FlatOut Ultimate Carnage PC mega-rec.
8/10

FlatOut Ultimate Carnage PC mega-rec.

5. 8. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

FlatOut dvě a půl dorazil i na osobní počítače. Budou z něj mít fandové stejnou radost jako před lety z dvojky? Stál počet novinek a vylepšení za roční čekání? A obstál Bugbear při konverzi se ctí? ČESKÁ VERZE

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 5.srpna 2008
Verze: PC/česká/review
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva FlatOut dvě a půl. Konverze z konverze. Ten „vylepšenej“, ten „předělanej“ ten „z Xboxu360“. Takovou nálepku a označení, si pravděpodobně vyslouží v uvozovkách novinkový FlatOut Ultimate Carnage, který s ročním odstupem od konzolové verze právě dorazil zpátky na PC. Předchozí tři věty shrnuly vlastně vše podstatné, pokud patříte mezi fanoušky celé série, potažmo jste pozornými čtenáři Tiscali Games, jakékoliv další informace jsou jen mlácením prázdné slámy. Naše recenze FlatOutu 2 i loňský verdikt nad xboxovým Ultimate Carnage byly natolik vyčerpávající, že se tentokrát zaměříme opravdu hlavně na rozdíly a případná specifika PC verze. Zbytek vezmeme vskutku hopem, jelikož výrazy konverze a port dokonale vystihují podstatu věci a novinky aby jeden skutečně pohledal. Koneckonců v článku několikrát narazíte na obrat vše při starém, jen potvrzující výše vyřčené.

Co je (opravdu) nového?
Myslíte kromě jiného intra - v porovnání s druhým dílem - a lehce pozměněných menu hry? Jednou ze zásadních změn je rozdělení kariéry na dvě větve. Ta první se v zásadě hodně podobá původnímu FlatOutu 2, je mírumilovnější, méně destruktivní (pokud lze o něčem takovém vůbec hovořit) a zaměřená spíše na závodění v pravém slova smyslu. Autoři z ní vypustili sportovní rag-doll olympiádu s bláznivými disciplínami na stadioně a pakovat se musely i demoliční tratě, vesměs s křižovatkou uprostřed, na kterých nebyla nouze o karamboly.

Arény pro demoliční derby tu kupodivu zůstaly a jako náhrada za již zmíněné odsunuté herní módy se zjevil prapodivný závod na čas. Kroutil jsem nad ním hlavou už v loňském review a kroutit nepřestávám ani po roce. Co má destrukční a vše rozbíjející FlatOut společného s jízdou po ideální stopě, bez nitra a bez likvidace objektů na trati? Pro úspěch v této disciplíně totiž musíte pokořit daný okruh ve stanoveném čase, samozřejmě velmi napjatém. Na hlouposti tudíž není čas, chce to pokud možno nic nerozbít, jet rychle jak jen to jde a využít všemožné zkratky – pokud je trať nabízí. Jako zajímavost dobré, zábava ale nic moc.

Naštěstí valnou část téhle kariéry vyplňují klasické pohárové závody, skládající se vždy z klání na několika tratí. Vše se boduje, vše je hodnoceno finančně a skončíte-li do třetího místa, odemknete tím nejen další okruhy a vozy, ale i postup dále. Nechybí pochopitelně nákup aut, nákup upgradů pro ještě lepší výkon, ovladatelnost či odolnost vašeho plechového miláčka… jestli pro něco platí téměř 100% označení „vše při starém“, je to právě hlavní kariéra.

A co nová auta a tratě?
Snadná a hlavně rychlá odpověď – žádné nejsou. Vozový park je znovu rozdělen do třech tříd, na speciály Derby, Race a Street. A obsah garáží je naprosto totožný s druhým dílem, včetně bonusových vozítek jako batmanův FlatMobil, žlutý školní autobus, či robustní americký tahač. Jelikož je ale závodní pole v Ultimate Carnage dvanáctičlenné, oproti původním osmi vozům, třída derby přeci jen registruje dva nové přírůstky. Jde o stejně kvalitně rezavé vraky, na než jsme již zvyklí, extra ódy tedy vynecháme. Jinak znovu vše při starém a to prosím platí i pro upgrady. Inu stejná auta, stejné díly.

Co se tratí týče, je situace ještě přehlednější. Všechny jsou nachlup stejné a jestli vám bude někdo tvrdit opak… tak neví o čem mluví. Na internetu je několik stránek, blábolících cosi o nových okruzích, ale nevěřte všemu co se píše. Naopak, všechny okruhy jsou naprosto totožné s originálem i X360 remakem (označíme-li je tak) a veteráni destruktivních závodů tu budou jako doma. Vše je sice v hezčí grafice, přibyly snad i detaily dříve řešené jen zjednodušeně či texturou, avšak podstata zůstala nezměněna. Tentýž layout, tytéž zatáčky, zkratky, budovy, rampy, skokánky, nadjezdy… prostě starý dobrý FlatOut 2.

Přesto si lze všimnout většího množství objektů, rozházených především v nejbližším okolí tratí. Támhle jsou nově kontejnery na odpadky, tady autobusová zastávka, stánek s novinami a tohle zábradlí si ze dvojky taky nějak nepamatuji? Objekty navíc jsou tu nejen z důvodu „náš engine umí, náš engine to zvládne“ ony mají i svou funkci. Ano, kromě efektní podívané při jejich ničení, zabezpečí i další přísun nitra do zásobníku. Dá se proto říct, že mají kladný vliv na hratelnost a tato se lehce pozměnila, což konec konců platí i vzhledem k masivnějšímu startovnímu roštu. Dvanáct aut udělá ještě větší… ehm nepořádek a existuje vyšší pravděpodobnost, že se s někým střetnete. Ať už úmyslně, či nikoliv.

Zcela nový Carnage mód
Druhou (o něco hubenější) větev kariéry obstarává velice destruktivní režim Carnage. V něm opravdu nejde zrovna o vteřinky a o pořadí v cíli, tady zvítězí ten, kdo toho především nejvíc zničí. Systém trochu připomíná kariérní strom, zisk pohárů zajistí vyšší celkové hodnocení i odemčení dalších klání. Najdete tu nejen přesunuté sportovní disciplíny v hodu řidičem a speciální tratě (jak jim říká česká verze hry) typu speedbowl nebo osmička, ale hlavně zbrusu nové herní režimy. Rozplýval jsem se nad nimi už při pitvání Xbox verze Ultimate Carnage, ovšem pro písíčkáře které konzolové hry nezajímají alespoň krátké opáčko.

Beat the Bomb je řekněme variací na film Nebezpečná rychlost. K vašemu vozu je připevněna výbušnina s časovačem, ten pochopitelně odpočítává, a již na startu zbývá pouhých několik vteřin do totální zkázy. Jak z toho ven? Samozřejmě vyrazit jak blázen, s pedálem až na podlaze a s vidinou nejbližšího checkpointu. Jen ten totiž může přidat bombě pár desítek vteřin na rozmyšlenou. Adrenalin je tu doslova v každém pixelu, chce to samozřejmě jezdit bez chyb a zároveň šikovně sbírat nitro – bez něho to vážně nepůjde. Ale to dilema. Zdržím se demolicí nákupního centra (s tím že mi možná dojde čas) nebo poničím jen menší objekty a budu raději uhánět vstříc další kontrole?

Jen o něco málo méně zběsilý je tzv. Carnage Race. V něm se na pořadí nehledí, tady se hraje o důležité body na kontě – sbírané pochopitelně za co jiného, než likvidaci všeho a všech. Závod není vypsán na určitý počet kol, alebrž jeho konec stanovuje časomíra. Kdo stihne napáchat co největší škody, vítězí. Kromě temna před očima je k úspěchu nezbytná též nepatrná špetka strategie, v závislosti na pomyslném pořadí se totiž sbírané bodíky násobí. Být všude, projet co nejvíce kontrol, zničit pokud možno vše a ještě si hlídat čelo startovního pole? Tady opravdu nuda nehrozí.

Lehké inovace především multiplayeru
Carnage mód ovšem přináší také inovované režimy, kupříkladu demoliční derby. V jeho zdejší podobě se nově zapojily též power-upy – a nutno dodat, že řádění v kruhových arénách velice oživily. Snažit se rozbít auta soupeřů a sám přežít co nejdéle, je zábava už sama o sobě. A pokud lze sbírat i chvilková vylepšení jako nezničitelnost, instantní opravy nebo nekonečnou zásobu nitra, legrace se ještě násobí. Hra teď nově rozeznává i status závodníků a pokud sejmete třeba největšího ničitele či nejopatrnějšího borce, bonusy se jen sypou.

Už v závodech s počítačovými protivníky je to slušná mela a co teprve v multiplayeru. Ultimate Carnage ho řeší přes službu Live (Games for Windows) a kromě běžných módů ze singlu si lze užít i pár novinkových. Namátkou Head-On, kde se po projetí cíle vůz otočí do protisměru (velice netradiční… kdo někdy nezkusil něco podobného ve hře typu NASCAR?) nebo variace hry na kočku a myš, při derby závodech. Samozřejmostí jsou pochopitelně online žebříčky a TrueSkill ranking. Pokud snad připojením k internetu nedisponujete, můžete vzít za vděk alespoň párty módem (v české verzi Týmový režim) ačkoliv ten nabízí jen rag-doll minihry, pro 2-8 hráčů. K překvapení a nevoli většiny fandů dvojky, dokonce Ultimate Carnage nezná ani hru po lokální síti.

Nový engine… pro nová PC?
Nebýt několika málo změn, rozdíl mezi Ultimate Carnage a dva roky starým FlatOutem 2 by opravdu spočíval především v grafice, respektive v novém enginu. Bugbear ho vyvíjí (předpokládejme) pro plnohodnotný třetí díl série a loňské představení na Xboxu360 bylo jeho první zatěžkávací zkouškou. Pro porovnání „jak šel čas“, připravujeme několik srovnávacích obrázků, majoritu hráčů však zajímá patrně především to, jaké nároky na hardware nová hra má, případně jak si stojí PC verze oproti Xboxu360.

Pokud mne paměť nešálí (přeci jen, next-gen verzi jsem opustil před dvanácti měsíci) a oči při pohledu na obrázky nelžou, po grafické stránce je hra na PC naprosto totožná s verzí na Xboxu 360. Věrné písíčkáře, jenž znají jen druhý díl, dozajista potěší textury ostré jako břitva, skvělé dynamické stíny, odlesky na karoseriích, lépe zpracovaná voda, další grafické efekty jenž starý engine neuměl či krásné nasvícení scény, jdoucí ruku v ruce s realističtější barevnou paletou. O navýšeném počtu polygonů i množství dynamických objektů na trati, které hra teď zvládá, byla řeč už minule.

Bohužel všechna tahle paráda něco stojí, připravte se proto na poněkud vyšší hardwarové nároky. Zatímco první a druhý díl FlatOutu platily za relativně nenáročné hry, jenž jsou výborně optimalizované a přitom výtečně vypadají, Ultimate Carnage leckoho překvapí už požadovaným minimem. Procesor 2,2 GHz (nikde ani slovo o počtu jader či jiné upřesnění) celé 2GB RAM a grafika alespoň GF7600 či ATI X1800. Je to příliš? Je to v dnešní době standard? Posuďte sami, nicméně už teď se fóra hemží problémy s frameratem, s použitím vyhlazování, filtrování a tak podobně. Někomu nový FlatOut běží upokojivě, jiní se skoro stejným železem marně hledají příčinu trhání.

Čekali jsme rok - a výsledek?
Osobně mám ze hry vcelku neutrální dojem. Grafika se mi líbí, na domácím PC běží vše hezky (jen v opravdu vypjatých chvílích klesá hodnota FPS pod dvacet) a nové herní módy, jakožto i power-upy v arénách rozhodně vítám. Jen škoda, že soundtrack je znovu stejný jako posledně – drsnější zvuk a rychlejší skladby z druhého dílu, mám rozhodně raději, než vcelku nevýrazné (z mého pohledu) a poněkud utahané interprety aktuálního pokračování. Určitě nejen kvůli muzice, už jsem si hraní kdovíjak neužíval, protože přesně vloni touhle dobou jsem trávil čas s Xboxovou verzí hry. A jezděte pořád dokola totéž. Kdo se konzolím obloukem vyhýbá nebo jen neměl možnost Ultimate Carnage vyzkoušet, uvidí to asi jinak.

Nicméně prakticky vše, co jsem kritizoval již vloni a předloni u FlatOutu 2, ve hře zůstalo. A i když se jedná spíše o hnidopišské připomínky (podívejte se na hodnocení obou her, k dokonalosti mají jen krůček) docela zamrzí, že s tím tvůrci nic neudělali. Ať už jde o věčné zdržování a průtahy (odpočet 3-2-1 při rag-doll hrátkách) nebo podivnou fyziku kuželek tamtéž. Vylepšení se nedočkal ani replay (co takhle možnost uložení nebo přetáčení?) a stejně tak se nesáhlo na obtížnost a docela okatý catch-up. Chápu, že na konzolích musí být vše přístupnější a snazší, přesto jsem s portem zpět na PC čekal možná o něco vyšší obtížnost a soupeře méně vypomáhající si berličkami v podobě gumového lana, jakým catch-up bezpochyby je.

Další nářky na konverzi
Je to vždycky ošemetné, první díl měl kariéru pro někoho až příliš složitou, dvojka byla možná celkem v normě (já se trochu nudil) ovšem Ultimate Carnage musí přijít zbytečně snadný snad každému. Vždyť já získával zlaté poháry jak na běžícím páse, mnohdy na první pokus a zažil jsem i několik závodů, ve kterých jsem na soupeře čekal! Bez legrace, už během prvního kola bylo vedení s velkým náskokem mé a raději jsem skoro zastavil, aby bylo do koho bourat a koho vytlačovat z dráhy. Inu když volba obtížnosti chybí a kariéra musí být nastavena „tak akorát“ je to vždy o kompromisu, tohle se ale zdá až moc.

Leckoho nepotěší ani interface, i PC verze totiž vypadá jak Xbox360. Nechybí guide-button, či popis a ovládání všech funkcí tlačítky A, B, X a Y, ale čemu se divím, vždyť i v manuálu je vyobrazen X360 gamepad. Jde sice o zvyk a vědomí že Start rovná se Enter a že Escape znamená krok zpět, přesto – má takhle vypadat hra pro PC? Tím spíš s ročním odstupem po konzolové verzi? Ona časová prodleva je vůbec podivná, pakliže PC a Xbox360 verze prakticky jedno jsou, kam se podělo těch dvanáct měsíců? Co dělal Bugbear celou tu dobu? Původně jsme si měli hrát už vloni v září, ale pak se jen odkládalo a odkládalo. Že by snad starost o poněkud vyšší než nízké HW nároky?

Abych ale neprskal jen síru, mám v poznámkách i pár malých kladných znamének, na adresu PC verze. Nahrávací časy! Nahrávací časy to je něco, co mne loni dost vytáčelo – čekat před každým závodem cca 20 vteřin bylo velmi… nezáviděníhodné. Díky rychlé paměti a neméně rychlému disku jsem však na PC za volantem doslova v cuku letu, během pár sekund. Body k dobru má Bugbear i za možnosti nastavení, nebývá zvykem u konzolových předělávek nechat hráče vybrat úroveň (některých) detailů, zvolit viditelnost či kvalitu efektů. Dokonce lze hru spustit i v okně.

další obrázky z této hry najdete v naší galerii

Koupit nebo nekoupit?
V podstatě hloupá otázka, při ceně 299,- jakou tradičně nasadil domácí distributor, opravdu budete jen těžko hledat výmluvy, proč jste Ultimate Carnage alespoň nevyzkoušeli. Dokonce ani ochrana StarForce se tentokrát nekoná (stejně jako u evropské verze hry to patrně i u nás bude jistit SecuROM) a užijete si též českého překladu. Úroveň zatím z obrázků raději moc nepitvejte, novinářská review-verze ještě neobsahovala jeho finální podobu. Přesto i tentokrát bude jaksepatří bláznivý, stejně jako celé hra.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Recenze xboxové verze, Recenze Flatoutu 2 a Flatoutu 1, Novinky

Připravujeme: Srovnávací obrázky FlatOutu 2, Ultimate Carnage na Xboxu360 a PC

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

FlatOut dvě a půl. Lepší grafika, o trochu mohutnější startovní pole, více objektů ke zdemolování na trati a hrstka nových herních módů, převážně pro multiplayer. PC verze Ultimate Carnage je prakticky nachlup stejná jako loňské představení hry na Xboxu360, kdo tedy měl tu čest, případně jeho PC nepatří mezi ty nejsilnější, může s klidem zůstat u druhého dílu. O mnoho nepřijde. Buď jak buď, stále je to ten dobrý a výborně hratelný FlatOut, u nás navíc za super cenu. Proto i ve stínu slov konverze a remake pořád ještě 8/10.