Autor: Michal Jonáš Publikováno: 2.září 2008 | Verze: PS3/promo/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
Tvůrci to vzali pěkně zostra a kromě obstarání oficiální licence na všechny sériové a závodní vozy Ferrari, se hra pyšní také licencí na šampionáty Ferrari Challenge, které se od roku 1993 pořádají pro majitele vzpínajících se koníků po celém světě. Však jediné ze začátku přístupné auto je právě Ferrari F-430 jezdící tyto podniky. Prestiž, kromě značky samotné, má dodat také něco celebrit, které se měly na vývoji hry více či méně podílet. Předně je to mladý jezdec Bruno Senna, který nemá s tragicky zesnulým pilotem F1 společné jen jméno. Ten se mohl posadit do většiny prezentovaných vozů a z jeho jezdeckých zkušeností tvůrci nakonec vytvářeli jízdní modely různých typů automobilů. S historickými vozidly zase vypomohl uznávaný historik Ferrari Keith Bluemel a tutoriálem, jakožto prvním jízdním režimem, vás vyprovodí moderátor motoristického pořadu Top Gear Tiff Needell, pamětníkům jistě známý jako hlasatel z prvních dvou dílů TOCA. Asi nikoho nepřekvapí, že hra obsahuje výhradně vozy Ferrari. V garáži ovšem postupně najdete celou škálu sportovních i závodních automobilů od roku 1947 po současnost, velmi akurátně převedených do hry na základě bohaté podpory od mateřské automobilky z Maranella. Prim hrají sportovní vozy homologované pro silniční provoz, v nabídce se vám ale časem odemknou i krásné historické speciály z Le Mans a dalších klasických podniků. ![]() ![]() ![]() Celkem má být k dispozici až 50 vozů, ovšem tvůrci na to šli od lesa, když plná hry jich obsahuje jen 32. Ostatní budou postupně vydávány ke stažení za příslušný obnos – samozřejmě. Velmi podobné je to i u tratí, kterých je ve hře celkem 16, přičemž část z nich je na začátku uzamčená a zpřístupní se absolvováním dalších jízd a závodů. Opět se do hry nedostalo všechno, takže se dalších okruhů zase dočkáte skrze zpoplatněnou službu stahovací na PSN. Dobrou zprávou ale je, že oproti předpokladům jsou všechny tratě fyzicky přítomné na disku skutečné, tedy nikoli smyšlené, i když míra věrnosti předloze není tolik přesná, jako u jiných titulů. Tratě jsou umístěny do zámoří a Evropy, přičemž na starém kontinentu se jedná vesměs o domácí italské okruhy, jako je např. Monza, Misano, Mugello, nebo testovací okruh automobilky ve Fioranu. Z dalších jmenuji britský Silverstone, německý Hockenheimring v nové krátké verzi bez lesních úseků, krásný Spa-Francorchamps, nebo kanadský Montreal. Díky licencím si užijete poměrně solidní ztvárnění všech lokací, ovšem na můj vkus v dosti přehnaně výrazných barvách, které přispívají k tomu, že tratě vypadají spíše malované, než jako ve skutečnosti. Velká korekce barevné hloubky na televizoru to alespoň částečně spravila. I díky tomu okruhy, byť jsou plné animovaných diváků i porostu, na dnešní konkurenci nestačí. Bylo také pro mě docela obtížné dobře hlídat horizont, který se povětšinou slil do pestrobarevné hatmatilky, ovšem to naštěstí neplatilo pro všechny okruhy. Vozidla pak sice na asfaltu pěkně "gumují", ale pokud vyjedete mimo trať, výlet nezanechá na povrchu kolem vozovky vůbec žádnou stopu. Oproti tomu se modely vozů mají čile k světu, jsou vskutku pěkně detailní, včetně rozhýbané postavy řidiče a skutečných animovaných interiérů, ze kterých je ale zase pohříchu velmi omezený výhled na ten extrémně barevný svět venku… ![]() ![]() ![]() Ferrari na každém kroku Prezentace se ale povedla lépe, pěkně provedené nabídky s otáčejícím se vozem na pozadí jsou přehledné a k tomu hraje pěkná hudba. Chválím detailní předvedení všech okruhů a také virtuální garáž, kde si lze prohlédnout každý stroj ze všech stran, což ale v závodě samotném už není dovoleno. Na svobodné natáčení kamery při vnějších pohledech se zapomnělo, nahlížet vzad a omezeně i do stran ale jde přes čelní tlačítka joypadu. Dozvědět se lze i něco technických informací a nádavkem se můžete vyřádit i na intuitivním editoru vzhledu vašeho vozidla. V jeho rámci si navolíte kompletní barevný design vybraného vozu, včetně popisků a reklam sponzorů, což se nechá následně použít třeba při sestavení vlastního závodního týmu. Ve volbě národnosti naši vlajku nenajdete, za to ale kupodivu nechybí třeba severokorejská. Jméno týmu pak nesmí překročit pouhých 8 znaků. Potěšila mě možnost sdílení vzorů přes internet, potažmo stahování obdobných výtvorů od dalších hráčů. Editor ale je spíše jednoduššího ražení, nepodporuje vůbec vrstvy a upravit je možno jen určité části karoserie. Přednastavené reklamy a grafické prvky nelze ani vymazat, takže možnosti jsou trochu omezené. Škoda jen, že prakticky vše doprovází zdlouhavé nahrávání, bez kterého se neobejde ani procházení hlavním menu. Jak si zajezdíte? ![]() ![]() ![]() Časovku už si můžete zajet i na dalších tratích, přičemž se dosažené časy ukládají na online žebříčky. Dost nemile mě hra překvapila absencí stínových vozů. Jezdit tak budete proti času vždy jen sami. Rychlý závod je zajímavý tím, že kromě vozu, tratě a počtu kol, se nabízí kromě slunečného počasí také deštivý podnik, jenž konečně nechá vyniknout opravdu znamenité provedení vody a stékajících kapek po karosériích a oknech, včetně funkčních stěračů. Citelně se také prodlouží brzdná dráha, pouze odstřikující voda z podběhů není moc výrazná, možná je to pro zlepšení výhledu dopředu. To nemuselo být Skoro nadbytečný je další arkádový mód, ve kterém máte za úkol v sérii čtyř závodů na různé obtížnosti dojet do určitého místa v cíli, čímž si zpřístupníte další kvarteto tratí na další stupínek obtížnosti. Většina vozidel ve hře se představuje na virtuálních sběratelských kartičkách, které si postupně odemykáte a lze s nimi hrát jednoduchou hříčku na "přebíjenou" buď proti živým hráčům, nebo proti počítači. Pravidla jsou zcela prostá. Ze svého balíčku maximálně 66 karet vyberete jednu a zvolíte parametr pro porovnávání, jako např. výkon, rychlost, nebo hmotnost, přičemž soupeř nevidí, jakou kartu máte zvolenou. On (nebo počítač) pak vybere svojí kartu a ten kdo má hodnotu vybrané veličiny větší, ten si obě karty bere. Pro mladší hráče to může být zajímavé, ovšem já bych si dal raději pěkně lízaný mariáš. Trumfování s kartami jsem na chuť nepřišel. Jedinými déletrvajícími podniky tak jsou jednak závody o trofeje a samozřejmě oficiální soutěže Ferrari Challenge, jenž jsou rozděleny na italský, evropský a americký šampionát. Všechna teritoria jsou již ze začátku přístupná, ale jezdí se pouze s jedním a identickým F-430 přesně podle skutečnosti. ![]() ![]() ![]() Dvakrát a letmo Formát závodů otevírá kvalifikace (možno vynechat), poté následují dvě jízdy na čas, tedy nikoli na počet kol. Startuje se vždy letmým způsobem a na startovním roštu se nachází velmi solidních 16 autíček, což je také maximální počet živých závodníků v online multiplayeru, nebo hře po síti, které jsme ale nemohli otestovat. Oproti předpokladům bohužel chybí režim rozdělené obrazovky, ten se zřejmě dostane jen do verzí pro starší konzole. Poslední režim trofejních závodů pak ve formátu vycházejícím z Challenge dovoluje nasadit také jakékoli jiné modely Ferrari, které si zakoupíte za nasbírané kredity. Tyto body obdržíte po každém závodě za různé situace, např. za každé kolo ve vedení, nebo za každého předjetého soupeře. Splašené stádo na trati Závodění ale není nic lehkého, protože kromě přebarvené a slévající se grafiky okruhů, vám klacky pod nohy hází také hodně arkádovitý jízdní model, který toho s reálnými vozy i přes velkou snahu Bruna Senny nemá mnoho společného. Sice se dá aplikováním rozličných řidičských asistencí omezit tendence ke smyku, nebo zablokování kol při brzdění, i tak se většina aut chová dosti splašeně a i při menším natočení volantu jim hnedle ujede záď jako splašený karavan na rozbité silnici. I v arkádových hrách jsem již zažil mnohem lepší jízdní vlastnosti. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Na chování vozítek se po chvíli dá zvyknout, horší to je u chování umělých soupeřů, kteří jezdí jako roboti podle jednoho vzorce a za nic na světě neopustí svoji danou jízdní stopu, tedy kromě občasných výletů mimo trať. I když je předjíždíte a již máte náskok půl délky vozu, pokud jim vjedete do stopy, stejně vás začnou tlačit mimo, protože nějaké uvolnění rychlejšího soupeře tu vůbec neznají. To má za následek občas hodně úsměvné situace tupého stáda, to když se jedno auto "zašprajcuje" v úzké šikaně a ostatní za ním ho jen tak nedokážou objet. Místo toho tupě narazí do vozů před sebou za doprovodu příšerných zvuků, což má být boření plechů, protože zkrátka mají zafixovánu jen tu jedinou správnou cestu vpřed. ![]() Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky, Vše o podobné hře Ferrari Project od Blimey Games |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |