FIFA 08 - mega-recenze next-gen verze
9/10
zdroj: tisková zpráva

FIFA 08 - mega-recenze next-gen verze

23. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stalo se nečekané. EA se nejen inspirovali v Pro Evolution Socceru, ale i jeho nápady dopilovali. Navíc přidali např. inovativní režim s hraním za jediného hráče z jedenáctky, což vše rezultuje v zatím nejlepší fotbal.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 23.října 2007
Verze hry: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Ač se fotbal těší vysoké popularitě po téměř celém světě, má nabídka herních titulů simulujících tento sport pouze dva vážnější kandidáty v podobě sérií Pro Evolution Soccer a FIFA. První vznikala na konzolích a posléze přešla i do světa PC, ta druhá na to šla přesně opačně. První nasadila laťku proklatě vysoko a dodnes se vyvíjí spíše konzervativně, tápající série FIFA právě až s příchodem konkurenta na trh osobních počítačů konečně procitla a nabrala vítr do plachet. Trochu paradoxní na tom je, že chvíli po střetu obou konkurentů na PC platformě ji EA Sports začne brát jako neperspektivní a zaměřuje se právě na svět next-gen konzolí v odlišné, zde recenzované verzi pro Xbox 360.

Nabitý obsah offline...
FIFA 08 toho nabízí hodně, takže budu muset telegraficky vypíchnout jen to nejdůležitější. Přátelák je samozřejmostí, za pozornost stojí příjemná možnost výběru oblíbeného týmu, který pak hra nabízí vždy automaticky jako jednoho z aktérů zápasu. Dále tu najdeme (konečně) turnaje, a to jak již desítky předdefinovaných, většinou převzatých ze světových lig, tak i možnost vytvořit turnaj vlastní, až pro 64 hráčů.

Nechybí ani výborně propracovaný a zábavný manažerský mód, k tomu přidejte tzv. FIFA 08 Lounge, kde ve třech režimech můžete hrát utkání tak, že máte situaci v některých ohledech znevýhodněnou, případně naopak získáte nějaké bonusové schopnosti a na konci zápasu je pak vyhodnoceno, jak jste si s tím či oním úkolem poradili a zda jste získali nějaký další bonus. Čili takové arkádní oživení včetně toho, že do zápasu jdete třeba s náhodně vybraným týmem apod. Proč ne. Ve hře bohužel nenajdeme tzv. „pomalou simulaci“ zápasů, do které je možné vstopit a rozjetý zápas dohrát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální propagační obrázky uvolněné EA (vlastní nemůžeme na X360 típat)

No a pak tu máme ještě Challenge mod, kde naskakujete do zápasů, v nichž plníte různé úkoly. Vše je rozděleno celkem do deseti skupin podle světových regionů, kde každá skupina v sobě obsahuje další řadu zápasů, do nichž jdete krom touhy zvítězit i s dalšími úkoly typu „skórovat do 15. minuty“, udržet přesnost přihrávek nad 60%“ apod. Zábava na mnoho večerů. Jediné, co bych mohl v přebohaté nabídce postrádat, je klasický trénink, kdy si lze v klidu pilovat ovládání, kličky, přímé i rohové kopy. Tohle by se jistě hodilo a Ronaldinho, provětrávající golmana během načítání zápasu (taky příjemná vychytávka už od loňska) je pořádného tréninku jen slabým odvarem.

... i online
Předplacený Gold účet pro hraní online přes službu Xbox Live se v případě FIFA 08 určitě vyplatí. Interaktivní ligy, kdy celý svět hrává zápasy za svůj oblíbený klub přesně podle kalendáře vždy v den, kdy i skuteční hráči nastupují na trávník, to je prostě parádní myšlenka a ani letos ji autoři neopomněli do hry zahrnout. Doplním jen, že pro hraní online se stáhnou vždy zcela aktuální sestavy, takže když se zraní Rooney, ani vy si jej v době jeho rekonvalescence do sestavy nezařadíte.

Nově v nabídce najdeme online ligy, takže už nejen jednotlivé zápasy, ale i celé ligové ročníky včetně všeho, co s jejími správami souvisí. Naráz se můžete účastnit lig až deseti, což myslím bohatě stačí k tomu trávit u FIFY většinu večerů. Zápasy v lize není potřeba hrát v přesném pořadí, což beru jako velké plus, které přispívá plynulejšímu průběhu, kdy není třeba se synchronizovat s konkrétními hráči, ale kdo z ligy je zrovna online, toho lze vyzvat. Přáteláky jsou i letos rozděleny na „ranked“ a „unranked“, čili ty, kde se výsledky započítávají do celosvětových statistik i do vašeho profilu a ty „obyčejné“, které hrajete jen tak pro oddych. Bohužel u online hraní chybí položka Rematch (odveta), takže po každém zápase je potřeba vyskočit zpět do menu a novou hru od začátku založit.

Soupeře pro online hraní lze vyhledávat podle několika kritérií, nebo navštěvovat hráčské místnosti, kde se dá i pokecat a zápas domluvit přímo s někým, kdo se v této místnosti také nachází. Přímo z konzole lze zobrazovat i aktuální tabulky se statistikami celé komunity, svůj vlastní profil, umístění v žebříčcích atd. atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Be a Pro!
Samostatnou část recenze musím věnovat i další velké novince nazvané Be a Pro. Přináší zcela odlišný přístup k hraní počítačového fotbalu tím, že plníte roli jen jednoho hráče z jedenáctky, na kterého je fixován váš ovladač a jemuž je přizpůsobena i kamera (lze ji ale libovolně změnit), takže se FIFA přemění do podoby, kdy na hru nahlížíte pohledem zpoza hráče. Kdo zná sérii PES, určitě v ní podobný náznak také objevil, nicméně FIFA jde v tomhle mnohem dál, díky čemuž vás tento režim bude nesmírně bavit a je dokonalým doplněním a oživením hry běžné tak, jak jste na ni zvyklí.

Vaše role zde totiž nespočívá v tom běhat s míčem a sázet branky, ale především v plnění úkolů v sestavě daných tím, koho z jedenáctky budete chtít ovládat. V průběhu hry vám pak FIFA řadou symbolů dává neustále najevo, co se od vás zrovna čeká – kam si máte nabíhat, jaký prostor ovládat, kterého hráče krýt atd. Máte možnost si říct o přihrávku, ale není to nutné – pokud si dobře nabíháte a stavíte, hráči vás sami budou vyhledávat.

No a aby to byla zábava se vším všudy, hra celé vaše počínání sleduje, zaznamenává a vyhodnocuje, výsledkem čehož jsou zase statistiky, které vás nutí hrát lépe, ukazují co vám šlo a co naopak bude chtít zlepšovat. Skutečně parádní zábava. Jediné, co vám na tomto režimu bude vadit je, že se bohužel dá provozovat jen offline a jako přátelák, což je obrovská škoda a věřme, že v příštím ročníku autoři splní své sliby a umožní takto hrát 11 na 11 živých hráčů online.


Be a Pro video

Vyšperkovaný kabát
Nadupaný obsah je oděn do parádního kabátu, díky němuž vás hra pohltí svou skutečně fotbalovou atmosférou. Jde tu o dokonalou souhru parádní grafiky, zvuků, hudby, videosekvencí, burácení tribun, komentáře, animací hráčů, fyzikou jejich pohybu a interakce s míčem. Když mrknete na rozjetý zápas, budete mít asi problém určit, zda jde o hru či skutečný přenos. Co trochu kazí dojem, je stále ještě nevychytaný systém sestřihů, kdy vám hra po zápase nabídne kdejaké akce, ale třeba gólovky vůbec. Jde o známý neduh, který zatím autoři neopravili, naštěstí jde v tomto případě jen o kosmetiku. Kladně hodnotím i již z loňska známé strohé (a tudíž přehledné) menu.

Mezi v nadpisu avizované šperky řadím i zdánlivé drobnosti, díky nimž vás ale hra chytí a nepustí. Je to například zobrazování vašich aktuálních statistik, které sem tam projedou informačním řádkem v dolní části obrazovky menu. Ale nejen to, občas se tu objeví třeba i aktuální výsledky skutečných zápasů, a nemusí jít jen o fotbal. EA Sports má smlouvu s několika světovými zpravodajskými kanály (jmenujme třeba ESPN, se kterým dříve spolupracovali konkurenční 2K Sports), jejichž sportovní audiovysílání si můžete zapnout a tak se třeba dozvědět, jak hrála Ottava na ledě Anaheimu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
No a když už se tady tak rozplývám, zmíním ještě třeba položku EA Sports Football World, která otevírá přístup krom hráčských statistik i k novinkám a zprávám ze skutečného fotbalového světa. Opět je to díky spolupráci se sportovními kanály, od nichž jsou tyto informace zprostředkovány přímo do vaší konzole. Hráčské statistiky které jsem zmínil, najdete rovněž na webu www.easportsfootballworld.com poté, co se tam zalogujete do svého EA profilu. Automaticky se do něj ukládá veškeré info, které o vás hra nashromáždí – statistiky, uploadnutá videa, můžete si tu vytvořit vlastní blog a další užitečnosti i zbytečnosti. Myšlenka prima, nejsem si ale jist jejím zpracováním, k němuž využili autoři flash, který sice zdánlivě působí efektně, funkčnost ale dostává na zadek. Řada stránek nejde linkovat, web si nepamatuje hesla, takže se pořád dokola musíte ručně logovat, některé ovládací prvky se chovají podivně atd. Co mě posadilo, je tvorba Avataru, konkrétně její výsledek. Po pěti krocích vám totiž vypadne polonahý mladík v obtaženém spodním prádle, jako vystřižený z upoutávky na gay-klub. Uff!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ještě poslední malá odbočka, než se vrhnu na vlastní hru, a tou bude zmínka o licencích a ligách, kterých je tolik, že budete chrochtat. Itálie, Korea, Mexiko, Holandsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Skotsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Spojené státy, Austrálie, Rakousko, Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Anglie, Francie, Německo, Irsko, a k tomu ještě zbytek světa a samozřejmě nároďáky. A to ještě u nejznámějších lig najdete krom té nejvyšší i nižší soutěže.

 Konečně jdeme na pažit
Vlastní herní engine v X360 verzi FIFA 08 je vynikající. Zjistíte to hned, jak se hra poprvé rozběhne a čím víc se začnete seznamovat s ovládáním a všemi finesami. Týmy se chovají jako kompaktní celek, který pokrývá trávník a společně se pohybuje tak, jak je zrovna třeba. Hráči výborně plní své role takže cítíte, že na trávníku jsou fakt chlapi, kteří se fotbalem živí. Vše je postaveno na výborné fyzice, díky níž hra působí přirozeně, ať jde o její celkovou rychlost, animace, přihrávky, centry, střely, zpracování míče, osobní souboje, kličky, fauly, postupný přechod z obrany do útoku, kdy nestačí jen tak dvakrát přihrát anebo si udělat sólový výlet přes tri čtvrtě trávníku. Útoky je třeba budovat obezřetně, hledat vhodné spoluhráče pro přihrávku, dobře časovat, neváhat vrátit hru zpět a pokusit se o průnik jinudy.

Míč a jeho interakce s hráči, zpracování, odskoky od trávníku, odrazy od hráčů, to vše je tak přirozené, že nestačíte valit oči. Všemu navíc prospívá systém únavy, kdy pokud hráče honíte v neustálém sprintu, budou koncem poločasu mít dost a odpočatější soupeř začne mít skutečně navrch. Paráda jsou i výkopy, které často padnou nejdřív na trávník a hlavičkový souboj se koná až „z druhé“, čili až po prvním odskoku. Stejně tak se chovají i centrované přihrávky, které rovněž zdaleka ne vždy končí přímo na příjemci či soupeři.


trailer

No a teď si ještě představte, že hra dovoluje všechny činnosti jako přihrávky, míče do běhu, centry, střelbu atd. nastavit (každé zvlášť) od automaticky asistované přes poloautomatiku až po plně manuální režim, kdy jen vy sami určujete směr a sílu. Ale ani plná automatika neznamená strojovou přesnost. Míření je analogové, což platí i pro střelbu na gól. Prostě tu máme fotbal, na který jsme dlouho čekali, jemuž bych v tomto směru vytknul snad jen trochu nepřirozené bleskurychlé otočky o 180 stupňů, z nichž hráči dovedou centrovat či přihrávat, což by v reálu asi nemohlo fungovat, navíc se to nedá dost dobře bránit. Zatlačíte třeba útočníka s míčem do rohu, kde stojí zadkem k bráně a normálně by si už ani neškrtl. Ale on se tady dokáže vmžiku na fleku otočit a poslat centr do vápna. Tohle by zasloužilo dopilovat.

Vzpomenu bohatou inspiraci v konkurenčním PES, a to jak v ovládání a herních možnostech, tak i z pohledu taktických a trenérských voleb. Což ale hře jedině prospělo a je jen dobře, že se touto cestou vydala. Navíc neskončila jen na tom něco převzít, ale řadu věcí zpracovala tak, jak by si to příznivci PES už léta přáli. Třeba golmanem vyhodím či vykopnu míč, kdy chci a komu chci, při autech se mohu přepnout i na hráče kterému chci přihrát a nabíhat si s ním do pozic apod.

Důležitou a zásadní novinkou letošního ročníku je i zcela nový systém kličkování, k němuž hojně využíváte pravý analogový knipl. Abych trochu odlehčil této již tak dlouhé recenzi, odkážu vás na tenhle článek, který je věnován novému systému plynulého kličkování a vlastní tvorbě speciálních pohybů. Já jen dodám, že to fakt funguje. Pravý knipl využijete i k dalším činnostem jako předkopnutí si míče, při bránění, hlavičkových soubojích apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Rozhodčí
Častým problémem fotbalů bývají sudí, jejichž výkony nebo řekněme spíš nedostatky v AI hru často spíš komplikovaly. Ve FIFA 08 se píská většinou tak, jak by člověk čekal. Karty se dávají jen za adekvátní zákroky, což třeba loňský PES6 vůbec nezvládá. Výjimkou ani není varování a vzrušená debata sudího s hráčem, který provedl zákrok na hranici karty. Najdeme tu i pár nedostatků, například ofsajd vám písknou, až když se hráč dotkne míče a ne hned v momentě, kdy se do postavení mimo hru dostane. Vznikají tak zbytečné prodlevy, kdy třeba sprintujete za dlouhým centrem, abyste si nakonec akorát poslechli píšťalku.

Podobně nevyladěné jsou i ponechávané výhody, které jsou vyhodnocovány nikoli podle herní situace bezprostředně po faulu, ale bere se v potaz, kdo se po faulu dotkne první míče. Podobně to míval PES, který se ale s těmito neduhy už vypořádal. I tak jsou ale sudí velice dobří a tak i díky nim je fotbalová FIFA tam, kde je a pochvalme tedy i tuto její veledůležitou součást. Díky sudím není ani nouze o standardní situace, a to je jedině dobře.

 Achillova pata
Fotbal má ještě jednu stěžejní stránku, o které jsem nepsal, a tou je práce strážců svatyň. A ta bohužel ve FIFA 08 nedosahuje kvalit všeho kolem, což mrzí o to víc, oč vás zbytek hry nadchne. Jejich AI je skutečně nedodělaná, což pocítíte především reakcemi na centry a vše, co souvisí s vápnem. Střely z dálky ještě jdou, tam není výraznější problém a i když vám občas třeba přijde, že vyloženě zaspali a pustili lacinost, při opakovaném záznamu a změně pohledu většinou uznáte, že je vše v pořádku.

zdroj: Archiv


FIFA 08 throughball video - stažitelná verze

Problém jako takový je v reakcích na dění v prostoru vápna. Vybíhání na centry anebo aspoň nějaké poziční reakce jsou často špatné a míváte pocit, že golman je autista nebo mu vyloženě přeskočilo. Co třeba říci na situaci, kdy od postranní lajny letí centr napříč brankou, a povyběhnutý golman se otočí a začne pelášit zády k míči. Stejně tak přesuny od tyčky k tyčce běžný golman dělá většinou pomocí úkroků tak, aby stále sledoval hru, což ve FIFA uvidíte jen sem tam.

Základní problém chování golmana je ve špatné poziční inteligenci. Většinou se postaví jak nejhůř může – ani do brány, ani si pořádně nevyběhne. Díky tomu nestíhá ani včas likvidovat nebezpečné centry, ani reagovat na dorážky z nich. Spousta branek padá tak, že golmana prostě přehodíte, což jde díky zcela špatné pozici, kterou zaujme. Podobně je tomu s centry ke vzdálenější tyči, kdy golman trčí u tyče bližší a nejdřív nechá v klidu míč přeletět, a teprve až útočník naskakuje na hlavičku do prázdné branky, se golman rozhodne k druhé tyči pohnout. Řada zákroků je ryze alibistických, kdy golman předvede robinzonádu až v okamžiku, kdy míč už se dávno houpe v sítí, případně skáče po tribunách.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Při testování golmanů jsem ale zažil zajímavou věc, o kterou bych se asi měl podělit. Zatímco zpočátku padala drtivá většina „divných“ branek, na nichž měl lví podíl golman, s postupem času jich postupně ubývalo a jeho nedostatky vadily čím dál méně. Tím nechci tvrdit, že se golmani nějak „naučili“ chytat, ale spíš že už nenastávaly tak často situace, které jsou pro ně kritické. Střelba z větší dálky, kombinace, průniky – to vše se podílelo na skórování podstatně víc, než když jsem se s hrou seznamoval a většina útočných pokusů byla hlavně o centru do vápna. Tak jako tak by ale golmani zasloužili hodně vylepšit, aby mohli svou roli plnit důstojně na úrovni, které dosahují jejich spoluhráči v poli.

 Pár dalších neduhů
Zdánlivá šikovnost (pokud si založíte u EA hráčský profil, k čemuž vás hra navede hned při jejím spuštění) je možnost uploadovat replaye přímo na internet. Bohužel je za tím skryto několik „ale“. Prvním je nemožnost ukládat a prohlížet replaye přímo na konzoli. Druhé ale je technického rázu, neboť servery EA chvíli jedou, chvíli ne, což můžu přisuzovat počátečním dětským nemocem a snaze odladit jejich nedostatky, které se projevily až s ostrým provozem. Kéž by to tak bylo a situace se stabilizovala. Ideální ale není ani maximální počet videí, která uploadovat na váš profil lze. Víc než pět vám hra nepovolí a to vážně není cifra, ze které by nám padla čelist.

Nepřehledně i nefotbalově vypadají tabulky v ligách či turnajích. Jako kdyby autoři vůbec nechápali, jakým systémem se fotbal hraje a co se v něm hodnotí. Statistickou část tabulky tvoří pouze 3 sloupce vítězství/remízy/porážky, ale kolik má který tým bodů, ideálně i nějaké ty počty vstřelených/obdržených branek apod., to zde nehledejte. Dokonce se nám už v MP stalo, že dva hráči v čele tabulky měli totožná skóre včetně vzájemných zápasů, stejné počty bodů, a hra jednoho z nich vybrala jako výherce ligy. Ale podle čeho, to opravdu netuším. A dokonce udělila ligovou trofej tomu, který v tabulce figuroval až na druhém místě a nikoli toho, který tabulkově skončil první. K přehlednosti mají tabulky také hodně daleko díky nesmyslně širokým sloupcům. Proč mají sloupečky v nichž je dvojciferné číslo či "Yes" patnáct centimetrů na šířku nechápu, a nebýt toho, v pohodě by se celá tabulka vešla na obrazovku a nebylo by třeba vodorovně scrollovat.

Zvětšit K neduhům řadím i nemožnost si sám nadefinovat jednotlivá tlačítka pro ovládání. Vážně netuším, proč tohle u her od EA většinou nejde. Hra nabízí celkem 4 předdefinovaná schémata, což ale je pořád slabá náplast. Obdobně negativně hodnotím nemožnost prohlížet a ukládat replaye při online zápasech, protože právě tam zažijete ty nejzajímavější momenty.

Stáhněte si: Demo z Xbox Live Marketplace

Související články: Dojmy z předváděčky PC/PS2 verze (recenze těchto odlišných old-gen verzí nebude), Novinky, Shrnutí první recenze Pro Evolution Socceru 2008, FIFA 07 recenze, UEFA Champ.League 06-07 recenze, NHL 08 PC recenze&X360 dojmy

 
Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru







 
 
Mickey Mouse
Smarty.cz

Verdikt:

Next-genová FIFA 08 přináší neobyčejně nabitý obsah, hýřící spoustou zábavy, nápadů a vychytávek. Od těch podstatných až po zdánlivé drobnosti, které pomáhají vytvořit fotbalovou atmosféru, jaká zatím neměla obdoby. Krom výborných nápadů nejen v oblasti herních modů přináší i nový systém kličkování a propracovaný engine, a tím pádem stovky hodin zábavy online i offline, okořeněné spoustou přidaných hodnot. Bohužel i tato hra má svoji achillovku, kterou jsou golmani, jejichž slabiny kazí dojem z jinak po všech stránkách precizní a skvěle hratelné fotbalové simulace. Hodnocení navzdory problematickým golmanům dávám vysoké, neboť si je tahle hra prostě zaslouží.

Nejnovější články