Autor:             Ladis Publikováno:  9.dubna 2001 |  
  Co         je na těch formulích tak zajímavého? 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Se simulátory         "efjedniček" se v poslední době doslova a do písmene roztrhl pytel. Je         zřejmé, po čem je dnes na herním trhu poptávka a který že to druh automobilového         sportu na nás shlíží z postu nejvyššího. Ano, formule 1 jsou dnes opravdu         fenoménem. Vidíte je všude. Ti šťastnější z nás v nich závodí, méně šťastní         je vidí na vlastní oči při závodech v blízkosti našeho státu, ještě méně         šťastní je sledují přes satelit, ti velmi málo šťastní pouze přes Primu         (spolu s jejím "perfektním" komentářem) a ti, kteří nevědí, o čem je řeč,         je vidí beztak v každé druhé reklamě, ať už jde o reklamu na automobily,         či bonbónky Tit-tac. Jen na TV sledují každoročně přenosy ze závodů formule         1 miliardy lidí. 
          Co je na těch formulích tak zajímavého? Samozřejmě, že je to adrenalin,         který nejen nám, ale i mnoha jezdcům teče po skončení závodů i ušima,         rychlé vozy, kteréžto nás pak na dálnici nutí s našimi auty podnikat rozmarné         kousky (modlíc se za to, aby nás orgán policie ČR zrovna neměřil), nebezpečné         situace, ve kterých se jezdci F1 ocitají (místo dálnice si představte         pražské komunikace), nám, mužům (omlouvám se dámám) vrozená schopnost         soutěžit, překonávat přakážky a drát se za vítězstvím, osobité charisma         jezdců formule 1 a samozřejmě a to bych zdůraznil, sličné slečny, které         se při závodech F1 ochomítají a vytváří tak spolu s ostatními atributy         kompaktní celek světa formule 1. Bodejž bychom pak nevysedávali u televize         od pátku do neděle a nepařili do zblbnutí simulátory "efjedniček" na našich         přetaktovaných počítačích. Ano, simulátory F1 na počítačích, štěstí to,         které nám některé počítačové firmy přinášejí na naše monitory a umožňující         nám ponořit se, sic virtuálně, ale o to intenzivněji do úžasného světa,         jakým kolos formule 1 bezesporu je.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
  Během posledních dvou let jsme doslova         zaplaveni hrami, simulujíce závody F1, které se snaží o jedno - přesvědčit         nás o svých kladech, o tom, že jsou to právě ony, které jsou ty nej, nej,         nej a které stojí za koupi. Již mnohokrát jsme se zle spálili, když jsme         naletěli pochybným kouskům pochybné kvality, proto již mnozí z nás, kdykoliv         se objeví zpráva o vytvářeném novém simulátoru, zpozorní, nastraží své         hudbou poznamenané uši a zbystří své monitorem ještě více poznamenané         oči a hledají informace, kteréžto by jejich pochyby potvrdily či naopak         vyvrátily. Dnes tak můžete zjistit, zda nová hra, simulující život okolo         formulí 1, stojí za koupi a za investování vašeho drahocenného času.
   "Nádherné"         intro  F1 World Grand Prix 2000, to je celé         jméno nejnovějšího simulátoru formulí jedna, který nám přináší společnost         Eidos. Na tuto hru jsem se opravdu velmi těšil, ostatně stejně jako na         každý nový "efjedničkový" simulátor :-) Po vložení CD do mé krásné a mladé         DVD mechaniky a nainstalování titulu mě přivítalo intro hry. Docela pěkný         a dynamický střih, poslouchatelná hudba, ovšem zcela nekoukatelné video,         což je u intra věc dá se říci zásadní. Slovu nekoukatelné rozumějte vysoce         ztrátově komprimované, tj. bloky zlých pixelů, v nichž se dá spatřit něco         jako furmule 1. Nechápu, proč společnost Eidos nechá vypustit něco s tak         odpudivě technicky zpracovaným intrem, především pokud vezmu v potaz,         ze na CD je ještě 350 MB volného místa, kteréžto se dalo využít mnohem         kvalitnějšími záběry. No nic, také po shlédnuté takovéto "krásy" již začnete         pochybovat o titulu jako celku? Já po svých zkušenostech pomalu, ale jistě         ano.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Intro vem čert,         pojďme se podívat na to hlavní - na samotnou hru. Vědomi si toho, že ne         každý hráč je fanatickým vyznavačem formulí 1 (rozuměj hráče, neznaje         jiné slovo, než realistic a simulator, spíc pod plakátem M. Schumachera         v životní velikosti), zakomponovali autoři hry nejen onen realistic mód,         ale rovněž i arcade mód, který jistě mnohé z vás potěší. 
   Složité         získání superlicense         Jen tak z recese jsem zkusil nejprve mód arcade, kterýžto by měl hráči         poskytnou sice menší úroveň simulace, ovšem o to větší zábavu. Jasně,         že jsem v tomto módu nevydržel dlouho. Je sice zábavný, ovšem k formulím         1 má asi tak blízko, jako paní Häkkinenová k Tic-tacu.
          Arcade mód v podstatě ignoruje zákonitosti fyziky, ovšem pro běžného hráče         může být v celku přitažlivý a i docela slušně hratelný, to nepopírám.         To hlavní, co však F1WGP2000 představuje, je samozřejmě mód Grand Prix,         simulujíc reálný život kolem F1. Vědomi si toho, že vše nedopadlo tak,         jak by mělo, zakomponovali autoři do hry docela nový a jistě oceněníhodný         prvek - kariéru. Je docela zajímavá - posuďte sami. Nejprve (stejně jako         v reálu), je před samotným vstupem do F1 nutno získat tzv. superlicenci,         v podstatě něco jako řidičák na formuli. 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
               Pro získání superlicence je třeba úspěšně absolvovat 5 testů, zahrnujíc         start na spojku, předjíždění, projíždění šikanami a bržděním, absolvováním         celého jednoho okruhu. Hra opravdu umožňuje startovat pomocí spojky, což         je věc ne tak běžná a právě implementaci spojky do této hry jen a jen         vítám. Úspěšné získání superlicence pro vás nebude žádný problém, pokud         jste alespoň svátečními hráči simulátorů F1. Ostatně před každým testem         si můžete nechat ukázat, jak správně daný úkol splnit. Vše je doplněno         kvalitním komentářem, který jistě neurazí.
          Po získání superlicence vás již pomocí emailu osloví některá ze stájí,         která má na vás zálusk. Je na vás, koho si vyberete, ovšem zde bych zdůraznil,         že ze začátku nepočítejte s nabídkou od některé z lukrativních stájí,         jakými jsou Ferrari, McLaren či BMW Williams. Spíše budete vybírat mezi         BAR, Minardi či Arrows. Bude taktéž záležet jen a jen na vás, jak úspěšně         si budete počínat a v případě, že budete podávat kvalitní výsledky, můžete         se časem těšit i na nabídky od mnohem lukrativnějších stájí a nění vyloučeno,         že časem usednete i do těch nejrychlejších vozů, jakými Ferrari F2000         či Mclaren MP4-15 zcela jistě jsou.
          Mód kariéry rovněž zahrnuje i technický výzkum (motor, převodovka, aerodynamika,         brzdy...), což je docela zajímavý prvek, který hře jistě přidává na hratelnosti.         Po zapsání své duše některé ze stájí již můžete naplno vyrazit do světa         šampionátu F1. Jak kvalitní prožití tohoto šampionátu nám hra F1 WGP 2000         nabízí? Počkejme ještě malou chvíli, kdy se nám situace vykrystalizuje.
   Aktuální         sezóna          Po nastavení parametrů grafiky, zvuku, úrovně simulace (vše na maximální         realističnost, všechny pomocné funkce vypnuty, ovládání přes volant s         pedály a nastavení nejvyšší obtížnosti soupeřů, pravidla dle vlajek) se         hrdinsky pouštím do pátečního tréninku. Ano nejen pátečního, ale i se         skutečným datem z roku 2000. Hra totiž využívá oficiální licenci FIA z         roku 2000 a umožňuje nám tak setkat se se skutečnými jezdci (včetně nováčků         z F3000 jako jsou Jenson Button, Jos Verstappen, Nick Heidfeld či Gastón         Mazzacane), na skutečných tratích (včetně Indianapolisu a Sepangu), ve         skutečných vozech v aktuální době s aktuálním počasím dle sezóny roku         2000, což potěší. U počasí bych se jen letmo zmínil o možnosti aktivovat         jak plný efekt počasí (za deště se tak formule 1 chová na trati zcela         jinak než na suchu), tak jen vizuální efekt, kdy se chování monopostu         nemění.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
               První seznámení s vozem BAR a tratí Albert Park v Melbourne ve mně zanechává         vcelku pozitivní dojem. Hra běží na mém skromném stroji docela svižně         (Duron 800 / GeForce2 MX / 256 MB RAM), grafika se mi líbí, rovněž tak         zvuky, ovšem chybí mi pocit bezprostřední rychlosti. Prostě i při 300         kph se cítím, jako že stojím. Aha, je potřeba změnit pohled kamery. V         tom je zakopaný pes - při standardním pohledu kamery, tj. v kokpitu monopostu         očima jezdce, nám chybí pocit rychlosti. Ten se dostaví až navolením jiného         pohledu - buď více k volantu, či bez kokpitu, jen na trať. To má však         háček, neboť pak zase nevidíme zpětná zrcátka, která jsou ve formuli 1         opravdu velmi důležitá. Prostě problém priorit... 
          Celkově na mě první testovací jízda působí docela věrohodnou simulací.         Sice mě dosud žádná stáj neoslovila, abych k ní šel na job, a tak jsem         skutečnou jízdu ve formuli 1 zatím neokusil, ovšem cítím, že tak nějak         by se formule 1 i chovat mohla. Fyzikální engine hry je opravdu na velmi         slušné úrovni. Stačí neopatrně sešlápnout plyn a jste v hodinách či v         lepším případě v prokluzu kol, při najetí do mokré části trati okamžitě         ztrácíte grip, poškození předních či zadních křídel ihned poznáte v nejbližší         zatáčce (auto nemá patřičnou přilnavost a má tendenci vylétnout z trati),         prostě paráda. 
   Opět         dementní závodníci 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Hořkost hry         F1 WGP 2000 však poznáte již brzy - při nejbližších kolizích. Opravdu         nechápu, jak je možné při čelním nárazu do zdi v rychlosti 100 kph nejen         nezdomolovat celý monopost, ale ani neztratit přední křídlo. Musel jsem         se přesvědčit, že mám opravdu vše nastaveno na realistic. Bohužel měl         jsem. Na druhou stranu při nejbližším závodě jsem již přední křídlo ztratil         po tvrdším střetu s kolegou Häkkinenem. Nechápu. To však byl teprve začátek.         Největší zklamání nastalo až při samotném závodu.
          Na rovinu řeknu, že umělá inteligence (AI) spolujezdců je na úrovni hlemýždě         (omlouvám se hlemýžďům). Jinak si nedovedu vysvětlit to, co se kolem mě         odehrávalo. To, že jezdci mezi sebou hrají kulečník (ovšem místo s koulemi         s vozy F1), mě nepřekvapilo (viz některé reálné závody), fakt, že spolujezdci         brzdí neúměrně brzy a ještě daleko před zatáčkou mě již mírně rozhodil         (na druhou stranu se vám bude v zatáčkách jednoduše předjíždět), skutečnost,         že pomalejší jezdci přede mnou zcela ignorovali modrou vlajku a blokovali         mě dokonaleji, než Schumi, mě již začala vyvádět z rovnováhy více, ovšem         korunu všemu nasadila stále se opakující situace, kdy mě kdosi měl tendenci         neustále sestřelovat z trati, a to ještě prosím ve vozech typu Minardi         a spol.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
               Kdykoliv jsem jen zmírnil rychlost a dostal se tak do blízkosti některého         z rychlejších jezdců, jsem měl téměř 50% šanci, že mě dotyčný sestřelí.         Prostě skvělá ukázka dementní AI v praxi. Doufám, že autoři hry vydají         co nejdříve opravný patch. Kombinace "úžasného" kolizního enginu s ještě         více "úžasnější" AI jezdců do slova a do písmene pohřbí kvalitní fyzikální         engine chování monopostu. Škoda. Jistým mínusem budiž i fakt, že obtížnost         oponentů se dá nastavit jen ve třech stupních, lišící se od sebe ani ne         tak top-speedem, jako spíše pomalejším nájezdem do zatáček.
   Jak         nejlépe projet trať?         Co potěší každého, je vynikající funkce ukázky optimálního průjezdu tratí.         Jednoduše vidíte očima závodníka, jak projet danou trať co nejefektivněji         za doprovodu odborného komentáře. Ne každý simulátor tuto funkci má, zde         je třeba autory hry pochválit. Realističnosti rovněž napomáhají všemožné         statistiky sezóny 2000, stejně tak jako množství parametrů, které si můžete         na voze nastavit a ovlivnit tak jeho chování. Nastavit můžete kolem padesáti         parametrů a jistě potěší, že změna kteréhokoliv z parametrů se adekvátně         odrazí na chování monopostu na trati.
          Vrcholem snahy programátorů je i existence telemetrie, i když poněkud         zjednodušené. Při vjezdu do boxů si přes přehledné menu můžete nechat         vyměnit pneumatiky, stejně tak doplnit palivo, opravit poškozené části         či dodatečně nastavit parametry vozu. Bohužel při vjezdu do boxů, stejně         jako při výjezdu z nich, nemáte možnost vůz řídit, řízení probíhá automaticky.
   Grafika,         zvuky, ovládání... 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      O grafice nemá         cenu zdlouhavě mluvit, snad jen, že je vcelku kvalitní, rychlá, využívá         Direct 3D rozhraní a ve 32bitové barevné hloubce v rozlišení 1024x768         vypadá již velmi schopně, rozhodně lépe, než třeba v GP3. Jen mi trochu         vadila jistá předimenzovanost sytosti barev, alespoň můj GeForce je tak         zobrazoval. Co se zvuků týče, zde se programátoři příliš nevytáhli.
          Zvuky motorů jsou na dost mizerné úrovni, autoří nerozlišují mezi různými         vozy - určitě například Ferrari zní jinak, než BAR či Minardi. Na druhou         stranu hra podporuje EAX, takže pokud jste vlastníky SB Live! a máte připojené         4 reprobedny, můžete se těšit na docela zajímavý prostorový zvukový zážitek.
          Ovládání pomocí klávesnice je prakticky vyloučeno, rozhodně doporučuji         použít třeba i ten nejlevnější volant s pedály, který vám umožní opravdové         a kvalitní řízení monopostu. Co je však rozhodně velkým nedostatkem, je         absence multiplayeru. Na soupeření například s kamarádem přes Internet         tak můžete bohužel zapomenout.
 
 
 
 
 
  |