FIM Speedway Grand Prix - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

FIM Speedway Grand Prix - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 7. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jedním z dosud opomíjených typů závodů na PC byla plochá dráha, která u nás má dlouhou tradici a slušnou popularitu. Situaci se snaží změnit tato simulace, která disponuje i oficiální licencí FIM.

Autor: Leon
Publikováno: 22.července 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva V oblasti závodních sportů už není mnoho odvětví, které by ještě nebyly zachyceny v podobě sportovních simulátorů. Jednou z takto opomíjených simulací je plochá dráha, která má u nás velkou tradici a celkem slušnou popularitu. V některých zemích je ale ještě o mnoho populárnější, jako třeba v Polsku. Proto ani příliš nepřekvapí, že právě v této zemi vznikl simulátor závodů na ploché dráze, který má dokonce oficiální licenci FIM.

 Od tvůrců střílečky Chrome
Za simulátorem stojí ne zcela neznámý tým z firmy Techland, o kterém je poslední dobou slyšet stále více, především díky vývoji first-person akce Chrome. Kromě toho ale připravuje mnoho dalších her, a tak je FIM Speedway Grand Prix jen jednou z mnoha, o čemž svědčí i to, že vývoj hry zabral jen několik málo měsíců. To je na dnešní poměry opravdu málo, ale na druhou stranu musíme vzít v úvahu fakt, že i tato hra vznikla na enginu Chrome, který v Techlandu používají snad na všechno.

Závody na ploché dráze mají svá specifika, která jinde nenajdete. Motorky mají zcela netradiční výbavu - nemají brzdy ani převodovku, pouze spojku. Když k tomu připočteme fenomenální zrychlení (také díky nízké hmotnosti) a výkon, nabízí plochá dráha velmi napínavé závody. Proč je tedy takto zaměřených počítačových simulátorů málo? Asi proto, že celosvětová popularita přeci jen není taková, závodníků málo a pro hráče na počítači to asi taky není úplně to pravé. Závody na krátké, prakticky pokaždé stejné dráze, pouze na pár kol jen proti třem protivníkům - to asi nebude úplně ten pravý adrenalin. Pojďme se tedy podívat, jak se s tímto zdánlivým handicapem poprali polští autoři.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní módy
Hra toho opravdu mnoho nenabízí - trénink, jednotlivé závody nebo ucelenou sérii Grand Prix, která má asi trochu připomínat kariéru, protože se tam dají nakupovat i nové díly na motorku. Asi nemá cenu připomínat, že je to odvislé na vašich výsledcích v závodě. S těmi to ale, zvláště zpočátku, nebude příliš růžové a docela dobře si dovedu představit, že většina z vás bude po několika desítkách minut totálně deprimována z výsledků. Já sám jsem z prvních asi třiceti rozjížděk nedojel ani jednou do cíle, během dalších jsem sice nakonec párkrát dojel, ale na čtvrtém, tedy posledním místě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Proč to takhle dopadlo? Důvody vypadnutí byly v zásadě tři. Prvním byl ulitý start, než jsem přišel na to, že je k tomu dobré používat spojku :) Druhým byla kolize se soupeři nebo s mantinelem. S tím se dá v zápalu boje dělat máloco, ostatně často je rozjížďka opakována. Třetí problém, ovšem ten nejčastější a nejfrustrovanější, byl výlet mimo trať. To spočívá v tom, že si nechtěně zkrátíte trať přes trávu. Možná si říkáte, že je správné být vyloučen za porušení pravidel, jenže ono je to trochu jinak. Nikdy jsem si tu trať zkrátil nechtěl, ale prostě jsem se tam při jízdě ocitl. Důvodem je hrozné ovládání motorky, které je bohužel zcela zásadní nedostatkem.

 Tragické ovládání motorky
Jízda na motorce totiž připomíná plochou dráhu jen velice vzdáleně. Je pravdou, že při projíždění zatáčky se motorka naklání a zatáčení probíhá smykem, což je pro plochou dráhu tak typické, jenže mezi svislou polohou a totálním smykem jaksi žádná mezipoloha není. Takže i když chcete trochu zatočit, otočí se jen přední kolo, ale jezdec i s motorkou zůstanou v ideálně svislé poloze. Teprve při opravdu razantním zatáčení dojde k onomu žádanému smyku. Bohužel se jen těžko hledá (popravdě řečeno jsem ji nikdy nenašel) ona hranice mezi těmito dvěma polohami, což způsobuje naprostou nemožnost ideálně projíždět zatáčky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvláště kritické okamžiky nastávají před zatáčkou a pak naopak při výjezdu z ní. Právě v těchto momentech, kdy se jedna poloha motorky mění v druhou, se stává, že na to není hráč připraven, motorka najednou jede někam jinam než chcete, vyjedete z trati a je po rozjížďce. Když se to takto stane několikrát za sebou, zcela ztratíte chuť závodit. Mimochodem, motorka jde položit do smyku jen na levou stranu, na pravou ne. Jak asi víte, na ploché dráze jsou sice jen levé otáčky, ale i z toho je vidět, jak je fyzikální model motorky tragický. Ovládání je prostě nezvládnuté a úroveň hry to sráží strašně dolů.

 Umělá inteligence
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinak se ale nedá říci, že bych chtěl v jiných směrech hru chválit, protože není ani moc za co. O realismus hry jsem se již zmiňoval, a tak jen takovou poznámku. Autoři o svém díle tvrdí, že je to kompromis mezi realistickým simulátorem a hratelnou hrou. Ve výsledku to bohužel není jak ten kompromis, tak ani první nebo druhá možnost. Škoda.

Umělá inteligence také není nic extra, ale ve hře se to zase moc nepozná. Soupeřů je totiž málo, závod krátký, takže umělá inteligence se příliš do hry nedostane. Přesto budete mockrát nadávat na chvíle, kdy vás jiný závodník suverénně sestřelí z motorky. Obtížnost je nastavitelná na tři úrovně, na tu nejvyšší je těžké dojet, natož nedojet poslední.

 Oficiální licence
Za určité plus musíme počítat oficiální licenci FIM. Díky tomu ve hře narazíte na všechny známé jezdce současnosti, z českých nechybí Lukáš Dryml. Početná je i nabídka tratí, kde se závody odehrávají. Také tady si čeští fanoušci přijdou na své, protože tu najdou i pražskou Markétu. Pokud to vezmeme čistě teoreticky, pak je celkem jedno, kolik je tu tratí, protože profil je vždy téměř totožný. Každopádně opravdovým fanouškům to jistě přijde vhod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Celkem mohu pochválit i grafiku, z níž je vidět, že engine střílečky Chrome má slušné schopnosti. Na druhou stranu si troufám tvrdit, že mít trochu času navíc, dalo se jít ještě o kousek dál. Nejvíc bije do očí prolínání motorky do jiných objektů, což již v dnešní době působí docela amatérsky. Celkově je však grafická stránka hry slušná. Zvuky mi už tolik reálné nepřišly a komentář v pozadí mně přímo vadil, protože byl stále stejný, což je asi to nejhorší, co může být.

 Nemastný neslaný výsledný dojem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když to tak shrnu, tak musím pochválit snahu polských autorů o nový simulátor závodů na ploché dráze. Nedokáži si ale představit, že by byli na své dílo nějak hrdí. Hra působí tak nějak neslaně nemastně a velmi špatné ovládání to všechno podtrhuje. Díky oficiálním licencím tak mohu hru doporučit pouze těm, pro které je plochá dráha něčím víc než jen jedním z mnoha motoristických odvětví.

Stáhněte si: Demo, Trailer

Související články: Novinky

Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora)



 
 
Leon

Verdikt:

Pokus o simulátor závodů na ploché dráze, který ale díru do světa neudělá.

Nejnovější články