsou první dojmy. Někdo možná namítne, že jde „jen“ o trochu vylepšený FlatOut 2, musíme ovšem vzít v potaz i množství nových polygonů. Jenom na každé auto jich padlo 20 tisíc (oproti 7 500 u PC verze) a každá trať teď obsahuje 8 000 dynamických objektů – FlatOut 2 jich zvládal 5 tisíc.

Jakožto poctivý recenzent jsem samozřejmě – pro lepší srovnání - znovu nahodil hru i na PC a… byl to docela šok. Zpočátku jsem ani nechtěl věřit svým očím, takhle ošklivé to přece nebylo, přemlouval jsem sám sebe. Pro jistotu jsem raději ještě prošel všechna nastavení, abych se ujistil, že mám opravdu zapnuty všechny detaily, nastavenu nejlepší možnou kvalitu textur, filtrování a vyhlazování. Vše bylo pochopitelně v pořádku, po bezprostředním hraní Ultimate Carnage prostě FlatOut 2 působí jako chudý příbuzný.

SROVNÁNÍ GRAFIKY FLATOUT 2 NA PC S FLATOUT UC NA XBOXU360
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ono se ale vlastně není čemu divit, na PC byl použit vylepšený engine z jedničky, jemuž přistřihly křídla i verze pro starší konzole, zatímco pro Xbox360 vymodeloval Bugbear vše znovu. Mimochodem bude zajímavé sledovat, jestli aktuální engine náhodou neodhaluje plánované (a dost možná už i vyvíjené) třetí pokračování. Zvlášť při výběru aut v Carnage mode (ano, to je ten zbrusu nový) si nelze nepovšimnout ještě vyšší úrovně detailů – jestli je tohle první ochutnávka z FlatOut 3, nemůžu se dočkat.


FlatOut Ultimate Carnage launch trailer - stažitelná verze (31 MB, 1280x720)


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, FlatOut 2 exkluzivní recenze, FlatOut recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Předělávka druhého FlatOutu pro Xbox360 exceluje především po grafické stránce, použitý engine ovšem zvládá také více objektů na trati (další auta, předměty k demolici), což má kladný dopad na zábavnost. Potěší i pár nových herních módů zaměřených na ještě větší destrukci, zamrzí naopak podvůdky umělé inteligence, pomalejší tempo na úvod a pár dalších drobností, jako třeba dlouhé nahrávací časy, absence split-screenu či slabší soundtrack.

Nejnovější články