Autor: Marek Beniač Publikováno: 10.července 2007 | Verze hry: X360/prodávaná/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Stěžejní část hry byla rozdělena na dva oddělené módy – FlatOut a Carnage. Ten první předvádí v podstatě totéž, co FlatOut 2 na PC, totiž seriál turnajů rozlišených podle místa konání i typu aut. Vozový park doznal členění na třídy Derby, Race a Street, čímž v kariéře nastavil tři hlavní šampionáty. Každý sestává z několika pohárových závodů, přičemž k postupu je nutno skončit vždy do třetího místa. Hlavní náplní jsou povětšinou okruhové závody, tak jak je známe – tedy s důrazem na demolici, respektive na likvidací protivníků a nejbližšího okolí trati. Asi není třeba zmiňovat, že FlatOut je vlastně jakousi bláznivou variací na rallyecross. Myslím, že mezi čtenáři Tiscali Games se jen těžko najde někdo, kdo zatím neměl tu čest. Přesto raději odkážu na rok starou recenzi PC verze, než bych znovu vysvětloval principy závodění a popisoval postupy při sbíráni nitra. Každý z pohárů má pochopitelně též svoje doplňkové klání. A tady už pamětníci zaregistrují první změny. Vypadl kupříkladu stadion s rádoby sportovními disciplínami a nenarazíte ani na speciální okruhy, s četnými křižovatkami, vystavěné ve jménu demolic. Kolbiště pro Deathmatch derby (auta jsou uzavřena v kruhové aréně, kdo přežije vyhraje) nicméně nechybí a již zmíněné absentující módy pak nově zastupuje jízda na čas. Přiznávám, že zrovna závod proti chronometru jsem moc nepochopil, úplně totiž popírá základní definici FlatOutu. Autoři v něm zcela odstavili nitro a po hráči (jenž je na okruhu sám) je naopak vyžadována přesná jízda, pokud možno bez kontaktu s okolím nebo s objekty na trati. K úspěšnému zisku některého z pohárů je zkrátka zapotřebí držet se ideální stopy a účinně volit zkratky a odbočky. Něco takového sem moc nepasuje, na druhou stranu změna je život a proč si nevyzkoušet možnosti auta, řidičské schopnosti a jízdu na hraně? Vozový park jinak zcela odpovídá počítačové předloze, včetně bonusových aut typu těžký americký tahač, klasický žlutý školní autobus a Batmobil přejmenovaný na Flatmobil. Třída Derby, shromažďující ty největší vraky, přesto zaznamenala dva nové přírůstky – možná i z důvodu většího počtu soupeřů na trati. Je dobré zmínit, že zatímco na PC bylo startovní pole osmičlenné, ve verzi pro Xbox360 se závodů účastní hned dvanáct aut. ![]() ![]() ![]() Také všechna závodiště jsou absolutně beze změn a v šesti různorodých prostředích (les, pole, poušť, kanály, město a závodní trať) narazíte na staré známé okruhy – pamětníci jsou tedy ve výhodě a nemusí se nic učit. Mimochodem design všech tratí sice zůstal stejný, modeláři však přidali velké množství nových objektů k demolici. Tyhle překážky navíc se řadí mezi doplňkové (nijak nemění ráz trati) a všechna ta zábradlíčka, autobusové čekárny, popelnice, kontejnery či igelitové pytle s odpadky slouží především pro efektivní podívanou a snazší sběr nitra. Carnage mód Druhý, řekněme přídavný mód kariéry, se zcela nese v duchu výrazu Carnage a sestává ze souboru šestatřiceti klání - zdaleka ne vždy jde o závody v pravém smyslu. V arkádovém duchu se tu opět postupně otevírají jednotlivé úrovně a poháry za umístění „na bedně“ jsou tentokrát rozdávány v závislosti na získaných bodech. Sem se samozřejmě přesunuly ony speciální tratě (osmička, ovál…) vesměs s křižovatkou nebo podobným potkávacím místem, postavené tak, aby docházelo k co možná největším a nejčastějším haváriím. Dočasný azyl zde logicky našlo i dvanáct bizarních sportů, při nichž řidič katapultovaný přes čelní sklo předvádí kvality rag-doll technologie. Po vystřelení ze sedačky znovu ochotně plní roli fotbalového míče, bowlingové koule, skokana na lyžích či oblázku metaného po vodní hladině. Skáče též do výšky, nechává se sebou hrát basketbal, baseball, šipky… U rag-doll olympiády jsem nezaznamenal snad jedinou změnu, pro bližší informace tak znovu odkazuji víte na co... ![]() ![]() ![]() Carnage mode dále nabízí i šest arén pro demoliční derby, nyní ale doplněných o power-upy. Kdo hrál multiplayer na PC, jistě potvrdí jak moc dokázalo vřavu v uzavřeném kotli pozměnit jinak nastavené doplňování nitra, případně zvýšená odolnost vozů. Ultimate Carnage to vše jenom násobí, když řidičům dává k dispozici chvilková vylepšení, v podobě nekonečné zásoby nitra, nezničitelnosti, dvojnásobně účinných nárazů nebo třeba instantního mechanika, který v mžiku opraví hořící vůz. Power-upy přináší zkrátka zcela nový zážitek z demolic, okořeněný až strategickou honbou při sbírání jednotlivých vylepšení, jakožto i výběrem další oběti. Body za trefení dlouho přežívajícího či naopak nejaktivnějšího protivníka, se pochopitelně stupňují. Totální běsnění a hrátky s bombou Dva úplně nové herní módy z přihrádky Carnage, jsem si nechal až na závěr, jsou totiž vážně speciální. První nese prosté označení Carnage race a je zcela ve znamení co nejvyšší možné škody. Na pořadí v cíli se nijak nehledí, tím spíš že závod není vypsán na určitý počet kol, alebrž je ohraničen časovým limitem. Hlavním zájmem hráče nicméně bude získané bodové hodnocení, kteréžto závisí na počtu zdemolovaných objektů, aut soupeřů či čase stráveném ve vzduchu. Carnage závody jsou vskutku hodně zběsilé, člověk má snahu stihnout toho co nejvíc, přitom času rozhodně není na zbyt. Šikovné je každopádně být pokud možno vepředu, podle aktuální pozice se nasbírané body násobí. Hodně vypečený je i druhý mód, Beat the Bomb. Ve své podstatě se jedná o klasický závod s checkpointy, ve kterém se jen snažíte projet další kontrolou a získat tím pár vteřin k dobru. Vtip je v tom, že zbývající časový limit je vlastně časovačem bomby, připevněné na autě a pomyslný odpočet je zatraceně napjatý. I tady čeká na hráče neúprosné dilema - má sbírat tolik potřebné zásoby nitra (bez kterého to opravdu nejde) po troškách, likvidací menších objektů? Nebo naopak riskovat a zdemolovat něco velkého, s vidinou plného zásobníku ovšem s rizikem, že případné zdržení a časová ztráta bude až příliš velká a v konečném účtování fatální? ![]() ![]() ![]() Nebýt zmíněných novinek, rozdíly v hratelnosti tu téměř neexistují. Několik drobných odlišností by se ale přeci jen našlo. Začátek kariéry mi například přišel až příliš jednoduchý, vyhrával jsem co se dalo a na první odstoupení ze závodu, kvůli zcela zdemolovanému autu, jsem si musel počkat dobře za polovinu celé hry. Rozjezd vůbec působí trochu těžkopádně a minimálně vozy kategorie Derby jsou oproti PC o chlup pomalejší. Na druhou stranu, závěr kariéry je možná až příliš drsný a občas je docela problém umístit se v pohárech celkově do třetího postupového místa. Snad to nebylo způsobeno špatným nákupem aut či aklimatizací mých palců na Xbox360 gamepadu? ;) Když už jsme u nákupů, prodejci v Ultimate Carnage absolutně neznají zkušební jízdu a hráč se musí orientovat jen podle grafů. Možná spoléhají na kupní sílu řidičů, peněz je totiž opravdu dostatek a já většinou bral jen ty nejlepší vozy, jenž byly k dispozici. Totéž platí i pro upgrady aut, vzhledem k vysokým výdělkům není zapotřebí šetřit a nový přírůstek v garáži lze ihned vyšperkovat na maximální možnou míru. Mezi námi, vylepšení jako silnější motor, lepší převodovka, kvalitnější tlumiče, účinnější brzdy nebo vhodnější obutí využijete stejně asi jen v závodech na čas. Umělá inteligence totiž švindluje (funkce catch-up) a ať se snažíte sebevíc, počítač se stále drží na dostřel a nenechá vás moc poodjet. Závody jsou tak sice dramatičtější, na můj vkus je ale catch-up až příliš okatý, o férovosti nemluvě. Další výtku mám k nahrávacím časům. Zatímco na PC skoro nebyla šance přečíst si informace z loadovací obrazovky (ano, tak to bylo rychlé) u X360 stíháte přelouskat celý text hned dvakrát a prohlédnete si i obrázek na pozadí - a to prosím na obou (!) nahrávacích obrazovkách. Přesun dat do paměti bohužel pokaždé zabere bezmála dvacet vteřin. Příliš nepotěší ani zredukovaný multiplayer. Split-screen úplně chybí (což zrovna na konzoli beru jako mínus) a Party mod dovolí hrát pouze rag-doll sporty. Naproti tomu přes Xbox Live se vyřádíte maximálně, tím spíš že v nabídce je navrch ještě obměněné Derby (hraje se na lovce a oběť) a Head On závod, ve kterém se po projetí cílem otočíte do protisměru. ![]() ![]() ![]() další oficiální obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Vizuální stránka Ultimate Carnage je jedním slovem skvělá. Ostřejší textury, lépe zpracovaná voda, dynamické stínování, perfektní odlesky na karoseriích, nové grafické efekty, věrohodnější nasvícení a barevná paleta… takové jsou první dojmy. Někdo možná namítne, že jde „jen“ o trochu vylepšený FlatOut 2, musíme ovšem vzít v potaz i množství nových polygonů. Jenom na každé auto jich padlo 20 tisíc (oproti 7 500 u PC verze) a každá trať teď obsahuje 8 000 dynamických objektů – FlatOut 2 jich zvládal 5 tisíc. Jakožto poctivý recenzent jsem samozřejmě – pro lepší srovnání - znovu nahodil hru i na PC a… byl to docela šok. Zpočátku jsem ani nechtěl věřit svým očím, takhle ošklivé to přece nebylo, přemlouval jsem sám sebe. Pro jistotu jsem raději ještě prošel všechna nastavení, abych se ujistil, že mám opravdu zapnuty všechny detaily, nastavenu nejlepší možnou kvalitu textur, filtrování a vyhlazování. Vše bylo pochopitelně v pořádku, po bezprostředním hraní Ultimate Carnage prostě FlatOut 2 působí jako chudý příbuzný.
Ono se ale vlastně není čemu divit, na PC byl použit vylepšený engine z jedničky, jemuž přistřihly křídla i verze pro starší konzole, zatímco pro Xbox360 vymodeloval Bugbear vše znovu. Mimochodem bude zajímavé sledovat, jestli aktuální engine náhodou neodhaluje plánované (a dost možná už i vyvíjené) třetí pokračování. Zvlášť při výběru aut v Carnage mode (ano, to je ten zbrusu nový) si nelze nepovšimnout ještě vyšší úrovně detailů – jestli je tohle první ochutnávka z FlatOut 3, nemůžu se dočkat. FlatOut Ultimate Carnage launch trailer - stažitelná verze (31 MB, 1280x720) Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, FlatOut 2 exkluzivní recenze, FlatOut recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |