F1 World Grand Prix 2000 - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

F1 World Grand Prix 2000 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po UbiSoftu, Electronic Arts a Microprose přichází s aktuální edicí svých závodů formulí i britský Eidos v novém F1 World Grand Prix.


F1 World Grand Prix 2000 - recenze

Autor: Ladis
Publikováno: 9.dubna 2001

 Co je na těch formulích tak zajímavého?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Se simulátory "efjedniček" se v poslední době doslova a do písmene roztrhl pytel. Je zřejmé, po čem je dnes na herním trhu poptávka a který že to druh automobilového sportu na nás shlíží z postu nejvyššího. Ano, formule 1 jsou dnes opravdu fenoménem. Vidíte je všude. Ti šťastnější z nás v nich závodí, méně šťastní je vidí na vlastní oči při závodech v blízkosti našeho státu, ještě méně šťastní je sledují přes satelit, ti velmi málo šťastní pouze přes Primu (spolu s jejím "perfektním" komentářem) a ti, kteří nevědí, o čem je řeč, je vidí beztak v každé druhé reklamě, ať už jde o reklamu na automobily, či bonbónky Tit-tac. Jen na TV sledují každoročně přenosy ze závodů formule 1 miliardy lidí.

Co je na těch formulích tak zajímavého? Samozřejmě, že je to adrenalin, který nejen nám, ale i mnoha jezdcům teče po skončení závodů i ušima, rychlé vozy, kteréžto nás pak na dálnici nutí s našimi auty podnikat rozmarné kousky (modlíc se za to, aby nás orgán policie ČR zrovna neměřil), nebezpečné situace, ve kterých se jezdci F1 ocitají (místo dálnice si představte pražské komunikace), nám, mužům (omlouvám se dámám) vrozená schopnost soutěžit, překonávat přakážky a drát se za vítězstvím, osobité charisma jezdců formule 1 a samozřejmě a to bych zdůraznil, sličné slečny, které se při závodech F1 ochomítají a vytváří tak spolu s ostatními atributy kompaktní celek světa formule 1. Bodejž bychom pak nevysedávali u televize od pátku do neděle a nepařili do zblbnutí simulátory "efjedniček" na našich přetaktovaných počítačích. Ano, simulátory F1 na počítačích, štěstí to, které nám některé počítačové firmy přinášejí na naše monitory a umožňující nám ponořit se, sic virtuálně, ale o to intenzivněji do úžasného světa, jakým kolos formule 1 bezesporu je.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Během posledních dvou let jsme doslova zaplaveni hrami, simulujíce závody F1, které se snaží o jedno - přesvědčit nás o svých kladech, o tom, že jsou to právě ony, které jsou ty nej, nej, nej a které stojí za koupi. Již mnohokrát jsme se zle spálili, když jsme naletěli pochybným kouskům pochybné kvality, proto již mnozí z nás, kdykoliv se objeví zpráva o vytvářeném novém simulátoru, zpozorní, nastraží své hudbou poznamenané uši a zbystří své monitorem ještě více poznamenané oči a hledají informace, kteréžto by jejich pochyby potvrdily či naopak vyvrátily. Dnes tak můžete zjistit, zda nová hra, simulující život okolo formulí 1, stojí za koupi a za investování vašeho drahocenného času.

 "Nádherné" intro
F1 World Grand Prix 2000, to je celé jméno nejnovějšího simulátoru formulí jedna, který nám přináší společnost Eidos. Na tuto hru jsem se opravdu velmi těšil, ostatně stejně jako na každý nový "efjedničkový" simulátor :-) Po vložení CD do mé krásné a mladé DVD mechaniky a nainstalování titulu mě přivítalo intro hry. Docela pěkný a dynamický střih, poslouchatelná hudba, ovšem zcela nekoukatelné video, což je u intra věc dá se říci zásadní. Slovu nekoukatelné rozumějte vysoce ztrátově komprimované, tj. bloky zlých pixelů, v nichž se dá spatřit něco jako furmule 1. Nechápu, proč společnost Eidos nechá vypustit něco s tak odpudivě technicky zpracovaným intrem, především pokud vezmu v potaz, ze na CD je ještě 350 MB volného místa, kteréžto se dalo využít mnohem kvalitnějšími záběry. No nic, také po shlédnuté takovéto "krásy" již začnete pochybovat o titulu jako celku? Já po svých zkušenostech pomalu, ale jistě ano.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Intro vem čert, pojďme se podívat na to hlavní - na samotnou hru. Vědomi si toho, že ne každý hráč je fanatickým vyznavačem formulí 1 (rozuměj hráče, neznaje jiné slovo, než realistic a simulator, spíc pod plakátem M. Schumachera v životní velikosti), zakomponovali autoři hry nejen onen realistic mód, ale rovněž i arcade mód, který jistě mnohé z vás potěší.

 Složité získání superlicense
Jen tak z recese jsem zkusil nejprve mód arcade, kterýžto by měl hráči poskytnou sice menší úroveň simulace, ovšem o to větší zábavu. Jasně, že jsem v tomto módu nevydržel dlouho. Je sice zábavný, ovšem k formulím 1 má asi tak blízko, jako paní Häkkinenová k Tic-tacu.

Arcade mód v podstatě ignoruje zákonitosti fyziky, ovšem pro běžného hráče může být v celku přitažlivý a i docela slušně hratelný, to nepopírám. To hlavní, co však F1WGP2000 představuje, je samozřejmě mód Grand Prix, simulujíc reálný život kolem F1. Vědomi si toho, že vše nedopadlo tak, jak by mělo, zakomponovali autoři do hry docela nový a jistě oceněníhodný prvek - kariéru. Je docela zajímavá - posuďte sami. Nejprve (stejně jako v reálu), je před samotným vstupem do F1 nutno získat tzv. superlicenci, v podstatě něco jako řidičák na formuli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro získání superlicence je třeba úspěšně absolvovat 5 testů, zahrnujíc start na spojku, předjíždění, projíždění šikanami a bržděním, absolvováním celého jednoho okruhu. Hra opravdu umožňuje startovat pomocí spojky, což je věc ne tak běžná a právě implementaci spojky do této hry jen a jen vítám. Úspěšné získání superlicence pro vás nebude žádný problém, pokud jste alespoň svátečními hráči simulátorů F1. Ostatně před každým testem si můžete nechat ukázat, jak správně daný úkol splnit. Vše je doplněno kvalitním komentářem, který jistě neurazí.

Po získání superlicence vás již pomocí emailu osloví některá ze stájí, která má na vás zálusk. Je na vás, koho si vyberete, ovšem zde bych zdůraznil, že ze začátku nepočítejte s nabídkou od některé z lukrativních stájí, jakými jsou Ferrari, McLaren či BMW Williams. Spíše budete vybírat mezi BAR, Minardi či Arrows. Bude taktéž záležet jen a jen na vás, jak úspěšně si budete počínat a v případě, že budete podávat kvalitní výsledky, můžete se časem těšit i na nabídky od mnohem lukrativnějších stájí a nění vyloučeno, že časem usednete i do těch nejrychlejších vozů, jakými Ferrari F2000 či Mclaren MP4-15 zcela jistě jsou.

Mód kariéry rovněž zahrnuje i technický výzkum (motor, převodovka, aerodynamika, brzdy...), což je docela zajímavý prvek, který hře jistě přidává na hratelnosti. Po zapsání své duše některé ze stájí již můžete naplno vyrazit do světa šampionátu F1. Jak kvalitní prožití tohoto šampionátu nám hra F1 WGP 2000 nabízí? Počkejme ještě malou chvíli, kdy se nám situace vykrystalizuje.

 Aktuální sezóna
Po nastavení parametrů grafiky, zvuku, úrovně simulace (vše na maximální realističnost, všechny pomocné funkce vypnuty, ovládání přes volant s pedály a nastavení nejvyšší obtížnosti soupeřů, pravidla dle vlajek) se hrdinsky pouštím do pátečního tréninku. Ano nejen pátečního, ale i se skutečným datem z roku 2000. Hra totiž využívá oficiální licenci FIA z roku 2000 a umožňuje nám tak setkat se se skutečnými jezdci (včetně nováčků z F3000 jako jsou Jenson Button, Jos Verstappen, Nick Heidfeld či Gastón Mazzacane), na skutečných tratích (včetně Indianapolisu a Sepangu), ve skutečných vozech v aktuální době s aktuálním počasím dle sezóny roku 2000, což potěší. U počasí bych se jen letmo zmínil o možnosti aktivovat jak plný efekt počasí (za deště se tak formule 1 chová na trati zcela jinak než na suchu), tak jen vizuální efekt, kdy se chování monopostu nemění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

První seznámení s vozem BAR a tratí Albert Park v Melbourne ve mně zanechává vcelku pozitivní dojem. Hra běží na mém skromném stroji docela svižně (Duron 800 / GeForce2 MX / 256 MB RAM), grafika se mi líbí, rovněž tak zvuky, ovšem chybí mi pocit bezprostřední rychlosti. Prostě i při 300 kph se cítím, jako že stojím. Aha, je potřeba změnit pohled kamery. V tom je zakopaný pes - při standardním pohledu kamery, tj. v kokpitu monopostu očima jezdce, nám chybí pocit rychlosti. Ten se dostaví až navolením jiného pohledu - buď více k volantu, či bez kokpitu, jen na trať. To má však háček, neboť pak zase nevidíme zpětná zrcátka, která jsou ve formuli 1 opravdu velmi důležitá. Prostě problém priorit...

Celkově na mě první testovací jízda působí docela věrohodnou simulací. Sice mě dosud žádná stáj neoslovila, abych k ní šel na job, a tak jsem skutečnou jízdu ve formuli 1 zatím neokusil, ovšem cítím, že tak nějak by se formule 1 i chovat mohla. Fyzikální engine hry je opravdu na velmi slušné úrovni. Stačí neopatrně sešlápnout plyn a jste v hodinách či v lepším případě v prokluzu kol, při najetí do mokré části trati okamžitě ztrácíte grip, poškození předních či zadních křídel ihned poznáte v nejbližší zatáčce (auto nemá patřičnou přilnavost a má tendenci vylétnout z trati), prostě paráda.

 Opět dementní závodníci
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hořkost hry F1 WGP 2000 však poznáte již brzy - při nejbližších kolizích. Opravdu nechápu, jak je možné při čelním nárazu do zdi v rychlosti 100 kph nejen nezdomolovat celý monopost, ale ani neztratit přední křídlo. Musel jsem se přesvědčit, že mám opravdu vše nastaveno na realistic. Bohužel měl jsem. Na druhou stranu při nejbližším závodě jsem již přední křídlo ztratil po tvrdším střetu s kolegou Häkkinenem. Nechápu. To však byl teprve začátek. Největší zklamání nastalo až při samotném závodu.

Na rovinu řeknu, že umělá inteligence (AI) spolujezdců je na úrovni hlemýždě (omlouvám se hlemýžďům). Jinak si nedovedu vysvětlit to, co se kolem mě odehrávalo. To, že jezdci mezi sebou hrají kulečník (ovšem místo s koulemi s vozy F1), mě nepřekvapilo (viz některé reálné závody), fakt, že spolujezdci brzdí neúměrně brzy a ještě daleko před zatáčkou mě již mírně rozhodil (na druhou stranu se vám bude v zatáčkách jednoduše předjíždět), skutečnost, že pomalejší jezdci přede mnou zcela ignorovali modrou vlajku a blokovali mě dokonaleji, než Schumi, mě již začala vyvádět z rovnováhy více, ovšem korunu všemu nasadila stále se opakující situace, kdy mě kdosi měl tendenci neustále sestřelovat z trati, a to ještě prosím ve vozech typu Minardi a spol.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kdykoliv jsem jen zmírnil rychlost a dostal se tak do blízkosti některého z rychlejších jezdců, jsem měl téměř 50% šanci, že mě dotyčný sestřelí. Prostě skvělá ukázka dementní AI v praxi. Doufám, že autoři hry vydají co nejdříve opravný patch. Kombinace "úžasného" kolizního enginu s ještě více "úžasnější" AI jezdců do slova a do písmene pohřbí kvalitní fyzikální engine chování monopostu. Škoda. Jistým mínusem budiž i fakt, že obtížnost oponentů se dá nastavit jen ve třech stupních, lišící se od sebe ani ne tak top-speedem, jako spíše pomalejším nájezdem do zatáček.

 Jak nejlépe projet trať?
Co potěší každého, je vynikající funkce ukázky optimálního průjezdu tratí. Jednoduše vidíte očima závodníka, jak projet danou trať co nejefektivněji za doprovodu odborného komentáře. Ne každý simulátor tuto funkci má, zde je třeba autory hry pochválit. Realističnosti rovněž napomáhají všemožné statistiky sezóny 2000, stejně tak jako množství parametrů, které si můžete na voze nastavit a ovlivnit tak jeho chování. Nastavit můžete kolem padesáti parametrů a jistě potěší, že změna kteréhokoliv z parametrů se adekvátně odrazí na chování monopostu na trati.

Vrcholem snahy programátorů je i existence telemetrie, i když poněkud zjednodušené. Při vjezdu do boxů si přes přehledné menu můžete nechat vyměnit pneumatiky, stejně tak doplnit palivo, opravit poškozené části či dodatečně nastavit parametry vozu. Bohužel při vjezdu do boxů, stejně jako při výjezdu z nich, nemáte možnost vůz řídit, řízení probíhá automaticky.

 Grafika, zvuky, ovládání...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva O grafice nemá cenu zdlouhavě mluvit, snad jen, že je vcelku kvalitní, rychlá, využívá Direct 3D rozhraní a ve 32bitové barevné hloubce v rozlišení 1024x768 vypadá již velmi schopně, rozhodně lépe, než třeba v GP3. Jen mi trochu vadila jistá předimenzovanost sytosti barev, alespoň můj GeForce je tak zobrazoval. Co se zvuků týče, zde se programátoři příliš nevytáhli.

Zvuky motorů jsou na dost mizerné úrovni, autoří nerozlišují mezi různými vozy - určitě například Ferrari zní jinak, než BAR či Minardi. Na druhou stranu hra podporuje EAX, takže pokud jste vlastníky SB Live! a máte připojené 4 reprobedny, můžete se těšit na docela zajímavý prostorový zvukový zážitek.

Ovládání pomocí klávesnice je prakticky vyloučeno, rozhodně doporučuji použít třeba i ten nejlevnější volant s pedály, který vám umožní opravdové a kvalitní řízení monopostu. Co je však rozhodně velkým nedostatkem, je absence multiplayeru. Na soupeření například s kamarádem přes Internet tak můžete bohužel zapomenout.

Ladis
připravil: jd






Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Celkem vzato, F1 WGP 2000 není nijak zvlášť povedený simulátor formulí 1. Jakkoliv má hra vcelku kvalitní fyzikální engine a velké množství inovativních prvků, vše znehodnocuje nedopracovaný kolizní engine spolu s velmi špatně implementovanou AI, což je u simulátoru věc neodpustitelná. I přes jistou hratelnost, kterou hře nijak neodpírám, nemohu F1 WGP 2000 skalním příznivcům formule 1 doporučit.

Nejnovější články