Fallout Tactics - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Fallout Tactics - recenze

Datum vydání:
1. dubna 2001
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato hra není přímým pokračováním úspěšné RPG ságy Fallout, ale vzala si z ní pouze to nejlepší a navíc přidala taktické prvky ala UFO.


Fallout Tactics: Brotherhood of Steel - recenze

Autor: Nukem
Publikováno: 3.dubna 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže si mám představit postapokalyptický svět, svět, který se vzpamatovává z následků jaderné války, pak si představím ten, jenž je vyobrazen ve hře Fallout Tactics. Stejně tak jako v předchozích dvou dílech série Fallout jsem i zde mohl obdivovat neuvěřitelnou detailnost interiérů i exteriérů, která velmi sugestivně navozuje atmosféru světa zničeného jaderným morem. Navíc grafika tohoto dílu byla obohacena ještě o mnoho nových objektů. Ačkoliv jde o 2D svět viděný shora, je díky své propracovanosti výsledný dojem velmi, velmi reálný. Doslova vtahuje do děje, cítíte tu zatuchlou atmosféru čišící z trosek města, plného zmutovaných obřích krys a švábů a ačkoliv třeba takové radioaktivní záření není žádným lidským smyslem zachytitelné, dali by jste krk za to, že jej naprosto zřetelně cítíte. Výčet jednotlivých detailů by zabral možná několik stránek, a stejně by asi nevytvořil takový dojem, jaký doufám podají nasnímané obrázky.

 Krok stranou
Hra Fallout Tactics, ačkoliv je ve stejné (vylepšené) grafice, ve stejném světě a se stejnými postavami jako minulé dva díly, není třetím pokračování série. Jde o hru, jejíž těžiště nyní neleží v sekci RPG, ale bylo přeneseno na pole taktických her. Svým dějem navazuje na konec příběhu prvního dílu Fallout, kdy je nám přibližně v poslední třetině hry představena, technicky vyspělá komunita Brotherhood of Steel. Ta se snaží o znovuobnovení světa, zavedení pořádku do globálního chaosu, chrání civilní obyvatele před nájezdy pirátů a snaží se zabrat poslední zbylý arzenál na území Ameriky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Nyní je Bratrstvem vyslána skupina vojáků s úkolem vystopovat armádu mutantů, která se odebrala na východ kontinentu, známého jako "Back East". Žel bohu, vojsko bratrstva nedostálo svého cíle a bylo poraženo ve středu Severní Ameriky, poblíž Chicaga. V té době vstupuje hráč do děje jako čerstvý rekrut Bratrstva. Po několika jednodušších misích, kdy ukáže své schopnosti, je mu svěřen úkol nalézt poraženou armádu a případné přeživší vojáky dopravit domů. Následují další a další mise s jasnými rozkazy, byť by se někdy dalo o jejich správnosti či morálnosti pochybovat.

 Z nováčků superhrdinové
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak jsem již uvedl, hra není dalším pokračováním úspěšné série, kde předchozí dva díly reprezentovaly čistou RPG sféru. Nyní před sebou máme taktickou bojovou hru jako UFO, Jagged Alliance či Commandos, ale s některými RPG prvky. Těmi jsou především vývoj osobnosti (v tomto případě více osobností), určitý příběh či rozhovory s mimoherními postavami (ty jsou však krátké a jednoduché, spíš ve formě informací pomáhajících při plnění úkolů).

Hra obsahuje přibližně 30 misí. Dvě třetiny z nich je nutné splnit, zbytek tvoří mise náhodné, takříkajíc nad rámec vašich povinností a jejich nesplnění neovlivní základní linii příběhu. Startovacími body do každých jednotlivých misí jsou bunkry Bratrstva. Těch během celé hry vystřídáte šest. Vždy po splnění několika misí budete převeleni do jiného bunkru, kde vás čeká nový velitel a nové, ještě těžší úkoly. Na jejich splnění však nejste sami. Ačkoliv na začátku hry je hráč nucen si vybrat či vytvořit hlavní postavu, bude mít k dispozici ještě několik dalších spolubojovníků v náborovém centru. Tak si lze vytvořit až šestičlenný tým. Tato možnost v sobě skrývá velkou výhodu nejen ve větším bojovém potenciálu, ale hlavně v možnosti vyhranit každému charakteru omezený počet vlastností, ve kterých bude nad ostatními vynikat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Těchto vlastností je celkem 18 a velká část z nich je důležitá pro snadnější zvládání daných úkolů. Proto je nutné každému charakteru vybrat větší počet upřednostňovaných vlastností, ale zase ne příliš mnoho. Je lepší být v užším měřítku vynikající, než v širším měřítku nadprůměrný. Navíc některé vlastnosti je dobré pěstovat u všech stejně, např. střelbu z lehkých zbraní, či schopnost nepozorovaně se plížit. Proto při každém rozdělovaní bodů budete zažívat mnoho dilemat, co vylepšit na úkor čeho a budete se také trochu bát, aby opomíjené se nestalo záhy potřebné. Tímto jsem vlastně popsal hlavní díl z RPG charakteru hry - vývoj postav. Ten je stejný jako v předchozích dílech. Po dosažení určité hranice bodů, každý charakter postoupí o stupínek výše ve svých zkušenostech a hráč dostane několik bodů k tomu, aby si vyladil výše popsané vlastnosti. Kromě nich si občas může vybrat z velkého množství zvláštních vlastností, "Perks", které nelze dále vyvíjet.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V náborových centrech můžete své spolubojovníky jak najímat, tak i vyměňovat. Vyměnit lze kromě hlavní postavy všechny. Dobré je, že si lze vybrat i mezi zkušenými vojáky a tak pokud v boji přijdete o vojáka, nemusíte nováčka ve svém týmu vylepšovat od začátku. Teď si asi říkáte, že jednodušší, než rekrutovat nové za padlé, je prostě nahrát uloženou pozici a zkusit to znova. To je pravda, pokud ovšem při vytváření hlavní postavy nezatrhnete volbu "Tough Guy". V tom případě budete získávat o 30 % víc zkušenostních bodů, ale ukládat hru je pak možné jen v bunkrech. A do těch se dostanete pouze po splnění mise.

 Jdeme nakupovat
Kromě rekrutování lze v bunkrech rovněž kupovat a prodávat zbraně a munici, výstroj, lékařské potřeby, jídlo a mnoho dalších věcí. Výše cen je závislá na schopnosti daného charakteru smlouvat, ale navrženou cenu již nelze dále měnit. Občas je možné si o nějaký předmět zahrát. Vyberete předmět, navrhnete protinabídku a pak záleží na schopnosti "gambling". Takto se sázet ale nelze s každým, spíše jen s několika málo pokoutnými prodavači.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Množství předmětů, především zbraní a munice, se od minulých dílů zvětšilo. Především na poli malých palných zbraní je výběr celkem široký, přičemž jde především o reálně existující zbraně, některé jsou dokonce z dob druhé světové války. Stejně tak se rozšířila i nabídka střeliva. Ale naštěstí to neznamená, že co zbraň, to jiná munice. Hodně zbraní má střelivo společné, do některých lze použít více typů (stejná ráže, trochu odlišný účel). Rozrostl se i obor výbušnin. Kromě granátů a časovaných náloží tu jsou dálkově ovládané bomby, plastické trhaviny, či nášlapné miny. Poněkud chudší výbavu jsem však zaznamenal mezi energetickými zbraněmi, na které jsem se těšil především. Bohužel k energetickým zbraním jsem se dostal až ve 12. levelu, což mne trochu zklamalo.

Obecně je během hry víceméně dostatek střeliva, tedy alespoň na nižší obtížnosti. Velkou část předmětů lze nacházet i na mapě v různých truhlách, lednicích, na stolech a u padlých protivníků. Nakupovat ani prodávat během mise není až na pár výjimek možné. To je trochu škoda, hlavně když mají postavy omezený inventář, resp. omezenou hmotnost, kterou unesou, a tak nemohou posbírat všechno, co naleznou a prodat na místě za nic nevážící peníze. Hráč si proto musí pečlivě vybírat, co s sebou vezme do bunkru, aby získal, pokud možno, co nejvíce peněz či jiné, potřebnější zboží.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 Za volantem
Mimo střeliva a munice může váš tým využít i několika motorizovaných prostředků. Ty v prvé řadě slouží k rychlejšímu pohybu po mapě, neboť místa, kam je tým poslán, zpravidla neleží za humny. A tak podobně jako v minulých dílech i zde se cestuje do dalekého okolí, takže rychlá kola jsou více než vítána. Ovšem tím využití vozidel nekončí. Nyní je jimi možno cestovat i po dané lokaci. Slouží tak jako ochrana před nepřátelskými zbraněmi, tedy do té doby, dokud nejsou natolik poškozena, že s nimi již nelze nadále jezdit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vojáci z nich mohou na své nepřátele bez omezení pálit a navíc i samotné vozidlo poslouží jako zbraň, neb lze pod jejich koly či pásy protivníky drtit. Podotýkám ale, že jedno přejetí obvykle nestačí a protože se s vozidly ne moc dobře manipuluje, jejich využití coby nástroje smrti není příliš výhodné. Dřív než by jste s ním zlikvidovali jednotku rozzuřených mutantů o něj spíš v boji přijdete. Je proto lepší nechat vaše přibližovadlo na počátku mapy a využívat jej jen jako prostředek ke zkracování vzdáleností mezi městy.

 Kde je ta taktika?
Dosud jsem se nezmínil o tom, jak probíhají samotné boje. Tak trochu úmyslně, neboť to podstatné jsem již nastínil v prvních dojmech, kde byl z poskytnutého dema systém bojů dobře patrný. A tak kdo první dojmy četl, víceméně ví, co může od hry očekávat. Ostatní, výše popsané zkušenosti jsem mohl načerpat až z plné hry a tak jsem je uvedl dříve. Pro úplnost recenze však popis boje nevynechám.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Již mnohokrát jsem podotkl, že Fallout Tactics je jakési taktické RPG a tato skutečnost se promítla i do systému bojů, které lze vést ve třech módech. "Individual Turn Base" známe z předchozích dílů. V momentě souboje se hra přepne do bojového režimu. Každá postava, která se účastní boje má omezený počet tzv. "actions points". Každá akce, kterou provede (chůze, zakleknutí či zalehnutí, výstřel, nabíjení, ošetření se atd.), spotřebuje určitý počet bodů. Jakmile postava spotřebuje všechny body, střídá jí jiná. Pořadí, ve kterém se charaktery střídají, by mělo záležet na tom, jak jsou rychlé. Čili neznamená to, že postavy tvořící hráčův tým musí nutně následovat za sebou. "Squad Turn Base" je podobný předchozímu módu s tím rozdílem, že vaši vojáci mají přednost před nepřítelem nebo je možné s nimi pohybovat najednou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední mód, tzv. "Continuous Turn Base (CTB)", není prakticky odlišný od normálního hracího režimu a jde vlastně o boj v reálném čase. Všechny postavy nezávisle na ostatních konají co uznají za nejlepší nebo co jim je přikázáno. Jediné omezení tvoří známé "actions points". I zde hrají svoji roli. Stejně jako v Turn Base módech jsou spotřebovávány při jednotlivých úkonech, ale po čase se zase samy obnovují. Takže např. mezi jednotlivými výstřely je určitá pauza, po kterou je voják vlastně bezbranný. Velmi výhodné jsem shledal možnost přepínání mezi jednotlivými módy libovolně během hry, takže si každý hráč může vyzkoušet styl, který se mu nejvíce hodí.

V Turn Base módech má hráč dobrý přehled nad bojištěm a také je zde dostatek času na promyšlení dalších kroků. Naproti tomu trvají boje mnohem delší dobu a protože jsou bojové lokace velmi rozsáhlé, mohou se jednotlivé mise nepříjemně protáhnout. Proto jsem si osobně zvolil mód bojů v reálném čase. I tak některé mise trvaly hodiny. Vykoupením za kratší čas je menší přehlednost při soubojích a někdy se může stát, že než zadáte charakteru, aby pálil do nepřítele, může být již dávno mrtev. Snad proto přidali autoři do hry ještě jednu vlastnost. Jde o "Sentry mode", jakýsi mód agresivity. Každému charakteru lze nastavit, zda má být vůči svému okolí netečný, zda má střílet jen v sebeobraně, nebo zda bude sám napadat všechny nepřátelské síly. Tím je dána jednotlivým postavám trocha samostatné inteligence a hráči ulehčena práce při udělování příkazů k palbě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 Pár novinek k dobrému základu
O grafice jsem se zmínil hned na začátku. Přibylo mnoho objektů i typů nepřátel, potkáte až 45 různých mimoherních charakterů. Propracovanější je i umírání, kde při nastavení "Violence level" na hodnotu "maximum blood" lítají po bojišty kusy těl a tečou potoky krve. K lepšímu vzhledu již tak dost propracované grafiky přispívá antialiasing, rozlišení až 1024×768 a 32 bitová hloubka barev. Systém mapy měst byl přepracován v tom smyslu, že nyní jsou podzemí i podlaží domů součástí jedné mapy. Tak je možné s některou postavou vyšplhat na budovu (po schodech či po žebříku) a použít jí jako ostřelovače, zatímco zbytek jednotky vyláká nepřítele z budovy. Nepřátelé a ostatní osoby nejsou vidět na mapě vždy, ale objeví se jen pokud je může některý z vašich vojáků přímo vidět. Mimo toho se zobrazí jako červené, šedé, zelené či bílé body i na zmenšené mapce v levém dolním rohu obrazovky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ke grafice se váže i hudba a zvuky. Hra podporuje mnoho zvukových norem, A3D, Dolby Sorround, EAX 2 apod. Hudba je sice početně omezená, ale celkem zajímavá. Někdy pohodová , jindy dynamická, strašidelná i líbivá. Občas se mění při boji, svoji hudbu mají některé souboje s bossy. Neobvyklá je možnost přehrávání vlastní hudby, kterou v podobě mp3 souborů nahrajete do "custom" adresáře. Skladby jsou pak přehrávány náhodně.

 Multiplayer samozřejmostí
Samozřejmě, že ani v této hře nechybí možnost zahrát si Fallout Tactics s obdobně herně postiženými přáteli. Na výběr máte mód zvaný Skirmish, kde vyhrává poslední živý, v části Assault plní první skupina dané úkoly, druhá skupina brání první v postupu. Capture the Flag asi není třeba zvláště přibližovat a v posledním typu multiplayeru zvaném Scavengers je vítězem ten, kdo vybojuje největší kořist. Dohromady je pro vás připraveno dvanáct map… tedy jenom dvanáct. Do svého týmu můžete rekrutovat téměř kohokoliv, včetně psů, krav, mutantů a robotů. Celkem se na jednom kolbišti může utkat 18 hráčů, resp. až 36 charakterů. Otázkou je, nakolik bude možnost multiplayeru lákavá. Poskytnutých map není příliš mnoho a editor levelů nějak vypadl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Fallout Tactics navazuje na předchozí úspěšné tituly, využívá a vylepšuje grafiku, která velmi detailně a věrohodně vyobrazuje svět, který povstává z trosek zbylých po jaderné válce. Možná zklame příznivce RPG, neboť příběh je tu tak trochu na pozadí, jen aby udržel logickou linii jednotlivých misí. Nebo se o to alespoň snaží. Hra prostě míří do řad hráčů taktických her a snaží se vetřít mezi oblíbené tituly jako již zmiňované Jagged Alliance, Commandos apod. Věřím , že přívrženci JA určitě najdou mnoho důvodů, proč Fallout nedosáhne kvalit série JA, ale i tak jde podle mne o dobrý pokus a pokud zabavila na dlouho i mě, pak na ní něco přitažlivého musí být :-)

P.S. jako bonus si můžete prohlédnout jednu z postav v akci - animovaný gif (200 kb).

Nukem
připravil: jd
 





Verdikt:

Fallout Tactics je odklon od zavedené tradice předchozími dvěma díly. Z oblasti RPG se přesouvá na pole taktických her, ale ty nejlepší prvky z RPG si zachovává. Autoři možná doufají, že tak přilákají k třetímu vydání Fallout příznivce obou žánrů. Šance k úspěchu je podle mne velká.

Nejnovější články